A lelki tehetetlenség ellen imaszövetséggel - spirituális programcikk öt nyelven


 

A Civil Összefogás (CÖF) weblapja, a Civilek.info két napja (2025. 02. 16.) ismét közzé tette Dr. Békefy Lajos korábbi cikkét, ami eredetileg a Felvidék.ma online napilapban jelent meg. 


A CÖF az eredeti magyar nyelvű cikknek angol, német, olasz, lengyel nyelvű fordítását is hozzáférhetővé tette. Köszönet ezért a CÖF szerkesztőségének! (DrBL) 

https://civilek.info/a-lelki-tehetetlenseg-ellen-imaszovetseggel/ 

Ezek elérhetőségei:

 Two days ago (16.02.2025), the website of Civilek.info (Civic Coalition) republished an earlier article by Dr. Lajos Békefy, which was originally published in the online newspaper Felvidék.ma. CÖF has made available English, German, Italian, Polish translations of the original Hungarian article. Thanks to the editorial staff of CÖF! (DrBL) 

https://civilek.info/a-lelki-tehetetlenseg-ellen-imaszovetseggel/ 

Their contact details are:

Lengyelül: Przeciwko duchowej bezradności z modlitewnym sojuszem

Naszą pierwszą i ostatnią możliwą czynnością jest modlitwa i poświęcenie.

Pokażcie więc wiarę w swoje uczynki, bo wiara bez uczynków jest martwa (Galacjan 5:22). I dotyczyło to nie tylko czasów apostoła Pawła, ale i dziś. Kiedy stoimy niemal sparaliżowani widokiem piekielnie nieludzkich wydarzeń i ledwie zadajemy sobie pytanie: jak to jest możliwe?

Ponieważ jest to rzeczywiście możliwe, ponieważ zło nie ma dolnej granicy. Tak samo dobroć nie ma górnej granicy. Nie będę wymieniał okropności, jakich dopuściła się nielogiczność armii zła, księcia świata. Wszyscy wiedzą.

Ale musimy mówić o czynach dobrych, które są możliwe nawet pośród rzeczy niemożliwych... Tovább itt:

 Przeciwko duchowej bezradności z modlitewnym sojuszem - civilek.info 

Olaszul: Contro l'impotenza spirituale con un'alleanza di preghiera

La nostra prima e ultima azione possibile è la preghiera e il sacrificio.

Mostrate ora la vostra fede con le vostre azioni, perché la fede senza le opere è morta (Galati 5:22). E questo era vero non solo al tempo dell'apostolo Paolo, ma anche oggi. Quando restiamo quasi paralizzati alla vista di eventi infernali e disumani, e difficilmente ci chiediamo: come è possibile?

Perché è davvero possibile, perché il male non ha limiti inferiori. Proprio come la bontà non ha limiti. Non elencherò gli orrori commessi dall'illogicità dell'esercito del male, il principe del mondo. Lo sanno tutti.

Ma dobbiamo parlare degli atti di bontà che sono possibili anche tra le impossibilità.

 Contro l'impotenza spirituale con un'alleanza di preghiera - civilek.info 

Angolul: Against spiritual helplessness with a prayer alliance

Our first and last possible action is prayer and sacrifice.

Now show your faith in your actions, for faith without works is dead (Galatians 5:22). And this was true not only in the time of the apostle Paul, but also today. When we stand almost paralyzed by the sight of the infernally inhuman events, and we hardly ask: how is this possible?

Because it is indeed possible, because evil has no lower limit. Just as goodness has no upper limit. I will not list the horrors committed by the illogicality of evil, the army of the prince of the world. Everyone knows.

But we must speak of the acts of goodness that are possible even among the impossibilities.

 Against spiritual helplessness with a prayer alliance - civilek.info

Németül: Mit einem Gebetsbündnis gegen seelische Hilflosigkeit

Unsere erste und letzte mögliche Handlung ist Gebet und Opfer.

