SPIRITUÁLIS CIKKEK A BOLDOGÍTÓ, VIGASZTALÓ BÖJTÉRT POZSONY-BUDAPEST-KOLOZSVÁR-SANGHAI

AZ IDŐK GONOSZAK Éppen ezért ne legyetek meggondolatlanok, hanem értsétek meg, mi az Úr akarata - Efézus 5,16-17 Fáradozzatok annak a város...

AZ IDŐK GONOSZAK
Éppen ezért ne legyetek meggondolatlanok,
hanem értsétek meg, mi az Úr 
akarata - Efézus 5,16-17

Mindennek ellenére, mindezzel együtt üdvösséges és szívünkbe Isten békességét beoltó böjtidőt kívánunk.

BÉKESSÉG ISTENTŐL
 
Nincs nyugalom, nincs nyugalom, - a szív,
Amíg ver, mindörökre nyugtalan.
De mindörökké nyughatatlanul,
Istentől mégis Békessége van.
Nyugalma nincs, de Békessége van.
Békesség Istentől.
 
Nincs nyugalom, nincs nyugalom, - vihar,
Örök hullámzás a víz felszíne.
De lent a mélyben háborítlanul
Pihen a tenger s az ember szíve,
Hadd hullámozzék a víz felszíne.
Békesség Istentől.
 
Nincs nyugalom, nincs nyugalom, - s ez a
Nyugtalanság, mint a járvány, ragad.
Te sugarazd szét békességedet
És szóval, kézfogással másnak add.
Az Isten Békessége is ragad.
Békesség Istentől.
 
Reggel mondd, délben mondd és este mondd
A Feltámadott első, szép szavát.
És ragyogóbbá lesz a reggeled
És csillaghímesebb az éjszakád.
És békességesebb az éjszakád.
Békesség Istentől.
 
Békesség Istentől: mi így köszönjünk,
Hogy köszöntésünkben lélek legyen -
Vihartépett fák - ágainkon mégis
Vadgalamb búg és Békesség terem.
Békesség: köszöntésünk ez legyen.
Békesség Istentől.

Reményik Sándor


Fáradozzatok annak a városnak a jólétén, ahová fogságba vittelek titeket, és imádkozzatok érte az Úrhoz, mert annak a jólététől függ a ti jólétetek is - Jeremiás 29,7

Imádkozzatok azokért, akik üldöznek titeket, hogy így mennyei Atyátoknak fiai legyetek, mert ő felhozza napját gonoszokra és jókra - Máté 5,44-45 



Böjtidőben tisztelettel hívom Önt, Téged erőgyűjtő csendességre, életünk Isten előtti mérlegelésére. Ezért küldöm e böjti összeállítást abban a reményben, hogy legalább egy mondat a 10 ezerből talán elindítja az Olvasóban a személyes tovább gondolást. Remény és életújító böjtöt kívánok Mindenkinek.

1. Sanghaiban megjelent a Hol volt Isten?- Hol volt Allah? című cikk, elsőként ezt osztanánk meg Önnel, Veled angolul, ha lehetséges lesz. Jelezzük kínai és magyar elérhetőségének weboldali címét.

2. Megemlékezünk a már eddig is nagy szüretelést okozó 2023. év három elvitt, hazavitt kárpát-hazai kiválóságáról, megadva emlékező írásunk web-elérhetőségét.

3. Megosztjuk Olvasóinkkal böjtköszöntő írásainkat.

 

收件人:英文版公共邮箱
主 题:Re: Where was God - where was Allah? Catastrophe philosophy in the history of thought in Europe and our christian faith

Here is the link to your article: 

http://chinachristiandaily.com/news/category/2023-02-24/where-was-god---where-was-allah--catastrophe-philosophy-in-the-history-of-thought-in-europe-and-our-christian-faith-_12497

收件人:英文版公共邮箱
Tisztelt Olvasók, ez a cikk ma jelent meg a sanghaji Kínai Keresztény Napilap online felületén HOL VOLT ISTEN - HOL VOLT ALLAH? címmel, angolul. A cikk olvasását valakik blokkolják. Ezért magyar hozzáférését ajánljuk az érdeklődők figyelmébe:
https://felvidek.ma/2023/02/hol-volt-isten-hol-volt-allah-kerdesek-a-ket-legpusztitobb-foldrenges-nyoman/

主 题:Re: Where was God - where was Allah? Catastrophe philosophy in the history of thought in Europe and our christian faith

Here is the link to your article: 

http://chinachristiandaily.com/news/category/2023-02-24/where-was-god---where-was-allah--catastrophe-philosophy-in-the-history-of-thought-in-europe-and-our-christian-faith-_12497

Sajnálatos módon valakik blokkolják a cikk elérését. egyszer sikerült megnyitni, azóta nem. Így a cikknek az itthon készült fordítását adjuk meg, amitől a kínai változat helyenként eltér. Szíves megértésüket kérjük, köszönjük.




Mi mindig csak búcsúzunk?

Különös esztendőben járunk. Felvidéken pénteken köszönünk el Koncsol Lászlótól, a poeta doctustól, nemrég engedtük át az örök hazába a Kárpát-hazát lelkünkbe szólongató nagy formátumú gondolkodónkat, Duray Miklóst. Most pedig Dunai Tamás indult fel a mindenben más Országba. Teremtője és Hazavárója tegye gyermekien könnyűvé lépteit felfele, emlékezetünkben pedig művészi ajándékaival földi lépteinket könnyebbé. Áldott legyen sokakban emlékezete, emlékezetük. Dr. Békefy Lajos Ph.D. közíró, publicista, szociáletikus



BÖJTKÖSZÖNTŐ

SPIRITUÁLIS CIKKEK A BOLDOGÍTÓ, VIGASZTALÓ BÖJTÉRT  POZSONY-BUDAPEST-KOLOZSVÁR-SANGHAI   

GONDOLATOK SZELÍD HARMÓNIÁJA SZÓLÍTJA SZÍVÜNKET


 

BÖJT – TÖLTEKEZZÜNK FEL ÉGI ENERGIÁKKAL

SPIRITUÁLIS CIKKECSKÉK

 

 

BÖJTKÖSZÖNTŐ

TARTALOM

1.     7 HÉT BÖJT - DE MIRŐL IS VAN SZÓ? - A túlzó, hamis becsvágytól az építő önmérsékletig

