"DE" – A KERESZTYÉN HIT ERŐS REMÉNY- ÉS TÚLÉLÉS ETIKÁJÁRÓL MINDENKINEK
"DE" – A KERESZTYÉN HIT ERŐS REMÉNY- ÉS TÚLÉLÉS ETIKÁJÁRÓL MINDENKINEK
NYÁRI CSEND – ÉS IMATERÁPIA ZÖLD ÁRNYÉKBAN
Személyes előszó nyári hitgyakorlati perceinkhez
Nemrég itt a Felvidék.ma oldalon megjelent az a cikkem, ami
a nyári üdülés, vakáció lelki feltöltődésének, a belső megújulásnak egyszerű
módozataival foglalkozik. Gyakorlati, megélt csendterápiás és imamegújító
tapasztalataimban a Szentlélek által kialakított hasznosítható javaslatokkal. Ezt megelőzően
Olvasóink nyári időtöltését elősegítendő, összeállítottam 60 nyári
napra azt a 325 oldalas elmélkedéskötetet, amit mindenki kezébe vehet mobilján
keresztül is. Az Úr csodásan működik... csodagyűjtemény elektronikus könyv formában
készült, itt érhető el: https://issuu.com/.../bekissuuv_glegsdgcsod_k_f_zete_5... Most pedig itt ülök hajnali Isten-csendben a magas Bakony rengetegének zöld hajnali
derengésében és a könyv gyakorlati bevezetője szerint magam is újra gyakorlom a csend-, és
imaterápiát a fenségesen ragyogó klorofiltemplomban.
Írja Dr. Békefy Lajos
A reménység DE ellentétpárjai a helyes arányokra tanítanak
Zöld, sárga, eleven erdei színekkel fölém magasodó élő
templomkupola alatt előbb hálát adok a Teremtő Atyának a nyári erdő fény- és
illatszépségéért, majd egy hűs sziklára telepedve, elkezdem olvasni az Igét: "Mindenütt szorongatnak minket, DE nem szorítanak be, kétségeskedünk, DE nem
esünk kétségbe, üldözöttek vagyunk, DE nem elhagyottak; letipornak, DE el nem
veszünk" (2Kor 4,8-9). Kemény Ige. Elkezdek emlékezni. Mindenek előtt Pál apostolra, szavaira,
vallomásaira, a népek apostolának különös, mennyei-földi pályafutására. S arra, miként valósultak meg a DE fordulatok az életében. Nem a dac, nem
is az állandó protestálás, vitatkozás De szavai. Hanem az emberi lehetetlenségekben
megtapasztalt isteni lehetőségek DE-csodái. A túlélés, a modus vivendi csodái. Nem Pál
bölcsessége gondolta ki ezeket a DE-ket, hanem Jézus Krisztus adta neki a
tapasztalásokat, amelyeknek aztán hitbeli summáiként fogalmazta meg életparadoxonokat
elviselhetővé, sőt győzelmessé tevő hitismereti üzeneteit. Valamennyiünknek,
akik ahhoz képest, amit neki kellett elviselni, mi legfeljebb nyavalygós
kisgyerekek vagyunk, akik minden karcolásra feljajdulunk. A korunk és köreink
támasztotta nehézségekre sokszor reagálunk úgy, mintha sorstragédiák történnének
velünk. Túlzásokkal. Narcisztikusan, szinte beteges túlérzékenységgel. Mert igazából és mélyen, együttérzően nem tekintettünk bele abba a szenvedéstükörbe, ami
ugyancsak helyretenné kisded panaszlásainkat. A régiek még tudtak – milyen kár,
hogy már a latin is kiment a nemzeti oktatási tervből, megfosztva a
felnövekvő nemzedékeket szellem- és lélekedző alapismeretektől -, szóval a
régiek így fogalmaztak: salvifici doloris, üdvözítő szenvedés. Mivel tisztában
voltak azzal, hogy teher alatt nő a pálma, és hogy mások szenvedéseinek,
mondjuk a keresztyén mártírokénak, eleinknek a teherhordozása, ennek tanulmányozása felkészíthet a helyes szenvedés-, és próbaarányok beállítására.
