PROTESTÁNS SZAKVÉLEMÉNY KÉT NYELVEN: XIV. LEÓ SZENTLÉLEK-OLVASATBAN -- PNEUMATIKUS PORTRÉ A JÖVŐ PÁPÁJÁRÓL- MAGYARUL ÉS ANGOLUL
PNEUMATIC HOLY SPIRIT PORTRAIT OF THE NEW POPE IN TWO LANGUAGES: IN ENGLISH AND HUNGARIAN
PNEUMATIKUS SZENTLÉLEK PORTRÉ A JÖVŐ PÁPÁJÁRÓL- MAGYARUL ÉS ANGOLULPROTESTÁNS SZAKVÉLEMÉNY KÉT NYELVEN
XIV. Leó Szentlélek-olvasatban
Pneumatikus portré a jövő pápájáról
Krisztusomnak áldó Lelke, jöjj el, jöjj el! Évtizedek óta ez a mondat hajnali, napközi, éjszakai fohászom. Belső szobám e meghitt lelki titkával szeretném érzékeltetni: amit most leírok, azt elsősorban nem református felekezetkutató teológusként, hanem Isten gyermekeként teszem, Krisztus Lelke vezetésével.
Tágasabb nézőpontból, mint egy felekezet várfokáról. Krisztus kőszikláján állva, tekintetem a Lélek tágas térségéről tekint közelmúltra, jelenre és jövőre. Látóhatárom magassága a mennyei trónus lelki szemekkel érzékelhető magassága és a Szentlélek minden mélységet, még Isten mélységeit is vizsgáló teljességlátása. Az elmúlt napok hajnali epikléziszében, Lélek hívogatásában Hrabanus gyönyörű, 1700 éves sorai is vezettek: „Veni Creator Spiritus/Jöjj, Teremtő Lélek!/Látogasd meg tiéid értelmét,/lelkünket töltsd meg felülről jövő kegyelemmel,/azokét, akiket Te teremtettél”. Hajnali csendességemben átadtam magamat az Igének: „Az igazság Lelke elvezet titeket a teljes igazságra, mert nem önmagától szól, hanem azokat mondja, amiket hall, és az eljövendő dogokat is kijelenti nektek” (János 16,13).
A felülről jövő kegyelem fókuszába helyeztem magamban a két nap alatt megválasztott új római katolikus egyházfő, XIV. Leó személyét. Ez a pneumatikus dimenzió és szemlélet méltó egyedül azokhoz a nagy pillanatokhoz, amelyeket én is az olasz RAI1, olykor a magyar EWTN katolikus tv-társaság adásaihoz tapadva, folyamatos figyelemmel kísértem. A hazai, s a nemzetközi „szakkomentárok” az írott vagy elektronikus sajtóban nagy hiányérzetet hagytak bennem, ez külön elemzés témája lehet.
Négy karaktervonás tűnik így elő. 1. A meghatározó Ágoston-rendi lelkiség, amit Luther is magával hozott. 2. A Krisztus-központú világ-, és történelemszemlélet, érzékeny odafigyelés a peremen élőkre. 3. A 25 éven át (1878-1903) egyházkormányzó XIII. Leó pápa, 86 enciklikájával, s ezek valóság-, és emberközeli tanításai. 4. A matematikus képzettségű pápa nyitottsága a digitális kor kihívásaira, a minden irányú párbeszédre, egyensúlyteremtő készsége.
Elmélyült Ágoston-rendi lelkiség
Aki odafigyelt az új pápa első mondataira, amit a Szent Péter katedrális balkonjáról nagy meghatódottsága közben, botladozó nyelvvel kimondott, ez volt: Én, Szent Ágoston rendjének fia vagyok. Tudjuk, hogy az ősi kongregációnak a volt vezetőjeként mondta ezt.
