VALLÁST TETTÉL SZÉP HITVALLÁSSAL AZ IDŐK VIHARÁBAN - Köszönet Szűcs Dánielnek, a Felvidék.ma vezető szerkesztőjének és Ablonczy Bálint újságírónak
VALLÁST TETTÉL SZÉP HITVALLÁSSAL AZ IDŐK
VIHARÁBAN
Köszönet Szűcs Dánielnek, a Felvidék.ma vezető szerkesztőjének
és Ablonczy Bálint újságírónak
Az utóbbi két hét hazai eseményeinek forgószelei sok mindent felkavartak a legszélesebb
közvéleményben, sodorva jót és rosszat, szemetet és kincseket egyaránt.
Előbbiből aránytalanul többet. Éppen ezért léleküdítő, elgondolkodtató, és
egyházi szóval élve: nagy hálára indító az a szép vallástétel (1Timóteus 6,12), ami egyelőre páratlanul áll a
zuhatagszerűen eláradt írások között. Szűcs
Dániel, a Felvidék.ma pozsonyi online újság vezető szerkesztője lelkéből lelkedzett
az a hitvalló bizonyságtétel, amiről Pál apostol írt Timóteusnak bíztatóan: „harcold meg a hit nemes harcát, ragadd meg
az örök életet, amelyre elhívattál, amelyről vallást tettél szép hitvallással
sok tanú előtt” (1Tim 6,12).
Akkor, amikor – Kálvin gyakran használt szavával élve – „vakmerő módon” református
szószékről is elhangzik oda nem illően a prédikációban felszólítás arra, hogy a
Dunamelléki Református Egyházkerület püspöke erről az egyházvezetői
tisztségéről is mondjon le, s a lelkészi fogadalomtétel halálig elkötelező
erejéről mit sem tudva, véleményformáló/véleménytorzító írástudók könnyelműen
lövik ki mérgező nyilaikat reá. A médiában a valós összefüggések tényállásáról
legfeljebb az érintettek tudnak az Úristenen kívül, mégis annyian alkotnak negatív
véleményt, mintha hazánkban 9 millió igaz bíró élne, s mintha az egyházellenesség
vaskos ideológiai korszakában vesztegelnénk még. Ebben a kakofóniában valóságos
lélekbalzsam az egyházát szerető, s mindenek között és ellenére azt folttalannak
látó és láttató vezető szerkesztő Szentlélek ihlette konfessziós írása. Mintha
ösztönösen tudna – vagy ténylegesen tud is – Szűcs Dániel arról a reformáció
kora óta egyházvédő distinkcióról, miszerint különbséget teszünk a látható és a láthatatlan egyház között
(ecclesia visibile et invisibile). Ezt a finom különbségtételt pontosan abból
a meggyőződésből fogalmazták meg hitvalló atyáink, és őrizték papjaink
századokon át, hogy minden lelketlen rágalmazástól, ortályos vádtól, igaztalan
mocskolástól tisztán megőrizzék a Krisztus
teste (szóma tú Christu) élő, szent létezését, valóságát, amiben benne él maga a
látható egyház, az összes és a mindenkori. Attól, hogy vannak esendő emberek és
szennyfoltot ejtő események az egyházakban, még tiszta marad az, ami transzmateriális, anyagi valóságon túli,
nem emberi, nem földi, nem ideig való lényege, azaz a Krisztus teste, a láthatatlan
anyaszentegyház. Arról nem is beszélve, hogy Urunk egyszer s mindenkorra
kimondta az önvizsgálatot sürgető és minden önérvényesítő, önkényes bíráskodást
megállásra intő szót is: „Aki bűntelen
közületek, az vessen rá először követ… Azok pedig ezt hallva, egymás után kimentek…”
(János 8,7;9). Megváltónk, Szabadítónk pedig az utolsó szívdobbanásig
fenntartotta a megbocsátás királyi kegyelmét, amikor a mellette keresztre
feszített gyilkosnak, aki ezt kérte tőle: „Jézus
(Szabadító), emlékezzél meg rólam, amikor
eljössz a te királyságodba”, így válaszolt: „Ma velem leszel a paradicsomban” (Lukács 23,42-43). A megbocsátás
minden emberi értelmet felülhaladó tágasságához, mennyei horizontjához képest
mindaz a verbális bugyborékolás, ami szennyes folyamként elömlött hazánkon,
szégyenletes jel arról, hogy mi lakozik az emberi szívekben. Legyen Isten irgalmas magyar ajkú népéhez!
