A keresztyén-demokrata protestáns politikai gondolkodásért és kultúráért munkálkodott - LUKÁTS MIKLÓSRA EMLÉKEZÜNK
a keresztyén-demokrata PROTESTÁNS politikai
gondolkodásért és kultúráért
MUNKÁLKODOTT
LUKÁTS MIKLÓSRA EMLÉKEZÜNK
Életének 77. évében, súlyos betegség után, október 30-án elhunyt Lukáts
Miklós, az egykori Antall-kormány Miniszterelnöki Hivatalának egyházi
kapcsolatokért felelős politikai államtitkára. Aktív részese volt a
rendszerváltásnak. Ő alapította meg a KDNP Protestáns (Szellemi) Műhelyét,
melynek első elnöke és éveken át aktív szervezője volt. Az Antall-kormányban
töltött ideje után politikai működését befejezte, evangélikus lelkészként
tevékenykedett. 2019-ben megkapta a Magyar Érdemrend középkeresztje kitüntetést.
Búcsúztatása és a Nemzeti Sírkertben végső nyughelyére helyezése november 22-én
volt az evangélikus egyház rendtartása szerint.
Lukáts Miklós PM elnök úrral az alapítás óta munkatársaként azon fáradoztam, hogy a római katolikus teológiai és politológiai hagyományokon megerősödött keresztyéndemokrácia elvi alapjai mellé próbáljuk meg odatenni a mi protestáns elveinket, világlátásunkat is. Az 1990-es években így került sor arra, hogy felvegyük a politikai kapcsolatot holland protestáns testvéreinkkel, az Államismereti Párttal és a Református, illetve Protestáns Párttal. Ezek elsősorban Abraham Kuyper holland miniszterelnök 1900-as évek eleji kálvinista világnézeten alapuló államtanát fejlesztették tovább. Alapelvként erőteljesen hangsúlyozták Isten dicsőségének a szolgálatát a politika, a gazdaság, a tudomány és a művészetek területén. Az egyházi életet így – Kálvin reformációkori Genfjéhez hasonlóan – aktív részesévé tették a közügyek, a polisz, a város életének mind több területén. Ez a kálvinista világnézet aztán folytatódott és differenciálódott a nálunk még ma is kevéssé ismert ún. új-reformációi filozófiában és etikában, aminek legjelesebb képviselője a „holland Kant”, Herman Dooyeweerd volt. Ma pedig a holland kivándoroltak által alapított amerikai Michigan Állambeli Calvin College a fő központja, Alvin Plantinga Templeton-díjas református filozófus tudóssal.
Ugyanakkor a II. Világháborút
követően Németországban is igen komoly kezdeményezések és lépések történtek a
keresztyén politizálás megújítására, szinte keresztyén
politikai reformáció ment végbe az 1950-es évektől fogva. A politikai megújulásnak
és a keresztyéndemokrata fordulatnak a CDU/CSU-n belül az EAK (=Protestáns
Munkaközösség) lett a hajtómotorja, publikációs fóruma pedig az Evangelische Verantwortung (=Protestáns
Felelősség). Pár éven belül csak ennek a protestáns politikai közösségnek több
százezres párttagsága lett. A háború utáni Németország anyagi, szellemi és
lelki újjáépítésében oroszlánszerepet betöltő Adenauer kancellár volt az, aki
felfedezte a német és a nemzetközi keresztyéndemokrácia számára az evangélikus
teológust, jogászt, Hermann EHLERS személyét. A politikai csillagállás Ehlers rendkívül
erőteljes elméleti és gyakorlati politikai munkássága nyomán úgy állt, hogy
Adenauer kancellár már szinte biztos befutóként számolt a tehetséges, roppant
éles eszű, briliáns érvelésű és energikus fiatal politikussal. Csak az élet,
illetve a halál hozta másként. Viszont olyan intenzív politikai-elméleti munkásságot
pergetett ki magából a viszonylag kevés, néhány évnyi tevékenysége, parlamenti
tagsága, majd elnöksége során, ami a legértékesebb kristályait jelentik azóta
is a német protestáns keresztyén-demokrata politikai gondolkodásnak.
