SAPIENTI SAT! EGY KERESZTYÉN SZÓVÁLTÁS STÁCIÓI
https://www.facebook.com/groups/1431313727086350/
SAPIENTI SAT! EGY KERESZTYÉN SZÓVÁLTÁS STÁCIÓI
AVAGY A TESTVÉRI KOMMUNIKÁCIÓ ELTÉRŐ SZINTJEI
(A
PÁRIZSI OLIMPIA 2024 KAPCSÁN)
DIVINITY.SZABADOSADAM.HU indító
poszt a Református Élet oldalon
Az új vallás megnevezte fő
riválisát - Divinity
Lajos Bekefy posztja a Református Élet c.
online oldalon
Thomas Jolly, a párizsi olimpia megnyitó ünnepségének művészeti vezetője a különféle egyházi és nem egyházi, különböző pozicionáltságú tiltakozásokkal kapcsolatban kijelentette: nem kívánt semmit kigúnyolni a megnyitón. Erről a http://xn--felvidk-gya.ma/ online oldalon olvashatunk Művészeti igazgató: nem kívánt semmit kigúnyolni a megnyitó, Kitekintő rovat, 2024. 07. 28. Van, aki ezt elfogadja, van, aki nem. Ebben is szabadok vagyunk. Az viszont nagyon elgondolkodtató, hogy a francia szellemet, szellemiséget, sőt a sajátosan párizsi szellemiséget, a le français, voire l'esprit spécifiquement parisien-t a párizsi aktuális sajátosságok (Szajna folyam, kultúremlékek, olyan szellemi színpad, ami másutt nem található meg, az olimpiai láng meggyújtásának abszolút meglepetése a hőlégballonnal, az Édith Piaf-i esszenciálisan párizsi dallamvilág, a jelentős női alkotóknak szobrot állító tisztelő emlékezet...stb.) között, a korábbi olimpiai megnyitók már sablonos, olykor szinte militánsan fegyelmezett vagy magamutogató technicizmussal feltűnősködő megnyitó rendjéhez, formáihoz képest eredeti és értékfelmutató rendezést láttunk, amit ideológiai, vallási üzenettel megtitulálni, s a keresztyénség apológiai alkalmává tenni minimum aránytévesztés. Lelkészként magam is frivolnak tartottam az Utolsó vacsora parafrázisát, (bár már a kép is a valóság festői parafrázisa!), de hogy ezt ragadni ki az egészből, s erre még katolikus és más egyházi tiltakozásokat is felfűzni, szintén aránytévesztés. Úgy tűnik, a párizsi szabad szellemet (aminek több, mint 500 éve például Kálvin bátor biblicizmusa és kritikája, egyházreformja is köszönhető volt!) nehezen viselik el azok, akik hatalmi és egyéb érdek megfontolásokból a szabadság tágasságától talán még félnek is. Hovatovább úgy néz ki a különféle kritikákból, mintha a szabadságlényegű szellem és a voluntarizmus csatázna egymással a Szajna partján. Mintha nem olimpiai nemes küzdelemre lenne kíváncsi a világ egy része, hanem az eszme, a szabadság és a voluntarizmus, ilyen-olyan előjelű akarnokoskodása küzdelmére. Azt hiszem, Párizs és az Olimpia másról szól. Nekem a megnyitó egésze bizonyította a francia eredetiséget, ötletességet, kreatvitást és fantáziát. S ami erre következett, abból maga a sport és a sportszerű küzdelem érdekel. A szellemes kezdet tiszta versenyszellemű folytatása. (Ezen közben minduntalan motoszkál bennem Urunk Igéje is: Bizony mondom nektek, hogy a vámszedők és a parázna nők előttetek mennek be az Isten országába - Máté 21,31 - ez a jézusi libertas jesuiana vagy libertas christiana számomra felülmúl mindenfajta szabadsággondolatot, bárhonnan is jöjjön kritika formájában a párizsi olimpia kapcsán!).
Ezek a gondolatok Kossuth torinói háza
előtt jutottak eszembe, 2024. 07. 29. reggelén.
László Pál posztja a Református Élet oldalon
Lajos
Bekefy vannak kik idősebb korukra a bölcsesség olyan fokára jutnak
el, amely mennyei magasságból képes látni a töredékesben a kiteljesedő isteni
akaratot. És vannak az Élik akik békességre törekednek akkor is, amikor
harcolni kellene, megkövéredve, megvakukva a vikági hívság fényétől, azt
magasztalva amitől még Pál is viszolygott Athénban, noha felhasználta azt, hogx
Isten tökéletes végzésére mutasson. Mindenki döntse, hogy kedves Lajos
testvérünk írása melyik véglet.
Lajos Bekefy válasza a nem várt hangnemű és stílusú bejegyzésre
László Pál testvéremnek és másoknak is szeretettel ajánlom
az isteni bölcsesség kutatásában és hirdetésében eltöltött öt évtizedes
pneumatikus Isten-, és közszolgálatom sok ezer írása, és 35 könyvem közül
azokat, amelyek nyomán talán árnyaltabb lesz a kép, ami nem az idősebb
kor, hanem a kegyelem függvénye és rajzolata. bekefy.agnusradio.ro, solustuus saját blog: https://www.blogger.com/blog/posts/2794831710063140807...
