ILYEN ORSZÁGOT SZÁNTÁL NEKÜNK, URUNK? LÉTEZÉS-INNOVÁCIÓ BIBLIÁS MÓDON
ILYEN ORSZÁGOT SZÁNTÁL
NEKÜNK, URUNK?
LÉTEZÉS-INNOVÁCIÓ BIBLIÁS MÓDON
Dr. Békefy Lajos
Amikor
közelebb ért, és meglátta a várost, megsiratta.
És így szólt: Bárcsak felismerted volna ezen a napon
te
is a békességre vezető utat!
(Lukács
19,41-42)
KETTŐ AZ EGYBEN
Jézus a
róla szóló feljegyzések szerint kétszer sírt: amikor Mária és a jelenlévő
zsidók siratták Lázárt, Jézus megrendült lelkében és könnyekre fakadt (János
11,33-35). Másodszor, amikor meglátta a szent várost. Mert nem békesség
lakozott falai között. Pedig a békesség városának nevezték ezredévek óta. Ezen
a vasárnapon, a Szentháromság vasárnapja utáni 18. Úr napján, az Úr angyalának,
Mihálynak a napján ismét megtorpantam az Igék olvasásakor. Első villanásként
nem a lázadó Lucifert lesújtó isteni harag jutott eszembe, hanem az, hogy vajon
a mi városunkra, falunkra, hazánkra lenézve, miféle indulat töltheti el Urunk
szívét? És valósággal felsírt a lelkem. Az égig sistergő indulatok, pro és kontra egymást lefejező szavak
orkánja láttán-hallatán van-e kedve még egyáltalán ránk tekinteni? A családi perpatvarok
házi orkánjai, a közbeszéd tornádói állandósulásában? Vajon két ezredév múltán
is nem ugyanaz lehet rólunk, Kárpát—medencénkről a véleménye, mint saját
népéről, városáról? Bárcsak, bárcsak…
Bárcsak felismertük volna ezen a napon, nem két év múlva, nem tavaly, hanem éppen ma, a mindenkori pillanatban a békességre vezető utat!
És felismertük?
Az egyre alább lejtő politikai közvesézésben? Felismertük-e, hogy végzetszerűen és reflex-ócsította módon nem csak az egyoldalú, s egyre mélyebbre vivő látóhatár van előttünk? Hogy nem csak az égre nyúló, helyettünk is kőbe, üvegbe, fába némult imádásokat jelző templomok dolga magasabbra emelni az emberi látóhatárt, s a lejtmenetes országot? Felismertük, hogy a templomok nem csak építészeti emlékek, hanem még déli harangszó nélkül is hívogatások, néma parancsok: próbáljatok a sár, a por, a vér, a könny, a honfitiprás fölé emelkedni?! Felismertük-e már, hogy nem csak nominálisan kellene keresztyénnek lennünk, azzal az illuzórikus önáltatással, hogy mi majd megőrizzük a keresztyénséget, miközben mindenütt másutt úgymond csak emlékezetben és emlékekbe süllyedő valóság Krisztus világvallása?! Ezernyi pillanat adódik naponta a közbeszédben, a családi ajtók és intimitások takaró erdejében, amiben meg-megbotlunk, és sántikáló országgá görnyedünk?! Abszolút jogos, indokolható, időszerű, hogy feltegyük őszintén a kérdést, s megpróbáljunk valamennyire szögletes elfogultság-mérsékelt módon, a Szentlélek józanságával válaszolni legalább önmagunknak: Valóban ilyen országot szántál nekünk, Urunk? És mi magunknak?
ORSZÁGÉPÍTŐ JÉZUS MODELL
Minderről
csak azért merhetünk szólni, mert Istennek van ország modellje, nem csak országimázsa,
amit így-úgy tákolgat, foltozgat, kozmetikázik. Neki dinamikus, élő, minden
földi országrombolást ellensúlyozó, sőt renováló, innovatív országterve és
kivitelezési stratégiája volt és van. És lesz, amíg kedve tartja a történelem
mélyre taposott útjain vezetni világát, történelmünket, hazánkat és házunkat. De
hogy is néz ki ez az isteni országterv?
