LEJTMENETBEN - KONKOLYURALOM ALATT - ROMBOLÓ SZABADSÁGBAN? BÖJTI TÜKÖR
LEJTMENETBEN - KONKOLYURALOM ALATT - ROMBOLÓ SZABADSÁGBAN?
BÖJTI TÜKÖR
Moss
meg engem, és fehérebb leszek, mint a hó…
Tiszta
szívet teremts bennem, Istenem (Zsolt 51,9;12)
Dr. Békefy Lajos
Negyven
böjti napból már közel tíz lepergett az idő homokóráján. És életünkből is, visszahozhatatlanul. A lényegi
kérdés marad: csak pereg, lepereg, kipereg az idő a kezünkből? Múlik, vagy telik? Megtelik-e,
betelik-e valami többel, maradandóval, javunkat, mások, egyházunk, népünk javát
szolgálóval, segítővel?
Igen csak jogos, mi több, üdvös, feltennünk a kérdést napjaink közvélemény földcsuszamlásában: milyennek lát (szeretne látni) Istenünk
minket a böjti tükörben? Bár tudjuk Pál spirituális létismerete révén a
postlapsarius, bűneset
utáni
emberi állapotról azt, hogy „most tükör által homályosan látunk” (1Kor 13,12), ami viszont nem
ad mentességet senkinek sem az alól, hogy beletekintsünk abba a tükörbe, az Igébe,
amelyben valóságosan szemlélhetjük Urunkat, az Ő dicsőségét, de önmagunkat is (2Kor 3,18).
Ilyen mennyei-földi tükörcsarnokban sokkal többet láthatunk meg, ismerhetünk
fel, mint a hétköznapi kézi tükrökben. Mit látunk tehát?
FELISMERÉSEK ISTEN IGÉJÉNEK
TÜKÖRCSARNOKÁBAN
Bizonyára
jártunk már olyan tükörszobában, ahol minden mozdulatunk torzítva is megjelenik.
Felnagyítva, lekicsinyítve, eltorzítva, szétgörbülő körvonalakkal, néha valóságosan, máskor saját magunk karikatúrájaként. Ha ezt a tapasztalatot átvetítjük lelki síkra, Isten Igéjének tükörrendszerébe, akkor vajon hogyan nézünk ki? Meg körünk és korunk? Mini-
és makro világunk? Néhány különös rajzolat, javunkra, érettünk, de nem
nélkülünk!
1. 1. Böjti
bepillantások, rejtett összefüggések.
Spirituális irányvizsgálat! Egyetlen
bibliai módja annak, hogy boldoggá tegyen minket hitünk és életünk, az, hogy ne csak felületes pillantásunk,
véleményünk, ítéletünk, előítéletünk legyen mindenről,
hanem tartós
bepillantásunk
mindenbe. Megalapozott vélekedés. Nem hangulat formálta, hírfogyasztókat
„etető” bulvárszöveg, hanem tényszerű ismeret.
Csak
Isten Szent Lelke és Igéje, s kizárólag e két mennyei léterősítő
energia tehet képessé arra,
hogy ne csőlátással, hanem tágas horizontlátással, sőt
több
dimenziós
múlt-jelen-jövő
összefüggéslátással, idő fölötti szinkronitással, együtt látással, valamint az üdvözítés transz-materiális, anyagi világon túli teljességigényű
létlátásával szemléljük az eseményeket és
mindazt, ami körülvesz, körülhullámzik minket, mint a szennyet partra vető
tengerhullámzás. Kálvin látásával, az örökkévalóság felől (sub specie aeternitatis), mintegy mérlegre téve, hogy az időveszejtő elmúlás felé halad-e sorsunk vagy emelkedő hitpályán, az örök hajlék, a mennyei hajlék fele
haladunk-e. Böjtben ez a spirituális irányvonal
vizsgálat az egyik legnagyobb és legígéretesebb lehetőségünk. Mit látunk az Ige tükörcsarnokában? Még mindig lejtmenetben vagyunk? A végesség
lefele húzó gravitációja fogságában stagnálunk? Netán a cipőnk orrára szegezett tartással csetlünk-botlunk az idő országútján?
Vegyük szívünkre Jakab apostol tanítását: Ha valaki csak hallgatója az Igének, de nem cselekszi, olyan, mint az
az ember, aki a tükörben nézi meg az arcát. Megnézi ugyan magát, de elmegy, és
nyomban el is felejti, hogy milyen volt. De aki a szabadság tökéletes
törvényébe tekint bele, és megmarad mellette, úgyhogy nem feledékeny
hallgatója, hanem tevékeny megvalósítója, azt boldoggá teszi cselekedete
(Jakab 1,23-25).
2. 2. Böjti
éberség: lelki szeizmográfok rendeltetésszerű működtetése a konkolykirály,
konkolyuralom ellen.
