RENDÜL A FÖLD, PLATÓ ROPPAN, NEM AZ ISTEN VÉTKES ABBAN - GONDOLATTÖREDÉKEK A TÖRÖKORSZÁGI ÉS SZÍRIAI FÖLDRENGÉS KATASZTRÓFA NYOMÁN
Tartalom
1. ISTEN IGÉJE JÓZANSÁGRA INT – A DÖBBENET CSENDJÉBEN, A VESZTESÉG ÉGRESÍRT FÁJDALMÁBAN
2. TÚL-LÁTÁS A REÁLVILÁG FOLYAMATAIN A TÚLNANI ÉRTELEMRE
3. RENDÜL A FÖLD, PLATÓ ROPPAN, NEM AZ ISTEN VÉTKES ABBAN…
RENDÜL A FÖLD, PLATÓ ROPPAN, NEM AZ ISTEN VÉTKES ABBAN
GONDOLATTÖREDÉKEK A TÖRÖKORSZÁGI ÉS SZÍRIAI FÖLDRENGÉS
KATASZTRÓFA NYOMÁN
Ma már 16 000 fölött van a
hétfői borzalmas földrengés áldozatainak száma, százezres nagyságrendet ér el a
sérültek, a családtagjaikat elveszített zokogó gyászolók tömege. Közel 60 ország
igyekszik segíteni emberi erővel, vízzel, takaróval, élelmiszerrel, sátorokkal,
gyógyszerekkel a szerencsétlenül járt sokaságon. Mert a földrengés Pál apostol
földjén, ahová szülővárosa, Tarsus is tartozik, meg az általa is sokszor látott
Aleppóban, s az első páli missziós utak menti Anatóliában mintegy 26 millió embert
érint. A földrengésnek nincsenek országhatárai. Legújabban Libanonból jönnek
jelentések 4-5-ös erősségű földmozgásokról. A katasztrófa hajnala óta eltelt 3
napban a nem ritkán 5-ös magnitúdójú utórezgések száma meghaladja a 100-at.
Tovább omlanak a házak és az életek. Nincs olyan ember, akiben fel ne merülne
mindennek láttán a kérdés: Hol van most Isten? Hogyan engedheti meg mindezt?
Vagy éppen az Ő büntetése ez a megrendítő pusztulás? Mielőtt elhamarkodottan bármiféle
választ adnánk, lapozzuk fel a Biblia néhány kulcsüzenetét!
Írja Dr. Békefy Lajos
ISTEN IGÉJE JÓZANSÁGRA INT – A DÖBBENET CSENDJÉBEN, A VESZTESÉG
ÉGRESÍRT FÁJDALMÁBAN
Egy évvel ezelőtt állították
össze a herrnhuti Losung, nemzetközi bibliaolvasó kalauz Igéit. Minduntalan
meglepődik az, aki olvassa a napi Igéket, hogy milyen előrelátással vezette
Isten Lelke a szerkesztőket. Miért? Mert egy éve senki sem sejthette a napokban
bekövetkezett török és szír tragédiát, földrendülést, de Isten mégis úgy rendelte,
hogy akkor mára ezeket az ó-, és újszövetségi Igéket válasszák ki: Csend legyen az én Uram, az Úr előtt! Mert
közel van az Úr napja (Zofóniás 1,7). – Legyetek
ti is készen, mert abban az órában jön el az Emberfia, amelyikben nem is
gondoljátok! (Máté 24,44). Bizony, sokan rettentően elcsendesültek,
elcsendesültünk a fájdalomban és a veszteségek láttán, muszlimok és keresztyének
a katasztrófa sújtotta területeken, és a képernyők előtt. Amikor özönlenek a
képek arról, hogy tornatermeket töltenek meg pokrócba burkolva az áldozatok holttestei:
gyermekek, felnőttek, idősek, fiatalok, férfiak, nők, nagy családok tagjai. S
mellettük a siratókat sírók, vagy önmagukat hangos zokogásban karjaikkal
korbácsolók. Az értetlenség átmeneti tébolyában. A döbbenet csendje, a veszteség égre sírt fájdalmának csendje vagy
hangzavara ez. Éppen ekkor szólal meg
a készenlétünket sürgető jézusi Ige
az Ő visszajöveteléről. Mert valóban jeleket látunk az égben, a földön és a
föld alatt is arról, hogy valami rendkívülien elnehezült időszakba érkezett az
emberiség. Cunamik, természeti katasztrófák, erdőtüzek, sárlavinák, világégéssel
fenyegető háborús viaskodások, földerengések. És csak a hozzátartozóknak drága,
de másoknak egyre olcsóbbá redukált emberéletek tízezrei. Ennyire olcsó régen
