MAGYAR REFORMÁTUSKÉNT FERENC PÁPA SZENTESTI HOMÍLIÁJÁN A SZENT PÉTER BAZILIKÁBAN - AZ ÚR SZÜLETÉSÉNEK ÜNNEPLÉSE SOK NYELVEN
MAGYAR REFORMÁTUSKÉNT FERENC PÁPA SZENTESTI HOMÍLIÁJÁN A SZENT PÉTER
BAZILIKÁBAN
AZ ÚR SZÜLETÉSÉNEK ÜNNEPLÉSE SOK NYELVEN
A keresztyén hit egyetemességének
és katolikusságának különösen szép ünnepi megélése lett azok osztályrésze, akik
részt vehettek a Ferenc pápa vezette AZ ÚR SZÜLETÉSE elnevezésű 2022.évi szentesti
eucharisztikus liturgián. Magyar reformátusokként, Dóra leányunk kíséretében
voltunk ott a bazilikában a világ minden tájáról összesereglett hívők
közösségében. Miután a reptéri alapossággal elvégzett biztonsági ellenőrzés
megtörtént, másfél órás sorban állást követően jutottunk be a lenyűgöző méretű
és művészettörténeti alkotásokkal felrangosított templomtérbe. További két órát
vártunk a liturgia kezdetéig az ötezer férőhelyes, teljesen beült
templomhajóban, a hit két évezredes történetét regélő falak között. A bazilika
előtti téren további több száz ülőhelyet töltöttek meg az alkalom résztvevői, becslések
szerint mintegy hétezren. Az erre a célra kiadott 95 oldalas külön füzetben (Natale del Signore) latin, olasz,
angol, francia, spanyol, portugál, helyenként kínai, arab, maláj nyelven
jelentek meg az imák, evangéliumi részletek. Ferenc pápa bejövetelét több száz
pap, püspök, érsek, bíboros bevonulása előzte meg, akik a világegyház
legkülönfélébb részeiből érkeztek. Köztük egyre több ázsiai, japán, koreai fiatal
papi arccal. És szerzetes nővérek csapatai is ott ültek velünk együtt, a legkülönfélébb
közösségekből. A napnyugta bíbor fényei körülfestették a bazilika történelem
látta falait, magas tornyát. Aztán elkezdődött a vatikáni gyermekkórus,
férfikar gyönyörű éneklése, ráhangoló műsora az ünnepi alkalomra.
Írja Dr. Békefy Lajos
REFORMÁTUS SZEMMEL: REMEK PÁPAI HOMÍLIA, SZENT BESZÉD A MAI
KORSZELLEMHEZ
Ferenc pápa mintegy 20 perces
homíliája református lelkész szemmel nézve is mestermű volt. Klasszikusan a
Lukács evangéliuma 2. fejezetére épülő három főüzenet megfogalmazása, a beszéd
érvelése, stílusa olyan jegyeket mutatott fel, amiket protestáns igehirdetés-elméleti
és gyakorlati szempontból is tanítható mintának lehet tekinteni. Arról, hogyan
prédikálnak más felekezetekben. A világosan gondolkodó egyházfő világos mondanivalót
fogalmazott meg érthető stílusban. Evangéliumi fejtegetését a bibliai
konkrétság, a hívő ember személyessége, az egyszerű bibliai ábrázolás
eszközeinek (jászol, az istálló) konkrét és jelképi értelmezése, és a levont nagyon
időszerű következtetés a mai korszellemet célozta meg és alázatos kritikája valóban
élmény volt. Érdekes, hogy átfutva a nemzetközi sajtót, visszafogottság volt
látható a közlésekben. Véletlen? Vagy a
helyenkénti kemény kritika okán? Nem töprengek. Inkább felidézem a pápai
homília néhány részletét, amit saját fordításban adok közre.
KÖZELSÉG, SZEGÉNYSÉG, KONKRÉTSÁG
Ferenc pápa halk hangon, mély
átéléssel, meg-megállva olvasta fel homíliáját. A hívők közül mindig sokan
felálltak, hogy mobiltelefonjuk vagy fényképezőgépük kamerájával elkapjanak
egy-egy nekik fontos pillanatot. Ilyen hatalmas érdeklődést tükröző szentesti
légkörben kezdte mondandóját ezzel a kérdéssorral:
Mit mond, üzen ez az este és éjszaka nekünk 2000 év után, annyi dísz és
ajándék, annyi konzum közben, amelyek valójában egyre üresebbé teszik azt a
titkot, amit valójában ünnepelünk. Hogyan kaphatjuk vissza az ünnep
jelentőségét? Hol kereshetjük meg, találhatjuk meg ezt a titkot? Valójában
arról szól az evangélium, hogy Isten szeretne kézen fogni minket és oda
vezetni, ahol Ő látni akar minket.
Népszámlálás - kicsit hasonló
volt az egykori helyzet a miénkhez. De az evangélium akkor is igen gyorsan a
valóság felé fordította a figyelmet. Az
evangélium egy kicsiny, jelentéktelen dologra irányítja a figyelmet: a jászol
felé, ahol Mária elsőszülöttje fekszik (Luk 2,7), aztán az angyal felé, aki a
pásztoroknak elmondja a jó hírt, hogy gyermeket találnak a jászolban,
bepólyálva (Luk 2,12), s végül, hogy a jászolban megtalált gyermekről mit tudunk meg (Luk
2,16). Karácsony értelmének újra megtalálása, felfedezése ugyanis a jászollal kezdődik.
Miért annyira fontos a jászol?