2.     BÖJTI HÁROMPERCES VASÁRNAPRA - TE VAGY NEKEM A TÚLSÓ PART

3.     GLOBÁLIS BÖJT, ÖKO-REFORMÁCIÓ A RÓMAI KLUB DRÁMAI PROGNÓZISÁNAK MARGÓJÁRA

4.     BÖJT: TÖLTEKEZZÉL FEL POZITÍV GONDOLATOKKAL, ÉRZÉSEKKEL

5.     NEMZETI SZÓBÖJT KÁROMKODÁSAINK OKÁN

6.     EGYÉNI IMA MAGYARORSZÁGRÓL, 2020. nagyböjtjében

Írta, összeállította Dr. Békefy Lajos

Eredetileg megjelentek

                Kolozsvárott https://www.blogger.com/u/1/blog/posts/4875085957745160042?tab=mj

                Pozsonyban https://felvidek.ma/tag/dr-bekefy-lajos-rovata/

                Budapesten https://www.blogger.com/blog/posts/2794831710063140807?tab=mj

 


https://bekefy.agnusradio.ro/2012/02/7-het-bojt-de-mirol-is-van-szo-tulzo.html

7 HÉT BÖJT - DE MIRŐL IS VAN SZÓ? - A túlzó, hamis becsvágytól az építő önmérsékletig

7 HÉT BÖJT – DE MIRŐL IS VAN SZÓ?

 

A túlzó, hamis becsvágytól az építő önmérsékletig

 

Európában, de a világ más részein is hamvazó szerdával kezdődik a böjti időszak, ami húsvétig tart. Ma már sokféleképpen gyakorolják: van például médiaböjt is. De hogyan alakult ki az egyházi évnek ez a rendje, és miről szól ma? EKD.de; ref.ch; reformiert-info.de; evangelisch.de;

 

A becsvágytól az önkorlátozásig –  „Megtehetném, de nem teszem"

 

Napjaink zsurnalizmusa, főként külföldön, előszeretettel cikkezik arról, hogy a február 22-én kezdődő és április 8-ig tartó nagyböjti időszakot igazából arra lehet felhasználni, hogy végiggondoljuk: merre hajtotta az emberiséget a nagyzási hóbort vagy a fékevesztett becsvágy? És sorolják a kudarcokat, meg értelmetlennek tartott vállalkozásokat. A Titanictól az A380-as légibuszon át, amely 550 tonna elektronikát, alumíniumot és acélt dübörög föl a magasba. S a vallási feltűnési viszketegség sem marad ki a szórásból, itt említik  a világ legnagyobb zarándokkeresztjét, amit az ausztriai Veitschben 2004-ben építettek fel. A 40,7 méter magas, belülről bejárható kereszt feléig lépcsőkön lehet felgyalogolni. Belsejében a zarándokok különböző kis kamrákat találnak, melyek a teremtéstörténettől kezdve mutatják be a Biblia nagy üzeneteit. A kereszt vízszintes szárnyán meditációs szoba is van, még keresztelni is lehet. Vagy említhető a modernkori becsvágy építményeként az iszlám világ „büszkesége", a mesterséges félsziget, a dubai Jumeira Palm, aminek összhatását csak a világűrből lehet élvezni, hiszen 520 kilométeres strand kapcsolódik össze a pálma-formátumú építményben. Ugyanakkor a Costa Concordia kapitánya felfordítja a luxushajót, emberek halnak meg a magamutogató becsvágy következményében.

 


 

 Miről is szól hát ez a világ? Arról, hogy feltétlenül meg kell csinálni azt, ami még lehetséges? Még egy lépéssel tovább? Mintha nem lennének határok? A böjt ezért szólhat arról is, hogy feltegyük magunknak a kérdést: miért tegyek meg valami csak azért, mert megtehetem? Az abortuszt, mert van eszköze az orvostudománynak hozzá, a jó halált, mert nem fáj, az elhallgatással megelőzhető agressziót, esetleg gyilkosságot azzal, hogy engedünk? Igen sok ilyen határátlépés van, aminek végzetességét kicsit nagyobb önkorlátozással meg lehetne előzni. Böjti igazság, ami életet épít, ment, véd: Megtehetném, de nem teszem a rosszat, a nekem kedvezőt, hanem megállok. Nem ragaszkodom ahhoz, hogy enyém legyen az utolsó szó, az utolsó lépés, az utolsó csapás, a még különlegesebb technikai csoda…

 

Történelmi visszapillantó tükör

 

Hamvazószerdával kezdődik a negyvennapos böjti időszak. Legalábbis így határozta meg az a modell, ami Rómából a 7. században terjedt el. Van, ahol nagypéntekig, van, ahol húsvétig tart. A vasárnapok kivételek, mert ekkor a keresztyének Krisztus feltámadását ünneplik. A 40 nap utal Jézus pusztai megkísértésére, illetve böjtölésére, ami győztes lelki koncentrációt tett lehetővé, s így vívta meg döntő harcát a Sátánnal (Máté 4,2). Ószövetségi előképül Izrael próbatételes 40 évi pusztai vándorlása szolgál (2Mózes 16kk). A 40 napos, húsvétot megelőző böjti időszakot először a niceai zsinat (325) dokumentálta. Hamvazószerda neve utal az elmúlásra, a vezeklésre, az élet helyes értékrendjének keresésére és felismerésére, a múlandó és a maradandó helyes  megkülönböztetésére. A protestantizmusban a Krisztus szenvedésére, a bűnbánatra összpontosítást, az önismeret tisztulását szolgáló időszakot  jelentette kezdettől fogva. A reformátorok, kivált Luther és Zwingli szembefordultak a középkori böjtértelmezéssel, mintha az a tartózkodást jelentette volna bizonyos ételektől. Legendássá vált az 1522.- évi zürichi kolbászevés, amikor böjt első vasárnapján Froschauer nyomdász ingyen kolbászt osztott  a népnek. Zwingli ugyan jelen volt, de nem fogyasztott a népi eledelből, de kifejtette nézetét a böjtről. Luther a böjtölésben az önigazultság kísértését ismerte fel, mintha az ember a ezzel a praktikával jobban tetszhetne Istennek.

 

  Ma a böjtnek reneszánsza van – lelki koncentráció, médiaböjt, életmentés



A Német Protestáns Egyház elnöke, Nikolaus Schneider református lelkész hamvazószerdán kiadott böjti üzenetében rámutat: a protestánsoknál nincs böjti regula vagy szabályozás. Luther már 500 éve ezt tanította: a tartózkodás az ételektől nem menthet meg senkit sem a kárhozattól. Ma, amikor a burnout, kiégés, és a túlhajszolás önmérséklet nélküli vágtájában élnek és pusztulnak idejekorán az emberek, a lemondás, az önkorlátozás nem középkori öngyötrés, hanem életmentés. S nem árt néha azon sem elgondolkodni, hogyan is állok/állunk Istennel és embertársaimmal, azokkal, akik legközelebb állnak hozzám? 

