LÉTISMERETI BOLDOGÍTÓ PERCEK PÉTER-PÁL NAPON --- SZIVÁRVÁNYHÍDON, ILLATOS KALÁSSZAL KEZEMBEN JÖVÖK HOZZÁD
LÉTISMERETI BOLDOGÍTÓ PERCEK PÉTER-PÁL NAPON
SZIVÁRVÁNYHÍDON, ILLATOS KALÁSSZAL KEZEMBEN JÖVÖK HOZZÁD
Dr. Békefy Lajos
LÉTSZÉPÍTŐ LÉTREND LENYŰGÖZŐ LÉTKERETBEN
Igazán csábító
kaland lenne, ha Péter-Pál napján tollamat az egyház nagy személyiségei,
szentjei felé fordítanám. Inkább az egyház és a haza „szent napszámosai” tűnnek fel lelki szemeim előtt. Írnék szívesen lírai köszöntőt
Pétereink, Páljaink tiszteletére.
Isten Lelke azonban azt adta leckeként,
hogy a vetést és az aratást szélesebb és teljesebb keretbe helyezzem el. Mégpedig a
Teremtő Isten előttem (is) megnyitott létismereti titkokról szóló könyvének örök távlatos keretébe. Ezért kell így fogalmaznom: szivárványhídon, illatos kalásszal jövök Hozzád, Uram. Ugyanis
mind a vetés-aratás ígérete, mind a szövetség fenséges szivárványíve szorosan
összetartozik, nem csak az én fantáziámban, hanem a Teremtés könyvében, a
Genezisben is. Azért tekintem létismereti
titkok könyvének a Bibliát, mert a szent írókon keresztül olyan létlátások gyűjteményét kapjuk ajándékba, aminek segítségével
sarkalatos létigazságok kerülnek helyükre. Általuk a kozmikus, a földi létezés
és az emberi létezés is eredeti összefüggéseibe, „keréknyomába” zökken
vissza. És az sem véletlen, hogy a kardinális létismereti, az eredeti teremtési kotta szerinti, áldásban
részesülő természeti és emberi élet ígérete olyan közel van egymáshoz a Szentírásban, mint a kitárt
ablak két szárnya. Az özönvíz utáni emberiségnek ígéri a Teremtés könyvében Isten: „míg a föld
lészen, vetés és aratás, hideg és meleg, nyár és tél, nap és éjszaka meg nem
szűnnek” (1Móz 8,22). Majd egy fejezettel ezután: „Ez a jele a szövetségnek, amelyet most szerzek veletek és minden élőlénnyel, amely veletek van,
minden nemzedékkel örökre: szivárványívemet helyezem a felhőkre, az lesz a jele a szövetségnek, amelyet most a földdel megkötök” (1Móz
9,12-13). Teremtőnk e két Igéjével új létrendet indított útjára: a vetés és
aratás tartósságának ígéretével („amíg föld lészen”) és azzal, hogy kézzelfogható
valósággá tette a szivárvány reálszimbólumával szövetségének lét-trendjét.
Ha ezt a két létrealitást, a vetés-aratás rendjét és a szövetség lét-trendjét
megtartjuk, akkor áldott lesz földi
létezésünk. Mindezt, az évmilliókkal ezelőtt Isten Lelke által a létezésbe programozott létrendet
és az Ő megbánhatatlan és visszavonhatatlan döntését a szövetségről
a hit transzponálja élő és személyes tapasztalattá,
létismereti boldog percekké bennünk. Minden
katasztrófa, nyomorúság ellenére létszépítő élménnyé.
LÉTCSODÁLÓ KÁLVIN, KANT, WELKER NYOMÁBAN…
Hadd
valljam meg Olvasóim előtt, hogy Isten Jézus
Krisztusban évtizedek óta formálja bennem azokat a létlátásokat, amelyek mint a Szentlélek leheletfinom fodrozódásai
tudatom és lelkem tengerén, mára összeálltak egy egész gyűjteménnyé.
A szóba fogható, kimondható léttitkok „titkos gyűjteményévé”. Három évtizede, amikor negyvenhárom évesen, öregdiákként megkezdtem a
heidelbergi egyetemen doktori tanulmányaimat, Szentlélek-leckéimet,
pneumatológiai kurzusaimat, mozgásba lendült bennem a belső titokfodrozó érdeklődés, a Szentlélek titkos belső bizonyságtétele nyomán, ahogyan reformátoraink
fogalmazták. Szent kíváncsiság, szépséget, igazságot fürkésző kutatás-vágy.
