LÁTJUK-E ISTEN DICSŐSÉGÉT? EZ LÉTKÉRDÉS ÉS ÖNVIZSGÁLATI TESZTKÉRDÉS 2025 ELSŐ VASÁRNAPJÁN IS

 


LÁTJUK-E ISTEN DICSŐSÉGÉT? 

EZ LÉTKÉRDÉS ÉS ÖNVIZSGÁLATI

 TESZTKÉRDÉS 2025 ELSŐ VASÁRNAPJÁN IS


Dr. Békefy Lajos


A kultúr- és szertartásos keresztyénségtől a megelevenítő bibliai látásokig

Láttuk az ő dicsőségét…telve kegyelemmel és igazsággal. Karácsony utáni második, 2025 első vasárnapján, epifánia, január 6. és az ortodox keresztyénség karácsonya előtt János evangéliumának felvezető soraival (1,14) állít meg bennünket Isten Lelke. Felteszi a nem kevesebb, mint létkérdést: látjuk-e mi, a keresztyénség János, Péter, Pál utáni sok századik nemzedékének tagjai a közöttünk lakozó, az egykor testté lett Ige dicsőségét? Azt, amit Betlehembe menetelük előtt az egyszerű pásztorok az éjszakában megláttak, hiszen „körülragyogta őket az Úr dicsősége” (Luk 2,9). Látjuk-e, amiről mennyei magaslatokon szárnyaló angyalok kara, a mennyei seregek, a világtörténelem egyetlen békehadteste (militiae caelestis) Istent dicsőítve zengte: „Dicsőség a magasságban Istennek” (Luk 2,14). Gloria és doxa zengett fel az Isten dicsőségét meglátók szívéből és ajkáról. A páratlan éjszaka, a testbe öltözés világ-, és sorsfordító eseményének jeleként megpillantott bepólyált Gyermektől hazatérő pásztorok kinyitják-e szemünket „dicsőítve és magasztalva Istent mindazért, amit hallottak és láttak” (Luk 2,20)? János, Lukács, a pásztorok és mások az emberépítő Isten-dicsőség tapasztalati szemtanúi voltak Mária és József mellett. Meg a napkeleti bölcsek is. Hányan voltak, akiknek pedig nem fizikai-tapasztalati, hanem lelki-pneumatikus dicsőség felismerés adatott és adatik? Például Pálnak, akit a damaszkuszi keresztyénüldöző útján állított meg Jézus látomásban, s ezeket a gyönyörű sorokat írhatta le: „milyen gazdag e titok dicsősége a pogány népek között. Ez a titok az, hogy Krisztus közöttetek van: reménysége az eljövendő dicsőségnek” (Kol 1,27). Ma megállít a Szentlélek, s egyetlen kérdést tesz fel: látjátok-e Krisztus és az Isten dicsőségét a mai világban? Érzékelhető-e tiszta szavaitokon, életderűtökön, pozitív gondolkodásotokon, beszédkultúrátokon, hogy társai lettetek a bibliai pásztoroknak, Isten militiae caelestisének, világoltalmazó békehadtestének?

Eljutni a szertartásos és a kultúr-keresztyénségtől az aktív bibliai hitig

Vajon hazánkban a lakosságnak megvallottan is alig több, mint egyharmada keresztyénként melyik egyházszociológiai kategóriába tartozik: 1. az alkalmankénti szertartások megtartásával keresztyének közé, 2. a kulturális, keresztyén népünk máig építő és épülő népi és műalkotásokban rögzült kultúr-javas örökösei közé, 3. vagy a bibliai látások boldog zarándokai és hitvallói közé? Világszerte nagyjából ebbe a három kategóriába sorolható a tapasztalati adatokkal, felmérésekkel mért mintegy 2,63 milliárdnyi keresztyén a legkülönfélébb felekezetekben. Újabban kutatások vannak a keresztyén létkérdésekről világszerte intézmények, egyetemi kutatóközpontok, vallásdemográfiai, vallásstatisztikai módszerekkel. Vannak mutatók, amelyek szerint az USA összlakosságának 68%-át kitevő legkülönfélébb keresztyén közösségek tagjainak mindössze 6%-a az, aki a kultúr- és szertartáskeresztyénségtől eljutott a bibliai látásokig, az élő világlátásig, szemben a napjainkat jellemző világnézetekkel. A hitvalló, bizonyságtévő, személyes Jézus-követésig. A New Age globális vallási bájitala, a szekuláris fogyasztói élvezetszemlélet, a poszt-szekuláris Mesterséges Intelligencia függősség-kényszere vagy a még ma is létező poszt-marxizmus hatásvadászásai közben. Azaz a puszta és számító ész, az embereket számként kalkuláló szuper racionalizmustól a szív kultúrájáig, a földi lét Isten-koordinátái között a szív és értelem, a hit és az igazság, a lelki kenyér és a testi kenyér szövetségéig, jövőirányú élni, boldogulni, boldogítani és üdvözülni léttöblet-szemléletig?