 



Az igazi böjt új kezdet. Nem újrakezdés, hanem újat kezdés, valaminek az elhagyása, s valami egészen másnak az elkezdése: Istenhez, embertársaimhoz, önmagamhoz fűző kapcsolataimban. Ahogyan a 7 hét böjt akció gondolata is megfogalmazza: a 8. zsoltár értelmében elcsodálkozni azon, hogy micsoda az ember, akiről Isten  megemlékezik, akire gondja van. Túlzott önbiztosításunk, önféltésünk (ebből gazdagoknak a biztosítók!) útját állja annak, hogy észrevegyük az Ő gondoskodását. Aki olyan méltóságra rendelt minket, hogy dicsőséggel és tisztességgel koronázott meg. De nem nagyravágyó hóborttal, fejvesztett, embertelenségbe átcsapó becsvággyal. Jó lenne a helyes egyensúlyt keresni és megtalálni ebben a böjti időszakban – 40 nap elég lenne hozzá! Istenre figyelve felszabadulni önmagunk beidegződött nyomásai alól, vétkeink súlyától, őszinte, gyógyító beszélgetésbe elegyedni Istennel. Egy kicsivel többet imádkozni. Belső, lelki nagytakarítást végezni. Svájcban, Németországban, meg nálunk is lehet, s ezért legyen is igazi reneszánsza ennek a felszabadító, imádságos belső nagytakarításnak!



A belső koncentrációt és rendteremtést segíti a médiaböjt is

 

A tanulóknak egy hetet visszaadunk gyermekkorukból – nyilatkozza az a pedagógus, aki az újszerű kezdeményezésben részt vesz. Egy héten át nincs komputer, mobil, CD-lejátszás, játékprogram. Helyette naplóvezetés arról, hogyan lehet kibírni ezek nélkül, mit lehet értelmesen csinálni az így felszabaduló időben – s milyen pozitív tapasztalatokat lehet szerezni ezek nélkül. Az egyhetes tapasztalatokat a médiaböjt  után a tanulók együtt értékelik ki, s ünnepélyes keretek között kapják vissza leadott elektromos eszközeiket. Az érdekes kezdeményezést a Württembergi Protestáns Társaság diakóniai részlege dolgozta ki. A kezdeményezés egyelőre tartományi keretek között zajlik, több egyházi és nem egyházi iskolában kipróbálják. A médiaböjt  ötletéhez két megrázó és elgondolkodtató tudományos tanulmány adatai szolgáltak indítékul az egyháznak. Az egyik tanulmányt egy kriminológus, a másikat egy agykutató tette közzé. Mindkét tanulmány szoros összefüggéseket állapít meg a médiakonzum eszközeinek használata és bizonyos egészségügyi zavarok megjelenése között. Az egészségügyi károsodások között említik az elhízást, a mozgásszegénységet és ennek kihatásait, az iskolai teljesítmény romlását, a szociális és kommunikációs készségek elszegényedését, az erőszakos és agresszív viselkedés elhatalmasodását s bizonyos függőségek kialakulását. A médiaböjttől azt remélik, hogy a gyerekek újra felfedezik a való életet, az egymással kialakítható tartalmas kapcsolatot, amit kulturális, sport- és egyéb készségfejlesztő rendezvényekkel igyekeznek elérni.



Mindenesetre akár a médiaböjtös hetet, akár a 7 hetet belső Istenre figyeléssel, több őszinte imával, magunk önmérsékletben, önkorlátozásban, lemondásban történő gyakorlásával érdemes kipróbálni – bizonyosan salaktalanabb, megkönnyebbültebb lesz tőle az élet bennünk és körülöttünk.  És ekkor a böjti „7 hét akció" képének az értelme is közelebb jön: szárnyakat kaphatunk, még ha kölcsönbe is, akár az angyaloktól, akár Isten Lelkétől, de ez is – Kálvinnal szólva – hasznunkra válhat.


Közzétéve ennyi ideje: 22nd February 2012, szerző: agnus

 


BÖJTI HÁROMPERCES VASÁRNAPRA - TE VAGY NEKEM A TÚLSÓ PART

https://bekefy.agnusradio.ro/2012/02/bojti-haromperces-vasarnapra-te-vagy.html


Régi legenda szerint a nyáját őriző pásztor a nagy folyam partján üldögélt, a világ végén. Időnként, amikor a folyón túlra vetett egy-egy pillantást, lejátszott pásztorsípján egy szép dallamot. Átküldte azt a túlpartra.

Egy este a Halál átjött a nagy folyamon, s megszólította: - Nem félsz? – Ő nyugodtan válaszolt: - Miért félnék? Sokszor pillantottam át oda a túlsó partra, sejtem, mi vár odaát. Ekkor a Halál szelíden vállára tette a kezét, ő pedig engedelmesen elindult vele. A másik part valóban nem volt ismeretlen számára, mert pásztorsípjának dallamait már érkezése előtt odasodorta a szél. Ennyi már várta önmagából odaát.

 Bármily szép is ez a legenda, János Igéje szerint kissé másként vannak a dolgok. Ama végső megérkezés előtt ugyanis sokszor és újra meg kell érkeznünk – a testvérig, felebarátunkig, a másikig. Átmenni a halálból az életbe. Hiszen ők alkotják a Te túlsó, időleges partodat. Családod, rokonságod tagjai, barátaid, ismerőseid, gyülekezeted tagjai, munkatársaid, főnököd egy-egy élő „part", ahová valamikor valahogyan, sőt mielőbb meg kell érkeznünk. Még akkor is, ha kevés közöttük a szelíd János, s egyre több a téged tagadó Péter, a benned kétkedő Tamás, az egy tál lencséért nem csak a maga szabadságát, hanem a tiédet is eladó Ézsau, vagy az addigi életedet eláruló Júdás! 

 


 S ott van még a nagy folyam is: az önzés, a szeretetlenség, a gyűlölet, az irigység, a bizalmatlanság, korunk krízises korszellemének zavaros, szennyes folyama, ami láthatatlan, de sodró, örvénylő valóságként áll közénk. És a legnagyobb szakadék: a szívünk, amiben Isten tudja csak, milyen indulatok lávafolyamai fortyognak. Ki vezet át, ki vezet hát el minket a túlsó partra, ki visz oda a másik emberig? S hogyan támadhat lávafolyamos vagy kiszáradt sivataghoz hasonló szívekben pásztorsíp-dallam? És árad-e belőlünk valami „dallam", némi harmónia, békesség, ami megelőz minket, szól, üzen, s eléri, megérinti a másikat, mielőtt még megszólalnánk? Sodor-e majd mindennapjainkból egy-egy imafoszlányt, jóság-töredéket a Szél mások felé? És egykor Isten elé? Illatáldozattá vagy bűzbarlanggá formáljuk magunkat? Vagy elenyészünk hangtalanul, visszhangtalanul, mintha nem is éltünk volna?