Azóta is tart. Isten Lelke és a Jézus Krisztus által megígért Paraklétosz,
a Pártfogó, a Védelmező
jelenléte, a minden igazságra elvezető Lélek sugallatait doktori-tudományos értekezésem
befejezése után is írom, görgetem magamban. Formálom,
keresem hozzá a megfelelő szavakat. A Lélek csendes forradalmában, minőségalkotó inspirációival. Kálvin nyomán,
aki megtanított engem is arra, hogy mindennél fontosabb az istenismeret és az önismeret
összekapcsolása, mert önismeretünk illúzió Isten teljes akaratának és az Őtőle
elszakadó ember önsors-rontásának ismerete nélkül. Kant nyomán megtanultam, hogy micsoda csoda-ismeret az, amikor felfedezzük, elfogadjuk, kimondjuk: semmi
sem csodálatosabb, mint a csillagos ég felettem és az erkölcsi törvény bennem.
És Michael
Welker heidelbergi professzoromtól megtanultam, hogy az istenismeret irgalmasság és jogosság
nélkül a levegőben lóg, nem válhat belőle
egyház és közösség, társadalom és történelemformáló reális és innovatív erő. Így jutottam el annak felismeréséhez, hogy létismeret, átható, mély és elemző látások nélkül hiányozni fog a keret, amibe
az összképet beillesztjük. Kálvin, Kant, Welker ismerethullámai akkor kerülnek a helyükre, akkor
segítik földi létezésünket, ha mindezt a létismereti
keretbe illesztjük. Abba a keretbe, amelyben ott vannak Teremtő Istenünk, kozmosz-Atyánk
Mesterséges Intelligenciával sem utolérhető, csupaszív,
szépségigényű fantáziájának csodái; az ősrobbanás kozmoszformáló roppant
energianyalábjai, a multi-univerzumokká virágzó tervezett csodák. Meg az emberszív
szomjúsága Istenre, az Alkotóra, a hit homo sapienst éltető istenszomjával.
CSIHÁTÓL REMÉNYIKIG – MAROSVÁSÁRHELYTŐL A RADNAI HAVASOKIG
Minap
aratásra érett, szinte kemenceforró kalászosok között járva valósággal
megéreztem a holnap kenyerének szűztiszta illatát.
Ahogyan csak a gabonamezők tudják előállítani
ezt a kenyér-illatot. Ami majd úrvacsorai
kenyérré szenteli, magasztosítja az
emberi fáradságot, a vetés-aratás létrendjét. És pénteken hajnalban kitekintve budaörsi szellemi
műhelyem
ablakán, sok cella-vihar után végre feltündökölt az egyik végével a Kálvária-dombra
támaszkodó, magas szivárványív, a börít, a protestáns
történelmi elv, a covenant, a szövetség színcsodája.
Én most
a kalászok Isten-adta érett illatával, a virtuálisan
valós szivárványhídon indulok el ezen a vasárnapon Teremtőnk,
Megváltónk és Megszentelőnk felé. A kozmikus nagy templomban, amit fölénk
épített Istenünk emberemlékezet óta. Áldást
kérek ebben a kozmikus, természetes
színekben fürdő-ragyogó keresztyén templomban a vetőkre és
aratókra, a kalászoktól a tiszta úrvacsorakenyérig munkálkodók kezeire. A szivárványhíd magas ívén könnyed
Lélek-léptekkel megyek, futok egyre gyorsulva, felfele húzó
Lélek-gravitációban Szentháromságosan gazdag és boldogító Urunk felé. Évekkel
ezelőtt Marosvásárhelyen szolgálhattam a Gecse-utcai templom szószékén.
Néhai Csiha Kálmán költő-szavú
pásztor-püspökünk szószékén. Milyen különös volt: hajnalban hatalmas
vihar kerekedett, de mire templomba indultunk, csak a szivárvány fotója maradt
meg mobilom fotótárában. És a boldogító érzés: ismét szivárványhíd épült azon a
vasárnap hajnalon a menny és Marosvásárhely közé. És a szivárványhídon lejött
hozzánk Isten Lelke az Ige üzenetével, és lehozta Csiha Kálmán kedves, csendes
mosolyát, tiszta, csupaszív szavát. Jó volt így indulni a szószékre.
Azóta
is többször boldog szökellésbe kezd a lelkem, amikor gyönyörű
szivárványhidakat, a szövetség jeleit látom meg valahol. Istentündöklés, Isten-jövetel hírnökeként.
Ilyenkor Reményik Sándor sorai jutnak eszembe. A radnai havasokban 100 éve, biztosan egy
égi-földi szivárványképződmény csodája nyomán írta le ezeket a sorokat: Minden lélekben van egy kis szivárvány,/Kis
csapóhíd, amelyet lebocsát,/Hogy egy más lélek átjöhessen rajta, -/ Ennek a hídnak hídpillére nincsen,/Ezt
a hidacskát csak az Isten tartja./Az Isten, aki a szívekbe lát.
Istenünket magasztaló
nyári szivárványokat, Isten kenyerét ringató, jóillatú kalászos földeket,
áldott aratást és szép Péter-Pál napot a szavával köztünk élő, néhai felvidéki Duray
Miklós magyar léttágító szókapcsolatával: Kárpát-haza szerte mindenkinek!
Comments
Post a Comment