SZENTHÁROMSÁG-TITKOK VONZÁSÁBAN A ROBOT-LÉT ELLEN
SZENTHÁROMSÁG-TITKOK
VONZÁSÁBAN A ROBOT-LÉT ELLEN
„Van Háromban
reménységem, kik megoltalmaznak engem”
A HIT
LOGIKÁJÁNAK LEGKÜLÖNÖSEBB TALÁLMÁNYA
Skóciától
Erdélyig, a Szentháromság-tant alkotó 325. évi niceai zsinattól Andrej Rubljov
1411-ben festett és az ortodox világban szinte normává tett Szentháromság
ikonján át a digitális korig ível a hit
logikájának legkülönösebb találmánya, a Trinitas tana. Ez nem formális
logika. De az ontológiai és
Isten-titkokat csodáló hitlogika legsajátosabb formulája: a három isteni
személy, az Atya, a Fiú, a Szentlélek az Egyben, s az Egy a Háromban. A Fenségest
sejtető
hitszimbólum ez, amit D.
Bonhoeffer német mártírteológus a berlini börtönből
írt leveleiben Isten titkaként bontogat mély szellemi
alázattal, az 1Korintus 2,7-10-hez, a nagy misztériumokat, titkokat az emberi
szívbe belengető soraihoz kapcsolódva:
„Isten titkos bölcsességét szóljuk, azt
az elrejtett bölcsességet, amelyet Isten öröktől fogva elrendelt”.
A börtönleveleket tovább fogalmazva: létcsonkítás, sorsrontás, ha az embereket
megfosztják a titkok vonzásától, és racionálisan kimondják, a titkok a
képtelenségesek birodalmához tartoznak. Az
emberlét titoktalanítása sebző gőg,
ami letörli a gyermekszemek ragyogását. Vagy az álmodók, a látnokok, a
próféták, költők, művészek többdimenziós léttöbletétől fosztanák meg az
emberiséget. A láthatókért szegényíteni
meg az embereket a létteljesség Istenben
és hit által felsejlő gyógyító csodáitól. Titoktalanul élni azt jelenti, megfosztom magamat
saját létezésem, a másik léte és a teremtés vonzó titkaitól, amelyek titoktisztelő létformára segíthetik az újabb
generációkat. Erre túlélésünkért
alapvetően szükségünk van.
A
múlt század svájci hitbölcselője, Barth Károly éppen ezért írta:
Isten léte a létesülésben, a jelenlétben, működés közben sejthető
meg a Kijelentés nyilvánvalóvá tett titkai segítségével. Ahol titokra csodálkozás,
titokvonzás van, ott megtanuljuk az élet tiszteletének etikáját (A. Schweitzer). Ma: minden létfejtő racionalitás,
mesterséges intelligencia ellenére tisztelni a titokőrző és
titokfejtő Istent, tisztelni az
emberi sorseseményekkel le nem írható másik embert. Mindannyian sokkal többek vagyunk, mint ami
belőlünk egy adott pillanatban látszik. Ha Istent a folyamatos létesülésében „érhetjük tetten”,
akkor ez érvényes az embertársra, szüleinkre, szerelmünkre,
családunkra, gyermekeinkre. Csak folyamatos együttlétben sejlik fel a másik
lénye. A Szentháromság Isten állandó létesülésben van – érettünk, javunkra. És mi? Ahogyan nagy fantáziájú Isten-bölcselők, filozófusok
és teológusok,
szentek és költők
lenyűgöző
fogalmi és ábrázolási fantáziával fejezték ki a Hármat az Egyben, az Egyet a
Háromban. Mégis alig sejtünk valamit Őróla…
HÁROMSZOROS VÉDELEMBEN – TITOKLÁTTATÓ EZREDÉVES
ANALÓGIÁK
A
reformátorok közül kiváltképpen Luther munkatársa, Melanchthon volt az, aki erősen hangsúlyozta
a pro
me – az érettem történik titkok-sajátosságot. A személyes
üdvösségigényen túllépve sokan megvallották a háromszoros, trinitárius védelem
csodáját. A skót reformátor, Knox János, az őt reformátori tanai miatt elítélni szándékozó nemzetgyűlésen
megkérdezőknek így felelt: Kiváló Uraim, én Istennel mindig többségben vagyok. Azaz a Szentháromság
Istennel. Petrőczi
Kada Szidónia (1658-1708) református bárónő pedig Kolozsvárott
megjelent vallomáskönyvében a trinitárius
védelem hitbizonyosságával írta: „Vagyon
három ellenségem/Ördög, világ s magam testem./De egyiktől sem félek./Van háromban reménységem/Kik megoltalmaznak
engem:/Atya, Fiú, Szentlélek”.