Augustinus, az ókor legnagyobb teológusa felismerései között van: Nyugtalan a szívem mindaddig, amíg Benned meg nem nyugszik Istenem. Ő adta a bibliaolvasás nagy jelmondatát: tolle, lege! – vedd a kezedbe és olvasd! A bűn és a bűnös ember megkülönböztetéséről írta: Közönséges dolog lenne valakit elkövetett bűne miatt mindenkorra elítélni. A bűnt megvetjük, de a bűnöst Isten kegyelemmel emeli fel, ha hozzá fordul. Vallomásai az Istenhez térő ember lelki küzdelmeinek őszinte leírását hagyták ránk.
A rend regulájából az imádságos csend szeretetét hozta magával Robert Francis Prevost, aki 1977. szeptember 1-én lépett be a chicagói Szent Lajos Ágoston-rendbe. Ott növekedett az Istennel való bensőséges párbeszédben, a Mesterre és a Szentlélekre figyelés intenzív csodálkozásában, az imában, a testvéri korrekció elfogadásában.
Krisztus-központú világ-, és emberszemlélet a misszióért
XIV. Leó második mondata ez volt a balkonon: A Feltámadott Úr szavával köszöntelek titeket: Békesség veletek/nektek! – Erre a Krisztusra feltekintve nyílik meg szemünk a peremen élők, a szegények, a világ elhagyatottjainak, a válságba került sorsoknak a felkarolására.
Megválasztása másnapján, délelőtt a sixtusi Pál kápolnában tartott első pontifikációs miséje szentbeszédében világosan fogalmazott:
Arra hívta a világegyházat képviselő bíborosokat: „Tanúságot kell tennünk a Jézusba, a Megváltóba vetett örömteli hitről”. Önmagáról így fogalmazott: „Eltűnni Krisztus mögött, hogy Ő maradhasson elől, kicsinyíteni önmagunkat, hogy Őt megismerhessék és megdicsőíthessék, a végsőkig szétosztani önmagunkat, hogy senki ne szenvedjen hiányt, és megismerhesse, szerethesse Őt”. A lelki és szociális programok, a béke, igazságosság és a cselekvő segítség pápája lesz.
A Leó név előjel – elkötelező tanítások az egyház és a világ javára
Elsősorban nem az erőre, az oroszlán erejére utal választott neve, hanem a nagy pápa-előd, XIII. Leó életművére.
Ő pontifikátusa 25 éve alatt 86 enciklikát, körlevelet, tanítást adott ki, a társadalmi kérdések, az ipari forradalom okozta konfliktusok és a kultúrharc fő kérdéseiben. El is nevezték az enciklikák pápájának, politikus pápának, munkáspápának, reformpápának.
Híres Rerumnovarum enciklikájával az ipari forradalom és a munkáskérdés kerül a pápaság fókuszába. Graves de communi re (1901) enciklikájában a keresztyéndemokrácia lényegéről írt, aminek a népjólétet kell szolgálnia, nem a politikai vagy alkotmányjogi vitákat.
Kimondta: semmiféle egyezkedés nem lehet a keresztyénség és az ateizmus között. 1881-ben megnyitotta a Vatikáni Levéltárat minden felekezet kutatója előtt. 1903-as Providentissimus Deus enciklikájában a Biblia tanulmányozására buzdított, óvott a racionalista magyarázatoktól, amelyek kétségbe vonták a Szentlélek ihlető erejét, inspirációját.
1902-ben létrehozta a Pápai Bibliabizottságot, a Szentírás sokoldalú kutatására, amelyben a kor protestáns bibliakutatását is elkezdték felhasználni. Ilyen oroszlánerős, alkotó, nyitott, rendkívül kreatív szellemiség tudatos örököse XIV. Leó.
Párbeszéd, hit és tudomány egyensúlya
Mondják, kiváló matematikus volt, egyetemi szinten tanulta is. Szülei, testvérei legnagyobb meglepetésére 22 évesen belépett az Ágoston-rendbe. Mind balkonos beszédében, mind első homíliájában említést tett a párbeszéd fontosságáról.
Lelkiséggel, megértő, de nem mindenben egyetértő szolidáris kritikával, a digitális korban is megőrizve a lényeget: az egyetemes emberséget. Pásztorolva a hívőket az önistenítő vagy mechanikus csavarrá lefokozó téveszmék világában a megmaradás keskeny útján.
