REFORMÁCIÓ EGYKOR ÉS MA: A LÁTSZAT MÖGÖTT FELISMERNI A VALÓT ÉS SZÓLNI RÓLA
REFORMÁCIÓ EGYKOR ÉS MA: A
LÁTSZAT MÖGÖTT FELISMERNI A VALÓT ÉS SZÓLNI RÓLA
おはようイエス様、あなたは太陽であり光です
Ohayō iesusama, anata wa taiyōdeari hikaridesu –
Jó reggelt Jézus, ki vagy Nap és
világosság!
Dr. Békefy Lajos
AZ IGAZSÁG
MEGISMERÉSE A HAZUGSÁG ÁLLANDÓ MEGSEMMISÍTÉSE
Az európai, majd világméretű
hitújítás emlékünnepére és egyben számadó napjára, október 31-re készülve – bizonyára
másokhoz hasonlóan - a lelkemben és az agyamban egyre hangosabban dübörögnek a
féligazságok vagy a teljes hazugságok évtizedek alatt felgyülemlett szólamai,
szövegtöredékei. Arról, hogy mi történt, s mi nem azon a nyirkos őszi napon
Wittenbergben, amikor Luther Márton szerzetes kiszögezte a vártemplom ajtajára
történelemfordító viharokat támasztó 95 tételét.
Valójában mi is történt ott és azóta a
hitújítás mindent átragyogó fényözönében? Nem, egyáltalán nem a fényhozó,
Lucifer látszatban tündöklő, önimádó hatalomra jutása. Éppen ellenkezőleg! Annak
a fénynél több szellemi világosságnak a visszahívása, ami a megdicsőülés hegyén
felragyogott Péter, János és Jakab előtt. Amikor Jézus szemük láttára „elváltozott, arca fénylett, mint a nap,
ruhája pedig fehéren ragyogott, mint a világosság” (Máté 17,2-8). Ez a Luthert 1500 évvel megelőző, hatalmas reformációi
ősrobbanás volt, amikor Jézus szemük láttára elváltozott. Az eredeti szöveg
szerint transzfiguráción, metamorfózison
ment át. Addig egy Embert láttak maguk között, maguk előtt. Ott fenn a hegyen a
látszat mögöttes tartalma, a tényszerű, földi alakban köztük élő Jézus igazi arca, lénye és lényege jelent
meg. Az Emberben az Isten. Az
elváltozás, átváltozás révén lényegét felragyogtató anyagon túli, anyag mögötti,
örök isteni lényeg. Arca mint a nap. Ruháján áttört a világosság, ami nem múló
fényforrás felvillanása volt, hanem létezésének, földre jöttének a lényege: „Én vagyok a világ világossága: aki engem
követ, nem jár sötétségben, hanem övé lesz az élet világossága” (János
8,12). A reformáció lényege éppen
ez: az igazi világosság felfedezése, ami nem villanófény, nem reflektorfény,
nem fáklyalobbanás, nem templomi, szakrális örökmécses pislogó gyertyafénye, nem
is atommáglya kozmoszégető pusztító és vakító fénye. Nem külső fényáradat, hanem
sötétségben világló világosságlét, a földi teremtés egykori ősi pillanata,
amikor a mélység sötét feketelyuk erői fölött
Isten Lelke világosságára felragyogott a teremtés hajnalfénye. Ahogyan a Nap
sem ötletszerűen árasztja fényét, hanem végtelen időkre árasztja folyamatosan
és kitartóan homályűző világosságát. Mert önmagából árasztja a fényét, a
világosságot.
A BIBLIAI ÉS KRISZTUSI
REFORMÁCIÓ TÖRTÉNELMI SZABADSÁGMOZGALMA
A bibliai reformáció egykoron a
szellemi, lelki és valóságos egyiptomi
sötétségből, a világtörténelmi tényszerű hatalmi harcok, és a nagy szellemi
megvezetések éjszakájából próbálta kivezetni a Világosságra, a Világossághoz az
emberiséget. Luther lényegismerettel fogalmazott:
az egyházat babiloni fogságából kiszabadító,
a keresztyénséget igazi szabadságához visszavezető léttágasságnak a meghirdetésével
munkálta ezt. Krisztus szabadságmozgalmának
vezetőjeként. A születés éjszakájának mennyei ragyogása felé nemzeti
nyelven, bibliásan odafordító lelki megújulás fellobbantójaként. A pápai, császári,
királyi hatalom fényűző látszatainak árnyékvilágából a boldogító valóság, az
Istentől áthatott tágas létezés irányába fordító Világosság szelíd világuralmának
a meghirdetésével. A babonaság, istentelen boszorkányságok, okkultizmus és
vajákosságok lélektelen rettenetéből emberrangra emelő gyógyító evangélium meghirdetésével.
