LÁTJUK-E ISTEN DICSŐSÉGÉT? EZ LÉTKÉRDÉS ÉS ÖNVIZSGÁLATI TESZTKÉRDÉS 2025 ELSŐ VASÁRNAPJÁN IS
LÁTJUK-E ISTEN DICSŐSÉGÉT?
EZ LÉTKÉRDÉS ÉS ÖNVIZSGÁLATI
TESZTKÉRDÉS 2025 ELSŐ VASÁRNAPJÁN IS
Dr. Békefy Lajos
A kultúr- és szertartásos keresztyénségtől a megelevenítő bibliai látásokig
Láttuk az ő dicsőségét…telve kegyelemmel és igazsággal. Karácsony utáni második, 2025 első vasárnapján, epifánia, január 6. és az ortodox keresztyénség karácsonya előtt János evangéliumának felvezető soraival (1,14) állít meg bennünket Isten Lelke. Felteszi a nem kevesebb, mint létkérdést: látjuk-e mi, a keresztyénség János, Péter, Pál utáni sok századik nemzedékének tagjai a közöttünk lakozó, az egykor testté lett Ige dicsőségét? Azt, amit Betlehembe menetelük előtt az egyszerű pásztorok az éjszakában megláttak, hiszen „körülragyogta őket az Úr dicsősége” (Luk 2,9). Látjuk-e, amiről mennyei magaslatokon szárnyaló angyalok kara, a mennyei seregek, a világtörténelem egyetlen békehadteste (militiae caelestis) Istent dicsőítve zengte: „Dicsőség a magasságban Istennek” (Luk 2,14). Gloria és doxa zengett fel az Isten dicsőségét meglátók szívéből és ajkáról. A páratlan éjszaka, a testbe öltözés világ-, és sorsfordító eseményének jeleként megpillantott bepólyált Gyermektől hazatérő pásztorok kinyitják-e szemünket „dicsőítve és magasztalva Istent mindazért, amit hallottak és láttak” (Luk 2,20)? János, Lukács, a pásztorok és mások az emberépítő Isten-dicsőség tapasztalati szemtanúi voltak Mária és József mellett. Meg a napkeleti bölcsek is. Hányan voltak, akiknek pedig nem fizikai-tapasztalati, hanem lelki-pneumatikus dicsőség felismerés adatott és adatik? Például Pálnak, akit a damaszkuszi keresztyénüldöző útján állított meg Jézus látomásban, s ezeket a gyönyörű sorokat írhatta le: „milyen gazdag e titok dicsősége a pogány népek között. Ez a titok az, hogy Krisztus közöttetek van: reménysége az eljövendő dicsőségnek” (Kol 1,27). Ma megállít a Szentlélek, s egyetlen kérdést tesz fel: látjátok-e Krisztus és az Isten dicsőségét a mai világban? Érzékelhető-e tiszta szavaitokon, életderűtökön, pozitív gondolkodásotokon, beszédkultúrátokon, hogy társai lettetek a bibliai pásztoroknak, Isten militiae caelestisének, világoltalmazó békehadtestének?
Eljutni a szertartásos és a kultúr-keresztyénségtől az aktív bibliai
hitig
Vajon hazánkban a lakosságnak
megvallottan is alig több, mint egyharmada keresztyénként melyik egyházszociológiai
kategóriába tartozik: 1. az alkalmankénti
szertartások megtartásával keresztyének közé, 2. a kulturális, keresztyén népünk
máig építő és épülő népi és műalkotásokban rögzült kultúr-javas örökösei közé, 3. vagy a bibliai látások boldog zarándokai és hitvallói közé? Világszerte nagyjából
ebbe a három kategóriába sorolható a tapasztalati adatokkal, felmérésekkel mért
mintegy 2,63 milliárdnyi keresztyén a legkülönfélébb felekezetekben. Újabban kutatások
vannak a keresztyén létkérdésekről világszerte
intézmények, egyetemi kutatóközpontok, vallásdemográfiai, vallásstatisztikai
módszerekkel. Vannak mutatók, amelyek szerint az USA összlakosságának 68%-át
kitevő legkülönfélébb keresztyén közösségek tagjainak mindössze 6%-a az, aki a
kultúr- és szertartáskeresztyénségtől eljutott a bibliai látásokig, az élő
világlátásig, szemben a napjainkat jellemző világnézetekkel. A hitvalló, bizonyságtévő,
személyes Jézus-követésig. A New Age
globális vallási bájitala, a szekuláris fogyasztói élvezetszemlélet, a poszt-szekuláris
Mesterséges Intelligencia függősség-kényszere vagy a még ma is létező poszt-marxizmus
hatásvadászásai közben. Azaz a puszta
és számító ész, az embereket számként kalkuláló szuper racionalizmustól a szív
kultúrájáig, a földi lét Isten-koordinátái között a szív és értelem, a hit és
az igazság, a lelki kenyér és a testi kenyér szövetségéig, jövőirányú élni, boldogulni, boldogítani és üdvözülni léttöblet-szemléletig?