A bibliai világlátás léttöbletei

Mit jelent tehát a bibliai világszemlélet léttöblete?  Azt például, hogy hiszünk a kijelentett isteni igazságokban a világról, az emberekről, a társadalmi együttélésről, a halálról, az élet értékéről, az emberi méltóságról. Sőt, a teremtett világ méltóságáról szóló bibliai üzenetekben is. Hiszünk az Isten koordinálta őseredeti erkölcsi rendben, aminek eredményei átkísérnek minket a halál utáni istendimenzióba. G. Barna, és munkatársai amerikai keresztyén vallásszociológusok szerint a bibliai „világnézetnek” három alapja: 1. a Jézus – és Istenhit, 2. a megváltás üdvtörténete, amint az a Bibliában megjelenik, s ezek elfogadása nyomán 3. a bibliai szellem-erkölcsi parancsolatok cselekvése. A bibliai alapú világlátásnak az eredményei: az emberi természet többdimenziós bibliai szemlélete. Az elesettségünk és a megváltásra szorultságunk közötti döntés szabadsága. A bibliai normák megélése. Az emberek közötti és Isten előtti egyenlőség vállalása. Felelősség önmagunk, mások, közösségeink, egyházunk, nemzetünk életéért, a nekünk adott lehetőségek és szintek mértéke szerint.  A személyes létünk és a közösségi lét közötti kapcsolat fenntartása, építése, javítása. Az emberek és a zöld intelligencia, a teremtett világ közötti jó kapcsolat erősítése. Az ökológiai-bibliai felelősségvállalás gyakorlása. Az etikai és a kommunikatív készségek és képességek fejlesztése a különböző generációkkal, a Z, az alfa és a már jelentkező béta generációval. Oktatásukban mindezeknek a megjelenítése. A bibliai látásmód bevitele a főiskolai, egyetemi képzésbe, az emberi kondíciókat művelő szépirodalom és könyvhasználat visszaültetésével, kivált a Bibliának sokdimenziós léttöblet kínálatával, és életmodellező pozitívumaival. Ijesztő statisztikai adat, hogy a Z generáció (1999-2015 közöttiek) tagjainál mindösszesen csak 4%-án lelhetők fel a bibliai kultúra és világlátás nyomelemei. Az élő hit látásmódja az idősebb nemzedéknél angolszász és skandináv felmérések szerint 10% a magukat keresztyénnek vallók sorában. Az X generációnál 7%, az Y-nál 6%. Ez az arány valószínűleg kissé növekedni fog az évek számával, a személyes életidő és tapasztalatok nyomán. Az ateizmus, az önelégültség és a közöny olykor markánsan jelenik meg közöttük, s a kommunikációs analfabétizmus a digitális függőség növekedésével egyenes arányban áll.

Vasárnapi gyorsmérlegünk végén oda kanyarodunk vissza, ahonnan elindultunk. Isten dicsőségének, létének és létezéstöbbletet nyújtó valóságának a felismerése döntő fontosságú az emberi kondíciók, s a jövő generáció emberi, emberséges feltételek közötti megőrzése szempontjából. A bibliai látásmódok sokdimenziós valóságot tárnak fel több ezer év humántapasztalatai, hittapasztalatai, együttélési normái segítségével. A napjainkban folyó világnézet kontra bibliai látásmód vitában és versenyfutásban valamennyi nevelési program kiindulópontja: a bibliai világlátás adoptálása egyet jelent Isten dicséretével, dicsőségének tapasztalati, értelmezési megélésével, mégpedig az edukátorok, a nevelők, a programvezetők személyes példaadásával. Végre a szó és a tett egybeért, a szót, az Igét a tettek pecsételik el, hitelesítik.

Napjaink sokarcú és sokszereplős egyházi és nem egyházi, közéleti rianásai között sokkal jobban kellene figyelni, ügyelni a konszonancia törvényére: a szó és a tett egységére, egymást igazoló vagy éppen cáfoló disszonanciáira. Nem kevesebb függ ettől, mint hogy láttatni tudjuk-e, felismertetni tudjuk-e Isten dicsőségét a mai világban, közöttünk? Ráhangolódunk-e a bibliai látásmódra, felhangol-e ez minket egyénileg és közösségileg, és rá tudunk-e hangolni másokat is az egyetlen alapra: „Mert más fundamentumot senki sem vethet azon kívül, amely vettetett, amely a Jézus Krisztus” (1Kor 3,11). Isten vezessen erre minél többünket!

 

Comments

Popular posts from this blog

Boldog pillanatok Isten kristálytengelye picinyke fénylő pontjának, Dudarnak református templomában

DR. FAZAKAS SÁNDOR MAGYAR REFORMÁTUS TEOLÓGUS BARTH KÁROLY DÍJAT KAPOTT

JÓLESŐ ADVENTI FIGYELMESSÉG - KÖSZÖNÖM, HÁZELNÖK ÚR!