SAPIENTI SAT! EGY KERESZTYÉN SZÓVÁLTÁS STÁCIÓI

 


REFORMÁTUS ÉLET

https://www.facebook.com/groups/1431313727086350/


SAPIENTI SAT! EGY KERESZTYÉN SZÓVÁLTÁS STÁCIÓI

AVAGY A TESTVÉRI KOMMUNIKÁCIÓ ELTÉRŐ SZINTJEI 

(A PÁRIZSI OLIMPIA 2024 KAPCSÁN)


DIVINITY.SZABADOSADAM.HU indító poszt a Református Élet oldalon

Az új vallás megnevezte fő riválisát - Divinity

Sokan elmondták már a véleményüket a párizsi olimpia megnyitójáról, pontosabban az abban látható blaszfém jelenetekről. Én mindössze két kérdést szeretnék a téma kapcsán feltenni. Az egyik kérdésem az, hogy vajon a franciák miért a szexuális sokféleség ünneplését tarto...

 

Lajos Bekefy posztja a Református Élet c. online oldalon

Thomas Jolly, a párizsi olimpia megnyitó ünnepségének művészeti vezetője a különféle egyházi és nem egyházi, különböző pozicionáltságú tiltakozásokkal kapcsolatban kijelentette: nem kívánt semmit kigúnyolni a megnyitón. Erről a http://xn--felvidk-gya.ma/ online oldalon olvashatunk Művészeti igazgató: nem kívánt semmit kigúnyolni a megnyitó, Kitekintő rovat, 2024. 07. 28. Van, aki ezt elfogadja, van, aki nem. Ebben is szabadok vagyunk. Az viszont nagyon elgondolkodtató, hogy a francia szellemet, szellemiséget, sőt a sajátosan párizsi szellemiséget, a le français, voire l'esprit spécifiquement parisien-t a párizsi aktuális sajátosságok (Szajna folyam, kultúremlékek, olyan szellemi színpad, ami másutt nem található meg, az olimpiai láng meggyújtásának abszolút meglepetése a hőlégballonnal, az Édith Piaf-i esszenciálisan párizsi dallamvilág, a jelentős női alkotóknak szobrot állító tisztelő emlékezet...stb.) között, a korábbi olimpiai megnyitók már sablonos, olykor szinte militánsan fegyelmezett vagy magamutogató technicizmussal feltűnősködő megnyitó rendjéhez, formáihoz képest eredeti és értékfelmutató rendezést láttunk, amit ideológiai, vallási üzenettel megtitulálni, s a keresztyénség apológiai alkalmává tenni minimum aránytévesztés. Lelkészként magam is frivolnak tartottam az Utolsó vacsora parafrázisát, (bár már a kép is a valóság festői parafrázisa!), de hogy ezt ragadni ki az egészből, s erre még katolikus és más egyházi tiltakozásokat is felfűzni, szintén aránytévesztés. Úgy tűnik, a párizsi szabad szellemet (aminek több, mint 500 éve például Kálvin bátor biblicizmusa és kritikája, egyházreformja is köszönhető volt!) nehezen viselik el azok, akik hatalmi és egyéb érdek megfontolásokból a szabadság tágasságától talán még félnek is. Hovatovább úgy néz ki a különféle kritikákból, mintha a szabadságlényegű szellem és a voluntarizmus csatázna egymással a Szajna partján. Mintha nem olimpiai nemes küzdelemre lenne kíváncsi a világ egy része, hanem az eszme, a szabadság és a voluntarizmus, ilyen-olyan előjelű akarnokoskodása küzdelmére. Azt hiszem, Párizs és az Olimpia másról szól. Nekem a megnyitó egésze bizonyította a francia eredetiséget, ötletességet, kreatvitást és fantáziát. S ami erre következett, abból maga a sport és a sportszerű küzdelem érdekel. A szellemes kezdet tiszta versenyszellemű folytatása. (Ezen közben minduntalan motoszkál bennem Urunk Igéje is: Bizony mondom nektek, hogy a vámszedők és a parázna nők előttetek mennek be az Isten országába - Máté 21,31 - ez a jézusi libertas jesuiana vagy libertas christiana számomra felülmúl mindenfajta szabadsággondolatot, bárhonnan is jöjjön kritika formájában a párizsi olimpia kapcsán!). 

Ezek a gondolatok Kossuth torinói háza előtt jutottak eszembe, 2024. 07. 29. reggelén.