A bibliai világlátás léttöbletei
Mit jelent tehát a bibliai
világszemlélet léttöblete? Azt például,
hogy hiszünk a kijelentett isteni igazságokban a világról, az emberekről, a
társadalmi együttélésről, a halálról, az élet értékéről, az emberi méltóságról.
Sőt, a teremtett világ méltóságáról szóló bibliai üzenetekben is. Hiszünk az
Isten koordinálta őseredeti erkölcsi rendben, aminek eredményei átkísérnek minket
a halál utáni istendimenzióba. G. Barna, és munkatársai amerikai keresztyén
vallásszociológusok szerint a bibliai „világnézetnek” három alapja: 1. a Jézus – és
Istenhit, 2. a megváltás üdvtörténete, amint az a Bibliában megjelenik, s ezek elfogadása
nyomán 3. a bibliai szellem-erkölcsi parancsolatok cselekvése. A bibliai alapú
világlátásnak az eredményei: az emberi természet többdimenziós bibliai
szemlélete. Az elesettségünk és a megváltásra szorultságunk közötti döntés
szabadsága. A bibliai normák megélése.
Az emberek közötti és Isten előtti egyenlőség vállalása. Felelősség önmagunk,
mások, közösségeink, egyházunk, nemzetünk életéért, a nekünk adott lehetőségek
és szintek mértéke szerint. A személyes létünk
és a közösségi lét közötti kapcsolat fenntartása, építése, javítása. Az emberek
és a zöld intelligencia, a teremtett világ közötti jó kapcsolat erősítése. Az
ökológiai-bibliai felelősségvállalás gyakorlása. Az etikai és a kommunikatív
készségek és képességek fejlesztése a különböző generációkkal, a Z, az alfa és
a már jelentkező béta generációval. Oktatásukban mindezeknek a megjelenítése. A
bibliai látásmód bevitele a főiskolai, egyetemi képzésbe, az emberi kondíciókat
művelő szépirodalom és könyvhasználat visszaültetésével, kivált a Bibliának
sokdimenziós léttöblet kínálatával, és életmodellező pozitívumaival. Ijesztő
statisztikai adat, hogy a Z generáció (1999-2015 közöttiek) tagjainál mindösszesen
csak 4%-án lelhetők fel a bibliai kultúra és világlátás nyomelemei. Az élő hit
látásmódja az idősebb nemzedéknél angolszász és skandináv felmérések szerint 10% a magukat keresztyénnek vallók sorában. Az X generációnál 7%, az Y-nál 6%. Ez az
arány valószínűleg kissé növekedni fog az évek számával, a személyes életidő és
tapasztalatok nyomán. Az ateizmus, az önelégültség és a közöny olykor markánsan
jelenik meg közöttük, s a kommunikációs analfabétizmus a digitális függőség
növekedésével egyenes arányban áll.
Vasárnapi gyorsmérlegünk végén
oda kanyarodunk vissza, ahonnan elindultunk. Isten dicsőségének, létének és létezéstöbbletet nyújtó valóságának a
felismerése döntő fontosságú az emberi kondíciók, s a jövő generáció
emberi, emberséges feltételek közötti megőrzése szempontjából. A bibliai látásmódok
sokdimenziós valóságot tárnak fel több ezer év humántapasztalatai,
hittapasztalatai, együttélési normái segítségével. A napjainkban folyó világnézet kontra bibliai látásmód
vitában és versenyfutásban valamennyi nevelési program kiindulópontja: a
bibliai világlátás adoptálása egyet jelent Isten dicséretével, dicsőségének
tapasztalati, értelmezési megélésével, mégpedig az edukátorok, a nevelők, a
programvezetők személyes példaadásával. Végre a szó és a tett egybeért, a szót,
az Igét a tettek pecsételik el, hitelesítik.
Napjaink sokarcú és sokszereplős egyházi és nem egyházi, közéleti
rianásai között sokkal jobban kellene figyelni, ügyelni a konszonancia
törvényére: a szó és a tett egységére, egymást igazoló vagy éppen cáfoló
disszonanciáira. Nem kevesebb függ ettől, mint hogy láttatni tudjuk-e, felismertetni
tudjuk-e Isten dicsőségét a mai világban, közöttünk? Ráhangolódunk-e a bibliai
látásmódra, felhangol-e ez minket egyénileg és közösségileg, és rá tudunk-e
hangolni másokat is az egyetlen alapra: „Mert más fundamentumot senki sem
vethet azon kívül, amely vettetett, amely a Jézus Krisztus” (1Kor 3,11). Isten
vezessen erre minél többünket!
Comments
Post a Comment