Önmagunk szűkös látóterén, torz tükörképein az Ige távlatosságával túllépve, korunk, körünk
tükörképébe is beletekinthetünk, sőt bele is kell tekintenünk.
Urunk történelmi méretekben és
személyes sors összefüggésekben is ébresztő, észhez térítő,
életvezető példázata a búza és konkoly veszedelmes szimbiózisáról
ma is sokat mond: „Amíg az
emberek aludtak, eljött az
ellensége, konkolyt vetett a búza közé, és elment…”
(Máté 13,25). Majd a szolgák megkérdezték a gazdát, amikor látták, hogy
búza-konkoly együtt nőnek, saját logikájuk szerint meg
akarván
tisztítani,
gyomtalanítani
a szántóföldet, ezt a választ kapták: „Hadd nőjön együtt mind a kettő
az aratásig” (30.v.). Legfontosabb tanulság:
amikor az emberi éberség meggyengül, elalszik, akkor kezd el a konkolykirály,
a gonosz működni. A lelki alvás mindig életveszélyes,
mert kioltja a veszélytudatot. A földi és a mennyei dolgok tekintetében
egyaránt. A konkolytalanítás megelőző,
preventív,
jézusi módja
és módszere az imádság.
Az imádkozó lélek ébersége. Kérdezzük meg: ma nem azért sétál be annyi ember a konkolykirály kelepcéjébe, mert a materiális javak szenvedélyes hajszolása
kioltja lelki veszélyérzetet? Egyetlen alarmírozó, preventív eszközünk az imádkozás. Ha ebben elalszunk, egész
életünket, népünk életét, kultúránkat, egész korszakok életét konkolyuralom alá hajtjuk. Böjti
kérdés: működnek-e lelki-szellemi szeizmográfjaink?
3. 3. „Aki
tehát azt gondolja, hogy áll, vigyázzon, hogy el ne essék!” (1Korinthus 10,12). Napjaink zűrzavarában, szándékos vagy tájékozatlan értékkavarásában, az egyházbírálat, egyházellenesség homokviharában bölcs ember, bölcs gyülekezet, bölcs presbitérium, bölcs egyházi vezető, aki
nagyon figyel Pál
féltő szavára, amit nekünk is szól, akik „az utolsó időkben élünk” (1Kor 10,11). Mi a
legnagyobb csapdák egyike? Az abszolút szabadság téveszméje, a csoportnormák
vagy egyéni normák abszolutizálása. Ahol ez a zabolátlanság, önkény
felüti fejét, ott a páli dialektika ellenigazsága kezd uralkodni, tarolni, téveszteni,
megkötözni egyéneket és csoportokat: „Minden szabad nékem” – omnia mihi licent,
ami már a felvilágosodás szellemi önkényét megelőzve 1800 évvel ezelőtt hatalmas botrányköve volt az
emberiségnek. „De nem minden épít” (1Kor 10,23). Ezt a páli bölcsességet, ember
és jövőkímélő bölcs tanítást mindenkinek megtanítanám kézi és belső iránytűként,
hitoktatásban és vallásoktatásban, filozófiaoktatásban, a gondolkodás ma nagyon elhanyagolt iskolájában és a művészettörténeti ismeretek oktatásában, a szabályozott
szabálytalanságok, a korlátok között kivirágzó művészetek világaival. Micsoda
szegénység, a jövő generációkat meglopó, remélhetőleg átmeneti trendik, hogy mindezek
kiveszőfélben vannak a mai tantervekből. Akkora a
romboló szabadság ma, ezért nem csoda, ha nem csak
az erdők,
a mezők,
a tarlók fognak
égni a
lábunk
alatt, hanem az ég
is a fejünk fölött tűzbe borul. Nem csak
Ukrajnában és Izraelben, hanem globálisan. Globális katasztrófaként. Meg kellene végre hallanunk a leleplező igazságot:
nem az Isten bűnös ebben: „Kard ha csörren, vér ha csobban,/csak az ember vétkes abban”
(Babits Mihály, Zsoltár gyermekhangra).
Böjti időnk
egyik legnagyobb, megújító lehetősége az, amiről
a Példabeszédek
szerzője
gyönyörűen
fogalmazta: „Ahogyan a víz tükrözi az arcot, úgy tükröződik
a szívben
az ember” (Példabeszédek 27,19). Mélységesen
igaz. Csak egy egyszerű betűváltozás kell még:
Az Ember – az Ecce Homo (János 19,5). Amiként azt a 180 éve Munkácson született
festőzsenink,
Munkácsy Mihály megjelenítette hatalmas olajfestményén. Ha valamit Őbelőle,
Az Emberből, Jézusból visszatükröz böjti önvizsgálatban megtisztított
szívünk, akkor tehet
boldoggá
minket, boldogíthat
másokat
ez a minősített egyházi időszak.
Törekedjünk arra, hogy ez így legyen Isten-csendjeink növekvő
belső
búzamezején!
Comments
Post a Comment