AKIK REFORMÁCIÓ NAPJÁN IS FERDE SZEMMEL NÉZNEK RÁNK -- OKTÓBER 31. HATÁSA JAPÁNBAN
AKIK REFORMÁCIÓ NAPJÁN IS FERDE SZEMMEL
NÉZNEK RÁNK
OKTÓBER 31. HATÁSA JAPÁNBAN
Dr. Békefy Lajos
Protestáns léptekkel
a Szent Péter felé
Roppant különös érzés tölt el ma,
a reformáció 508. születésnapján. Hiszen itt a vatikáni Szent Péter téren
sétálgatok, idézem fel lelki szemeim előtt az idő rokkájára feltekeredett
számos történetet. Amint éppen 1517-ben, amikor Luther Wittenbergben kiszögezte
a 95 tételét, itt ezen a téren papi vámszedők árulták a bűnbocsátó cédulákat. Nyüzsögtek
itt a mesterek, építették a hatalmas katedrális lépcsőit, belül Michelangelo és
más kiváló olasz mesterek emelték piktúrás bibliai jelenetekből a
lélek-, és látványkupolát. Ahogyan jöttem errefelé, a via
della Conziliazione, a békéltetés, a kiengesztelődés útjának milliók
koptatta kövein, hirtelenjében két kép gördült le az idő rokkájáról. Az egyik:
amint Genfben, Kálvin reformátori városában baktatok a St. Pierre, a kálvinista Szent Péter templom felé, ugyancsak hasonló
köveken. A másik: a kövön épített város, Jeruzsálem
látványa a Szent Hegyen, ahol kő kövön nem maradt Jézus jövendölése szerint
(Luk 21,6). 508 éve még nem vezetett sehonnan sehová via della Conziliazione.
Európában törökdúlás, Szentföldön arab-zsidó feszültségek. Genfben kőkemény
pápaság kritika. Miközben az idők folyamai zúgtak át lelkemen, megpillantottam
egy mosolygós koreai fiatalokból álló csoportot, akik természetesen fotózással
pergették perceiket. Rájuk kérdeztem: Dél-Koreából jöttetek? Igen! – vágták rá
szinte egyszerre. Mint kiderült, a Szöulban 2027-ben sorra kerülő katolikus
világifjúsági találkozó előfutáraiként járnak itt az örök városban. Hirtelen
megálltam. Vajon hogyan ünnepelnek ferdeszemű, nyílt lelkületű japán, kínai és
dél-koreai testvéreim október 31-én? A felkelő Nap országa felé tekintettem…
Mindenütt a maguk
módján
Hirtelen felötlött bennem a régi, a lélekben
soha nem sárguló fénykép, amint a felkelő Nap országának ősi, császárkori
fővárosából, Kyotóból meglátogatott az ottani lelkész, Josihiro Kamakura tiszteletes. Akkori pesterzsébet-szabótelepi
szolgálati helyemen, ahol bibliaórát tartott a csodálkozó magyar testvéreknek.
Igéje ez volt: „Úgy szerette Isten a világot”,
amit gyorsan felírt japán betűkkel a filctáblánkra. Derűsen, nyugodtan mesélt
arról, hogyan is került a református felekezet közel a császárvároshoz. Előbb
jezsuita szerzetesek hozták a keresztyén hitet feléjük, akik Kínát, Japánt
célozták meg, ugyancsak a reformáció századában. 1590 körül portugál és spanyol
misszionáriusok szálltak partra, a spanyol Franz Xaver-rel az élen,
Nagasakiban. 1650-ben az idegeneket elüldöző császári család minden keresztyént
elhajtott a szigetországból. 1868-ban kimondták a vallásszabadságot. 1872-ben
az Amerikai Presbiteriánus Egyház misszionáriusai hozták japánul nekik a Biblia
egy részét és az Apostoli Hitvallást. 1874-től a szelíd protestáns misszionáriusok, miként
Koreában és Kínában is, vonzóvá tették a keresztyén hitet. Megalakult Krisztus
Egyháza Japánban (Nippon Kirisuto Kyokai). Ez később a skót református
misszió nyomán Krisztus Egyesült
Egyházává bővült. Hitvallásuk a miénkkel közös Heidelbergi Káté és a
Westminsteri Hitvallás. Ma 40 önálló gyülekezetben, egyik-másik helyen elképesztően
modern templomban folyik a nagyon intenzív hitélet. 1953-ban megfogalmazták
saját nemzeti hitvallásukat, Krisztus igaz egyházának a sajátosságaival. Az
Egyesült Egyháznak, amivé az előbbi bővült, úgyszintén van saját hitvallása, részben
a testvéregyházzal közös, amihez 1967-ben elfogadták a felelősség hitvallását. Ebben világossá teszik: Az egyháznak „a világ
világosságaként és a föld sójaként” nem szabad a kormányok militáns céljaihoz
csatlakozniuk, azt támogatniuk. Az igazi hazaszeretet értelmében és keresztyén
lelkiismerettel bátran szólni kell, ha veszélyek felhői gyülekeznek.