Tertullianus egyházatya – és mások – két évezredes hittörténetünkben
kereste azokat a képeket, hasonlatokat, amelyekkel valamennyire érzékeltetni
próbálta a Szentháromság vonzó és lenyűgöző titkát. Ő egy hatalmas fához
hasonlította a háromság titkát. Gyökér, törzs és ágak, az Atya-Fiú-Lélek
valóságát. Nagy Bazil a szivárvánnyal
illusztrálta ezt a titkot: a nap az Atya, a kiáradó, látható fény, világosság a
Fiú, a színek pedig a Szentlélek gazdagságát sejtetik. A geometriai formák között a legismertebb az egymást átható körök
megjelenése a gótikus építőművészetben. A három isteni személy,
az Atya, a Fiú és a Lélek teljes egészet alkotnak, de egymást
is áthatja lényük és létük. Egymásban, egymással,
egymásért. Tanító értelmű Jeronimo Cosida (1510-1592) festménye,
melyen kiemeli: az Atya nem a Fiú, a Fiú nem a Szentlélek, a Szentlélek nem az
Atya. De a belső kör fele tartó
irányok világossá teszik: az Atya is Isten; a Fiú is Isten; a Szentlélek
is Isten.
VALLOMÁS INSTRUMENTUMOK
A
keresztyén gondolkodás és hitélet 2000 éve bőséges lelki példákkal szolgál a Szentháromság titkának értelmezéséhez. Minden elidegenítő, racionalizáló kétellyel szemben hangzanak
Szentháromság-magasztaló
szimfóniaként a két évezred
bizonyságtételei. Bonhoeffer cellacsendben titkokra rácsodálkozó lelkének
felismerése ma is érvényes az anti-humánus, leegyszerűsítő, robot-szintre zsugorító önhitt emberi gondolkodásról: „Amikor az egyház sok évszázada a Szentháromság Istenről tanít, az egészen más, mint a vallás racionalizáló megerősítése, sőt megkeményítése. Éppen ellenkezőleg! Az élő Isten titkai előtti tartós és teljes nyitottságunk kifejeződése ez. Mert a
világ Isten titkaival szemben vak. Olyan Istent szeretne, Aki kiszámítható,
kihasználható. Isten titka rejtve marad az ilyen haszonleső tekintet elől”.
Pál
Igéjét magam is iránymutatónak tartom Szentháromság vasárnapon és minden napon,
egyet értve hitünk tanítójával: minden
nap Szentháromság-ünnep és lehetőség Isten titkára rácsodálkozni. A Timóteushoz írt levél szavával: Nyilvánvalóan nagy a kegyesség titka (1Tim
3,16) Felettébb jó dolog, ha Isten misztériumát, titokzatos, de Krisztusban
számunkra az üdvösséghez szükséges mértékben kijelentett személyét a Szentlélek
melegségével és imaölelésével illetjük. Ettől lesz annyi borzalomból,
leértékelésből
kimentett életünk, a népek
és nemzetek élete
is. Ez a teremtettségi rangunkra (Micsoda a halandó, hogy törődsz vele, és az emberfia, hogy gondod
van rá? Kevéssel tetted őt kisebbé Istennél, dicsőséggel és méltósággal koronáztad
meg – Zsolt 8,5-6) történő visszaemelés, visszarangosítás kegyelmes hitgyakorlata a Szentháromság által. Tudta ezt Ráday
Pál gróf, a református egyházpártoló főúr is, amikor 1715-ben ezt írta
Szentháromság-imádó spirituális versében:
Ó áldandó Szentháromság, Nyögésemre
figyelmezz!/ Jövel, siess főboldogság, Én Istenem,
kegyelmezz./Ó, Uram, Uram, ne
hagyj, Mert reményem csak te vagy”.
Szentháromságos, felrangosító, Isten
titkaiban gyönyörködtető Szentháromságos napokat Olvasóinknak!
Comments
Post a Comment