Nun beweisen Sie Ihren Glauben durch Taten; denn der Glaube ohne Werke ist tot (Galater 5,22). Und das traf nicht nur zur Zeit des Apostels Paulus zu, sondern auch heute. Wenn wir wie gelähmt vor den unmenschlichen Ereignissen stehen und kaum fragen: Wie ist das möglich?

Denn es ist tatsächlich möglich, denn das Böse hat keine Untergrenze. Genauso wie die Güte keine Grenzen nach oben kennt. Ich werde nicht die Schrecken aufzählen, die durch die Unlogik der Armee des Bösen, des Fürsten der Welt, begangen wurden. Jeder weiß es.

Aber wir müssen von den guten Taten sprechen, die selbst inmitten der Unmöglichkeiten möglich sind.

 Mit einem Gebetsbündnis gegen seelische Hilflosigkeit - civilek.info



https://civilek.info/a-lelki-tehetetlenseg-ellen-imaszovetseggel/


A lelki tehetetlenség ellen imaszövetséggel

Szerző: civilek.info HITÉLET

Dr. Békefy Lajos

jézus kereszt

Első és utolsó lehetséges tettünk az ima és az áldozatvállalás.

Most mutasd meg a hitedet cselekedetekben is, hiszen a hit cselekedetek nélkül halott (Galata 5,22). És ez nem csak Pál apostol idejében volt igaz, hanem ma is. Amikor szinte bénultan állunk a pokolian embertelen események láttán, s már alig kérdezzük: hogyan lehetséges ez?

Mert bizony lehetséges, mert a gonoszságnak nincs alsó határa. Ahogyan a jóságnak sincs felső határa. A gonoszság, a világ fejedelmének serege logikátlansága által elkövetett rémségeket nem sorolom. Mindenki tudja.

De a lehetetlenségek között is lehetséges jóság cselekedeteiről szólnunk kell.

Hiszen élő és beszédes bizonyítéka a keresztyén hit logikájának, tetterejének az, hogy ha már kifogytunk a szóból, ha már az ádáz ellenfelek nem akarnak szóba állni egymással, mert életre-halálra birokra keltek, ha mindent a döntsenek a fegyverek konfliktuskavaró logikájára bíznak, még akkor is van egy pozitív lépés. Pontosabban kettő.

A prima et ultima ratio – oratio – az első és végső tettünk – az ima Krisztus óta járható keresztyén útja. Az Ószövetségben pedig az első imádkozók, Ábrahám óta gyakorolt hitbeli cselekvésútja. A mondj el egy imát logikája és akár minden órás gyakorlata. Amikor csak az ima szavai képesek összeállni emberi önkifejezéssé.

És még van az áldozatos tett logikája. Amint arra ezekben a pokoli napokban a jeruzsálemi katolikus pátriárka, Pierbattista Pizzaballa bíboros adott megrendítően igaz és helyénvaló példát. Mivel? Azzal, hogy október 16-án kijelentette: „Kész vagyok a cserére, bármire, ha ez szabadsághoz vezethet, hogy hazahozzam a gyerekeket. Teljes hajlandóság van bennem erre”.

Ókori erkölcsi minimumon túl Krisztus mértéke szerint

Amint ismertté lettek a történések, amelyek október 7-én, a fekete szombaton bekövetkeztek, világszerte felszisszent az emberek lelkiismerete. Keresztyéneké és nem keresztyéneké. Ferenc pápa többször is imádságra szólított fel a szenvedőkért mindkét oldalon. És a döntéshozókért.

Valóban elérkeztünk oda, hogy ma a világot a drámai kényszerűségek következtében két részre lehet osztani: a sötétség és a világosság erőinek táborára, a másokkal saját érdekeik miatt gonoszul bánók, elbánók táborára és a megmenthető emberség, a másokkal emberségesen cselekvők világközösségére, akik a kanti etikai imperatívusznak, lelkiismeretüknek vagy vallásuk, hitük parancsának engedve nem teszik azt a rosszat másokkal, amit maguknak sem kívánnak.

Vagy pozitívan fogalmazva: megteszik a másikkal azt a jót, amit maguknak is elvárnak.

