ADVENT: A TESTETÖLTÉS CSODÁJÁNAK LENYŰGÖZŐ GENEZISE
ADVENT: A TESTETÖLTÉS CSODÁJÁNAK LENYŰGÖZŐ GENEZISE
Álmélkodással csudáljuk véghetetlen szerelmed (Ref ének 305,1)
Ismét közeledik múló életünk az örök csodához, Isten Jézus Krisztusban
megtörtént testetöltésének a páratlan eseménysorozatához. Minél mélyebbek a
földi árnyak, a mai Heródesek hatalmuk védelméért, megőrzéséért mindenre kész manipulációi,
háborúi, szárazság, éhség és vízhiány okozta szenvedések terjedő hullámverései,
vagy a látszathódolás „diplomáciája”, annál tisztábban ragyog fel a
mennyei-földi megváltásnak az idők teljességében, az ígéret földjén
bekövetkezett csodasorozata. A lenyűgöző és ámulatba ejtő genezis, amint
Istenünk szerető tanácsvégzésében megelégelte a földi világ és az emberiség édeni
állapota elvesztésének következtében itt alant kibontakozó siralomvölgyi
vergődést. Ezért az idők teljességében (Márk 1,15), amikor atyai szívéig hatolt
népe kiáltása Messiás után és a nemzedékről-nemzedékre egyre halmozódó bűnök megváltatlan
terhe népe és az embervilág nyakán, könyörületből és mentőövet szánva fuldokló
gyermekvilágának, elindította a történelem legnagyobb csodáját, Szent Fia
testetöltésének földi történetét. A lenyűgöző genezist, aminek minden eseménye a
Biblia szerint égi-földi koordináták pontos ütemterve szerint bontakozott ki.
Miként megvolt a világ és az ember, az emberiség teremtésének a genezise,
amiről Mózes első könyve tudósít, akképpen megvolt az új emberiség, az ádámi
lejtmenetes történelmet hegymenettel, üdvösségre és boldogságba emelkedéssel
felváltó krisztusi szabadítás történetnek is a pontos ütemezése. Advent négy
hete alkalom arra, hogy a testetöltés csodájának lenyűgöző genezisét
csendességünkben vagy közösségileg újra kibetűzgessük, megcsodálva a részletek
tökéletességét, szépségét, magunkévá tegyük azt.
Írta Dr. Békefy Lajos
Karácsony az anyaméhben - a csodálkozás, a csodálat üdvtörténeti
szerepe
"Hadd lássuk a jászolt az Isten Fiával, s boruljunk Elébe szent álmélkodással" - énekelték délvidéki testvéreink. Mert aki a Szentlélek teremtette
csendburokba vonul advent négy hetében, az sok apró és csodás dologra, Isten
ujjlenyomataira bukkan az evangéliumok segítségével. Leginkább Lukács
evangéliuma tárja elénk a megtervezett út Urának, mennyei Atyánknak
elképesztően gondos előkészítő munkáját. A földi események, karácsony csodája
Mária anyaméhében indultak el. Kilenc hónappal a születés betlehemi éjszakájának
glóriás és nyilvános történései előtt. A legtitkosabb módon. Karácsony
előünneplése már elkezdődött Mária látogatásával Erzsébetnél. Az akkor Keresztelő
Jánossal hat hónapja áldott állapotban lévő Erzsébetben találkozásukkor felujjongott
a magzat méhében és így fogalmazott Erzsébet: az én Uram anyja jön el énhozzám (Luk 1,41-44). Keresztelő János
ujjongva mozdult meg Erzsébet szíve alatt, amikor meghallotta Mária köszöntését
a látogatás első pillanatában (Luk 1,44). Karácsonyi benedictat mondott Erzsébet, megfogalmazva Máriának: Áldott vagy te az asszonyok között, és
áldott a te méhednek gyümölcse (Luk 1,42). Benedicta, áldott Mária, és benedictus, áldott az ő méhének
gyümölcse, Jézus. Ebben a találkozásban csírázott ki a legnagyobb keresztyén
ünnepek alfája, karácsony még rejtett históriája. Két kiválasztott anya találkozásában.