Pál mérhetetlen próbák, buktatók,
ellenségeskedés közben tapasztalta meg azt, hogy bármily ön-, és énerősek
vagyunk, pillanatok alatt kicsúszhat alólunk a talaj. Csak akkor nem, ha ez a
DE magát Jézus Krisztust jelenti, Aki hit által él bennünk. És Ő belülről
jelenti a modus vivendit, a túlélés egyetlen reális esélyét és garanciáját.
Solus Christus – ahogyan reformátoraink tanították. S ahogyan a négyszeres DE Őtőle és Őbenne leli
kezdetét és célját: szorongattatás kívülről, kétségeskedés belülről, szellemi
vagy korszellem diktálta eszmei tévelygés, fizikai üldözés, leveretés,
depresszióba hasjszolás, vagy ténylegesen padlóra vivő anyagi, egzisztenciális szűkösségek mind-mind
elviselhetőek, feldolgozhatóak, HA: "Jézus halálát mindenkor testünkben hordozzuk, hogy Jézus élete
is láthatóvá legyen testünkben" (2Kor 4,10).
A hit embere örök "kelj fel jancsi" – Jézus személyes
passiótörténetünkben
Gyermekkori játékaink világában nem a drága mesterséges
playstation-ök jelentették az örömet, hanem a szimbolikusnak is mondható,
később ekként is értelmezett játékszerek. Például a ma már szinte ismeretlen
búgócsiga, amit újra és újra fizikailag mozgásba lehetett hozni, ami üzent
arról, hogy a külső, felső erőforrás nem önmagában a játékszerben van. Ugyanígy
életünket is Urunk ereje tartja felülről-belülről mozgásban, pörgésben,
forgásban. Vagy a kelj fel jancsi, amit akárhogyan nyomtunk is a talajra, nem
mi, hanem ő lett a győztes, mert mindíg visszalendült álló helyzetbe. Mert valaki úgy szerkesztette meg. Pál apostol
is elképesztő szenvedés és próbatétel katalógust tudott összeállítani annak
bizonyítására, hogy micsoda túlerő volt abban a DE-ben, amit számára Jézus
Krisztus jelentett. Ugyancsak e levelében maga készíti el passiótörténete mérlegét.
Íme: „Többször börtönöztek be, igen sok verést szenvedtem el, sokszor forogtam
halálos veszedelemben. Zsidóktól ötször kaptam egy híján negyven botütést,
háromszor megvesszőztek, egyszer megköveztek, háromszor szenvedtem hajótörést,
egy éjt és egy napot hányódtam a tenger hullámain. Gyakran voltam úton,
veszedelmben folyókon, veszedelemben rablók között, veszedelemben népem között,
veszedelemben pogányok között, veszedelemben városban, veszedelemben
pusztaságban, veszedelemben tengeren, veszedelemben áltestvérek között…” (2Kor
11,23-26). Bizony, bizony megtapasztalta, hogy a személyes sors gyakran
hasonlít a megrepedt nádszálhoz és a pislákoló gyertyabélhez (Ézs 42,3), ám ha
bennerejlik az örök DE, akkor nem reped el, nem oltódik ki. Megtapasztalta, hogy
személyes életünk törékeny cserépedény, csupa repedés, karcolás borítja ráncként évtizedek alatt. Mégsem törik
össze, hiszen hordozza a benne lévő kincs, a Jézus Krisztusba vetett hit.
Megtapasztalta, hogy élete, életünk olyan, mint a sátorponyva, de csak akkor nem
omlik össze, ha tartóoszlopa a hit, s az élő Jézus Krisztus keresztje.
Jézust formázó DE-jeink megszületéséért
A templomkupolát formázó bakonyi gyönyörű zöld klorofilragyogásban
köszönöm Uram, hogy annyi DE között idővel Téged kezdett kiformálni minden DE-gondolatom,
DE-imám, DE-csendem. Add meg, Uram, hadd legyen minél több embernek jó döntéssel választott
DE-je szerte Kárpát-hazánkban – az élet, a remény és a túlélés kultúrájáért. A
zöldkupolás, klorofilfreskós erdei csendben is ezért imádkozom.
Comments
Post a Comment