Országépítő
első királyunk megírta ennek aktuális, európai, magyar üzenetét Intelmeiben.
Teljes országdimenziót adva eleinknek: szent koronás transzmateriális, nem csak
saját előnyre dolgozó, hanem mennyei távlatot és intelmes, rend vezette földi
távlatot is közkinccsé téve. Idegent és főként honi sorsosokat becsülő
keresztyén erkölcsi programot. Mindazt, amit népe javára Istennek odaszánt életével
ő és az Árpád-ház magyarjai létrehoztak, bölcs és kiegyensúlyozó szent koronás
arisztokratizmussal, nem haszonleső elitizmussal. Ez még csak meg sem valósulhatott volna a messzi ázsiai puszták népeként e magyar Kánaánba beáramló, főként
ősmagyar hitű népesség Istenhez és Jézushoz fordítása nélkül.
Országépítő Istvánunk világépítő Jézusunk
nyomába lépett. Papjai, tudósai, olasz, német
tanítói révén igyekezett felrangosítani és kárpát-hazaivá (Duray Miklós) honosítani honfoglaló törzseinket.
ORSZÁGEMELŐ ÉGI-FÖLDI DIMENZIÓK
Mi volt a
nagy lecke, ami megmaradásunkat biztosította? A jézusi realizmus. A létezés-innovációt, az ország megújítását
eredményező keresztyén hitnek nem csak formális, hanem életelvként, életgyakorlatként
történő átvétele és mindennapi gyakorlása. A földi, Éden-kert utáni, a káini
sorsdráma által megbélyegzett földi létben, a ”Krisztus vérével mindörökre
átvérzett” (Pilinszky) történelemben a viszonylag teljesebb, mert az isteni lét-meghatározottságban
egyetlen léttotalitás, az Isten-program apró pénzre váltása. Hogyan is fogalmazott
Jézusunk? „Az én országom nem e világból
való: ha ebből a világból való volna
az én országom, az én szolgáim harcolnának, hogy ne szolgáltassanak ki a
zsidóknak. De az én országom nem innen való” (János 18,36). Azoknak, akik
rögtön megvádolták volna valamiféle ország-illúzióval, aminek semmi köze sem
lenne a földi-történelmi-emberi realitásokhoz, miként ezt az ateisták, a
kommunisták, az agnosztikusok, a közömbös cinikusok annyiszor megtették az
ezredévek során, így válaszolt: „Az Isten
országa közöttetek van” (Lukács 17,21). Más értelmezés szerint „bennetek van”. Ha közöttünk, akkor is a
földi realitások világában van, ha bennünk, akkor is. Sőt, ha bennünk van,
akkor megtanít másként látni a földi
létezést, sorsunkat, önmagunkat, családunkat, hazánkat, egyházunkat, országunkat,
teremtett világunkat. Ha bennünk van Isten országa, akkor ez olyan minőségi többletet
ad személy szerint nekünk, rajtunk és másokon keresztül honi világunknak is, ami
azt a másfajta látásmódot, viselkedésmódot teremti meg, tartja fenn, újítja meg
minden romboló külső-belső, diabolikus ráhatás ellenére, amit mai szóval innovatív
kegyelemnek nevezhetünk.
