ISTENLÁTÁSOK A DUDARI BÁNYAMÉLYBEN - Bányásznapra
Bányásznapra
ISTENLÁTÁSOK A DUDARI BÁNYAMÉLYBEN
Kenyeret adó kincs volt a Zirc közeli bakonyi község, Dudar alatt. Szénbánya.
Valamikor a református Nádasdy család birtokában volt terület mélyén hatalmas
szénvagyon rejtőzött, amit bányász nemzedékek termeltek ki. Bakonynána-Dudar
alatt, 180 méter mélyen eocén korból származó két szénpad húzódott. A
folyamatos termelés 1946-ban indult meg. A bányászok életét ebben a veszélyes
üzemmódban a vízbetörések fenyegették. A termelés közel kétezer helybeli és
környékbeli bányásznak biztosította a megélhetést. Az 1980-as évek végéig
töretlen termelés fokozatosan visszaesett, majd 2000-ben bezárt Dudar újkori
történetének országos hírű ipari üzeme. Ma, a bányásznapon, imádságos
tisztelettel gondolok az élőkre és elmentekre, ismerősökre és ismeretlenekre. A
föld mélye népére. Meghajtom fejemet az egyik legkeményebb emberi munkát
jelentő „járat mélyi” emberek előtt.
Írja: Dr. Békefy Lajos
Teológusként Dudaron
A termelés dandárját végző
bányásztelepülésre 1970 késő őszén irányított az isteni kéz. A budapesti Református
Teológiai Akadémia 4. évfolyamos hallgatója voltam. Dr. Bakos Lajos dunántúli
püspök, aki rendszeres teológiát tanított az Akadémián, számon tartotta dunántúli
hallgatóit, köztük engem is. Kedvenc tárgyam volt a „szisztematika”, ezt tudta a
püspök-professzor úr. Egy emlékezetes napon Dunántúl kálvinista elöljárója
hivatott. „Fiam, szedd össze a holmidat, jövő héttől Dudarra mégy exmisszióba.
Meghalt a tiszteletes úr. Az új megválasztásáig te látod el külön kirendelő
levéllel az összes szolgálatot az egyházközségben. Vigyázz a szolgálatra, Isten
áldjon!”. Így kerültem 1970 reformáció havában az életre szóló gyülekezeti
élményekkel megajándékozó kedves bakonyi faluba.
„Bányászlesen”
A gyülekezet gondnoka, az „ámerikás”,
Amerikát járt csupa lélek, jó szó, segítőkész Kovács Gyula „bácsi” volt.
Termetes, szál alakjával napi segítője lett szolgálatomnak. Isten angyala volt.
Jellegzetes hangsúllyal és mosolyogva szólt: Kedves Tiszteletes Úr! Az első
szolgálatok során meglepődve tapasztaltam, hogy szinte csak asszonyok jönnek,
bár szép számmal, bibliaórára, templomba. Hol vannak a férfiak? – tettem fel a
kérdést bibliás gondnokomnak. – Hát a bánya mélyben, kedves tiszteletes úr! –
Akkor menjünk utánuk! – válaszoltam. Kedves szavú gondnokomban elakadt a szó. Pár
perc múlva párás tekintettel felém fordult, hatalmas kajaival átölelt, s csak
ennyit mondott: Legyen! Ámen. Így indult az a különös „bányászles”, amire
életem végéig emlékezni fogok.
Bányamélyi
vallomások: Én is református vagyok
Hosszas és sok értetlenkedéssel
járó kilincselés kezdődött. Eltökélt szándékom lett, leszállok én is a bánya mélybe,
hiszen a gyülekezet tagjainak többsége bányász volt. Meg kell ismernem
munkakörülményeiket – ez volt mindenütt az érvem. A lelkésznek ismernie kell a hívek életét.
Bányaigazgatóság, Veszprém megyei állami vezetők, dunántúli püspöki engedély
kellett a különös alászálláshoz. Beindult a gépezet. Ilyen még nem volt. Hogy
egy lelkész, s legfőképpen egy fiatal teológus ilyen kéréssel álljon elő. De
Gyula bácsival imádkoztunk. Aztán a templomos bányászfeleségekkel is. Reménykedtünk.
Nem hiába. Csakhamar megjött a „behívó”. Egyeztettem az igazgatóval, a
műszakvezető bányásszal, a vezető vájárral. Alászálltam. Nem minden félelem nélkül.
Amit tapasztaltam, az olyan mélyre
vésődött az emlékezetembe, hogy még ma is szinte ösztönös, nagy meghajlást vált
ki belőlem. A lelkemből különös féltő együttérzést. És tiszteletet. Isten teremtett
világában jártam ott lenn is. Gondoskodó, szénalkotó gondviseléséért kezdtem
áldani Őt, amint egyre mélyebbre mentünk. Szorongásom eltűnt. Kezdett egyre melegebb
lenni. A frontvájaton bányászruhába, gumicsizmába, bányászsisakba öltözve
kezdtem érezni a bányászsors sajátosságait. A különös bányaszagot, a fel-felcsapó
szénpor ízét. Lassan már csak guggolva, térdelve lehetett haladni. Legalább
negyven fok volt a járatban. Olykor ájulás környékezett. Amikor már jó két órát
voltam a bányászok között, lesve, csodálva kőkemény küzdelmüket az anyaggal, megszomjaztam.
Vízivószünet. Egyikük megkérdezte: - Maga tényleg pap? – Nem egészen. Református
lelkésznek készülök, s itt vagyok Dudaron kisegítő szolgálatban. – Hát ez
érdekes! – szólt az egyik vezérvájár. – Tudja, tiszteletes úr, az én nagyapám
presbiter volt. – Mire kis idő múlva odajött még két vájár, csillések, s
mondták, nekik is volt presbiter felmenőjük. Aztán tovább izzadtunk, ők
lapátolták a frissen fejtett szenet. Amikor csuromvizesen, kéményseprőkhöz
hasonló porfestéssel arcomon, kezemen, és bányász szerencsét kívánva elváltam
tőlük, egyikük így fogalmazott: - Hát akkor, a viszontlátásra odafönn!
„Bányászlesből paples
- Istenles”
Így történt, hogy a bányászlesnek
paples lett a vége. Két hét múlva a férfiak addig gyéren beült templomi
padsorai kezdtek megtelni. Tiszta ruhában, élénk tekintettel, kieresztett,
zengő zsoltáros hanggal egyre több bányász jelent meg. Nem csak Dudarról. A
szomszédos Csetényből is. A különös bánya mélyi misszió nyomán kezdtünk
összetartozni a magasban, a földfelszínen, az utcán, a faluban, szomszéd faluban
is. Ismerőssé, testvérré formált az áldó Kéz.
Az, hogy mindezt leírtam, azzal
függ össze, hogy Piliscsabán, a Magyar Református Presbiteri Szövetség Országos
Konferenciáján voltam az elmúlt három napban. Szombati igeszolgálatomban
felvillantottam dudari bányaélményemet. Annak az Igének kapcsán, amelyben a hit
többgenerációs megéléséről olvasunk. Pál fiatal tanítványának, Timóteusnak írta:
Éleszd fel magadban Isten kegyelmi ajándékának tüzét, ami megvolt a nagyanyában,
Lóiszban, anyjában, Eunikében. Ott, az egykori dudari bánya mélyben a presbiter
nagyapa, a református szülők példája, templomossága ébredt fel bányász testvéreimben
a különös látogatás során. A bánya bezárt, de az élő hit működik ma is sokak
életében az áldott dudari reformátusokban. Istené legyen ezért is a dicsőség!
Comments
Post a Comment