A MEGHALLGATÁS MAGYAR ÉS EGYETEMES KULTÚRÁJA FELÉ - EXAUDI VASÁRNAP LENYŰGÖZŐ ÜZENETEI
A MEGHALLGATÁS MAGYAR ÉS EGYETEMES
KULTÚRÁJA FELÉ
HALLGASS MEG, URAM! – EXAUDI
VASÁRNAPJA LENYŰGÖZŐ ÜZENETEI
Dr. Békefy Lajos
A meghallgatás Isten adta egyetemessége és magyar valósága
Elképesztő, lenyűgöző, rabul ejtő
csodák áradatában élünk. Csak szem és szív kell észrevételükhöz! Miközben naponta negatív optikai és auditív hatások özöne tikkasztja lelkünket, van teremtett földi
létünknek egy másik, szellemibb, pneumatikusabb, azaz Isten Lelke által összhangzatos
egyetemes dimenziója. Ez az optikai
és auditív, a látás-hallás világkultúrája, amit a teremtés első
pillanatától Isten hozott be földi létünkbe. Digitális korunkra is érvényesen.
Ebből a csend-dimenzióból, az igazi
látások és hallások világából hozok ízelítőt az Olvasónak Exaudi vasárnapja
alkalmából. Elképesztő, hogy a kortárs japán zeneszerző, Jo Kondo, a szintén kortárs német protestáns teológus, a meghallgató emberről, a homo audiensről írt remek könyv szerzője,
Thomas Nisslmüller vagy a lipcsei
Tamás templom karnagya, Bach ugyanarról
tesz bizonyságot. A korokon áthúzódó egyetemes meghallgatás kultúrájának gyönyörű világhálózatáról.
Részesei lehetünk ennek, HA meghalljuk,
mit üzen a Lélek (Jelenések 2-3. fejezet). Felekezeteken innen és túl,
hiszen „a hit hallásból van, a hallás
pedig Isten Igéje által” (Róma 10,17). S ha hozzáveszem, hogy éppen Exaudi
vasárnapján suhan át rajtunk mindez ilyen összhangzatban, akkor ez valóban
térdre roskasztó pozitív élmény. Mai vasárnapunk kulcs Igéje: „Halld meg, Uram, hívó hangomat!
Könyörülj rajtam, hallgass meg engem!” Latin eredetiben, ahonnan ez az Úr
napja elnevezését kapta, ez áll: „Exaudi, Domine, vocem meam”
(Zsoltárok 27,7). Isten meghallgató. Nem csak odahallgató, vagy némán hallgató.
Az a „süket Isten” nincsen. A választott népnek, a zsoltáros Dávidnak az a tapasztalata,
hogy Őt lehet kérni meghallgatásra, amint a református 86. zsoltárénekben
hangzik: „Hajtsd hozzám, Uram, füledet, /
És hallgasd meg kérésemet”.
Exaudi Lipcsétől Tokióig – fülhallástól a szívhallásig
Olyan egyetemes csodáról van szó
az opto-akusztikai világlátásban (a
látásesztétikai csodákról a magyar festészettörténet alapján külön cikkben
tervezek írni), aminek részleteit, finomságait korunk német és japán alkotói, a
belső hallású kozmikus akusztikai jelenségek meghallói mondják el. Különös utat
jártam be magam is pillanatok alatt, a Lélek pneumatikus egyidejűsítő
kreativitásában. Most fordítok egy izgalmas könyvet, aminek közepén, a 300.
oldal tájékán akadtam rá Thomas Nisslmüller német protestáns teológus nevére, aki Homo audiens – a hallgató, meghallgató ember címmel írt remekművet. Döbbenetes benyomást
tett rám, a hallás, meghallgatás esztétikájával.
Ez fokozódott azzal: megtudtam vallomásából, hogy lassanként lecsökkent, elfogyatkozott
fülhallása. De felerősödött szívhallása. Fantasztikus könyvéből itt
most csak ennyi: 95 féle hallásmódozatot
különböztet meg. Például: együttérző
meghallgatás, eukarisztikus, Istennek örvendező, reflektáló, innovatív,
katartikus, megnyugtató, gyógyító, beleérző meghallgatás. Mi a
különbség szerinte a passzív hallgatás és az aktív, odaforduló meghallgatás között? Utóbbi a távolságtartó, személytelen
zenehallgatástól például abban különbözik, hogy a meghallgatás, amire
éhezik a mai emberiség, nem a fül aktusa
pusztán, hanem az egész személyiségé, tisztelő-érdeklődő odafordulás
szívvel-lélekkel, figyelemmel, önmeghaladással, önexodussal, önmagukból való
kilépéssel a másik ember vagy Isten
felé. Annak átélése, hogy figyelmünkre „méltatjuk” a másik embert, türelemmel
meghallgatjuk. Ami nem kevés az egymás túlkiabálásának, a monológok világkorában!