HATÉKONY MŰKÖDTETÉS: KETTŐS VÉDELEM ALATT – IMA- IGAZSÁG
Hogy ez
mennyire lehetséges? A kétfajta dimenzió összekapcsolása és hatékony
működtetése? Jézus főpapi imája erről is szólt. „A világ gyűlölte őket, mert nem a világból valók, amint én sem vagyok a
világból való. Nem azt kérem tőled, hogy vedd ki őket a világból, hanem
hogy óvd meg őket a gonosztól. Hiszen nem a világból valók, amint én sem vagyok
a világból való. Szenteld meg őket az igazságban, mert hiszen a tanításod
igazság. Amint te a világba küldtél, úgy küldöm én is őket a világba. Értük szentelem magamat, hogy ők is szentek
legyenek az igazságban” (János 17,14-19). Égi-földi spirituális támasztékok tartanak minket, szemléletek, látások,
hitek: annak hite, hogy nem a világból valók vagyunk – tehát nem is
keveredünk a korpa közé. Annak hite, hogy Jézus imádkozik értünk ma is a
mennyei trónus előtt. Annak hite, hogy az igazság a mi oldalunk áll, még
inkább, mi az igazságban járhatunk, aminek érvényessége sem életünk, sem a
világ végével nem múlik el. Annak hite, hogy Jézusunk egészen értünk szenteli
önmagát. Királyi méltóságát kölcsönadja
nekünk, prófétai tisztánlátásával
kiélesíti látásunkat az élet dolgaiban, az emberismeretben. Papi áldozathozatalával képessé tesz
még az önfeláldozásra is. És elveszi a keserűség gyökerét a szívünkből, ha emberektől
nem kapjuk meg azt, amit szeretnénk. Krisztus hármas tisztével megtisztel,
felemel, mennyei méltóságot, rangot ad, a
Lélek arisztokratáivá ken fel a diabolikus erők és emberek via dolorosáján.
Ha Jézus ma rátekint hazánkra, házunkra, lát-e
olyat, ami miatt visszatartja könnyeit?
A Jézus-könnyeket szárítani képes gyönyörű
történelmi imák nagy tárháza az internetről letölthető FOHÁSZOK-VALLOMÁSOK c.
imagyűjtemény. A világkeresztyénség közös imáival, a népek imáival, jeles nagy
személyiségek vallomásaival és imádságaival, korunk imával. Minden felekezetből.
Érdemes
újra és újra megfrissíteni Szentlélek fényű imakristályaival saját imaéletünket.
Hogy tisztábban lássuk az építkezés és az építés dolgos lelki szándékával: milyen
országot is szánt nékünk, mai és holnapi magyaroknak a történelem Ura, Istene.
II.
Rákóczi Ferenc fejedelem imájának részletével
válaszolunk a címben feltett kérdésre: „Úristen!
Igazság kútfeje, kegyelem kimeríthetetlen forrása, ki parancsolataidról
megfeledkezett népedet néhanapján a szolgaság jármával sújtod, hogy megtörvén
gőgjét, amint a büntetésben igazságot adtál, a megbocsátásban újból kegyelmet
nyújts neki: bevalljuk, Uram, őseink nyughatatlanságát, beismerjük mindennapi
vétkeinket, amelyekkel ellened támadván, valóban megérdemeltük ostorodat.
Rászolgálunk, Uram, hogy nemzetünk dicsősége elenyésszék, Méltók vagyunk, hogy
magvunk szakadván, eredetünk emlékezete és nemzetünk neve feledésbe merüljön,
mivel elhajoltunk tőled, Istenünktől és Urunktól. Mindazonáltal, ó Uram,
tekintsd a nyomorúság ez örvényébe hullott népednek sóhaját, hallgasd meg a
szegények, az özvegyek és árvák hozzád felsíró jajkiáltását. Tekintsd a
bűnhődésre kész ártatlanoknak kiontott vérét, s ne feledkezzél meg
irgalmasságod cselekedeteiről, melyekkel hajdan oly kegyesen elárasztottad
szolgaságban sínylődő választott népedet. És ha lelkünkben lángra lobbantanád
felszabadulásunk vágyának tüzét, vezéreld cselekedeteinket, erősítsd, meg
karunkat, élesítsd fegyvereinket, hogy egyesült erővel szolgálhassunk kegyes
akaratodnak. Adj, Uram, azoknak, akiket vezéreinkül rendeltél, hivatásukban
bölcsességet, a balsorsban bátorságot, a szerencsében mérsékletet, hogy
végzéseid útján haladjanak… Add, végül, Urunk, legkedvesebb Atyánk, hogy
felvétetvén néped kebelébe, rendelésed útjáról le ne térjünk, hanem igazságtételeid
őreivé lévén, utunk nyugalomban és békességben vezessen tehozzád, ki végtelen
kegyelmednél fogva azt akartad, hogy kiszabaduljunk a szolgaságból és
megváltassunk. A mi Urunk Jézus Krisztus által, ki a Szentháromságban veled él
és uralkodik mindörökkön örökké. Ámen.”
Comments
Post a Comment