AZ ISTENI IGAZSÁGSZOLGÁLTATÁS OLTÓKÉSE TEGYEN GYÜMÖLCSHOZÓVÁ MINKET
AZ ISTENI IGAZSÁGSZOLGÁLTATÁS OLTÓKÉSE TEGYEN GYÜMÖLCSHOZÓVÁ MINKET
GONDOLATOK JUDIKA VASÁRNAPJÁN, 5. ÚR NAPJÁN ÉS HETÉBEN A NAGYBÖJTBEN
Bizony, Isten Igéje olyan, mint a
kertész metszőollója: ahhoz, hogy gyümölcsöt hozzon a fa vagy a szőlőtő, meg
kell metszeni. Tóth Árpád ki tudta
mondani, le tudta írni: Tudom és érzem,
hogy szeretsz:/Próbáid áldott oltó-kése bennem/Téged szolgál, mert míg szívembe
metsz,/Új szépséget teremni sebez engem (Isten oltókés, 1928). Hasonló gondolatokat
fogalmazott meg St. Exupéry, a világirodalom
egyik legszebb meditációs gondolatfüzérében, a Citadellában. Ezek voltaképpen lelki
visszhangok az ősi Igére: Szolgáltass nekem igazságot, Istenem, és
pereld peremet a hűtlen néppel szemben! Az alattomos és álnok emberektől ments
meg engem! (Zsolt 43,1). Pontosan erről van szó. Az Istenhez visszadelegált igazságszolgáltatásról. Arról, amiről a
hatalmon lévők szinte valamennyi korban megfeledkeznek: van egy földi érdek- és korrupciós szint fölötti igazságszolgáltatás
is, ami a horizontálissal szemben
akkor is működik, ha nem jelez nekünk egyértelműen vagy nem szól közbe lenti,
olykor nagyon lenti dolgainkban. Ez az isteni igazságszolgáltatás abszolút
pontos és elfogulatlan, s relativizál minden emberi igazságszolgáltatást. Nem
menti fel alantas játékaink terhe alól, nem igazolja csűrcsavaros jogi
szofisztikánkat, de csendesen kíséri az
emberi történelmet, ahogyan az ionoszféra vagy a sztratoszféra sem változik
meg egyelőre attól, hogy a földön miféle planéta és kozmoszromboló felelőtlen
érdekjátszmák folynak.
A német keresztyén politika-filozófus
és protestáns hívő gondolkodó, Hermann
Ehlers, az ’50-es évek elején rövidre szabott, de hihetetlenül gazdag
életművének írásakor, a hidegháború lélek- és észdermesztő világpolitikai játszmái
közben hittel írta le mondatait. Ezeket a Bundestagban, meg szószékeken, az
akkori rádiós és tv-lehetőségek keretei közben maximális idővel hirdette minden
abszolutista, egyeduralmi vagy diktátori földi felfuvalkodottság, egyházi vagy
világi hatalmi túltengés és torz önértékelés kijózanítására, viszonylagossá
tételére: Inkább kell engedelmeskedni Istennek, mint az embereknek (ApCsel 5,29). Gyakran hozzátette
beszédeiben, a német Parlament elnökeként Jézus ígéretét: Nekem adatott minden hatalom (= pasza ekszuszía görögül a Bibliában,
omnis potestas a latin fordításban) mennyen
és földön (Máté 28,18). Mert Ő a
minden hatalmat, a teljes, totális kozmikus és planetáris hatalmat nem az
emberek ellen, hanem az emberek javára, boldogítására, a földi létezés
komfortossá tételére kapra és használta fel!