 

László Pál posztja a Református Élet oldalon

Lajos Bekefy vannak kik idősebb korukra a bölcsesség olyan fokára jutnak el, amely mennyei magasságból képes látni a töredékesben a kiteljesedő isteni akaratot. És vannak az Élik akik békességre törekednek akkor is, amikor harcolni kellene, megkövéredve, megvakukva a vikági hívság fényétől, azt magasztalva amitől még Pál is viszolygott Athénban, noha felhasználta azt, hogx Isten tökéletes végzésére mutasson. Mindenki döntse, hogy kedves Lajos testvérünk írása melyik véglet.

Lajos Bekefy válasza a nem várt hangnemű és stílusú bejegyzésre

László Pál testvéremnek és másoknak is szeretettel ajánlom az isteni bölcsesség kutatásában és hirdetésében eltöltött öt évtizedes pneumatikus Isten-, és közszolgálatom sok ezer írása, és 35 könyvem közül azokat, amelyek nyomán talán árnyaltabb lesz a kép, ami nem az idősebb kor, hanem a kegyelem függvénye és rajzolata. bekefy.agnusradio.ro, solustuus saját blog: https://www.blogger.com/blog/posts/2794831710063140807...

Lajos Bekefy további válasza

Mielőtt a tárgy helyett (olimpia és az Utolsó vacsora körüli véleményhullámzás) a bejegyzésíróról kezdene bárki is véleménysugalmazó kommentet írni, jó lenne kicsit tudni, hogy akiről ír Pál László, az kicsoda, hogyan gondolkodik, milyen a teológiai, lelki, szellemi pozíciója. Ez a testvéri minimum. A bölcsesség hiányát vagy az elhízott szív állapotát minimális karakteralternatíva sugalmazva reagálásában, kérem, próbáljon belelapozni 2015-ben a keresztyénüldözésről írt könyvembe, majd a Léterő-Erőnlét spirituális esszéket, Ige-meditációkat tartalmazó köteteimbe. Szívesen elküldöm Önnek (ha megoszt velem egy postai címet), akkor legalább konkrétan lesz, miről vitatkozni, disputálni, beszélgetni. Vagy az Igebölcső-Szóbölcső ekönyveket (lásd a google keresőben Igebölcső... szó alatt + flippingsbook: ) https://flippingbook.com/account/online - pl. Nyári Isten-csendek vonzásában; Lételemem... Krisztus és Kálvin Kínában... nagyheti-húsvéti Ige-bölcső) is figyelmébe ajánlom, amelyek az Isten előtti Igés, beszédes csendről, onto-esztétikáról, pneumatológiai csodákról, egyszóval a pneumatikus publicisztika sok-sok, a Szentlélek által inspirált gondolatáról, imahódolásról, a belső csend kreatív fogalomteremtő folyamatairól és még sok másról szólnak, a Szentháromság gyönyörű prizmáján (H, Dooyeweerd, a holland református Kant fogalma) át a létezésre és szívünkre szétterülő szín, látás és kegyelmi fényárban. Követvén az Ige útmutatását: Filippi 2:3

Semmit ne tegyetek önzésből, se hiú dicsőségvágyból, hanem alázattal különbnek tartsátok egymást magatoknál - akár a személyes véleménycserére is készen, Dr. Békefy Lajos Ph.D., az Úr elhívott szolgája 16 éves korától, ref. lelkész, közíró, lapalapító, dipl. börtönpasztorológus - cum gaudio Spiritus Sancti (1Thessz 1,6)

 Erre nem jött válasz Pál Lászlótól.

A folytatás jött viszont mástól:

PRÓZSA ISTVÁN KOMMENTJE

Szerző

Sok megjelent könyv és írás =/= tévedhetetlenség.