Bűnbánattal szóltak őseik háborús bűneiről, akik a belföldi és a külföldi
háborúkat jóváhagyták. „Egyházként a győzelembe vetett hit támogatásával
súlyosan vétkeztünk, nem töltöttük be az egyház őrállói tisztét” – olvasható a
Hitvallásban. – „Ezért kérjük Urunk, Jézus Krisztus bocsánatát, továbbá azokét,
akik különböző ázsiai országokban vagy a világ más részén a japán militarizmus
miatt sérelmeket, károkat szenvedtek”.
„Protestálok a
politikusok és az egyház tévútjai ellen”
A századfordulón élt, szolgált
Japánban az egyik legkiemelkedőbb presbiteriánus keresztyén, Tojohiko Kagava, aki vallotta: „A 20. század legmélyebb istenélményeit a
börtöncellában és a nyomortanyákon élhetik át az emberek”. Ő volt az, aki
egész életét a szociális igazságtalanság felszámolására, a kiengesztelődésnek
szentelte. Önéletrajzi regényében, A túl
a halálvonalon-ban leírja, milyen életmentő élmény volt neki és másoknak is
a megtérés Jézus Krisztushoz. Az ő útja is a buddhizmustól vezetett a megtérésen át (shinkava-élmény) Jézushoz. A
kikötői munkások körében ugyanúgy otthon volt Isten Igéjével és
érdekképviseletük megszervezésével, mint az egyetemeken. A birodalmi gazdasági
minisztériumban kezdett dolgozni 1924-ben, s felhasználta lehetőségeit a
kereskedők, a parasztok érdekképviselete kiépítésére. Szociális evangéliuma egyre inkább terjedt a felkelő Nap országában.
Többször megfordult a kálvini, zwingli reformáció hazájában, Svájcban.
Előadásokat tartott, segélyeket gyűjtött. Meghirdette programját: „Küzdenünk kell a materializmus, az
anyagiasság szellemtelensége ellen, különben az egyház nem maradhat egyház”.
Igazi protestáns, tiltakozó hangnemre váltott, miután beutazta a világ fejlett
országait. Szociális Kiáltványában (1936)
így fogalmazott: „Minden politikusnak
ellene mondok, aki az erőszakra támaszkodik, és nem ismeri a szeretet hatalmát.
Protestálok minden olyan egyház ellen, ami a hitet prédikálja, és nem ismeri a
szeretetet!”. Öt alapelve hatalmas népszerűségre tett szert nem csak
hazájában: 1. feltétel nélküli engedelmesség Krisztus Lelkének; 2. minden munka
Isten dicsőségét szolgálja, csak a dologtalanság nem; 3. mindnyájan kötelesek
vagyunk a szociális segítségnyújtásra; 4. csak tiszta erkölcsű élettel lehet
Istent és a hazát szolgálni; 5. mindenkivel békességben éljetek! Egyedül a
tisztelet lelkületével lehet a különféle vallás (shinto japán ősvallás,
buddhizmus, kínai konfucianizmus) hívei között Krisztust hitelesen képviselni.
Magáról ezt írta: „Nem Istennel éltem, hanem igyekeztem Istent élni, megélni.
Bűnös voltam, de Isten lakozást vett bennem, s ekkor megváltoztam. Rácsodálkoztam
új szemekkel, megújult lélekkel a világra, ami attól kezdve minden nyomorúsága ellenére
gyönyörű lett számomra”. Japánban ő az egzisztencialista
keresztyénség, a megélt hit és evangélium misszionáriusa. Ma sokan idézik
fel szavait, imáit nem csak a napjainkra megerősödött japán keresztyén-protestáns
irodalomban, hanem istentiszteleteken is.
Éppen október 31-én, amikor
valamennyi protestáns templomban felhangzik az Erős a vár a mi Istenünk hitinduló és a Tebenned bíztunk eleitől fogva zsoltárhimnusz. Minden protestáns
templomba ilyenkor családostul jönnek hálaadásra a hívek, akik ferde szemmel,
de alázatos és egyenes lélekkel tekintenek fel Isten magaslataira lélekben – és
imában ránk is, európai protestáns testvéreikre.
Comments
Post a Comment