REFORMÁCIÓ ECSETVÉGEN --- AZ ÉPÍTÉSZETI PORTRÉMŰVÉSZET HOLLAND MESTERE FÜLEP LAJOS ESZMEI ALÁFESTÉSÉVEL
REFORMÁCIÓ
ECSETVÉGEN
AZ ÉPÍTÉSZETI PORTRÉMŰVÉSZET HOLLAND
MESTERE FÜLEP LAJOS ESZMEI ALÁFESTÉSÉVEL
A reformáció lényegéhez tartozik a felülről
Európába, s a lelkekbe, meg a korabeli romlott egyházi viszonyokba beömlő fény.
Nem mesterséges, hanem élő fény, világosság attól, Aki így azonosította
önmagát: Én vagyok a világ világossága,
aki engem követ, nem jár sötétségben, hanem övé lesz az élet világossága (János 8,12). Lux mundi – fósz koszmú – a világ világossága és lumen vitae – fósz dzóész.
Hatalmas energiájú szavak. Az egész földi világot más fénybe állító Krisztus árasztotta
szét a 16. századi reformációban az élet világosságát, a hitben, értékrendben, szociális
rendben is élhető élet világosságát. Az életet, jövőt munkáló világosságot. Minden
árnyéklétet, sötétségkedvelő alig-életet, sors-sziklák alá szorított
embermaradvány vegetálást megváltó tiszta fénnyel árasztott el a Biblia
Krisztusa – sola Scriptura, solus Christus. Benne a helyes életvezetés és a
teljes, a részigazságok közben is meglátható Igazság tündökölt fel. Ez ragyogta
be 1517. október 31-én a wittenbergi vártemplom kapuját, onnan lobbant fel
világvilágosító evangéliumként a sötétben ülőknek, meg az egyház babiloni
fogságában eltespedteknek. Azoknak, akik miatt idegen bálványok, pénzért
lélekmentő, üdvösségszerző praktikákkal szennyezett és szennyező gondolkodású
és kezű embermilliók meneteltek az örök pusztulás, a lelki halál felé. Akik
viszont befogadták a Krisztusban nemzeti nyelven is meghirdetett örök
fényforrást, azoknak az élete fokozatosan és tudatosan, élő hit által – sola fide
- egyre inkább ennek a belső és felülről áradó világosságnak a tündérkertjévé
alakult. És épültek ispotályok, meg új életrend alakult ki Genfben és Utrechtben,
Londonban és Skóciában, Bázelben és Zürichben, majd Pápán és Debrecenben,
Kolozsvárott és Léván… Épültek fénytabernákulumként, fényőrző szép
templomok, amelyeknek egyetlen ékessége az Ige, a Biblia, a megtisztított
élet evangéliuma lett. Ilyen templomok épültek Hollandiában is, s a reformáció
világtisztító ragyogása, éles fénye kialakította a művészetnek új ágát, a
templombelső festészetet, a templomportré piktúrát, s
megformálta első nagy alkotóját, a holland kálvinista Pieter Jans Saenredam-ot (1597-1665).
IMÁDKOZÓ,
FÉNYMISSZIÓS TEMPLOMBELSŐK MAGYAR ECHÓVAL
E különösen érzékeny lelkű, talán testi
hátrányának, púposságának a legyőzéséért egész életén át küzdő művész a
lenyűgöző templombelsők megfestésében találta meg feloldozását, testi hátrányának
égi magasokba emelt, sokszoros legyőzését. Két templomábrázolását említjük meg
röviden. Az egyik a haarlemi nagytemplom, a St. Bavo belső terének ábrázolása, a
másik az utrechti Buurkerk belső ábrázolása. Ezeket a művész falemezekre
vitte fel olajfestékkel. Ma dollármilliókat érnek.
A templombelsőt ábrázoló
festményeken rögtön három különlegesség is feltűnik: az áradó fény foglyul ejtése,
szinte bezárása a templomtérbe. A másik: ezek a templomterek magasra szökő,
egymásra támaszkodó íveikkel imádságra, imádásra vonzzák a lelkeket,
és állandó felfele mutatással, mintegy önmagukon túl mutatva emlékeztetnek
Istenre. A harmadik sajátosság a korabeli templomoktól teljesen eltérő belső
„képtelenség”, se szentképek, se szentek szobrai nem láthatók sehol. Ez a
puritanizmus az Istenre figyelés szabadságát, végtelen egyéni és közösségi lehetőségét
kínálja. Fénymisszió – kőbe vésett imamisszió. Nem véletlenül született
meg éppen a holland kálvinizmusban ez a világraszóló új festészeti műfaj, a templomtér
festészeti megszemélyesítése.