Mert a jászol nem véletlenszerű, esetleges jel, kellék, aminek a segítségével
Krisztus belép az emberi történelembe. A jászol az a manifesztum, amivel jelenlétét
megfoghatóvá teszi, az a mód, ahogyan Isten belehelyeződik a történelem
valóságába és az emberi történelmet élhetővé teszi.
Mit üzen a jászolbölcsővel nekünk
Isten? Legalább három dolgot: közelségét, szegénységét, és a konkrétságot.
KÖZELSÉG – a jászol viszi közel
az ételt az állatok szájához. Így valójában korunk jelképe is: a fogyasztás
csillapíthatatlanságáé. Miközben az állatok az istállóban magukhoz veszik a
táplálékot, a hatalom és pénzéhség emberei a világban odakint felemésztik embertársaikat.
Mennyi háború napjainkban is! Hány helyen tapossák el ma is az emberi
méltóságot és szabadságot! S a nyers bírvágy áldozatai mindig a gyengék, a
szegények. Ezen a karácsonyon is az az emberiség van a szemünk előtt, amelyik
kielégíthetetlenül vágyik a pénzre, a hatalomra és az élvezetekre, amelyikben
nincs helye a kicsinyeknek, a meg nem születetteknek, szegényeknek,
elfelejtetteknek (Luk 2,7). Itt most különösen is azokra a gyermekekre
gondolok, akiket a háború, a szegénység és az igazságtalanság emészt el. De
Jézus pontosan hozzájuk megy, a semmibe vett és elutasított jászol újszülötteként.
Benne, a betlehemi Gyermekben minden idők minden gyermeke jelen van. És Ő arra
hív, hogy a politikát és a történelmet egy gyermek szemével vegyük szemügyre.
Az elutasítás bölcsőjébe fekszik
bele Isten. Azért oda, mert abban látja megjelenni az emberiség valóságos
problémáját. A közönyt látja ott, ami a csillapíthatatlan vagyonszerzés és
fogyasztáshajszolás közben keletkezik. Ebbe a jászolba kerül az újszülött
Jézus. A táplálás helyén lép ebbe a világba, hogy számunkra valóságos eledellé
legyen. Isten olyan Atya, aki azért jön a világra, hogy megérintse a szívünket,
és elmondja nekünk: az egyetlen erő, ami a történelem menetét megváltoztatja,
az a szeretet. Ha úgy érzed, hogy az események felemésztenek, hogy bűntudat
ébred benned vagy önmagad számára is kevésnek érzed önmagad, ezt üzeni: Ő veled
van, szeret téged és keres. Bátorodjék a szíved, ne hagyd magad legyőzni a
félelem, a rezignáció, beletörődés és a kételkedés által. Nincs az a mélység,
bűn, vétek, ahonnan Jézus ki ne akarna és ki ne tudna szabadítani. Karácsony
ezt jelenti ma: Isten közel van hozzád, ébredjen újra bizalom szívedben iránta!
SZEGÉNYSÉG - erről is szól a
betlehemi jászol. A jászolok körül ma sincs sok minden. Szalma, néhány állat, s
néhány ott használatos munkaeszköz. Az emberek akkor is meleg helyen
tartózkodtak, például a vendégfogadóban, s nem a hideg istállóban. Jézus mégis
ott jött a világra, s csak azok voltak mellette, akik a szeretet melegét
árasztották reá, Mária, József, a pásztorok. A szegényes jászol tudatosítja
bennünk az élet igazi gazdagságát: nem pénz és hatalom jelenti a gazdagságot,
hanem a kapcsolatok és a személyek. Az első személy, az első gazdagság maga
Jézus. Arra kapunk felhívást és meghívást, hogy olyan egyház legyünk, amelyik a
szegény Jézushoz fohászkodik, és Jézust a szegényekben szolgálja.
KONKRÉTSÁG - a jászol újszülöttje
nem képzelet szülötte, hanem nagyon is konkrét, élő valóság. Az Ige testté
lett. Messze járnak ettől a valóságtól a szép gondolatok és a kegyes érzelmek. Jézus,
aki szegényként jött a világra, szegénységben élt, szegényen halt meg, nem
tartott nagy beszédeket a szegénységről, hanem élte azt érettünk. A jászoltól a
keresztig volt érzékelhető irántunk táplált szeretete konkrét és valóságos volta. A
názáreti ács fia ismerte a fa érintését, életünk durvaságait, szilánkjait. Nem
szavakkal szeretett, nem is próbált jópofa kalandot formálni az életből. Ő ma
sem elégedik meg a puszta látszatokkal. Konkrét, élő hitet szeretne látni
bennünk, ami imádságban és emberszeretetben jelenik meg, nem üres külsőségekben.
Azt várja tőlünk, hogy a dolgok nyers valóságát semmivel se leplezzük el, s tegyük
le végre a jászolnál a kibeszélést, önmentő magyarázkodásainkat, önigazolásainkat,
hamisságainkat. Isten nem a látszatot, hanem a valót várja el tőlünk. A
konkrétumokat.
PÁPAI IMA SZENTESTÉN
Jézus, Rád tekintünk, aki a jászolban fekszel. Nagyon közel érezünk
Téged hozzánk, mind inkább közel: köszönjük, Urunk ezt. Látjuk szegénységedet,
ezzel Te arra tanítasz, hogy az igazi gazdagságot ne a tárgyakban lássuk, hanem
az élő emberekben, különösen is a szegényekben. Bocsáss meg nekünk, ha Téged
nem veszünk észre a szegényekben, és rajtuk keresztül nem szolgálunk Neked.
Konkrétan tekintünk Rád, mivel a Te szereteted is konkrét irántunk: segíts minket,
hogy hitünket valósággal megéljük és gyakoroljuk. Ámen.
Comments
Post a Comment