Mindebben az összefüggésben, a rosszban a lehetséges jót kereső soraiért
szeretnék köszönetet mondani Ablonczy
Bálint újságírónak, református testvérünknek, aki a szavak és indulatok
porviharában megállásra és átgondolásra hívó írást tett közzé Hitvallási helyzet van címmel, amit a facebookon olvastam. Ebben így fogalmaz: „Református szóhasználatban így hívják azokat
a pillanatokat, amikor az egyház nem hallgathat”. Csatlakozva megállapításhoz,
szeretnék néhány mondatot írni arról, s némi különbségtételt felvezetni, hogy
hitvallás-történeti szempontból miről
is van szó. Lukas Vischer svájci református
lelkész 1982-ben jelentette meg nagyszerű könyvét „Református bizonyságtétel ma – református hagyományú újabb hitvallási
szövegek gyűjteménye”, melyben a világ minden részéről mutat be olyan református
hitvallási iratokat, amelyek az 1960-as évektől fogva keletkeztek, s lettek a
kisebb-nagyobb református felekezetek aktuális, elfogadott, közhasználatban
lévő konfesszióivá. Vischer lelkész-professzor úr a berni egyetem teológiai
fakultásán készítette el nagyszerű válogatását, és 1982 óta a Református
Világszövetség teológiai szakosztályának vezetőjeként tudatosította a világ
reformátusságában és más felekezetek előtt is, hogy vannak helyzetek, amikor
egy adott egyháznak nem szabad hallgatnia. Megkülönböztet casus confessionist, hitvallási
okot és status confessionist, hitvallásalkotó helyzetet. Ablonczy
Bálint értékes sorait a hitvallási helyzetről ide lehet sorolni. A status
confessionisnak erősebb indokai vannak, például ritka történelmi
helyzet, amikor Isten Igéjének, az egyház krisztusi lényegének az érvényességét
kell őrizni és a nyilvánosságnak ilyen hitvalló egyetértéssel kell tudomására
adni azt, miért, miben és mi célból van az egyház jelen a világban, egy adott
történelmi—társadalmi téridő koordinátában. Az ilyen kivételesen nagy
vagy nehéz történelmi pillanatok nem minden generáció életében adódnak,
ellentétben a casus confessionis-szal, ami lehet egyéni és közösségi is. A status confessionis közösségi vagy
közegyházi alkotás. Egyik legerősebb kifejeződése volt a 20. században a
hitleri német keresztyénség tévútjával szemben a Hitvalló Egyházban
megfogalmazott Bármeni Hitvalló Nyilatkozat vagy a II. Világháború egyházi-teológiai,
lelki tanulságait summázó Stuttgarti Bűnvalló Nyilatkozat. S
hogy magyar példát is bátorkodjak ide hozni: az a nagy szabadítás, exodus,
amire a történelem Ura kiváltképpen példázatosan a partiumi és erdélyi reformátusságot
és keresztyénséget a temesvári egyházi ellenállásra indította Tőkés László éhség bojkottjával
és kiállásával az állami és az egyházi diktatúra ellen, az bizony teljes okot
adott a status confessionisra, hitvalló helyzetre. Máig érthetetlen, hogy
az ottani, illetve a magyarhoni egyházak, teológiai tudományosság miért nem
érezte át a hitvallás alkotási minősített idő sürgősségét. 30 évnyi elmélyült
bibliatanulmányos, hitvallásalkotás történeti kutatás, s a szabadítás történetek
elemzése segítségével Isten Szentlelke arra indított, hogy 2019-re elkészítsem
szerény munkámat. Ennek címe: „Szolid
Temesvári Hitvalló Nyilatkozat”. Alcíme: „Isten páratlan szabadításának
magasztalására és emlékezetére hitvallói nyilatkozat tervezet és történelmi
teológiai esszé”. (Kiadta a Barankovics István Alapítvány, a temesvári
forradalmi ellenállás 30. évfordulója tiszteletére, Budapest, 2019. Dr. Békefy Lajos – A 39 oldalas
történelem-teológiai esszé olvasható az ekönyvek világarchívumában ezen a
linken: https://issuu.com/theodigestbl22/docs/szolid_temesvari_hitvallas).
Ezekkel a gondolatokkal köszönöm meg Ablonczy
Bálintnak a napjaink porviharaiban tiszta lélegzetvételt kínáló sorait.