Ha van, akkor ki az, aki átviszi jó szándékunkat, személyiségünk „dallamát" a túlsó partra? Ki érteti meg másokkal, hogy mi ezért a dallamért születtünk a földre? Egy valaki teheti meg ezt. Az, aki magáról így szólt: „Nálam nélkül semmit sem cselekedhettek". Ha Jézus Krisztus a Révészünk, Útikalauzunk a szívek között, híd a sodró gyűlöletfolyamok fölött, ha Ő jár előttünk, s mi szorosan nyomában, bizonyosan megérkezünk mindennapjaink túlsó partjára, fele-barátunkig, testvérünkig, családtagunkig, rokonunkig. Ama végső part előtti pillanat-partjainkra, a másikig. És egyszer majd a visszaút nélküli földre.

 De csak akkor születsz valakinek testvérré, válhatsz fele-barátjává, ha Krisztussal naponta átmész a halálból az életbe. Ha önzésed zárt sziget-létéből, önmagad szeretetéből, kényeztetésének bűvköréből Krisztust követve kivonulsz, naponta megtéve a kimért exodust, csak akkor érkezhetsz meg a másikhoz. Ténylegesen és számára is valóságosan. Olykor a szívéig. A belső-külső exodus vállalása és megtétele nélkül nincs elindulás, de megérkezés sem. Ezt nevezhetjük a jánosi evangéliumi feltételnek. De tudjuk-e, hisszük-e, teljesítjük-e ezt jánosi feltételt? Mint akik már átmentünk a halálból az életre?

Krisztus diplomatája, az ENSZ egykori főtitkára, Dag Hammarskjöld ezt az 1950-es években így fejezte ki: „Életednek csak akkor van értelme, ha másoknak adsz valami értékeset. Ezért szolgálj hát mindhalálig másoknak". Ez az exodus az, ami igazi tartalmat és feladatot tölt minden pillanatodba. Ekkor fel sem merülhet drámai, pusztító erővel a kétely szülte kérdés: Mi értelme az életemnek? Általmehetsz a cinizmus halálba rántó örvényei fölött és között az életre a sorsodnak örök értelmet adó Krisztus követésben. Hisz Ő maga a Logosz, az Ige, az Értelem. Ekkor magad és mindenki számára lesz bíztató szavad, továbbsegítő, támogató, távlatok látására ösztönző bölcs gondolatod, ízes üdvözleted, gyökeres szót szóló imádságod.

 De hallod-e hangját, s mérték-e számodra az az érték, amit Ő felkínál neked? Kinyújtod-e érte koldus-kezed, vagy egy életen át kacatok, limlomok, semmiségek között turkálsz, matatsz? Ha igen, akkor napjaidból pásztorsíp hangja, harmónia dallama száll majd Isten felé, s ennek gyógyító dallamtöredékeit viszi majd a Szentlélek szele a veled úton lévők szívére, hitelesen, cáfolhatatlanul. Most és végső távozásod után is. Hogy ez így lehessen, mondjuk együtt Reményikkel: „Én Istenem, ameddig akarod/Vagyok, leszek a Te trubadúrod./ A dalt így adtad zengenem,/S én erre felteszek egy életet./Heroldod, kürtöd, szócsöved/ E szív – ameddig akarod". Ámen.      

„Mi tudjuk, hogy ÁTMENTÜNK a halálból az életbe, mert szeretjük testvéreinket: aki nem szereti a testvérét, a halálban van" (1Ján 3,14).

 



Közzétéve ennyi ideje: 25th February 2012, szerző: agnus

 

GLOBÁLIS BÖJT, ÖKO-REFORMÁCIÓ

A RÓMAI KLUB DRÁMAI PROGNÓZISÁNAK MARGÓJÁRA

https://bekefy.agnusradio.ro/2012/05/globalis-bojt-oko-reformacio-romai-klub.html


Igen, a nagy kérdés az, amiről e nyitó fotó is üzen: Ki védi meg a Földet? Isteni oltalom, gondviselés az emberi gondatlansággal szemben?  Vagy emberi féltés, s ennek megfelelően életmódváltozás? Mindkettőre igen csak nagy szükség van, sürgősen és globálisan. A Club of Rom, mely negyven évvel ezelőtt a növekedés határainak megfogalmazásával intette felelősségre a kormányokat, és minden szinten a Föld lakóit, újra jelentkezik. A tudós testület most 2052-ig, a következő negyven évre állítja fel prognózisát a meglehetősen drasztikus klímaváltozásról és a „piac” bálványának vakhite ellen. Figyel-e rájuk a világ? És mit tehetnek az egyházak ebben a helyzetben? Forrás: pro-medienmagazin.de, evangelisch.de, welt.de. 

A jelenlegi helyzet minden eddiginél kritikusabb

A norvég tudós, Jorgen Randers még alig volt harminc éves, amikor a Római Klub 1972-ben, a növekedés határairól kiadott jelentésének a munkálataiban részt vett. A most 66 éves tudós ismét óva int attól, hogy a természet határait bárki – államok, intézmények, személyek – átlépje. A helyzet minden eddiginél kritikusabb. A Föld eddigi felmelegedése már ma is sok szenvedést okoz, embernek, természeti környezetnek, élővilágnak egyaránt, s a katasztrófák csak szaporodni fognak - hangzik a Club of Rom drámai fogalmazása.

 

A jelenlegi természeti katasztrófáknak nem a természet, még csak nem is a „haragvó Isten” a kiváltó oka, hanem maga a felelőtlen ember, a mindenáron hajszolt és túlhajszolt gazdasági növekedés akarásával, voluntarista kikényszerítésével. Mit ér az nyereség, aminek bevétele/behajtása, kicsikarása után rögtön jelentkeznek a súlyos környezeti károk, ártalmak, nem csak a harácsoló emberben, kapcsolataiban (kiégés, konfliktusok, „menedzserbetegségek”…), hanem természeti környezetében is?

Az atmoszféra képtelen a végtelen emberi szenny „eltakarítására”

Annak idején az első Római Klub-jelentés az állandó gazdasági növekedésbe vetett vakhitet próbálta kijózanítani és fékezni. Az 1972-ben kiadott jelentést nem sokkal követte az olajválság, ami a nyersanyagforrások végességét is bizonyította. Akkoriban a kihatások, következmények, mint például a melegházhatás még ismeretlenek voltak. Ma már mindenki észlelheti ezeket. A földet eredetileg jótékonyan, oltalmazón körülölelő teremtésbeli atmoszféra nem képes a végtelenül „felküldött” szennyező gázokat elnyelni. Ezért válaszként a földi klíma kibillen egyensúlyi állapotából.

 

 A 2052-ig globális előrejelzést adó második Római Klub-jelentés 35 nemzetközileg ismert és elismert tudós megállapításait közli a jövőt és a Földet fenyegető veszélyekről, illetve a lehetséges kivédés esélyeiről. A szennyező hajtógáz kibocsátás még 2030-ig emelkedik, s alig van esély a csökkenésre. Következményeként 2025-re a Föld átlagos hőmérséklete – ha más nem jön közbe – két fokkal megemelkedik. A tengerszint az olvadások következtében mindenütt legalább fél méterrel magasabb lesz. Számolni kell hatalmas kiszáradással, másrészt hatalmas áradásokkal és pusztító orkánokkal. Majd a század második felében még durvábbak lesznek a klímaváltozást jelző természeti jelenségek.

