IMANAP A BÁNTALMAZOTT ÉS ÜLDÖZÖTT KERESZTYÉNEKÉRT - AZ ÜLDÖZÉS NYÍLT ÉS BURKOLT FORMÁIRÓL REMINISCERE VASÁRNAPJÁN

 



IMANAP A BÁNTALMAZOTT ÉS ÜLDÖZÖTT KERESZTYÉNEKÉRT

 AZ ÜLDÖZÉS NYÍLT ÉS BURKOLT FORMÁIRÓL REMINISCERE VASÁRNAPJÁN


Gondolj, Uram, irgalmadra és kegyelmedre,

melyek öröktől fogva vannak (Zsoltár 25,6) 

Dr. Békefy Lajos

EZ AZ A NAP, AMIKOR A BÁNTALMAZÁS, ÜLDÖZÉS VILÁGSZERTE TUDATOSUL

A protestáns egyházi naptárban ez a vasárnap böjt második Úr napja, s egyben a reminiscere, az Emlékezzél meg! elnevezésű vasárnap is, a fent idézett Ige értelmében. Urunk Istenünk megszámolhatatlanul cselekszik irgalmasan, megbocsátóan, az életet tovább vivő módon, népével és egész teremtett világával. Ha csupán a puszta statisztikákat nézzük, s úgy olvassuk ezeket, hogy mögöttük életek, szenvedők, gyermekek és felnőttek, Jézus nevére kereszteltek vagy az Ő nevéért hűségesen kitartó keresztyén sorsok vannak, akkor ugyancsak szívbe markolóak a számok. Az OpenDoors, az 1955-ben, a holland protestáns keresztyén, Andrew van der Bijl által alapított világszervezet legújabb 2024-es világüldözési indexéből tudjuk, hogy napjainkban a világ 78 országában üldöznek 365 millió keresztyént hite miatt. 50 országban nagyon durva formái vannak az üldözésnek, ez 317 millió Jézus-követőt érint.

A keresztyénség kezdete óta nyilvánvaló, hogy lesznek üldözések. Nem azért, mert a keresztyének összeférhetetlenek, másokat kirekesztők, hanem azért, mert a szeretet és a megbocsátás Istenét, a Békesség Fejedelmét követik a bűn ősnyugtalansága miatt a békétlenség bélyegét önmagán viselő világban. A keresztyénség éppen a szelídséggel, a megbocsátással, a nem világi eszközök és lelki mentalitás megélésével „protestáló világmozgalmat” jelent a Konkolykirály, a hazugság fejedelme, a Diabolosz mesterkedései ellen az agyonmanipulált világban. Erre figyelmeztetett Szabadító Jézusunk kristálytisztán: „Ha gyűlöl titeket a világ, tudjátok meg, hogy engem előbb gyűlölt, mint titeket. Ha e világból valók volnátok, a világ szeretné a magáét, de mivel nem e világból valók vagytok, hanem én választottalak ki titeket a világból, azért gyűlöl titeket a világ. Emlékezzetek arra az igére, amelyet én mondtam nektek: Nem nagyobb a szolga az uránál. Ha engem üldöztek, titeket is üldözni fognak…” (János 15,18-20). Ez a lényeg: a keresztyének nem e világból valók, a mi országunk más, mint földi hazánk, amit Istentől ajándékba kaptunk. Jézus országa és a földi haza között a lényegi különbség az, hogy az Ő országa mennyekből való, Alkotmánya a Tízparancsolat és a Hegyi Beszéd, melyek a bűntől sebzett földi ország törvényeitől annyiban térnek el, amennyiben a törvény betöltése a szeretet. Isten Országa nem feljavított földi haza, ország, hanem kipótlása, állandó gyógyító kiegészítése a megcsonkított földi országnak. Nem csak a trianoninak, hanem minden földi országnak. Mivel tehát minden földi ország olyan amilyen, a szeretet himnusza értelmében rész szerint van benne minden, miként bennünk, keresztyénekben is, ezért egyetemesen rászorulunk a kiegészítésre, a mennyek országa többletére. Mi ezt hisszük és valljuk, tudjuk és kérjük is, míg mások nem tudják, nem hiszik, sőt egyenesen irritálja őket ez a hitünk. Ez vezet aztán keresztyénbántalmazáshoz, üldözéshez, ideológiai, eszmei támadásokhoz, fizikai atrocitásokhoz.