volt az emberélet. Szó szerint igaza van a nagy megpróbáltatásokról szóló
Igéknek Lukács evangéliuma 21. fejezetében: Jelek (görögül szémeia – signa latinul) lesznek a napban, a holdban és a csillagokban, a földön pedig a tenger
zúgása és háborgása miatt kétségbeesnek a népek tanácstalanságukban. Az emberek
megdermednek a félelemtől és annak sejtésétől, ami az egész földre vár, mert az
egek tartóoszlopai megrendülnek… Amikor pedig ezek elkezdődnek, egyenesedjetek fel, és emeljétek fel a
fejeteket, mert közeledik a megváltásotok (Lukács 21,25-28, vö. Máté
24, Márk 13). Máté evangélista a földrengésekkel és egyéb katasztrófákkal
összefüggésben megjegyzi: „De mindez a
vajúdás
kínjainak a kezdete” (Máté 24,8). A vég majd akkor jön el, amikor Isten
országának az evangéliumát hirdetni fogják az egész világon (Máté 24,14). Micsoda
esély, ultima ratio, kegyelmi lehetőség, hogy még van idő arra, hogy meghallja
minden nép az evangéliumot! MÉG-KORSZAK EZ, amibe jutottuk. Ugyanígy fogalmaz Márk evangélista
is.
Földrengés Törökországban, Szíriában (miért hagyják el sok hírben
említeni ezt az országot?!) nem Isten büntetése, hanem Isten ébresztő jele,
bizonyosan felhangzó, üdvösségre hívó kürtszava. Valami más kezdődik. A világ
sora nem fog úgy menni tovább, mint eddig vagy a régi napokban. De Isten végtelen tapintattal,
előrelátással, mentő szeretettel, oltalmazó irgalommal jeleket küld. Nem hagy tudatlanságban, katasztrófák, földrengések
természettudományi magyarázásának, indoklásának a belkörébe zárva. Foglyul ejtve önmagunknak. Mert minden történés egyben önmagán túlmutató
értelmet és figyelmeztetést is hordoz, minden drámai megvalósulása közben. Reáljelentése és transzreál jelentése
van az ég alatt minden történésnek. Jelzés minden tragédia – és örömóda is - valami
másról.
TÚL-LÁTÁS A REÁLVILÁG FOLYAMATAIN A TÚLNANI ÉRTELEMRE
A reálvilág, a tudomány, a
szeizmográfia, a geológia, a geofizika azt tudja mondani, hogy a világnak ez a
térsége, a Földközi-tenger keleti medencéje egész planétánk egyik
legföldrengésesebb területe. Már az ókorban megfigyelték és leírták ezt. Az eurázsiai,
afrikai és dél-európai hatalmas földlemezek évente sok földmozgást előidéző
egymásnak feszülése idézi elő a törésvonalak mentén a borzalmas erejű energiák
kilökődését. A pusztító felszabadulást. Százezrekben mérhető az arab, afrikai,
anatóliai és európai platók, lemezek egymásnak ütközése az elmúlt évezredekben.
Most is 100-nál több, kisebb, de nem veszélytelen rengés volt az elmúlt három napban.
Érdekes az ókori görög és latin írók, filozófusok sok-sok megfigyelése ebben a
tekintetben vagy éppen az óegyházi atyák, Augustinus, Tertullianus és mások földrengés
értelmezése. Ugyanígy a Biblia két szövetségének a részletes üzenete. Annyi
sajátosság van az ószövetségi üzenetben, hogy a Seregek Urának egy
szempillantás alatt bekövetkező látogatása
népe körében mennydörgés, földrengés, forgószél, emésztő tűz formájában is
megtörténhet (Ézsaiás 29,6), de azzal a finom és mély értelmű
különbségtétellel, amint azt egy sokkal korábbi történetben láthatjuk. Illés a
Hóreb-hegy előtt egy barlangban rejtőzik el, amikor elvonul az Úr előtte. De
sem az erős vihar szelében, sem a földrengésben, sem a tűzben nem volt ott az Úr.