Igazságtétel, Judika vasárnapján
nem térhetünk ki azon jelentés elől, amit a legkülönbözőbb intézetek
világméretű kutatásuk nyomán nemrégen kiadtak a Boldogság világindexeként. Ebben az első, legboldogabb,
legelégedettebb népek a finnek, a dánok, izlandiak, izraeliek, hollandok,
svédek, norvégek, svájciak, luxemburgiak. Magyarország az 51. Salvador után,
Argentína előtt. Az összes szomszéd ország megelőz minket. Szíven üt a világstatisztika. Nem azért, mert anyagilag is mérve az
elégedettségi szintet, tudjuk, hogy hányszorosa a nemzeti GDP az éllovasoknál a
honinak. Hanem azért, mert a sokféle szempontot, nem csak anyagiakat, hanem
családi, nevelési, egyházi, hitbeli, szociális hálózati és sok minden mást
mérlegeltek a kutatók ahhoz, hogy el merjék készíteni ezt a nemzeti és önismereti világtükröt. Az éllovas
nemzeteknél nem csak a sokszoros anyagi biztosítottság tűnik szembe, hanem az
emberi méltóság, a kölcsönös honfi tisztelet, a magatartáskultúra kiemelkedő
szintje is. Az, hogy mennyire vigyáznak kormányzati és állami szinten a szóra,
meg arra is, hogy lehetőleg senki se hulljon ki a szociális hálóból, senkit
honfitársa részéről alantas, emberi tisztességében megalázó helyzetek ne
alakulhassanak ki, illetve ezek időben megelőzhetőek legyenek. Az, hogy ha
valaki például Finnországban elveszti az állását, 500 napig fizetése 70%-át
megkapja, és minden eszközzel azon igyekeznek, hogy mihamarébb új munkalehetőséghez
jusson, mivel a dologtalan, csak mellékutakon csámborgó ember nem csak
önmagára, hanem a táradalomra is veszélyes lehet. Vagy: a keresztyén életgyakorlat,
a mindennapokat átszövő egyházi és spirituális stabilizáló programok, az ember
teremtésbeli méltóságára bölcsőtől koporsóig vigyázó szociális szintű lelkigondozás
is működik, hatalmas kötőanyag az örökkévaló, nem rövidtávú emberi játszmák
szempontjából múló földi komfortzónák kialakuláshoz.
Miért kell nekünk az 51. helyen vesztegelnünk?
Nagyon fáj ez a leginkább
magunknak köszönhető lerangosítás a felrangosító elméleti esélyek közben is.
Az, hogy szülőföldem, Győr és Győr-Moson-Sopron vármegye a legelégedettebb
csücske az országnak, ám a többi, mintegy ¾ része rosszabb, sőt egyes vidékeken
drámaian leszakadóban van, több, mint fájdalmas valóság. A társadalmi béke, a
belső szociális egyensúly veszedelmes sérüléseinek potenciális veszélyét is jelzik
a mutatók. Nagyon gyorsan elő kellene venni azt a bizonyos nemzeti önismereti világtükröt, s mindenkinek kivétel nélkül belenéznie.
Aztán gyorsan menni a dolgunkra, amíg ez
a menthető menthetőgének a tudatával és szándékával lehetséges. Hetvenöt
évemmel mindezt higgyék el, nem magamért írom le, hanem az utánunk jövőkért. Sok
millió honfitársamért, meg gyermekeimért, unokáimért. Hogy elégedettebb,
boldogítóbb Magyarországnak lehessenek a polgárai. Itt és nem másutt jutva
feljebb a boldogságindexen, meg a valóságban is.
Szolgáltass nekem és minden kárpát-hazai magyarul beszélő testvéremnek
igazságot, Istenem! Legfőképpen ne csak ezen a napon, ne csak elvileg, hanem
valóságosan is, napról-napra egyre inkább! Luther fohászát kicsit hadd
módosítsuk: A földön ugyan szegényen, de tudva, hogy Ő rajtunk könyörül, s a
mennyben gazdaggá tészen, angyalaihoz mérten, ezért Kyrieleis – Könyörülj rajtunk,
Urunk.
Hadd kérjük ezen a napon és a következő héten: E földön is kicsit
gazdagabbá, boldogabbá formálj minket és kezünk nyomán körülményeinket, Urunk,
miként angyalaid ott fenn és itt alant ezt már megtették. Kyrieleis!
Comments
Post a Comment