LAJOS BÉKEFY VÁLASZA

Milyen tévedhetetlenségről ír? Az egyéni vélemény vélemény, nem dogma, s legfőképpen nem infallibilis. Ezelőtt pont 50 évvel Wittenbergben kutattam egy éven át a Hans Küng által bírált pápai csalatkozhatatlanság dogmáját. Alázattal és tisztelettel, mert minden elfogadhatatlansága ellenére vigyáztam nagyon arra, hogy meg ne sértsem azt, akivel nem értek egyet. A vitakultúrának és a kommunikációnak van keresztyén, krisztusi minimuma, ez pedig az, hogy a gondolatokkal vitatkozunk, nem pedig a vitatkozót próbáljuk lejáratni, legyőzni meggyőzés helyett, ahogyan az manapság sajnos sok helyen, sok formában dívik. Keresztyének között is. Augustinus egyházatya igencsak régen élt, s tőle sokan megtanulták, de nem mindenki: "Közönséges dolog a bűnöst mindenestől elítélni. A bűnét kell elítélni, őt pedig megtérésre, belátásra vezetni".  Ez a krisztusi irgalom és lelkigondozás egyik sarkalatos elve. 11 évig naponta ezzel a meggyőződéssel és a napi Igékkel végeztem bv pasztorációs szolgálatomat a dunaújvárosi börtönóriás 3 alegységében, ahova naponta jártam le Budaörsről lelkésznő párommal, Röhrig Klaudia tiszteletes nővel. És esténként írtam-írtam-írtam, egyházi lapokat indítottam, Presbitert szerkesztettem, tanultam, fordítottam. A sok megjelent írás és könyv kedves Testvér kegyelem, Szentlélek vezetés és igen-igen sok munka, egész életen át tanulás, kutatás, alkotás imádságként és imádsággal, coram Deo nagy önmegüresítéssel és boldogan, hogy tehetem - Szentháromságos Urunk dicsőítésére. Felfoghatatlan, hogyan lehet keresztyénként mások Istentől ihletett alkotó életét, az orandot és a laborandot ilyen optikával nézni (sok megjelent könyv és írás =/= tévedhetetlenség - Prózsa István). Sapienti sat! Elgondolkodtató, hogy az Ön Testvérének, László Pálnak küldött kommentemben felajánlottam, hogy szívesen elbeszélgetek vele személyesen is, de még csak válaszra sem méltatott. A stílus, ahogyan ő és Ön is ír, az nem a testvéri nyitottságot érzékelteti velem. Sajnos. A régieknek ebben ma is igazuk van: a stílus maga az ember. Nem hiszem, hogy ez a keresztyén kommunikációs stílus... Nagyon messze került ez a hármunk közötti kommunikáció az eredeti témától. Így hát be is fejezem. Sapienti sat - az Úr tiszteletére és egymás építésére.

Megjegyzés: sem Pál Lászlóval, sem Prózsa Istvánnal soha nem találkoztam, tárgyilagosság helyett értelmezhetetlen személyeskedés volt mindkettőjük reagálása. Ezt lelkészként, keresztyén hívő emberként, közíróként, egyházunkban a Presbiter újra indítójaként és 32 éven át felelős szerkesztőjeként meglepődve és értetlenül tapasztalom. Imádkozom azért, hogy amit ők ketten leírtak, azt az Úr színe előtt és lelkiismeretesen tudják helyre tenni... 