Az idegen szellemiség, az üdvösséget is
üzletté, a lelkieket pénzzel megszerezhető, szintezhetetlen mélységre
süllyesztő, a keresztyénséget hatalmi perverzitások, cselszövések,
trónviszályok puszta keretévé üresítő politikai játszmák, hatalmi sötétség oszlatásának
az Igazságával Krisztus-rangra emelő elszántsággal. Mindazzal, amit a látszat-lényeg megláttatásával, s a csupasz
tények szánalmas szegénységével szemben a valóság kozmikus istengazdagságát
megláttató evangéliumi fordulattal szabadított fel az emberi nem üdvösségére.
Amit máskor, más formában, de
lényegileg azonosan a madáchi Ember tragédiája
történelem láttató, a létezésnek isteni mélységdimenzióját felmutató alsósztregovai
látnok dalolt meg. S a vele rokon angol prófétikus látnok, a festő és teológus,
költő és misztikus William Blake láttatott
meg hatalmas, Jeruzsálem című
eposzában (1804-1820), amiben megvizsgálta az emberiség sorsát az ősi,
édenkerti kiszakadástól az új egységben történő egyesülésig. Újraskandálva
benne a cikkindító sort: „Az igazság
megismerése a hazugság állandó megsemmisítése”. Erre rímelt száz évvel reformációi örökségváltozatával a német
Rainer Maria Rilke sora: „Rettenetes, hogy a tényektől sosem tudhatjuk
meg a valóságot”.
CSEHEK, SZLOVÉNEK,
SVÁJCIAK, JAPÁNOK ÜNNEPÉBEN GONDOLHATÓ ÚJRA A LÉTIGAZSÁG
Luther 95 tétele pontosan erről
szól: a hazugság megsemmisítéséről, a
tények mögötti valóság meglátásáról, s annak megalkuvás nélküli vállalásáról.
Amihez nem elég az igazság tételekbe foglalása, olvastatása, hanem sokkal több kell
ennél: életté asszimilálása. Az, ami
az újszövetségi reformáció boldogító pillanataiban, a megdicsőülés hegyén történt.
Ha Jézus nem dicsőül meg bennünk hit
által, ha nem teljesül be szívünkben az egyedül Krisztus reformátori üdvigazsága,
akkor soha, de soha nem fogunk eljutni a látszattól a valóságig. A rideg tényszerűség,
a hétköznapiság, a törvénykezés, az élet mindennapi kacatjai közül a földbe
rejtett kincsig, a létezés Kohinoor gyémántjához. Ez pedig az evangélium
egyszerű szavával, a valóságba írt igazsággal csak ennyi: „Amikor a tanítványok arcra borultak és nagy félelem fogta el őket,
Jézus odament, megérintette őket, és így szólt hozzájuk: Keljetek fel, és ne
féljetek! Amikor pedig föltekintettek, senkit
sem láttak, csak Jézust egyedül” (Máté 17,6-8). A reformáció spirituális lényege ez: félelem bennük sok minden
miatt, földre roskasztó hazugságok, látszatok, lélektelenítő tények cunamija
közben alig létezünk. Ahhoz, hogy a
létezésünk, a vegetálásunk, az alig-életünk teljesebb értékű, felegyenesedett,
látó élet legyen, Jézus kell. Személyes értéktöbbletünkként. Az Ő érintése,
az Ő szava: Ne féljetek, keljetek fel mai reformációi felszólításként! És az a
látásmód, ami a valódi, a tényleges hitújítás személyesen átélt, igazoló élménye: Senkit sem láttak, csak Jézust egyedül. –
Én sem, mi sem szeretnénk mást látni!
A SZÍV REFORMÁCIÓJA
AZ ERŐFORRÁS – VILÁGTÁVLATBAN IS
A baj a keresztyénséggel ma is, mindig is az, hogy annyi mindent nézünk, látunk. Csak Jézust nem. A lényeg marad ki az emberi életből. A látszatok, a tények, a felszín, a külforgatag lefogják tekintetünket, és befogják a látszatok, a hazugságok tűnő világának rabigájába, egydimenziós, távlattalan függőségébe a szívünket.
