Niceai hitvallás: 1700 éve a keresztyén gondolkodás csúcsra járatása - Krédós szavakba foglalt Isten-titkok nyomában az egyetemes hitvallás földjén
Mózes tiltakozott: Kérlek, Uram, nem vagyok én ékesen szóló… nehéz ajkú és nehéz nyelvű vagyok (2Móz 4,10). Jeremiás az őt prófétává rendelő szóra ezt válaszolta: Óh, Uram Isten! Íme, én nem tudok beszélni. Hiszen ifjú vagyok én! (Jeremiás 1,6). Ézsaiás a szó súlyától megrettenve, ezt mondja: Elvesztem, mert tisztátalan ajkú vagyok, és tisztátalan ajkú nép között lakom (Ézsaiás 6,1). Keresztelő János apja, Zakariás pap Isten titkairól csak azután szólhatott, miután fia megszületett: Megoldódott a nyelve, beszélni kezdett, és áldotta az Istent (Luk 1,64).
Az mindig csoda s egyben nehéz nyelvi páncélzat feletti győzelem, amikor emberek átélik az emberi szó végességét, rész szerintiségét és Isten szóajándékozó szabadítását. 1700 éve, a keresztyén hit szülőföldjétől nem is olyan messze, összejöttek 325 nyarán az atyák a szélrózsa minden irányából, hogy Konstantin császár rendelkezésére és jelenlétében megfogalmazzanak valamit,
Amit az egyéni megszólalás 325-ig nem tudott megtenni, azt Isten Szentlelke, a közös hit megfogalmazásának izzó szenvedélye, a görög filozófián, a zsidó kijelentésen iskolázott, Jézus Krisztus Igéjén „finomhangolt” óegyházi atyák megtették.
Létrehozták annyi próbálkozás után az Apostoli Hitvallásnak, bővített formájában Niceo-Konstantinápolyi Hitvallásnak nevezett szimbólumot. Amit mi is mondunk, nemzedékről nemzedékre adva át a hit és tudomány együttes, múltat-jelent-jövőt, Jeruzsálemet, Alexandrát, Antiókhiát, Rómát, Genfet és Wittenberget, Canterburyt és Amerikát Debrecennel, Váraddal összekötő gyönyörű Credót.
Pápai zarándoklat – tiszteladás a hit aranykorának
Izgalmas feladat lenne annak a fantasztikusan termékeny, a keresztyén gondolkodást, hitet az egyetemesség szintjére emelő 4. századnak a belső lelki, teológiai viszonyaival foglalkozni, ami hitünk egyik legtermékenyebb időszaka volt. 3 nagy szakaszával a hitviták, a tisztázó zsinatok aranykorszakában lehet erre rácsodálkozni. 318–325 között, aminek csúcsán a Nagy Konstantin császár által összehívott első ökumenikus zsinat áll, az egész akkori lakott földet képviselő mintegy 250 püspökkel, köztük öt „nyugatival”.
A különféle árnyalatú, Áriusz presbiter tanításával kapcsolatos tévtanítást igyekeztek leblokkolni. Azt tanította, hogy a három isteni személy, az Atya, a Fiú és a Szentlélek nem egy isteni lényegűek, hanem legfeljebb hasonlatosak egymáshoz. Zsinatok egész sora igyekezett a különféle, ariánus árnyalatú tanításokat kiiktatni, amelyek Jézus Krisztus istenségét tagadták.
A második hitvallásalkotó hullámban (325–361) előbb 340-ben Rómában, 341-ben Antiókhiában, 342-ben Szárdiszban, 353-ban Arles-ban, 355-ben Milánóban tartottak zsinatokat, ahol a világi és az egyházi hatalom kérdései kerültek a hitelvi kérdések mellett a teológusok, püspökök elé. A harmadik nagy eszméltető zsinati hullám 361–381 között Konstantin császár halála után hozta el a 381. évi konstantinápolyi zsinatot, ami megerősítette a niceai (325) zsinat tanbeli és egyházszervezeti döntéseit, a különféle Áriusz-követőket elítélte. A pogánysággal szemben pedig létrehozta az ortodox katolikus államegyházat.
Elsősorban a teológiai párbeszéd fontosságáról és jövőbeli felgyorsításáról tárgyalnak a katolikus-ortodox dialógus keretében. A pátriárka kérésére foglalkoznak majd a béke és a klímaválság témakörével is.
Néhány tanulság a csúcsteljesítmény okán
Személyes egyetemesség. Aki egykor vagy ma, fennhangon vagy magában kezdi el mondani a Hiszekegy szövegét, az egyes szám első személyben szól. Személyes hitéről vall. A 4. században elterjedt a keresztyén hitvallás ősformája, aminek görög eredetijét Ankirai Marcellus fogalmazta meg. Így kezdődik görögül: piszteüó – latinul: credo – hiszek.
A consensusfidei, a hit egyetértésének győzelme a széthúzás fölött. A 4. századi zsinatok meggyőző bizonyságai annak, hogy ahol az egyességet, megértést, megállapodást kereső hit konszenzusa meg tud születni, ott valóban világújító, maradandó eredmények, művek születnek. A személyesség nem fajult személyeskedéssé, Krisztus Lelke megőrizte az egyház egységét.
Elgondolkodtató az is, hogyan, milyen szellemi iskolázottság, szellemföldrajzi, vallástörténeti előzmények alapján jutottak el az atyák 1700 éve a keresztyén gondolkodás csúcsára. Ebben – s ezt tükrözték a 4. századi zsinatsorozatok – kiemelkedő szerepe volt a görög kultúrának, filozófiának, a logika, a retorika, az irodalom fejlettségének.
Platón, Arisztotelész logikáján, metafizikáján, mások aritmetikáján, matematikáján csiszolódott teológus elmék vitték korszakos magaslatokra a nüanszok, a finom hangoltságú distinkciók, megkülönböztetések szent tudományát, a teológiát az emberi elme és az istenhit sajátos kooperációjának a maradandó gyümölcseként.
Az sem hagyható figyelmen kívül, hogy a történelem, s az egyház Ura olyan különleges szellemi, hatalmi konstellációt alakított ki a 4. századra Jeruzsálem – Antiókhia – Alexandria – Róma négyszögében, hogy Nagy Konstantin (280-337) a Római Birodalom és a világtörténelem első keresztyén császáraként hatalmas támogatást, védelmet és hozzáértő teológiai műveltsége révén még eszmei támogatást is jelentett a nemrég még a katakombákban rejtőzködő keresztyénségnek. Trón és oltár kiengesztelődése és együttműködő hatalmi modellje évezredes mintát adott a világtörténelem különféle erőinek és hatalmi törekvéseinek.
Krédós, hitvallásos szavaink nyomán méltán születnek szívünkben és imáinkban dicséretek. Az 1700 évvel ezelőtt született, ma is élő Hiszekegy által lélekben útitársai leszünk XIV. Leónak a hitvallásformáló atyák földjén. Soli Deo Gloria!
Dr. Békefy Lajos/Felvidék.ma


Comments
Post a Comment