A pénzügyi kapitalizmus kétes hírű diadala

Az emberiség szaporulata viszont lelassul. 2040-ig még növekszik, akkorra 8,1 milliárd földlakót prognosztizál a jelentés, majd lassan csökkenni fog a világ lakossága. A városiasodás, a nők munkavállalása, s a képzettség szintjének emelkedése kedvezőtlenül hat vissza a születések számára, illetve a gyermekvállalási kedvre. Az argentin befektetési menedzser, Carlos Joly arról ír jelentésében, hogy a fejlődő országokban mérséklődik ugyan a szegénység, de a fejlett ipari országokban megugrik, mégpedig nagy környezetkárosítás kíséretében. Joly élesen fogalmaz, s a romlás igazi okaként a Nyugaton triumfáló pénzügyi kapitalizmust jelöli meg, s okolja. A vízforrások csökkennek majd, a talaj termelőképessége gyengül, az életminőség romlik, a klíma feje tetejére áll. „Csak” ilyen következményei lesznek a piaci szemlélet bálványozásának, már-már vallásos tiszteletének.

Világméretű forradalmi hullám várható 2020 körül

 Chadran Nair maláj gazdaságkutató az, aki a nyugati, a piachoz és a pénzhez kötődő csaknem vallásos hitet bírálja erőteljesen, s óva inti Nyugatot attól, hogy Ázsiát tekintse saját növekedése motorjának. A konzum-mentalitásnak is tudatosítani kell a növekedés határait, amíg az nem megy az egész Föld kárára. A fiatal generáció lassan elveszíti a türelmét, olvasható a Római Klub jelentésében, s 2020 körül – az 1848-as antifeudális forradalomhoz hasonlóan – világméretű forradalom robban ki a konzumkultúra túltengései ellen, s a fenntartható gazdálkodás, gazdaság érdekében – véli az osztrák római klubos közgazdász, Karl Wagner.  

„Segítsenek abban, hogy az előrejelzések tévesnek bizonyuljanak!”

 Randers szerint a jelentés sötét megállapításait nem lesz könnyű kijavítani. De ő sem adja fel a reményt, különben miért is szerkesztette volna meg az újabb jelentést. Így fogalmaz: „Kérem, segítsenek abban, hogy az előrejelzések tévesnek bizonyuljanak! Együtt még megalkothatjuk a jobb világot”. Együtt, ha az önkorlátozást mindenki vállalja. Egyfajta globális böjt formájában – a piac (túl)nyerészkedő, a konzum (túl)fogyasztásra hajszoló, az állandó növekedés tévhitét sulykoló reklámok, információs blöffök megtévesztő áltatásaival szemben.

És mit tehetnek az egyházak? – bibliai öko-kultúra elméletben és gyakorlatban

Mit tehetnek az egyházak? Igen sokat. A teremtett világot teremtésbeli társként értelmező bibliai tartalmú hit-, és tudatformálással az iskolai oktatásban, nevelésben. De ifjúsági bibliaórákon, rétegfoglalkozásokon keresztül is okíthatnak, szoktathatnak rá fiatalt és mindenkit a Teremtő által alkotott Föld teremtésbeli méltóságának a felismerésére, megőrzésére (És látta Isten, hogy minden, amit teremtett, íme, igen jó – 1Móz 1,31).

 

Öko-barát generációk felnevelésében is van sok teendőjük. A bibliai ökológia mind mélyebb megismertetésével. Aztán a személyes környezetvédő kultúra tanításával, ehhez kapcsolódóan ökológiai imahetek, „földbarát” imanapok tartásával. Környezetápoló akciók szervezésével. Az állandó vásárlási konzumláz csillapításával, az ésszerű és kímélő életmódra szoktatással. (Luther állítólag egyszer bement egy szatócsboltba, majd semmit sem vásárolt, kijött. Amikor utána szólt a kereskedő, csak ennyit mondott: „Most már tudom, mire nincs szükségem!”). De jó lenne, ha a felnövő nemzedékkel ezt is megtanítanák: mire nincs szüksége, mert nem az a legfontosabb, hogy „amit szemem-szám kíván”, az enyém legyen, de azonnal. 

 

Magyarul: szemléletváltoztatással és gyakorlati öko-barát életvitel kialakításával igen sokat tehetnek az egyházak a jövőért, a Földért. A globális önkorlátozás és a globális böjt igényének állandó előtérben tartásával, s az ezt megvalósító életforma, napi életmód pozitív modelljeinek a felmutatásával. Nem kell nagyon messzire menni, tőlünk kicsit Nyugatabbra az egyházak igen leleményesek a legkülönbözőbb akciók meghirdetésében. Az ottani ifjúság pedig sokkal környezettudatosabban él, mint a miénk.  Miért ne tanulnánk tőlük is? Ebben az egyházi és a nem-egyházi médiának hatalmas a felelőssége, de jelentős a mulasztása is! Az egyházak valóban sokféleképpen segíthetnek abban, hogy a Római Klub előrejelzései – Randers fentebb idézett kérésének megfelelően - téveseknek bizonyuljanak.

 

Magyar válaszunk és hozzájárulásunk az a randersi kéréshez, ha minél több hívő keresztyén és nem keresztyén a Kárpát-medencében is komolyan veszi és gyakorolja folyamatosan a globális katasztrófa megelőzésének öko-barát életformáját. Ez lesz a 21. század öko-reformációja, ami már elkezdődött. És reméljük, nem csak 2052-ig tart(hat)!

 



BÖJT: TÖLTEKEZZÉL FEL POZITÍV GONDOLATOKKAL, ÉRZÉSEKKEL

https://paxvobis2016.blogspot.com/2023/02/bojt-toltekezzel-fel-pozitiv.html

Jézus Szentlélekkel telve és a Lélek indítására 

a pusztában tartózkodott, negyven napon át...

nem evett semmit azokban a napokban (Luk 4,1-2)

Sokat vétkezünk mindnyájan: 

de ha valaki beszédében nem vétkezik,

 az tökéletes ember (Jakab 3,2) 

 

NEM ÖNTISZTÍTÓ TEÁZGATÁS, PLÁZA KIFŐZDE KERÜLÉS...

