EUTANÁZIA ÉS MI, KERESZTYÉNEK --- KDNP-POLITIKUS KORREKT MEGNYILATKOZÁSA KARSAI DÁNIEL HALÁLA KAPCSÁN
EUTANÁZIA ÉS MI, KERESZTYÉNEK
KDNP-POLITIKUS KORREKT MEGNYILATKOZÁSA
KARSAI DÁNIEL HALÁLA KAPCSÁN
Dr. Békefy Lajos
SAJTÓHÍR
“Tiszteljük mások véleményét, és
nem vonjuk kétségbe azt sem, hogy Karsai Dániel munkássága jóhiszemű volt és
szakemberként, de politikai aktivistaként is a saját, őszinte meggyőződését
képviselte” - írja Latorcai Csaba a Facebookon.
“Elhunyt Karsai Dániel, 47 éves
alkotmányjogász. Az ALS nevű súlyos betegségben szenvedett, ez okozta a halálát
is. Utolsó éveiben az eutanáziáért küzdött” - kezdi a Facebookon a
megemlékezést Latorcai Csaba, a
Navracsics Tibor vezette közigazgatási tárca KDNP-s parlamenti
államtitkára, miniszter-helyettese a hosszantartó halálos betegségben szombat este
elhunyt alkotmányjogászról.
“Nem titok, hogy mi,
kereszténydemokraták a teremtett világ talaján állva életpártiak vagyunk minden kérdésben. Ennek világnézeti és
gyakorlati okai egyaránt vannak. Ugyanakkor tiszteljük mások véleményét, és nem vonjuk kétségbe azt sem, hogy
Karsai Dániel munkássága jóhiszemű volt és szakemberként, de politikai
aktivistaként is a saját, őszinte meggyőződését képviselte” - fogalmaz Latorcai
Csaba. "Ezúton fejezem ki részvétemet a családjának, és a barátainak” - írja a
KTM kereszténydemokrata államtitkára. (Kiemelés e cikk írójától).
Kommentár nélkül: végre eljutottunk oda, még ha ehhez egy értékes magyar kiművelt emberfő fiatalon bekövetkezett, sok szenvedésen át vezető küzdelme, halála kellett, hogy napjaink politikai közbeszédének hadjárataiban valaki megfújta a békekürtöt. A józanság egyértelmű hangján. Jó érzéssel tölt el, hogy ez a „kürtös” Dr. Latorcai Csaba, a KDNP alelnöke és miniszter-helyettes. A KDNP PM Protestáns Szellemi Műhelyének 32 évvel ezelőtti megalakítása egyik közreműködőjeként, külügyi és tudományos tanácsadójaként, szociáletikai témájú, KDNP kiadású PM könyvek egyik szerzőjeként publikusan is megköszönöm ezt a kiállást Latorcai Csabának.
KOROKON ÁTHATOLÓ NEMZETI NORMÁNK AZ ÖNBECSÜLÉS: NE BÁNTSD
A MAGYART! BECSÜLD A MAGYART!
Nemzeti önbecsülésünk szellemi-erkölcsi minimumai között aranyszálként húzódnak az idő szőttesén át az alcímben olvasható megnyilatkozások. Bibliásan szólva: arany alma ezüst tányéron a helyén mondott szó. Önbecsülésünk minimuma az is, hogy egyre fogyó nemzetünk, demográfiai érvágásaink (korábban a nagyszámú abortusz, ami közel 6 millió magyarral apasztotta lélekszámunkat, fiataljaink utóbbi években tapasztalt erős kiáramlása Nyugatra) fájó folyamatában az ilyen megnyilatkozások az itthon marasztalás keresztyén erkölcsi hívószavai. Média-hangossá kellene erősödnie! Olyan nemzetőrző gondolkodás újraélesztése ez is, ami sok-sok előttünk járt nemzedék gondolkodását meghatározta. Kezdve Szent István király Intelmeivel, folytatva a dalmát-horvát főúr, Zrínyi Miklós Ne bántsd a magyart avagy Az török Áfium ellen való orvosság című röpiratával, 1660 utáni időkből: „Látok egy rettenetes sárkánt, mely méreggel dühösséggel teli, kapóul és ölében viseli a magyar koronát. ..Felkiáltok mindazonáltal, ha kiáltásommal elijeszthetném ezt a dühös sárkánt, kiáltván: Ne bántsd a magyart! Szegény magyar nemzet, annyira jutott-e ügyed, hogy senki ne is kiáltson fel utolsó veszedelmeden? Hogy senkinek ne keseredjék meg szíve romlásodon? Hogy senki utolsó halállal való küzködéseden egy biztató szót ne mondjon? Egyedül legyek-e én őrállód, vigyázód, ki megjelentsem veszedelmedet? Nehéz ugyan ez a hivatal nékem, de ha az Isten az hazámhoz való szeretetet reám tette…”.
A 17-19. században kiáltó erkölcsi őrállók sora Istennek
hála nem szakadt meg. Kármán József, Kölcsey
Ferenc, Csokonai Vitéz Mihály, Deák és Kossuth, s legfőképpen egész
életművével Széchenyi István, a nagy
hazavédők, nemzeti önbecsülésünk ébresztői, reformerei már tovább léptek.
Eljutottak idáig: Becsüld a magyart!
Legfőképpen: Magyar! Becsüld a magyart!