Magyar hangszerelésben ez a látványmisszió visszhangzik a múlt század legnagyobb református esztétájánál, a zengővárkonyi paplakban szellemi-lelki emigrációban, szigetlétben évtizedeket eltöltött Fülep Lajos (1885-1970) tiszteletes uramnál, a modern művészetszemlélet akadémikusi mesterénél. Ő így fogalmazott:
az
igazi kálvinista templom „a pillanatnak közvetlen hozzákapcsolódása az
örökkévalóhoz”. Azért, hogy „a világ nevű bolondokházában
szabadon” járhasson a puszta fogyasztói és munkaalapú vegetáláson túli, a mindennapoknak
értelmet és célt csak Istenben fellelő ember. Aki megélheti a többszörös
csodát, az önmagán túllevőhöz lépést. Meghallva az Igét, eljuthat az Isten
teremtette lét hálás igenléséig. S ez már igazi templomi csoda, sőt sokkal több annál.
UTRECHT ÉS
HAARLEM A FESTŐ ECSETSZEMÉVEL
Rembrandt, a másik nagy holland festőóriás kortársaként Pieter Jans Saenredam aprólékos vázlatokat készített a festeni kívánt templomokról. Ezeket ceruzával, tollal és krétával készítette, majd színeket adott hozzá. A vázlatok részleteiben nagyon építészeti jellegűek, a fény és a fokozatos árnyékok ügyes felhasználásával közvetítik a belső hangulatot. A reformáció a protestáns művészet felemelkedéséhez vezetett, amelyre példa az utrechti Szent Márton-dóm belsője. Katolikus templomként a Dómot díszekkel építették. Aztán a nyolcvanéves háború korszakában és az egyház protestáns kézbe kerülésével „megtisztították” a katolikus hatásoktól. Az oltárképeket és a szobrokat eltávolították, a falakat és a mennyezetet fehérre mosták. A festmény a templomot nem sokkal átalakítása után mutatja be AZ ÉPÍTÉSZETI PORTRÉMŰVÉSZETRE specializálódott művész látásával. Az utrechti Buurkerk ábrázoláson éles fény árasztja el a belső teret, kékes és rózsaszínes tónusokkal elevenítve meg a boltozatok imaszándékát. Megfigyelhetők Saenredam alkotói sajátosságai: a holland református pontosság és aprólékosság, de nem kicsinyesség. Inkább légies kecsesség és finom színkezelés jellemzi.
A haarlemi Szent Bavo székesegyházban temették el. Itt is a belső
tágasság, az emberléptéket sokszorosan meghaladó, felfele szökő vonalak
nyűgözik le a látogatót. Az, amit már az óegyházi gondolkodók is megfogalmaztak:
a véges képtelen befogadni a végtelent, csak megsejteni, csodálva ámulni tudja
az Isten-ember közötti hatalmas dimenzió- és perspektíva különbséget, amit
mégis Jézus Krisztusban emberléptékűvé tett Isten. Őbenne a parányi emberszív
dobbanásnyi léptékébe is képes beférni Lelke és evangéliuma által. A mester templomportréi
élő
és éltető fényliturgiát tükröznek. Nincs árnyék, sötét zug képein. Egyenletesen
árad a fény, hiszen Isten nem személyválogató. A geometria térrendező elvei vezetik
ecsetjét, az evangéliumra figyelő ember rendteremtő, rendszerető igényessége,
kultúrája sugárzik képeiről. A minden
tiszta a tisztáknak (Titusz 1,15) gyönyörű új életbeli tapasztalása, a
megtisztult, Krisztusban életvilágosságra, éltető fényforráshoz jutott ember
hálája, derűje, boldogága ömlik el a képeken. Templomportréi akár olajbazárt
zsoltárokként is értelmezhetők. A megváltott, Krisztusban új életet
kapott emberek hálahimnuszaként. Valamennyi templomábrázolása a katolikus
templomkellékektől megtisztított templomhasználat lényegét, protestáns
kultúráját mutatják. A falak, a fények, a felfelé szárnyaló
kőformák Isten dicsőségét hirdetik. A kortárs észak-itáliai építész,
építészeti elméletalkotó Andrea Palladio róla is írta:
Saenredam a holland klasszicizmus példája, mivel munkáinak szakmai
jellegzetessége az arányosság, az egyensúly és a szimmetria. Kőbe rajzolt
költészet ez – írta róla egy 20. századi kultúrtörténész, J. Paul Getty Trust.
Napjaink bolondokházában, világában
a holland mester és a magyar református esztéta festményei és gondolatai az
evangéliumi szabadságról, a hit derűjéről, az emberi lelket és egész személyiségünket
felfele emelő imádság mindig új és megújító, jövőépítő kultúrájáról üzennek.
Comments
Post a Comment