 

A három evangélista (Máté, Márk, Lukács) arra figyelmeztet, hogy a böjt lényegében nem emberi vállalkozás. Nem öntisztító teázgatás, bizonyos ételektől való átmeneti tartózkodás elsősorban és lényegileg, vagy a pláza gyorsétkezdék kultuszának ideg-óráig való kerülése. Nem. A böjt a legszentebb események egyike életünkben, az egyház, a gyülekezetek, a hívők életében. Hiszen kezdete, indítója maga a Szentlélek, amint az evangéliumi leírásban olvashatjuk: Jézus Szentlélekkel telve, a Lélek indítására kezdett el böjtölni. Csak az a böjt krisztusi, s vezet földi értelemben vett megtisztuláshoz, az ördög minden kísértésének elutasításához, eredményes és győzelmes emberségharchoz alantas, istenellenes démoni erők és befolyások ellen, ha a Lélek túlerejét kérjük. Mert a mi erőnk sem az ördög, sem az alantas késztetések elleni harchoz, de még a 40 napos krisztusi böjthöz sem elég. Pár nap alatt elbuknánk, feladnánk, értelmetlennek látnánk, ha nem Szent Lélekkel beteljesedve, más irányba, más közösségbe, más “élvezetre”, Isten-élvezetre, magasszintű lelki szépségörömökre vágynánk. Ha a Lélek az indítója és véghez vivője böjtünknek, akkor nem torpanunk meg, nem vallunk kárt, s az akkor nem ételesemény lesz, hanem életesemény,  nem valamitől tartózkodás, hanem üdvesemény, azaz spirituális táplálkozás, betöltekezés  Krisztussal és az Igével, az ószövetségi és az újszövetségi szent üzenetekkel, istenélményekkel, imaboldogsággal, amint azt Jézusnál is láttuk.

Mind a katolikus, mind a protestáns egyházi naptárban a passió időszaka hamvazószerdával kezdődik. Azzal a nappal, amelyiken a hagyomány szerint az elmúlt időszak minden szennye, bűne, testhízlaló, léleksorvasztó indulata, befolyása, uralma hamuként múlik el rólunk, hullik alá, semmisül meg. De ez az ősi szokás mit sem ér, ha csak formális marad, a lényegre figyelés nélkül.

SZÓBÖJT, NYELVBÖJT, PLETYKABÖJT

Őseink, eleink a keresztyén hitben a böjti negyven napot komolyan vették. Ilyenkor a gyógyteák fogyasztásával a téli időszak testépítő, hízlaló, egyben zsiradékkal (disznótorok) és más terhelő anyagokkal feltöltő, duzzasztó időszaka után kezdték el a korpulenciától való szabadulást. De a lélekzsírosodást, az érzéketlenné, embertársközönyössé sorvasztó bűnöktől történő megszabadulást, megtisztulást is gyakorolták. Ezáltal a böjt nem valamilyen kényszerként jelent meg az életükben, hanem  kegyelemként, a tovább élés, a lelki és testi újulás esélyével. 

Különös a 40-es szám története ebben a tekintetben. Az özönvíz 40 napon át tartott, 40 éven át vándoroltak, változtattak életmodellt, életstílust, célokat a pusztában Izrael gyermekei a húsos fazekú Egyiptom és sokistenhitű függőségek után. Mert valóban kitartás kell a böjti megújuláshoz. 40 napig tartózkodott Mózes a kijelentés hegyén, betöltekezve Isten jelenlétével, s maga mögött hagyva az aranyborjúöntő és azt imádó nép ezernyi kísértését. Böjtös megtisztulással végül lehozhatta a Tíz Igét, ami a választott népet azzá formálta, amire Isten rendelte. 40 napon át heccelte Góliát az izraelitákat, míg végre Dávid legyőzte az Úr támogatásával egyetlen mozdulattal a hatalmas húsóriást. 40 napra volt szüksége Illés prófétának, mígnem a pogácsa és a víz erejével, és a Mindenható támogatásával eljutott az Isten-hegyig, a Hórebig. 40 napon át böjtölt az Úr Jézus a pusztában, míg küldetése minden kísértésével, lelki akadályával le tudott számolni. Feltámadása után az Úr Jézus 40 napon át volt tanítványai között és hirdette Isten Országa titkait.

Posztmodern, digitális világunk környezetében a böjtnek új hangsúlyai jelentkeznek, változatlanul érvényben tartva, mi több, jövőbe mutató jelleggel aktualizálva böjt lényegét: a Lélekkel való győzedelmes küzdelmet minden anyagi és szellemi, testi-lelki bűnnel, kísértéssel szemben.

Jakab apostol igen jól látta és meg is fogalmazta, hogy a nyelv bár kicsinyke tagja a testnek, de olyan bűnökre képes, amelyek tűzbe boríthatják az életünket, mások életet körülöttünk. Ha valaki beszédét meg tudja fékezni, az tökéletes ember. Van ilyen? Önmagában senki nem ilyen tökéletes. Sőt manapság a káromkodás, a tisztátalan beszéd nemzeti járvány. Nincs mit mentegetnünk! Olyan gyűlöletzuhatag, káromkodás özönvíz árad körülöttünk, és árad át rajtunk, akár csak úgy, hogy végtelenül lehangol, elszomorít, megbotránkoztat, ellenállásra indít. De mennyire és milyen eredménnyel? Ki képes megfékezni a nyelvét? Csak aki más tartalommal tölti meg a beszédét, mint ami beárad az életébe, a lakásába a pergamenfalakon át. A facebook trágárság, a tv-filmek képi és nyelvi drasztikussága még a legintimebb helyzeteket is képes megfertőzni.

Bármennyire furcsán is hangzik, de a nyelvi szennyáradatnak csak az tud gátat építeni, akinek van belső ellenereje. Ez pedig a Lélekkel, az Igével, az imával beteljesülő szív, minthogy Jézusnak ebben is igaza volt: Amivel csordultig van a szív, azt szólja a száj (Máté 12,34). Jézus a káromló embereket nevezte viperafajzatoknak. Azaz mérgező, veszedelmes, életellenes méregterjesztőknek - otthon és a nyilvánosságban!