Micsoda áldott anyaság! De vegyük csak kockáról-kockára a szent éjszaka
titkának a kezdeteit és genezisét, mert nem véletlenül kísérte az evangélistáknak
ez a szava az egész történetet: csodálkozott,
elcsodálkozott. Már amikor Zakariás a Keresztelő Jánost bejelentő templomi
jelenet után kiment, s a nép nagyon elcsodálkozott (Luk
1,21). A csodálkozásnak is különös,
lenyűgöző genezise bontakozik ki előttünk! Mária elcsodálkozik, amikor
Gábriel arkangyal bejelenti neki a kegyelembe fogadást, a méhébe fogadás és
foganás rendkívüli eseményét, hiszen „hogyan
lehetséges ez, mivel én férfit nem ismerek?” (Luk 1,34). Aztán folytatódik a
csodálkozás kibontakozása azzal, amikor Zakariás írótáblát kér és ráírja János
nevét, s akkor „mindnyájan elcsodálkoztak”
(Luk 1,63). Majd pedig amikor már a tényleges megszületést követően a pásztorok
sietve elmentek a jászoltól és elmondták, mi történt, „mindenki, aki hallotta, elcsodálkozott azon” (Luk 2,18). Ez a miratio, admiratio,
a csodálkozó lelki állapot az emberi oldala mindazok igazi meglátásának, amit
Isten cselekedett érettünk a megváltás eseménysorozatában, a testetöltés genezisében.
Csodálkozó, rácsodálkozó lelkiség nélkül ma sincs igazi advent, nincs valóban gazdag,
mély és felemelő karácsonyi ünnep. Ott lesz áldott advent, mindennek ellenére
az első csodás éjszakát visszaidéző, szívünkben visszaélhető áldott karácsonyi
ünneplés, ahol megfogan, megszületik bennünk a csodálkozás lelkülete, amit
imában el lehet kérnünk!
Csodastációk – a magzat-Isten és az ember-magzatok nagy találkozásai
Mindannak a csodasorozatnak, ami
javunkra, érettünk, helyettünk és időben előttünk végbement mennyei Atyánk
könyörülő irgalmából, igazából nem földi a kezdete, inputja, mint ahogyan a kimenete, outputja, a
vége sem földi. János evangéliumának fenséges prológusa, a csodatörténetek
bevezetője így fogalmaz, visszautalva ismét a történések páratlanságának
hangsúlyozása céljából a genezis elejére: „kezdetben
teremtette Isten az eget és a földet” (1Móz 1,1). Jánosnál „kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél
volt és az Ige Isten volt” (Ján 1,1). Majd később ezt olvassuk: „Az Ige testté lett, közöttünk lakozott és
láttuk az ő dicsőségét” (Ján 1,14). A kozmosz kezdeténél Isten van jelen
Lelkével, a megromlott, engedetlenségbe zuhant embervilág megmentésének titkos kezdeténél
az Ige van jelen Istennél, Istenben. Az üdvtörténet egész csodamiriádja
Istenben kezdődött, a Szentháromság emberi értelemmel megfejthetetlen
titkaként. Aztán folytatódott azzal, hogy a Szentlélek száll reá Máriára, „a Magasságos ereje árnyékoz be téged…fogansz
méhedben és fiút szülsz„ (Luk 1,33; 31). A csodakockák, események
folytatódnak, s létrejön a nagy találkozás, Mária elmegy Erzsébethez, s nem
csak két anya találkozik ott a hegyvidéken, Júda egyik városában (Luk 1,39),
hanem megtörténik a magzat-Isten, a Mária testében növekedő Szabadító-Jehósua
és a magzat-próféta, az Erzsébet testében növekedő Keresztelő János születésük
előtti különös találkozása. Isten-ember
találkozása, amiben a mindenkori magzat-ember, ember-magzat, az emberségében még nem nagykorú ember EMBERRÉ válhat. Ezért
Keresztelő János már az anyaméhben „ujjongva
megmozdult” (Luk 1,44). Ez az ujjongó ráhangolódása az anyaméhben élő
Keresztelő Jánosnak az anyaméhben növekedő Úrra az egyik legnagyobb csodája a
testetöltés genezisének. Ez az egyedül méltó lelki közeledésmód
nem csak akkor a Mária testében földre jött Szabadítóhoz, hanem ma is
ez az ujjongó, lelkesülő felhangoltság, Ráhangolódás az igazi ünnepkészítő
lelki állapot.
Isten jelenlétével felrangosított földi lét és személyes élet
Csak ezzel a felhangoltsággal,
áthangolódással és Ráhangoltsággal lesz igazán adventté advent, karácsonnyá
karácsony, keresztyénséggé a keresztyénség. E felhangoltság: isten-közelséggel
felrangosított földi lét és személyes létezés. Az ujjongásban imádság van,
imádás van, embert emberré rangosító egyetlen hozzánk méltó imádás: istenimádás. Isten-Gyermek imádás.
Amiben csak emelkedik, felrangosul, égi kultúrával töltekezik be emberi
sorsunk. Kívánom, hogy advent minden napján növekedjék bennünk az a csodálat,
ujjongás, magasztalás, benedictus, benedicta, magnificat, admirációs glória lelkiállapot,
ami nélkül nem fogunk tudni napjaink Heródesei, szakadozó világa fölé emelkedve
igazán ünnepelni. Ami embereknél lehetetlen, az Istennél lehetséges!
Csodastációs áldott adventet minden magyarnak az anyaországban és
szerte a nagyvilágban!
Comments
Post a Comment