A posztmodern lelkiségben, a Krisztus-központú, emberóvó misszióban, a szociális érzékenységben és a digitális világ kísértései, próbái között az embert emberként megtartani igyekező pápai törekvésekben bizonyára számíthat XIV. Leó pápa az egész világkeresztyénség imádságos támogatására és párbeszédes nyitottságára.
Dr. Békefy Lajos/Felvidék.ma
A szerző református teológus, felekezetkutató, spirituális publicista
REFLECTIONS FROM HUNGARY
POPE LEO XIV IN THE READING OF THE HOLY
SPIRIT
A PNEUMATIC QUICK PORTRAIT
OF THE POPE OF FUTURE
Written
by Dr. Lajos Békefy/Hungary
BLESSED
AND BLESSING SPIRIT OF CHRIST, COME, COME, COME!
For decades, this phrase has been my morning, midday, nightly
prayer. With this intimate spiritual secret of my inner room, I would like to
make it clear: what I am writing now is not primarily as a Reformed theologian,
but as a child of God, led by the Spirit of Christ. From a more broader perspective
than from the battlements of a denomination. Standing on the rock of Christ, my gaze looks from the vast space of the
Spirit to the past, present and future. The height of my vision is the
height of the heavenly throne perceived with spiritual eyes and the fullness of the Holy Spirit's vision
that surveys all depths, even the depths of God. In the dawn epiclesis of the past days, the Spirit's call, I was
also guided by the beautiful 1700-year-old lines of Hrabanus: 'Veni Creator Spiritus/ Come, Creator
Spirit,/Look on the mind of your people,/Fill our souls with grace from
above,/of all those whom you have created'. In the stillness of my morning I
surrendered myself to the Word: "When
the Spirit of truth comes, he will guide you into all the truth, for he will
not speak on his own authority, but whatever he hears he will speak, and he
will declare to you the things that are to come" (John 16:13).
I focused my attention on
the grace from above on the person of Leo XIV, the new head of the Roman
Catholic Church, who was elected two days later. This pneumatic dimension and approach is worthy of the great
moments that I have been following constantly, watching the programmes of the Italian RAI1 and sometimes the Hungarian Catholic television EWTN. The
'specialist commentators' in the written or electronic press, both national and
international, have left me with a great sense of lack, which could be the
subject of a separate analysis.
From the pneumatic portrait
of the new head of the Church, drawn by the Holy Spirit, I highlight
features that place the successor of Peter 267 in the full dimension of the
history of heaven-earth, vertical-horizontal, grace-power, Church-human. Four characteristics thus emerge before
me: 1. the predominant Augustinian spirituality,
which Luther brought with him; 2. A Christ-centred
vision of the world and history, a sensitive concern for the marginalised;
3. Pope Leo XIII, who led the Church for 25 years (1878-1903), was a prototype
with his 86 encyclicals, his realistic and human teaching. 4. The new Pope, himself a mathematician by training, is open to the challenges of the digital
age, willing to engage in dialogue in
all directions and able to strike a balance.
DEEP
AUGUSTINIAN SPIRITUALITY
He listened with a stumbling tongue to the first words spoken by
the new Pope from the balcony of St Peter's Cathedral: I, son of the Order of Saint Augustine. We know he said this as the
former head of the ancient Congregation. He brings with him a spirituality that is universal for Christ
and in Christ, with a celestial boundlessness. Luther put it this way.
Among his insights is that of Augustine, the greatest theologian of antiquity:
'My heart is restless until my God quiets it in himself. He gave the great
motto of Bible reading: 'Tolle, lege! He wrote about the distinction between
sin and sinful man: it would be a cliché to condemn man forever for the sins he
has committed. We despise sin, but God raises up the sinner with grace when he
comes to Him.