RÁGALOM, SÚSÁRLÁS, GYŰLÖLETBESZÉD  TÁVOZZON EL TŐLEM

Mennyi hamis rágalom, súsárlás, Károli szavával élve, hagyja el az emberek száját, olykor a tollát és számítógépét naponta? Mennyi alaptalan és szennyező pletyka terjeng az egyházban is, amint azt Ferenc pápa az egyház egyik aktuális és veszedelmes bűnének nevezte, ismét és ismét emlékeztetve e közösségi és közösségromboló gyengeség leküzdésére. Voltak, akik az egyház patologikus, azaz beteges, a szó eredeti értelme szerint szenvedést okozó jelenségének tartották a szóbűnt, a nyelvbűnt, a pletykabűnt, a felelőtlen locsogást-fecsegést, az üres beszédet, ami napjaink egyik közveszélyes mentális járványa. Hány olyan emberről tudunk körülöttünk, akik képesek órákon át a szócséplésre, aminek tartalma legtöbbször és legjobb esetben nulla. De leginkább a másik ember, szomszédjuk, munkatársuk, családtagjuk, s ki tudja, még ki mindenki kikezdése. Ilyenkor, böjt időben 40 nap esélyt kapunk, hogy tudatosan, Lékektől betelve, minden lélektelen, sőt lélekölő gondolatot szívünkből kitisztítva, kikergetve, kicsit gyógyuljon a beszédünk, ezáltal emberi kapcsolataink minősége javuljon.  Gondoljuk át, 40 napos szóböjtben, de Ige-áradásban, bibliás védőöltözetbe bújva, ki lenne az, akit magadban meg kell kövessél, mert szóban, pletykában, felelőtlen és alaptalan fecsegésben befeketítettél, leminősítettél. Olyan ellenségképet rajzoltál róla, ami mind neki, mind neked is árt. Legalább egy-egy ilyen gyűlöletszöveget, káromkodáskódexedet vigyél oda megbánással és belső bocsánatkéréssel Isten elé, hogy a nyelv fellángoló, egész házat, hazát, egyházat felgyújtani képes tűzvészétől  megtisztulhasson a lelked, családod, házad, egyházad, népünk. Tartok tőle, hogy 40  nap kevés lesz ehhez. De ha el sem kezdjük a visszaszámlálást? Mi lesz, ha az Úr kezdi el - a ránk számolást, mint a jobb vagy balegyenesben megroggyant, padlóra került bokszolóra a bíró? Éljünk, gondolkodjunk el  gyógyulásra készen,  terápikus emberekként ebben a 40 napos böjti esélyidőben. Mert a böjt nem kényszer, hanem kegyelem -  a tisztább szó, a feltisztulóbb emberi kapcsolatok megteremtésének, újra rendezésének kegyelmi ideje.  Evangélikus testvéreink liturgiájából vett kéréssel éljünk a böjti időben: Tisztítsd meg szívemet és ajkamat, mindenható Isten, miként Ézsaiás próféta ajkát megtisztítottad az oltárról vett parázzsal: tisztíts meg engem is ingyen kegyelmeddel. 

 


Nemzeti szóböjt káromkodásaink okán

Jövőzüllesztő közbeszéd ellen országos káromkodásmentes szóböjtnapok

https://bekefy.agnusradio.ro/2023/01/nemzeti-szobojt-karomkodasaink-okan.html

 



Jaj nekem, elvesztem, mivel tisztátalan ajkú vagyok,
és tisztátalan ajkú nép között lakom!…
Hozzám repült az egyik szeráf, kezében parázs volt,
amelyet fogóval vett le az oltárról. Megérintette vele a számat és ezt mondta:
Vétked el van véve, a bűnöd meg van bocsátva – Ézsaiás 5,5-7
Amivel telve van a szív, azt mondja a száj – Lukács 6,45

 

Az Úr által Mózesnek adott Tíz Ige vagy parancsolat harmadik Igéje így hangzik: „Az Úrnak, a te Istenednek nevét hiába fel ne vedd, mert nem hagyja azt az Úr büntetés nélkül, aki az Ő nevét hiába felveszi” (2Mózes 20,7). Más fordítás szerint: „Ne használd hiába az Úr, a te Istened nevét…”.

Elgondolkodtam a tiltás logikus folytatásán, s éppen most az imahetek (Evangéliumi Allianz Imahét, Egyetemes Imahét) hónapjában. Vajon nem büntetésként van rajtunk a magyarságméretű Isten–, és emberkáromlás, felmenőink vagy a mellettünk élők minősíthetetlen káromlása? Vajon ezekben a hetekben nem kellene-e sokkal inkább odafigyelni a verbális agresszió család- és nemzetzüllesztő jelenségére?

Nem gondolom, hogy e jelenség, ami behálóz állami és egyházi helyeket, személyeket fenn és lenn, idősek és iskolások kommunikációs „minőségi lejtmenetét” idézve elő, válogatás nélkül, tehát ennek okait, pszichológiai, szociológiai, társadalmi okait itt kellene boncolgatni. Másutt annál inkább. Barth Károly svájci korszakos gondolkodónk közel 100 éve ezt írta: Ha az elefánt a porcelánboltban van, nem az a kérdés, miért és hogyan került oda, hanem az, miként tudjuk úgy kivezetni, hogy a legkisebb kárt okozza.

Szóböjt, szószentelés, nyelvböjt, nyelvszentelés történelmi és élő hagyományokkal

Elég csak utalni arra, milyen ősrégi küzdelemről van szó. Az Úr Jézus imájának első kérésében ezt hagyta ránk: „Szenteltessék meg a te neved” (Máté 6,9). S bizonyára nem véletlenül. Ő, aki egész életét Isten dicsőségére, az atyáktól kapott drága Írások, életvezető Igék beteljesítésének szentelte, fájdalommal tapasztalhatta népe körében, amikor az Isten nevének megszentelése csorbát szenvedett.

Mennyire fájhatott neki az a beszéd, ami ellene szólt az ősi parancsolatnak és a Mi Atyánknak, és testvérietlenül a honfitársainak.

Nem véletlenül tanította Pál apostol: „Semmiféle rothadt beszéd ne jöjjön ki a szátokból, csak ami jó, alkalomhoz illő, és építő…” (Efézus 4,29).

Az sem véletlen, hogy Bethlen Gábor erdélyi fejedelmet az 1619. évi gyulafehérvári országgyűlésen arra kérték, tartson kegyelmed önmagáért és a népért országos közgyónást, pönitencia napot, amit ő meg is fogadott. Valószínűleg ez a fejedelmi nyilvános bűnbánattartás is szerepet játszott abban, amit Bodnár Alexandra, a debreceni Bölcsészettudományi Kar Magyar Nyelvtudományi Tanszékén dr. Kis Tamás témavezető irányításával felkutatott és publikált: „Káromkodások és szitokszavak helyzete a magyar nyelvben” (elérhető ITT).

Dolgozata elemzi a káromkodás pszichológiai, szociológiai hátterét, okait. A megkérdezettek közlései alapján megdöbbentő, hogy a legváltozatosabb anyanyelvi káromkodások, Isten- és emberkáromlások leggyakrabban a tanulók között fordulnak elő, de a társadalom felsőbb rétegeiben, a vezetők között ugyanúgy, mint kevésbé iskolázottak között. Ami az előbbiekre pozitíven utal vissza, s amin egyházi vezetőknek és egyházi fakultások, gimnáziumok, iskolák vezetőinek és pedagógusainak, lelkészeknek, hitoktatóknak motiváló megállapítás: „Az aktív vallásgyakorló adatközlők alkalmazzák a legkevesebb káromkodást, azon belül a hitvilággal kapcsolatos trágár szavak a legkevésbé preferáltak” (29. oldal).