Szűcs Dániel vezető szerkesztő
úrnak, református hitvallástévő Testvéremnek pedig szép vallástételét köszönöm,
hálát adva a minden kegyelem Istenének azért, hogy vannak református egyházunkat
szívük értékképző belső templomaként, lelki épületként magukban hordozó, s
erről élő szóval valló egyháztagjaink. Isten őrizze meg őt református hitében,
hogy megharcolhassa a hit nemes harcát (1Tim 6,12).
Testvéri
megbecsüléssel, áldás-békességgel,
Dr. Békefy Lajos
Ph.D.
református lelkipásztor
közíró, publicista,
kutató teológus
az Úr 57 éve elhívott szolgája
Szeretem a református egyházamat!
Írta:
Szűcs Dániel
-
2024.02.18.
·
(Illusztráció:
pixabay.com)
Most, amikor békés tüntetők püspököt akasztanának,
amikor talán csak egy ki nem mondott gondolatnyira vagyunk attól, hogy
„vastagnyakúakat a lámpavasra!” zúgjon a pesti utcán, amikor egy egykor
közmegbecsülésnek örvendő közéleti szereplő s egyben
református egyházfi a közösségi média kloákájának számító Facebook-ba önti ki
évtizedek szolgálatban, a Megváltó kegyelmében megélt hitét – akkor mi mást is
mondhatnék: szeretem ezt az egyházat, minél inkább feszítik fel a fára – annál
inkább.
„Még ha a halál árnyékának völgyében járok is, nem félek a gonosztól, mert
te velem vagy” (Zsolt. 23:4)
Imádkozom érte és a többi testvéri keresztény
felekezetért is, melyek – mert ez Krisztus egyetemes egyházának sorsa immáron
több mint kétezer éve – hullámvölgyön kelnek át.
Ma azzal a református lelkipásztorral vállvetve teszek
bizonyságot, akinek a lelki otthon legnehezebb időkön is átsegítő melegét
köszönhetem – vagyis mindent, amit leírni nem lehet, csak hálával őrizni egy
életen át. Az őáltala e nehéz időkre válaszul elmondott szavait a sajátjaimhoz
kötve vallom:
Azért szeretem a református egyházat, mert mindent itt kaptam. Mindent, ami
Élet. Itt kaptam Igét, itt kaptam megtérésre hívást,
itt konfirmáltam kéz a kézben hitvesemmel s akkor már
alig egy hónapra a világra jövetele előtt első fiunkkal, akinek a neve is azt
jelenti: Isten ajándéka. Isten ajándéka volt nemcsak az élete, de a
gyülekezetbe – egy igazi baráti-családi közösségbe fogadása a keresztsége
által, a református egyház közvetítésével, Isten kegyelméből.
Ide tartozom.
Itt vannak körülöttem azok az emberek, akik hitbeli és
emberi példáim, itt ül előttem a padban az, aki pusztán földi szemmel nézve
mindent elveszített, ami az életben valódi, megismételhetetlen érték – és mégis
ő az, aki életet ment, mert elkallódó lelkeket ment – közük az enyémet
is.
Itt nőnek fel a gyermekeim, itt mondta ma
csillogó szemmel a nagyobbik az istentisztelet után a maga legőszintébb
gyermeki szavaival: „apa, ma nagyon jó napom van”. Itt,
a református egyház kicsiny templomában.
Az odakint tomboló, a vérszagtól bomlott tömeg nem szeretné, hogy jó napunk
legyen, sőt akár csak egyetlen további pillanatunk is legyen református
egyházunkban.
Áldozatokat szeretne, a porba hullajtott fejek után
melléjük egy gerincében megroppantott, belső ellentétek által szétfeszített
református egyházat. És ha ez megvan, vagy sokkal inkább velünk együtt: a többi
egyházat ugyanígy.
A református egyház azért református, mert képesnek
kell lennie mindig a megújulásra – semper reformanda. Az elmúlt
több mint ötszáz év is erre kötelez. Meg arra – valamennyi keresztény
felekezetű testvérünkkel együtt –, hogy nagyon szorosan zárjuk össze sorainkat.
Akkor, amikor a világ legkegyetlenebbül üldözött vallása a kereszténység,
semmit sem engedhetünk meg magunknak kevésbé, mint a belharcot, a dacos,
felhúzott orral távozást és a felekezetek közötti vitát. Ez a kegyelmi ügy
éppúgy fáj mindnyájunknak, ahogy például a bűnben élők együttélésére „adható”
áldás is.
A nagyböjti csend legszentebb mélyéből tör fel a kiáltás: soha, soha nem
volt nagyobb szükség az ökumenikus láncra, mint most, ezekben az időkben.
Szűcs Dániel/Felvidék.ma
Comments
Post a Comment