ISTEN SZELÍD FEGYVERZETÉVEL SZELLEMI HADVISELÉS

A világkeresztyénség kevésbé üldözött, transzatlanti része, a világ más tájain tapasztalt rendszeres és nem ritkán brutális keresztyénmészárlás, üldözés, ideológiai diszkrimináció, személyes bántalmazások láttán kezdettől keresi a szolidaritás kifejezésének módjait. A segélyezések, a jogi eszközök, a vallásszabadságot biztosító egyezmények betartásáért fellépve, egyre gyakrabban lett gyakorlati küzdőeszközzé a legszelídebb fegyver, az imádság.  Közel hetven éve ezért a nyugati, többségében keresztyén világban megindult a szellemi-lelki hadviselés, védelem az egyetlen vértelen eszközzel, az imanappal. Pál már így fogalmazott: „Ama nemes harcot megharcoltam…” (2Tim 4,7), nem erővel, nem hatalommal, hanem Isten Lelke által (Zakariás 4,6). Mégpedig az Isten Szent Lelke küzdelmi eszközrendszerének bevetésével: „Öltsétek magatokra az Isten fegyverzetét, hogy megállhassatok az ördög mesterkedéseivel szemben. Mert a mi harcunk nem test és vér ellen folyik, hanem erők és hatalmak ellen, a sötétség világának urai és a gonoszság lelkei ellen, amelyek a mennyei magasságban vannak. Éppen ezért vegyétek fel az Isten fegyverzetét, hogy ellenállhassatok a gonosz napon, és mindent leküzdve megállhassatok. Álljatok meg tehát, felövezve derekatokat igazságszeretettel, és magatokra öltve a megigazulás páncélját, felsaruzva a lábatokat a békesség evangéliuma hirdetésének a készségével. Vegyétek fel mindenképpen a hit pajzsát, amellyel kiolthatjátok a gonosznak minden tüzes nyilát. Vegyétek fel az üdvösség sisakját is, és a Lélek kardját, amely az Isten beszéde. Minden imádságotokban és könyörgésetekben imádkozzatok mindenkor a Lélek által” (Efézus 6,11-18).

Ezt a szelíd fegyverzetet, szellemi arzenált forgatják azok, akik mára nemzetközi imanapot hirdettek a fenyegetett, bántalmazott és üldözött keresztyénekért. (A Hegyi Karabahból elüldözött 100 ezer örmény keresztyénért is). Máskor pedig mások, akik átérzik, hogy nem tehetetlenek a Konkolykirály-Sátán mesterkedéseivel szemben. A legerősebb szellemi fegyver, az ima az övék. November 4.-5. napra évente világimanap van minden felekezet részvételével (International Day of Prayer for Persecuted Church) az üldözött egyházakért. A római katolikus egyház június 29-én, Péter-Pál napján tartja a keresztyén mártírok napját, világszerte könyörögve értük. Az Evangéliumi Allianz Világszövetség november 11-én tarja imanapját az üldözött egyházakért. A Német Katolikus Püspöki Konferencia december 26.-át jelölte meg az üldözött keresztyénekért tartott imanapként, közösségben az egész katolikus világegyházzal. Számos alkalmi és szervezett egyéni, közösségi imalánc is kapcsolódik ezekhez, például a Nemzetközi Billy Graham Evangélizációs Társaságé. Sokan ragadják meg az Isten fegyverzetét, hogy a sötétség erőivel megküzdjenek. Szükség is van erre, hiszen számos nyílt és burkolt módja van a Konkolykiráy-Diabolosz hadviselésének.

NYÍLT ÉS BURKOLT FORMÁK

Vallásszociológiai kutatások, vagy az OpenDoors évenkénti jelentései is felsorolják a Diabolosz seregének fegyvertárát, ami helyzet-specifikusan bővül. Csak felsorolásszerűen: az üldözés hajtóereje lehet ideológiai természetű, például a kommunista elnyomás (Észak-Korea) és a szekuláris türelmetlenség (Mexikó). Lehet kizsákmányoló eredetű (szervezett betörések keresztyén tulajdonokba, India), diktátori paranója. Leggyakoribb eszköz a diszkrimináció, hamis vád alapján hátrányos helyzetbe hozás álláskereséskor, beiskolázáskor, kisebb faluközösségekben az iszlám vagy más világvallások, nacionalista pártok révén. Vallási nacionalizmus révén, a nagy államvallásoknak nyújtott kedvezményekkel, etnikai idegen ellenességgel, felekezeti protekcionizmussal (bizonyos egyházak előnyben részesítésével), klánok, törzsek csoportnyomásával. Külön fejezetet képeznek a szekták, melyeknek a legkülönfélébb szellemi és pszichológiai kártevése egyre gyakoribb.

Legyen ezen a vasárnapon üldözött, bántalmazott keresztyén testvéreinkért mondott imánk biztatója az Ige: „Ne feledkezzetek meg a foglyokról… a gyötrődőkről, mint akik magatok is testben vagytok” (Zsid 13,3).

 

 

Comments

Popular posts from this blog

Boldog pillanatok Isten kristálytengelye picinyke fénylő pontjának, Dudarnak református templomában

DR. FAZAKAS SÁNDOR MAGYAR REFORMÁTUS TEOLÓGUS BARTH KÁROLY DÍJAT KAPOTT

JÓLESŐ ADVENTI FIGYELMESSÉG - KÖSZÖNÖM, HÁZELNÖK ÚR!