His Confessions, a
frank description of the spiritual struggles of a man who came to God, has been
left to us. The love of prayerful silence was brought with him accord to the
Order's Rule by Robert Francis Prevost, who entered the Order of St. Louis
Augustine in Chicago on September 1, 1977. There he grew in intimate dialogue
with God, in intense wonder at the Master and listening to the Holy Spirit, in
prayer, in acceptance of fraternal correction. A profound spirituality is the first character portrait of the new
Pope.
CHRIST-CENTRED
WORLD- AND PEOPLE-VIEW FOR MISSION
Leo XIV's second sentence on the balcony was this: I greet you with the word of the Risen Lord:
Peace be with you! - It is with this
Christ in mind that our eyes are opened to embrace the marginalized, the poor,
the abandoned of the world, the destinies in crisis. In the homily of his first
pontifical Mass, the morning of the day after his election, in the Chapel of St
Paul in Sistine Chapel, he said clearly out: "Mission is urgently needed,
because the absence of faith often brings
with it such dramas as the loss of the meaning of life, the forgetting of
mercy, the violation of the dignity of the person in the most dramatic forms,
the crisis of the family and the many other wounds from which our society
suffers".
He called on the cardinals representing the universal Church: 'We
must bear witness to the joyful faith in Jesus, the Saviour'. Of
ourselves, he said, "to disappear behind Christ so that He may remain in
front, to diminish ourselves so that He may be known and glorified, and to
divide ourselves to the uttermost so that no one may lack and come to know and
love Him". He will be the Pope of
spiritual and social programmes, of peace, justice and help in action.
THE
NAME LEO IS A SIGN - ENGAGING TEACHINGS FOR THE CHURCH AND THE WORLD
It is not primarily the power of the lion that his chosen name
refers to, but to the life's work of the great predecessor of Pope Leo XIII. In the 25 years of his
pontificate, he issued 86 encyclicals, circulars and teachings on the main
issues of social questions, conflicts caused by the industrial revolution and
the culture war. He has been called the Pope of Encyclicals, the Political
Pope, the Worker Pope, the Reform Pope. His main motive was what is the
strongest affinity between them: to lead the Church out of isolation, to open
up to modern culture and technology, to preserve their human face. With
his famous encyclical Rerum novarum,
the industrial revolution and the workers' question became in the focus of the
papacy. In his encyclical Graves de
communi re (1901), he wrote about the essence of Christian democracy, which
should serve the welfare of the people, not political or constitutional
disputes. He said out: there can be no reconciliation between Christianity and
atheism. In 1881 he opened the Vatican Archives to researchers of all
denominations. In his encyclical Providentissimus Deus of 1903, he urged the
study of the Bible, warning against rationalistic explanations that questioned
the inspiration of the Holy Spirit. In 1902 he established the Pontifical
Biblical Commission for the multifaceted study of Scripture, which began to
draw on the Protestant biblical scholarship of the day. Leo XIV is the conscious heir of such a lion-strong, creative,
open-minded and highly creative spirit.
BALANCING
DIALOGUE, FAITH AND SCIENCE
The Reverend Prevost was an excellent mathematician, they say, and
he studied mathematics at university level. To the surprise of his parents and
brothers, he entered the Order of St Augustine at the age of 22. In both his
balcony speech and his first homily, he mentioned the importance of dialogue.
And that the Church must also respond to the great challenges of the digital
age, such as the ethical and other questions raised by Artificial Intelligence.
As the spiritual heir of Leo XIII, he will surely be a bridge-builder of clear
discernment, but not of rejection, in the face of the increasingly complex and
challenging effects of the 4th Industrial Revolution. With spirituality, with an understanding but always with critical
solidarity, while preserving the essence of the digital age: universal
humanity. Shepherding the faithful along the narrow path of survival in a world
of delusions that reduce people to self-divinising or mechanical screws.
In postmodern spirituality, in Christ-centred, man-centred
mission, in social sensitivity and in papal efforts to keep man human amidst
the temptations and trials of the digital world, Pope Leo XIV can certainly
count on the prayerful support and dialogical openness of the whole world
Christian community.
Comments
Post a Comment