Lajos Bekefy további válasza
Mielőtt a tárgy helyett (olimpia és az Utolsó vacsora körüli
véleményhullámzás) a bejegyzésíróról kezdene bárki is véleménysugalmazó
kommentet írni, jó lenne kicsit tudni, hogy akiről ír Pál László, az kicsoda,
hogyan gondolkodik, milyen a teológiai, lelki, szellemi pozíciója. Ez a
testvéri minimum. A bölcsesség hiányát vagy az elhízott szív állapotát
minimális karakteralternatíva sugalmazva reagálásában, kérem, próbáljon
belelapozni 2015-ben a keresztyénüldözésről írt könyvembe, majd a
Léterő-Erőnlét spirituális esszéket, Ige-meditációkat tartalmazó köteteimbe.
Szívesen elküldöm Önnek (ha megoszt velem egy postai címet), akkor legalább
konkrétan lesz, miről vitatkozni, disputálni, beszélgetni. Vagy az
Igebölcső-Szóbölcső ekönyveket (lásd a google keresőben Igebölcső... szó alatt
+ flippingsbook: ) https://flippingbook.com/account/online - pl. Nyári
Isten-csendek vonzásában; Lételemem... Krisztus és Kálvin Kínában...
nagyheti-húsvéti Ige-bölcső) is figyelmébe ajánlom, amelyek az Isten előtti
Igés, beszédes csendről, onto-esztétikáról, pneumatológiai csodákról, egyszóval
a pneumatikus publicisztika sok-sok, a Szentlélek által inspirált gondolatáról,
imahódolásról, a belső csend kreatív fogalomteremtő folyamatairól és még sok
másról szólnak, a Szentháromság gyönyörű prizmáján (H, Dooyeweerd, a holland
református Kant fogalma) át a létezésre és szívünkre szétterülő szín, látás és
kegyelmi fényárban. Követvén az Ige útmutatását: Filippi 2:3
Semmit ne tegyetek önzésből, se hiú dicsőségvágyból, hanem
alázattal különbnek tartsátok egymást magatoknál - akár a személyes
véleménycserére is készen, Dr. Békefy Lajos Ph.D., az Úr elhívott szolgája 16
éves korától, ref. lelkész, közíró, lapalapító, dipl. börtönpasztorológus - cum
gaudio Spiritus Sancti (1Thessz 1,6)
A folytatás jött viszont mástól:
PRÓZSA ISTVÁN KOMMENTJE
Szerző
Sok megjelent könyv és írás =/= tévedhetetlenség.
LAJOS BÉKEFY VÁLASZA
Milyen tévedhetetlenségről ír? Az egyéni vélemény vélemény,
nem dogma, s legfőképpen nem infallibilis. Ezelőtt pont 50 évvel Wittenbergben
kutattam egy éven át a Hans Küng által bírált pápai csalatkozhatatlanság
dogmáját. Alázattal és tisztelettel, mert minden elfogadhatatlansága ellenére
vigyáztam nagyon arra, hogy meg ne sértsem azt, akivel nem értek egyet. A
vitakultúrának és a kommunikációnak van keresztyén, krisztusi minimuma, ez
pedig az, hogy a gondolatokkal vitatkozunk, nem pedig a vitatkozót próbáljuk
lejáratni, legyőzni meggyőzés helyett, ahogyan az manapság sajnos sok helyen,
sok formában dívik. Keresztyének között is. Augustinus egyházatya igencsak
régen élt, s tőle sokan megtanulták, de nem mindenki: "Közönséges dolog a
bűnöst mindenestől elítélni. A bűnét kell elítélni, őt pedig megtérésre,
belátásra vezetni". Ez a krisztusi
irgalom és lelkigondozás egyik sarkalatos elve. 11 évig naponta ezzel a
meggyőződéssel és a napi Igékkel végeztem bv pasztorációs szolgálatomat a
dunaújvárosi börtönóriás 3 alegységében, ahova naponta jártam le Budaörsről
lelkésznő párommal, Röhrig Klaudia tiszteletes nővel. És esténként
írtam-írtam-írtam, egyházi lapokat indítottam, Presbitert szerkesztettem,
tanultam, fordítottam. A sok megjelent írás és könyv kedves Testvér kegyelem,
Szentlélek vezetés és igen-igen sok munka, egész életen át tanulás, kutatás,
alkotás imádságként és imádsággal, coram Deo nagy önmegüresítéssel és boldogan,
hogy tehetem - Szentháromságos Urunk dicsőítésére. Felfoghatatlan, hogyan lehet
keresztyénként mások Istentől ihletett alkotó életét, az orandot és a
laborandot ilyen optikával nézni (sok megjelent könyv és írás =/=
tévedhetetlenség - Prózsa István). Sapienti sat! Elgondolkodtató, hogy az Ön
Testvérének, László Pálnak küldött kommentemben felajánlottam, hogy szívesen
elbeszélgetek vele személyesen is, de még csak válaszra sem méltatott. A
stílus, ahogyan ő és Ön is ír, az nem a testvéri nyitottságot érzékelteti
velem. Sajnos. A régieknek ebben ma is igazuk van: a stílus maga az ember. Nem
hiszem, hogy ez a keresztyén kommunikációs stílus... Nagyon messze került ez a
hármunk közötti kommunikáció az eredeti témától. Így hát be is fejezem.
Sapienti sat - az Úr tiszteletére és egymás építésére.
Megjegyzés: sem Pál Lászlóval, sem Prózsa Istvánnal soha nem találkoztam, tárgyilagosság helyett értelmezhetetlen személyeskedés volt mindkettőjük reagálása. Ezt lelkészként, keresztyén hívő emberként, közíróként, egyházunkban a Presbiter újra indítójaként és 32 éven át felelős szerkesztőjeként meglepődve és értetlenül tapasztalom. Imádkozom azért, hogy amit ők ketten leírtak, azt az Úr színe előtt és lelkiismeretesen tudják helyre tenni...
AZ EREDETI DOKUMENTÁCIÓJA
Comments
Post a Comment