AZ EREDETI DOKUMENTÁCIÓJA

Lajos Bekefy
Lelkes közreműködő
Lajos Bekefy
Lelkes közreműködő
Thomas Jolly, a párizsi olimpia megnyitó ünnepségének művészeti vezetője a különféle egyházi és nem egyházi, különböző pozicionáltságú tiltakozásokkal kapcsolatban kijelentette: nem kívánt semmit kigúnyolni a megnyitón. Erről a http://xn--felvidk-gya.ma/ online oldalon olvashatunk Művészeti igazgató: nem kívánt semmit kigúnyolni a megnyitó, Kitekintő rovat, 2024. 07. 28. Van, aki ezt elfogadja, van, aki nem. Ebben is szabadok vagyunk. Az viszont nagyon elgondolkodtató, hogy a francia szellemet, szellemiséget, sőt a sajátosan párizsi szellemiséget, a le français, voire l'esprit spécifiquement parisien-t a párizsi aktuális sajátosságok (Szajna folyam, kultúremlékek, olyan szellemi színpad, ami másutt nem található meg, az olimpiai láng meggyújtásának abszolút meglepetése a hőlégballonnal, az Édith Piaf-i esszenciálisan párizsi dallamvilág, a jelentős női alkotóknak szobrot állító tisztelő emlékezet...stb.) között, a korábbi olimpiai megnyitók már sablonos, olykor szinte militánsan fegyelmezett vagy magamutogató technicizmussal feltűnősködő megnyitó rendjéhez, formáihoz képest eredeti és értékfelmutató rendezést láttunk, amit ideológiai, vallási üzenettel megtitulálni, s a keresztyénség apológiai alkalmává tenni minimum aránytévesztés. Lelkészként magam is frivolnak tartottam az Utolsó vacsora parafrázisát, (bár már a kép is a valóság festői parafrázisa!), de hogy ezt ragadni ki az egészből, s erre még katolikus és más egyházi tiltakozásokat is felfűzni, szintén aránytévesztés. Úgy tűnik, a párizsi szabad szellemet (aminek több, mint 500 éve például Kálvin bátor biblicizmusa és kritikája, egyházreformja is köszönhető volt!) nehezen viselik el azok, akik hatalmi és egyéb érdek megfontolásokból a szabadság tágasságától talán még félnek is. Hovatovább úgy néz ki a különféle kritikákból, mintha a szabadságlényegű szellem és a voluntarizmus csatázna egymással a Szajna partján. Mintha nem olimpiai nemes küzdelemre lenne kíváncsi a világ egy része, hanem az eszme, a szabdság és a voluntarizmis, ilyen-olyan előjelű akarnokoskodása küzdelmére. Azt hiszem, Párizs és az Olimpia másról szól. Nekem a megnyitó egésze bizonyította a francia eredetiséget, ötletességet, kreatvitást és fantáziát. S ami erre következett, abból maga a sport és a sportszerű küzdelem érdekel. A szellemes kezdet tiszta versenyszellemű folytatása. (Ezenközben minduntalan motoszkál bennem Urunk Igéje is: Bizony mondom nektek, hogy a vámszedők és a parázna nők előttetek mennek be az Isten országába - Máté 21,31 - ez a jézusi libertas jesuiana vagy libertas christiana számomra felülmúl mindenfajta szabadsággondolatot, bárhonnan is jöjjön kritika formájában a párizsi olimpia kapcsán!). Ezek a gondolatok Kossuth torinói háza előtt jutottak eszembe, 2024. 07. 29. reggelén.
2
László Pál
Lajos Bekefy vannak kik idősebb korukra a bölcsesség olyan fokára jutnak el, amely mennyei magasságból képes látni a töredékesben a kiteljesedő isteni akaratot. És vannak az Élik akik békességre törekednek akkor is, amikor harcolni kellene, megkövéredve, megvakukva a vikági hívság fényétől, azt magasztalva amitől még Pál is viszolygott Athénban, noha felhasználta azt, hogx Isten tökéletes végzésére mutasson. Mindenki döntse, hogy kedves Lajos testvérünk írása melyik véglet.
2
Lajos Bekefy
Lelkes közreműködő
László Pál testvéremnek és másoknak is szeretettel ajánlom az isteni bölcsesség kutatásában és hirdetésében eltöltött öt évtizedes pneumatikus Isten-, és közszolgálatom sok ezer írása, és 35 könyvem közül azokat, amelyek nyomán talán árnyaltabb lesz a kép, ami nem az idősebb kor, hanem a kegyelem függvénye és rajzolata. bekefy.agnusradio.ro, solustuus saját blog: https://www.blogger.com/blog/posts/2794831710063140807...
Lehet, hogy egy illusztráció erről: szöveg
Lajos Bekefy
Lelkes közreműködő