A meghallgató ember mindig abban a
tudatban hallgatja meg a másikat, hogy Isten is meghallgat engem. Ebből
adódóan az is lehet feladatunk, hogy a meghallgatások, a panaszok, a
töprengések, a vívódások, a siralmak vagy az örvendezések emberi zörejeit,
szavait Isten elé vigyük. Másokét – mi!
Az ima a meghallgatott ember és a
meghallgató Isten közötti láthatatlan verbális híd. Szóhíd, őszinteséghíd,
gyógyuláshíd. Ez annyira fontos, hogy Nisslmüller egyenesen „a létezés sarokkövének” nevezi a meghallgatást.
Szerinte a keresztyének „akusztikus
lények”, akik a hit hallásából, Isten-hallásából élnek. Gazdagon
illusztrálja az Ó-, és Újszövetség hallás-meghallás-meghallgatás-kultúráját is.
Exaudi vasárnapon ösztönözzenek az Igék és a hittel elemző szavak, hiszen „a hallgatásban üdvösség rejtezik, Isten ölt
alakot a kimondott szóban, az Igében”.
Jo Kondo vertikálisan lineáris, Istenre „hajazó” zenéje
A pneumatikus világhálón már kapcsolatba
lépésük előtt is létező egybehangzások alakultak ki a német hallás-antropológus
és a japán zeneszerző között. Jo Kondo a magas kultúrájú szigetországban az egyik
legünnepeltebb élő zeneszerző. Hogyan gondolkodik? A zenéről mint „a hallgatás közös tárgyáról” elmélkedik,
ami a hallgatás, az odafigyelés kreativitásában egybeölel zeneszerzőt, karmestert,
zenészeket, közönséget, hallgatóságot. Egyenrangú partnerekké. A kultúra legmélyebben értelmezett Isten előtti egyenlőségével. Nem demokrata, nem republikánus, nem
liberális, nem illibi, nem keresztyén vagy más vallási gyökerű lényegeként, egyetemesen ragadja
meg a zenét, miként a zene sem válogatja szét hallgatóit az előbbi
kategóriákra. Mivel az evangélium, az örömhír is – egyetemes. Ő is ugyanazon címen
írta kottákkal illusztrált könyvét a hallgató emberről, a homo audiensről, mint a német kortárs. Az nem
véletlen, hogy a világ távol eső, de szellemileg
egymás mellett oda fel, Istenre, és egymásra hallgató emberei találkoznak abban
a másik dimenzióban, ami nem a hírkocsma hőbörgésével egyesít, hanem a templomok
szakrális titkaival. Könyvében, ami akarva-akaratlan szellemi párbeszéd
Nillsmüllerrel, így fogalmaz: „A komponálás végső soron hallgatás, és a
hallgatás révén az Én megnyílik a külső, a Másik felé. Így lesz belőle
meghallgatás”. Micsoda találkozás! Az pedig mennyei hab a kettejük és a
hallás, a meghallgatás világtortáján, amiként Jo Kondoról fogalmaz a kortárs
kritika: „Fő hozzájárulása az 1960-as évek utáni zenei modernizmushoz az, amit
a zeneszerző ’lineáris zeneként’ (vagy vonalként és árnyékként) fogalmazott meg”. A
zene áradása, hangfolyamai elárasztják a hallgatóságot, a világot. Így visz
közelebb a zene a másik emberhez és Istenhez. Innen már csak egy „kiber ugrás”,
és máris Bachnál vagyunk. Minden
idők legnagyobb protestáns komponistafejedelmeként a lipcsei Tamás templom
akusztikai tere és a jelenlévő gyülekezet belső tere, szívük akusztikai
végtelenje számára komponálta az Exaudi
kantátát. Az 1724-es BWV 44-et és az 1725-ös BWV183-at, már előre tekintve
az anyaszentegyház születésnapjára, pünkösdre.
Lenyűgöző, ahogyan a testünkön túli, de testi hallásunkat és szívünk
meghallgató képességét is csúcsra segítő Exaudi vasárnapon micsoda áradó,
hömpölygő tanúságtétel, gazdagság sodor, vonz, segít bennünket Isten felé – Dávid hárfájától
a genfi zsoltárdallamokon át Nillsmüller auditív kultúrájának vonzásával, el
egészen Jo Kondóig. Ki tud ennek ellenállni? Én nem - s nem is akarok! Valóban
csodálatosak a Te műveid, dolgaid az emberek javára, Urunk!
Roma, in preparazione alla Domenica dell'Exaudi, nell'anno del Signore 2025, 31 maggio
Comments
Post a Comment