Amikor mindez elmúlt, „halk és szelíd
hang hallatszott”, s ez volt az Úr igazi jelenlétének a jele (1Kir 19,12). Micsoda katasztrófaértelmezés! Nem büntetés,
hanem jeladás a földrengés, a
cunami, az erdőtűz. Miről? Egyrészt az emberi önistenítés, önkultusz
pusztító következményeiről, amikor Isten helyére az emberek önmagukat vagy
kezük és elméjük produktumát teszik. Másrészt arról, hogy Istennek nem az emberiség
elpusztítása a célja, hanem az, hogy megtérjenek és éljenek, a földön
békességben, a mennyei Jeruzsálemben dicsőségben és boldogságban. Azért, hogy
felemelt fejjel járhassanak és kiegyenesedhessenek földi létük ezernyi terhe
alatt és alól, küld az Úr az ószövetségi és az újszövetségi korszakban, s
minden történelmi korszakban jeleket. Felemelő
jeleket. Égi késztetéseket.
RENDÜL A FÖLD, PLATÓ ROPPAN, NEM AZ ISTEN VÉTKES ABBAN…
Észhez térítőket, a megmaradás
útjára terelő jeleket. Micsoda káosz lenne, ha a közlekedésben nem lennének
jelzőlámpák. Isten, az emberseregek Ura nagy életmissziójában, megtartó törődésében, providentiájában,
gondviselésében, emberiségszerető kegyelmében még a természeti jelenségeket is prédikátorává avatja. A földrengés megtérésre szólító természeti Keresztelő
Jánosa Istennek ma is. És mindennél megrázóbb figyelmeztetés arról: törékeny az ember, vigyázzon hát önmagára és
a másikra. Meg arra is figyeljen, tartsa tudatában, emlékezetében, hogy egyetlen szempillantás alatt semmivé lehet
az, amit öndicsőségére, komfortzónája kiépítésére megalkotott: új épületek,
technikai csodák, mesterséges intelligencia, szép házak, gyarapodást hirdető
városok, felhőkarcolók és az emberi alkotószellem büszke, modern Bábeljei. Egy
szempillantással megsemmisülhetnek. És ezekben mi magunk is. Több józanság, több alázat, több istenhit,
több felfele figyelés kell – túllátás a
szemünk előtt lévőkön és horizontszűkítő bálványainkon. Létrangosító, létezést felértékelő gondolkodás és mindennapi léttisztelő látásmód kell.
Isten ugyanis a földrengéssel, a természeti katasztrófával nem büntetni akar. Hanem
ébreszteni, átgondolásra kényszerítő megállást kínál: jó fele tartunk? Így kell
élnünk? A természet megköveteli a jogait, s hozzá képest minden tudományunk ancilla naturae – a természet
szolgálóleánykája. Mi pedig sebezhető picinyke hangyák a léttotalitásban, a létegészben. Gondolkodó hangyák. Ez
ténykérdés. Isten földrengés előtt és után is csak egyet akar: legyetek készen, mert nem tudhatjátok,
mikor kezdődnek el a végtörténelmi kínok, s mikor jön el Ő, a mindenség
Királya. Az emberlét felrangosítója, élni érdemessé szentelője, az Emberfia. Akiben az emberlét és az istenlét
is gyönyörűvé egyesül. Legyetek tehát készen! Ez pedig már üdvösségkérdés. Isteni távlatokba emelő, boldogító
hitbizonyosság. Kozmikus értelemadás, értelem felfedezés: mert mindennek
értelme és célja van, még annak is, ami látszólag nem az. Az egész, a teljesség
ad értelmet, értéket a résznek. Isten az embernek. Az üdvtörténet az emberi
könny és vérzivatarok történelmének. A végtelen az ideig valónak.
Kard ha csörren, vér ha csobban, nem az Isten vétkes abban. Az Úristen
örök áldás, csira, élet és virágzás (Babits Mihály).
Rendül a föld, plató roppan, nem az Isten vétkes abban…
Comments
Post a Comment