Mielőtt a tárgy helyett (olimpia és az Utolsó vacsora körüli véleményhullámzás) a bejegyzésíróról kezdene bárki is véleménysugalmazó kommentet írni, jó lenne kicsit tudni, hogy akiről ír Pál László, az kicsoda, hogyan gondolkodik, milyen a teológiai, lelki, szellemi pozíciója. Ez a testvéri minimum. A bölcsesség hiányát vagy az elhízott szív állapotát minimális karakteralternatíva sugalmazva reagálásában, kérem, próbáljon belelapozni 2015-ben a keresztyénüldözésről írt könyvembe, majd a Léterő-Erőnlét spirituális esszéket, Ige-meditációkat tartalmazó köteteimbe. Szívesen elküldöm Önnek (ha megoszt velem egy postai címet), akkor legalább konkrétan lesz, miről vitatkozni, disputálni, beszélgetni. Vagy az Igebölcső-Szóbölcső ekönyveket (lásd a google keresőben Igebölcső... szó alatt + flippingsbook: ) https://flippingbook.com/account/online - pl. Nyári Isten-csendek vonzásában; Lételemem... Krisztus és Kálvin Kínában... nagyheti-húsvéti Ige-bölcső) is figyelmébe ajánlom, amelyek az Isten előtti Igés, beszédes csendről, onto-esztétikáról, pneumatológiai csodákról, egyszóval a pneumatikus publicisztika sok-sok, a Szentlélek által inspirált gondolatáról, imahódolásról, a belső csend kreatív fogalomteremtő folyamatairól és még sok másról szólnak, a Szentháromság gyönyörű prizmáján (H, Dooyeweerd, a holland református Kant fogalma) át a létezésre és szívünkre szétterülő szín, látás és kegyelmi fényárban. Követvén az Ige útmutatását: Filippi 2:3
Semmit ne tegyetek önzésből, se hiú dicsőségvágyból, hanem alázattal különbnek tartsátok egymást magatoknál - akár a személyes véleménycserére is készen, Dr. Békefy Lajos Ph.D., az Úr elhívott szolgája 16 éves korától, ref. lelkész, közíró, lapalapító, dipl. börtönpasztorológus - cum gaudio Spiritus Sancti (1Thessz 1,6)
Lehet, hogy egy kép erről: 2 ember és szöveg
Lajos Bekefy
Lelkes közreműködő
Lehet, hogy egy kép erről: szöveg
Prózsa István
Szerző
Lelkes közreműködő
Lajos Bekefy sok megjelent könyv és írás =/= tévedhetetlenség.
Lajos Bekefy
Lelkes közreműködő
Milyen tévedhetetlenségről ír? Az egyéni vélemény vélemény, nem dogma, s legfőképpen nem infallibilis. Ezelőtt pont 50 évvel Wittenbergben kutattam egy éven át a Hans Küng által bírált pápai csalatkozhatatlanság dogmáját. Alázattal és tisztelettel, mert minden elfogadhatatlansága ellenére vigyáztam nagyon arra, hogy meg ne sértsem azt, akivel nem értek egyet. A vitakultúrának és a kommunikációnak van keresztyén, krisztusi minimuma, ez pedig az, hogy a gondolatokkal vitatkozunk, nem pedig a vitatkozót próbáljuk lejáratni, legyőzni meggyőzés helyett, ahogyan az manapság sajnos sok helyen, sok formában dívik. Keresztyének között is. Augustinus egyházatya igencsak régen élt, s tőle sokan megtanulták, de nem mindenki: "Közönséges dolog a bűnöst mindenestől elítélni. A bűnét kell elítélni, őt pedig megtérésre, belátásra vezetni". Ez a krisztusi irgalom és lelkigondozás egyik sarkalatos elve. 11 évig naponta ezzel a meggyőződéssel és a napi Igékkel végeztem bv pasztorációs szolgálatomat a dunaújvárosi börtönóriás 3 alegységében, ahova naponta jártam le Budaörsről lelkésznő párommal, Röhrig Klaudia tiszteletes nővel. És esténként írtam-írtam-írtam, egyházi lapokat indítottam, Presbitert szerkesztettem, tanultam, fordítottam. A sok megjelent írás és könyv kedves Testvér kegyelem, Szentlélek vezetés és igen-igen sok munka, egész életen át tanulás, kutatás, alkotás imádságként és imádsággal, coram Deo nagy önmegüresítéssel és boldogan, hogy tehetem - Szentháromságos Urunk dicsőítésére. Felfoghatatlan, hogyan lehet keresztyénként mások Istentől ihletett alkotó életét, az orandot és a laborandot ilyen optikával nézni (sok megjelent könyv és írás =/= tévedhetetlenség - Prózsa István). Sapienti sat! Elgondolkodtató, hogy az Ön Testvérének, László Pálnak küldött kommentemben felajánlottam, hogy szívesen elbeszélgetek vele személyesen is, de még csak válaszra sem méltatott. A stílus, ahogyan ő és Ön is ír, az nem a testvéri nyitottságot érzékelteti velem. Sajnos. A régieknek ebben ma is igazuk van: a stílus maga az ember. Nem hiszem, hogy ez a keresztyén kommunikációs stílus... Nagyon messze került ez a hármunk közötti kommunikáció az eredeti témától. Így hát be is fejezem. Sapienti sat - az Úr tiszteletére és egymás építésére.
Lehet, hogy egy illusztráció erről: szöveg


 


Comments

Popular posts from this blog

Boldog pillanatok Isten kristálytengelye picinyke fénylő pontjának, Dudarnak református templomában

JÓLESŐ ADVENTI FIGYELMESSÉG - KÖSZÖNÖM, HÁZELNÖK ÚR!

PROTESTÁNS SZAKVÉLEMÉNY KÉT NYELVEN: XIV. LEÓ SZENTLÉLEK-OLVASATBAN -- PNEUMATIKUS PORTRÉ A JÖVŐ PÁPÁJÁRÓL- MAGYARUL ÉS ANGOLUL