Ez a több évszázados erkölcsi kiáltás visszhangzik Karsai Dániel
alkotmányjogász, hazabölcselő 47 évesen végső hazába térése után is a vele
készített utolsó tv-interjú záró szavában: Küzdelmed legyen áldás! És Gulyás Gergely, meg Latorcai Csaba megnyilatkozásaiban
is.
KÜLÖNBÖZŐ EUTANÁZIA GYAKORLATOK, JOGI SZABÁLYOZÁS -
KERESZTYÉN MEGGYŐZŐDÉSÜNK VÉTÓJA
A „kegyes” vagy emberhez méltó
halálhoz, az aktív eutanáziához való jog elkötelezett hazai és nemzetközi
szószólója, utolsó szívdobbanásig érvelő harcosa volt Dr. Karsai Dániel. Neki
nem sikerült személyes jelenlétével sem a strassbourgi
Emberi Jogok Európai Bíróságának döntését odahajlítani a nézete szerint
a személyes végső megbékélést jelentő eutanázia törvényesítéséhez hazánkban.
Miközben már jó néhány ország jogrendje legitimizálta az aktív eutanáziát, a halálba segítés orvosi gyakorlatát. Más
országokban a passzív orvosi meghalás-segítés
engedélyezett, ha ezt nagyon indokolt feltételek fennforgása esetén a páciens
írásban kéri. Hollandia az első
ország, ahol 2002 óta az aktív halálba-segítés engedélyezett. Súlyos, gyógyíthatatlan
betegségek esetében, a páciens teljes szellemi ereje birtokában rendelkezhet az
injekció beadásáról. A kérést az erre felhatalmazott orvos-jogász-etika szakértő
csoport mérlegelése és indoklása után szabad csak teljesíteni. Nem sokkal a holland
törvényesítés után Belgium is
hasonló törvényi szabályozást vezetett be. Svájcban
büntetendő, ha valakit „öncélú indokkal” juttatnak hozzá az „öngyilkosság
orvosi támogatásához”. Franciaországban
megengedett a passzív eutanázia, azaz hagyni a gyógyíthatatlan betegeket meghalni,
de életüket aktívan tilos befejezni, befejeztetni. Fájdalomcsillapítást szabad
alkalmazni, még annak tudatában is, hogy az halálhoz vezethet. Ugyanakkor az
orvosok dönthetnek mesterséges élethosszabbító eszközök alkalmazásáról is. Az Egyesült Királyságban szabad a halálos
betegnek nagyobb adag fájdalomcsillapítót adni, annak tudatában is, hogy ez adott
esetben a páciens gyorsított meghalásához vezet. Svédországban, Norvégiában az élethosszabbító kezeléseké az
elsőbbség. Görögországban az ortodox egyház erős
ellenállása miatt Isten életigenlő akaratának a súlyos megsértését értik
euthanázia alatt, ezért tiltják. Lengyelországban
tilos a halálba segítés, aki ezt megteszi, az öt évvel járó börtönbüntetéssel
sújtható, Ausztria, Itália, Kolumbia,
Kanada, Új-Zéland, Spanyolország, Portugália, Törökország törvényhozása is szigorú szabályozásokkal
teszi csak lehetővé az eutanáziát. Legtöbb helyen az aktív, legalább ennyi helyen
az „orvosilag asszisztált elmenetelt”
már legalizálták, de mindkét módozatban igen sokrétű feltételrendszerrel.
Hatalmas és kiterjedt, éveken át tartó társadalmi
vita alapján, orvosi, jogi, erkölcsi szempontok ismertté tétele,
közmegvitatása nyomán sikerült ezekben az országokban az egyik vagy a másik változatot törvényesíteni. Az emberi méltóság, a
dignitas érve sok helyen nem volt kielégítő. Hiszen az emberi méltóság érve
felhozható a méltatlanul megalázó súlyos szenvedések aktív megszüntetése
mellett éppúgy, mint az élet művi eszközökkel történő meghosszabbítása mellett is.
Mindkettő határeset. Meggyőző és általános, „perdöntő”, minden kérdést
megnyugtatóan lezáró érv pedig nincs.
Keresztyén szempontból a
legáltalánosabb érv, s valamennyi említett országban a teológusok és egyházak
vétója ezzel az alaptétellel függ össze: az
élet Isten ajándéka. Isten adta, tehát elvenni is csak az Ő „joga”. Kivált
a reformátusoknak erős hitvallási,
hitelvi-etikai érve megfontolásaik alapjaként a Heidelbergi Káté 1. kérdés-feleletében olvasható mondat: „Mind testestől, mind lelkestől, mind
életemben, mind halálomban nem a magamé, hanem az én hűséges Megváltómnak, a Jézus
Krisztusnak tulajdona vagyok…” Tehát: az
élet és a meghalás nem az én tulajdonom, nem az én döntésem, nem „az én jogom”,
hanem Isten szuverén döntése. Az Ő szuverenitását pedig nem írhatja felül az
emberi méltósághoz való jog sem.
Következő cikkben foglalkozunk
majd az eutanázia gondolatának a fejlődésével, illetve a keresztyén szociáletikák,
különböző keresztyén felekezetek nézeteivel, állásfoglalásaival, s az
alternatív, emberi méltóságot megőrző hospitz szolgálattal is…
Comments
Post a Comment