Kétségtelen, hogy történelmi összefüggés állapítható meg a nyelv tisztasága, a verbális agresszió szinte teljes hiánya és a vallási életgyakorlat vagy hívő életvezetés között.

Ez így is olvasható: „A káromkodást nagyjából a XIX. század közepéig szigorúan büntették, az istenkáromlók ugyanolyan elbírálás alá estek, mint a közönséges gonosztevők. Nem csak az egyház üldözte őket, de az alispánoknak és a szolgabíróknak is feladatuk volt, hogy felkutassák és megbüntessék a káromkodókat” (3. oldal).

Nyelvtisztítás, nyelvcsinosítás büntetés helyett önkontrollal

Nincsenek varázspálcáink, még az imádságban sem. De szándékaink, törekvéseink, tudatos önkontrollok kezünk ügyében vannak. Például: imahetek alkalmával, nagy ünnepeinken szóböjtöt hirdetni országosan, amivel felhívhatnánk a közfigyelmet a jelenség nemzedékkárosító, jövőszennyező voltára, s legalább reménység szerint lehetne fékezni a verbális ön- és környezeti szennyezést. Mert aki ma és önmagában, belső szótárában agresszív, az holnap lehet a tetteiben is az lesz!

Kétségtelen, hogy a Bibliának igaza van: a szív teljességéből szól a száj. Imahetek, ökumenikus alkalmak a nyelvreform, a közbeszéd megtisztításának, innovációjának szolgálatában is állhatnak.

De ha ezt is Istenre hagyjuk, aki évezredek óta megtette a magáét: kiadta a figyelmeztető jelet a Tíz Parancsolattal, akkor semmi sem fog változni. Lehet, túl profán a példa, de szemléletes: ha képesek vagyunk naponta fogat mosni, hogy mosolyunk világítóbb, leheletünk embereket vonzóan üde legyen, miért nem tehetnénk ugyanezt a szívünkkel? Megdöbbentő vagy nem, de tény: az iszlámban napi öt kötelező ima van, s ezekhez minimum kezet és lábat illendő mosni. Vajon ez tömegméretekben nem hat a hívők beszédére? Magában a szakrális rendszerességben még is csak potenciális tisztító erő van! Ha a keresztyén világ a maga potenciális lehetőségeit nem veszi komolyan, akkor ellenvetés nélkül ki lehet adni a „Legjobb káromkodós filmek” listáját, amint azt a neten manapság olvashatjuk. És ez kinek jó? Vagy éppen azért, hogy a film legyen az utolsó eszközünk, aminek segítségével kiélhetik a nézők, s ezzel csökkenthetik nyelvi agresszivitásukat? Nem hiszem.

Egyházi, gyülekezeti, családi, személyi szószűrő tréningek

A nyelvtisztításnak van egyfajta struktúrája, keresztyén eszközrendszere.  Még a digitális világban is. Hiszek a közösségi és egyéni önkorrekcióban. Hiszek abban, hogy ha nyilvánosan lennének szóböjtre, nyelvböjtre, káromkodás és szitok nélküli napokra vonatkozó felhívások, alkalmak, egyházi, gyülekezeti, családi és személyi elhatározások, tréningek, szószűrő alkalmak, akkor igenis lehetne szabadulni a nyelvi agresszió minden, még legintimebb formáitól is.

Végső soron minden azon fordul meg, mennyire leszünk képesek a saját gondolkodásunkban, szívünkben, belső szemléletünkben, szókészletünkben arra, hogy nemet mondjunk a lélek és nyelvsilányítás ön- és közfertőzésének.

A COVID-19 ellen is kinek-kinek magának is védekeznie kellett. Így van ez a nyelv- és emberi kapcsolat sorvasztó káromlással, káromkodással, szitkozódással is. Kezdjük el már ma magunkban a nyelvújítást, szótréninget – mert ezen Kazinczyékkal és a 19. századi nyelvcsinosítással még nem jutottunk túl.

Uram, mikor, ha nem most? Kivel, ha nem velem? Hol, ha nem itthon, házunkban és hazánkban?


·        


 

EGYÉNI IMA

MAGYARORSZÁGRÓL,

2020. nagyböjtjében

https://bekefy.agnusradio.ro/2020/03/lelki-fegyverbe-testverek-ez-mi.html



MÉG HA NEM TUDNÁM IS...

 

Még ha nem is tudnám, hol talál majd nyugalmat lelkem

 

e gonosz időkben,

 

és ha arcomat sűrű homály borítaná el,

 

gond, csalódás, megrettenés felhője,

 

s ha napszálltakor is nyugtalan lenne a szívem,

 

hiszem,

 

tudom,

 

bizonyos vagyok abban,

 

Te fogsz akkor is majd jótevő kezeddel betakarni,

 

megnyugtatni engem.

 

Irgalmad árnyékában rejts hát el engem,

 

mikor nem lesz másutt menedékem.

 

Jóságod legyen lelkem védőpajzsa,

 

sebeimre gyógyír, fájdalmaimra enyhület,

 

harcaimban tiszta fegyver,

 

ellenségek előtt terített asztal.

 

Alkotásban égi erő

 

szellemnek, léleknek

 

szent Igédnek balzsama.

 

Mert ha kelet felé megyek, ott vagy,

 

ha nyugat felé, ott is észreveszlek,

 

ha északon működsz, meglátlak Uram,

 

ha délre fordulok, ott is látom áldó kezed.

 

Tied ez életem kettőezer-húszban,

 

mint volt kezdetben, s lesz a végen,

 

ha majd zarándokutamat itt bevégzem,

 

meghallván fenséges égi zenédet.

 

Addig is, mindvégig ezt kérem:

 

Jó Uram, én Istenem,

 

nyugtass meg magaddal engem.

 

Vessződ és botod megvigasztal engem.

 

Ha a halál árnyékában járok is

 

nem félek sötét völgyén sem,

 

mert Te mindenütt jelen vagy énvelem.

 

Kezedbe teszem hát zaklatott szívem.

 

Te őrizd Krisztus-fényű hitem,

 

szenvedésben próbált türelmem.

 

Így legyen Tebenned

 

áldott,

 

boldog

 

minden percem

 

az Úr 2020. esztendejében,

 

míg utam itt bevégzem,

 

s indulok Hozzád

 

mennyei Jeruzsálemem,

 

hozsannás üvegtengerem,

 

értem is földre szállt

 

Megváltóm, Istenem...

 

Ámen.

 

 


 

 

 

 

 

Comments

Popular posts from this blog

Boldog pillanatok Isten kristálytengelye picinyke fénylő pontjának, Dudarnak református templomában

DR. FAZAKAS SÁNDOR MAGYAR REFORMÁTUS TEOLÓGUS BARTH KÁROLY DÍJAT KAPOTT

JÓLESŐ ADVENTI FIGYELMESSÉG - KÖSZÖNÖM, HÁZELNÖK ÚR!