A látszatvilág szép vagy kevésbé szép béklyóinak lerázásáról szól a reformáció
minden korban.
Ahogyan a cseh reformátor Kruska hirdette: „A reformáció mindig a szív reformációja - vagy semmit sem fog
megújítani”. Vagy ehhez hasonlóan Kálvin:
„A szív új vallása a reformáció”. Először személyesen, belső megújulások,
hitharcok során át juthatunk el a látszatok, a hazugságok, a hazudozások, az önáltatás,
a hamis önismeret felszínéről az igazi
létvalóságig: Jézusig. Jézusig – imában előre ma is! Hogy életünk, napjaink csupasz
földjéről feltekintve, felemelkedjünk addig, miként a három tanítvány, s nyomukban
milliók, a mai közel három milliárdnyi keresztyén testvérünkkel: „Senkit sem láttak mást, csak egyedül Jézust”.
Az elmúlt hétvégén hirdették meg
az angolszász világban az egyházak a világméretű
imavasárnapot a médiáért, a nyomtatott és elektronikus sajtóért, hírközlésért.
A hazugságok, a fake newsok, a manipulálások ellen. Ezen az oldalon is
olvasható volt a felhívás. Vajon hányan
éltek ezzel? Kis reformációs önismereti és megújítási alkalomként? A Kárpátalja.ma vette át a hírt, a
felhívást, éppen ők, akik a legnehezebb helyzetben vannak. Mintha Simone Weilnek teljesedne be más sors-kontextusból,
de a mélylátás fele tartó hitéletének vallomása: „A látszat elfedi a létet. Egyedül a fájdalom képes egyiket a másiktól
leszakítani”.
A PLANETÁRIS SZABADÍTÁS
GYÖNYÖRŰ ÜNNEPE
Nemsokára feltündöklik október
31, a reformáció 507. évfordulós ünnepe. Nem a takarékossági világnappá
évtizedekkel ezelőtt kikiáltott hamis pénzragyogás, anyagi üdvözítés napjaként.
Nem a tökkel ütöttek pogány szokásokat, szellemvilágokat gyermekjátékká
kozmetikázó Halloweenjeként. Hanem annak a szinte kozmikus, de legalábbis planetáris szabadításnak, az Igazság háttérvalóságának,
a lényeg és a lényeglátás felragyogtatásának gyönyörű ünnepe, ami a nemzeti
nyelven fellobbanó Biblia szava nyomán tárul fel, lepleződik le, nyilvánul ki
javunkra. Amiről hivatalos, lángozó piros betűs ünnepként Chilében és a szomszédos
Szlovéniában is hálaadással emlékeznek meg. Azok, akik szabadságmozgalmat,
lelki felszabadulást látnak október 31-ben, a hazugság ellenében kimondott
szóban. A sajtóban, az elektronikus médiában, sőt a Mesterséges Intelligencia
megfogalmazásaiban is. Például Japánban, az evangélium fényével nyilvánvalóvá
tett, apokaliptikus való világra kíváncsian, nemrég kiadták könyvüket a japán
keresztyén irodalom költőiről, íróiról. Bár nem tudunk erről semmit, legalább a
jó híre eljut hozzánk reformációs világosságot árasztó testvéreinkről a felkelő
nap országából. Handbook of Japanese
Christian Writers a címe. Benne például Kitamura
Tókoku presbiteriánus/református alkotó testvérünk portréjával, akit a belső élet megújítása prófétájának neveznek. Az ő felszólítása 100 éve ez volt: „Szabadítsátok fel a japánokat Isten élő
szavával”. Ahol volt olyan református költő is, aki a felkelő napot
Krisztusként köszöntötte. Amint hitőseink Debrecenben már 1774-től énekelték: „Krisztus, ki vagy nap és világ,/Minket sötétségben
ne hagyj!/Igaz világosság te vagy,/Kárhozatra mennünk ne hagyj!”.
おはようイエス様、あなたは太陽であり光です - Ohayō iesusama, anata wa taiyōdeari
hikaridesu – Jó reggelt Jézus, ki vagy Nap és világosság! Vezesd népedet a
hamis látszatoktól az igazi valóságig, szerető Önmagadig!
Áldott reformációi ünnepet az egész földkerekén!
-
Comments
Post a Comment