A hazai politikai változások a
’90-es évekre megteremtették annak feltételét, hogy a KDNP-ben a Protestáns
Műhely révén, Lukáts Miklós elnök vezetésével a politikai elméleti reflexió is
helyet kaphatott. A kuyperi-kálvinista,
illetve az ehlersi-evangélikus irányok jótékonyan szerveződtek össze a PM
munkájában is. Jól bizonyítja ezt, hogy kezdettől fogva különféle
protestáns felekezetekhez tartozó szakemberek vettek részt a PM munkájában, így
dr. Inotay Ferenc, Mózs József, dr.
Boross Gyula, dr. Tenke Sándor, dr. Nyitrai Réka, dr. Leczki Lajos, Takács
József, Thurnay Béla, dr. Fekete
György, amint arról a KDNP PM 25 évéről szóló kiadvány elején is
olvashatunk.
A CDU/CSU EAK-val felvett kapcsolatok egyik
legmaradandóbb és legértékesebb hozadéka lett Ehlers protestáns politikai
filozófiájának becsepegtetése a PM gondolkodásába. A lübecki 34. szövetségi EAK
nagygyűlés során, melynek témája is erősen motiváló volt (Hatalom és felelősség – politika az emberek szolgálatban) Lukáts
Miklóssal tanácsot kértünk Angela
Merkeltől, aki titkárságvezetőjéhez, Birgit
Heidéhez irányított minket. Így rövidesen, fél éven belül kézhez kaptam
tőlük a két kulcsfontosságú kötetet. Az egyik Hermann Ehlers-monográfia volt, melyben a Német Szövetségi
Parlament elnökeként 1950-1954 között elmondott beszédei, tanulmányai és
levelei kaptak helyet közel 700 oldalon. Nem sokkal ezután jött a másik kulcskönyv,
ami Hermann Ehlers életéről szólt Életem
az egyházban és a politikában címmel. Lukáts Miklós mellett teljes szellemi
és politikai támogatásáról biztosított ezeknek a munkáknak részenkénti, kivonatos
ismertté tételében a KDNP nagy szellemi hajtómotorja, Kovács K. Zoltán úr, a Barankovics
Alapítvány vezetője.
Így történt tehát, hogy ez a két mű állandó eszmei, politológiai kísérője, háttérmozgatója, inspirálója és bizonyos értelemben iránytűje lett további közös munkánknak a PM-ben és a KDNP-ben is. Olykor Lukáts Miklós meg is jegyezte: „Büszke vagyok arra, hogy a keresztyén-demokrata politizálásnak ilyen nagyszabású, jogászi és teológusi alapossággal megtalpalt elméleti szakembere van, mint Ehlers, s hogy mi eszmevilágával éppen időben, a legjobbkor ismerkedhettünk meg”. Valósággal csemegéztük Ehlersnek olyan fejtegetéseit, amelyeket 1951-től bibliai alapozottsággal, rendkívüli gyors helyzetfelismeréssel, politikai intuícióval fogalmazott meg. Milyen témákról? Példaként párat említek: Politikai felelősségtudattal – A Keresztyén-demokrata Unió szellemi alapjai – Politikai radikalizmus és keresztyén hit – A felekezetekkel folytatott politikai együttműködés alapjai – A modern politikus etikus egzisztenciája – A protestáns keresztyének politikai felelőssége – A politika felekezeti háttere – Korunk szellemi struktúrája – A pártok, a középpártok szellemi struktúrája – A német hazafiasságról…
Lukáts
Miklós politikai igényessége, kulturáltsága abban is kifejeződött, hogy nem a
politikai karrierizmus kétes belső ösztökéje vezérelte közszolgálatában, az
egyházak vagyoni és tulajdoni értékvisszaszerzésétől kezdve egészen a PM minőségi
munkájáig, hanem a hitben és tudásban megalapozott, szellemileg jól fundált
meggondoltság, mérlegelés és a szívós, nem kampányszerű építkezés.
Többször utalt Max Weberre, aki a
politikus fő erényei között tartotta számon az előrelátást, a kiszámíthatóságot,
a tervszerű építkezést. Talán nem járok messze az igazságtól, amikor így fogalmazok:
Lukáts Miklós a protestáns keresztyén-demokrata
gondolkodás és gyakorlati politizálás precíz építészmérnöke és lelkiismeretes
pásztora volt. Magasra helyezte a mércét magának és másoknak is. Köszönjük ezt
az értékes szellemi hagyatékot!
Jó másfél éve arra kértem, ha
alkalmat talál rá, legyen szíves készülő, 25. könyvemhez, a Léterő-Erőnléthez
pár sor köszöntőt írni. Ezt készséggel megtette. Ez volt utolsó közös munkánk. Hálásan fogadtam sorait, ő pedig örömmel
vette kézbe a megjelent kötetet. Mivel soraiban sokkal több van, mint személyes
köszöntés, ezért itt most Lukáts Miklósra emlékezve közzé teszem ezt a rövid
előszót. Mi is lehetne a témája más, mint hazánk legújabbkori nagy történelmi
fordulata, a rendszerváltás.
„A
rendszerváltozás után az egyházak egyik pillanatról a másikra új helyzetben
találták magukat. Ahogyan akkor az evangélikus zsinat egyik vezetője félig
tréfásan fogalmazott: most sokkal nehezebb dolgunk van, mint a
„szocializmusban” volt, mert már nem felülről mondják meg, hogy miként
döntsünk, hanem nekünk kell kigondolnunk. Persze ez nem csak a zsinatra
vonatkozott, hanem általában az egyházaknak az élet egyéb területeivel
kapcsolatos véleményére is, pld. a születésszabályozásra, a teremtett világ
védelmére, a szegénységre, az egyházak és a társadalom kapcsolatára, annak
formáira stb., de az elméleti, teológiai munka is felszabadultabb
lehetett.
Az
egyházaknak tájékozódniuk kellett még a hirtelen létrejött többpártrendszer
pártjairól, szellemiségükről, programjaikról. Sokan, mint közéleti kérdések
iránt érdeklődő protestáns egyháztagok a KDNP-nek lettünk alapítói vagy később
tagjai. Hamarosan a párt protestánsaiként úgy gondoltuk, színesítené egy
kereszténydemokrata pártról alkotott képet, a párt nagyobb bázisra építhetne,
ha programjaiban megjelenne a mi véleményünk is, ezért megalapítottuk a párt
Protestáns Műhelyét.
Békefy
Lajos már a kezdetektől a Műhely egyik legaktívabb tagja lett. Többek között
pld. szociáletikai felkészültségével, az általános normák tudományának alapos
ismeretével és általában is gazdagította kiadott állásfoglalásainkat,
tanulmányainkat az újszerű társadalmi környezetben.
Majd
a rendszerváltozás kora lejárt, de az élet nem állt meg, szinte naponta szembe
találjuk magunkat új helyzetekkel, kihívásokkal, fogalmakkal. Ez az
esszégyűjtemény, amely csak eszenciája a szerző sokrétű gondolatainak,
bizonyíték arra, hogy Békefy Lajos folyamatosan követte ezeket a változásokat.
Ma már ilyen, egykor ismeretlen, szavakkal
találkozunk az írások címeiben mint „digitális kor”, „online tér” vagy
sajnos „covid”. Persze, természetesen foglalkozik itt „örök” témákkal is, mint
pld. keresztényüldözés, haza, világvallások.
Köszönet
ezért a keresztény lelkiismerettel megírt és ebből következően keresztény
értékeket tükröző esszéket tartalmazó értékes kötetért”.
Dr.
Békefy Lajos Ph.D.
teológiai és politikai
szemleíró
ref. szociáletikus
a KDNP PM volt külügyi koordinátora
Comments
Post a Comment