Bár ez még az ókori etikai minimumnak, a do ut des-nak az útja, az adok, hogy adj, a jó vagyok hozzád, hogy te is az légy hozzám etikai minimuma. De mára oda jutottunk, hogy sokszor, egyre többször ezt az ókori minimumot kell szituációs maximumnak tekinteni.

De még ezt sem tudják igen sokan betartani.

Akkor nem szédültünk volna bele ebbe a helyzetbe. Ettől a humánetikai minimumtól csillagfényévnyi távol van a Názáreti Jézus önfeláldozást is vállaló etikai mércéje, valósága. A szeresd felebarátodat, mint önmagad normája és a ha arcul ütnek, tartsd oda a másik feledet is szinte már kihalóban lévő tartása. Az igazán Krisztust követő, az imitatio Christi középkori, Kempis Tamás-i vagy Assisi Ferenc-i életgyakorlata.

Pedig mekkora szükség lenne erre, most látjuk igazából. Bizonyára úgy van, hogy a normák, az elvek igen messze képesek eltávolodni egymástól.

De van egy valaki, az élő Jézus Krisztus, aki ott jár ezekben a robbanás-villanásos órákban is a Gáza jó részét kitevő keresztyén palesztinok között, meg Golgotás, Gecsemánés hazája népei között, akikkel kapcsolatosan ezekben az órákban transzparens hangsúlyt, szembetűnő igazolást nyer a mennybe menő Jézus tette, illetve ennek emlékezetbe idézése.

Az utolsó földi tett, amiről Lukács ezt írta: „Miközben áldotta őket, eltávolodott tőlük, és felvitetett a mennybe” (Lukács 24,51). Amikor nem csak a tanítványait áldotta meg így élete utolsó, látható jótettével, hanem az egész földet, születése, megváltói működése, keresztje és üres sírt hordozó szülőföldjét, földi hontalanságának honát.

A kék azúrban eltűnő alakjának felemelt, sebhelyesen is áldó kezének javaiból jutott elég népére, sőt ellenségeire is, akikkel kapcsolatban a kereszten így fohászkodott: „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek!” (Lukács 23,34). Mindaz pedig, ami ezen felül van, a gonosztól van. És azok, akik pokoli tetteikkel akarnak kitűnni, megfélemlíteni másokat, elveszik majd méltó „jutalmukat”, s a külső sötétségre vettetnek, ami belső sötétségük megszolgált jutalma lesz…

Önkéntes imaszövetség, imakoalíció – Hét kérés Izraelért és Gázáért

Hálára indító, hogy sok millió keresztyén hívő ember, még palesztinként vagy Izraelben élő Krisztus-követőként sem bénul meg a borzalmak láttán. Őket, s velük együtt magunkat is erősítenünk lehet és kell akár önkéntes, egyéni, akár szervezett imaakciókkal. Imaszövetséggel. Ennek egyik gyorsan és hatékonyan követhető formája az, amit a keresztyénüldözést évtizedek óta monitorizáló OpenDoors szervezet tett közzé honlapján. Ismerjük meg, s próbáljuk imáinkba beépíteni ezeket a szempontokat.

1. Imádkozzunk azokért az izraeli családokért, akik kétségbeestek, vagy mély gyászban vannak, mert szerettüket megölték, túszul ejtették.

2. Imádkozzunk a gázai emberekért, hívőkért és nem hívőkért, akik két tűz közé kerültek a szörnyű konfliktusban.

3. Kérjük Istent, oltalmazza, védje, őrizze meg az ártatlan embereket, gyermekeket, időseket, betegeket ebben a háborús konfliktusban.

4. Imádkozzunk azért, hogy Isten ebben a helyzetben is magához tudja vonzani azokat, akik eddig nem ismerték Őt, vagy ha ismerték is, nem voltak élő kapcsolatban Ővele. A római katolikus egyház olasz bibliaolvasó kalauzában ezzel összefüggésben olvassuk ezt a mondatot ma: Tu sei il mio rifugio, Signore – Uram, Te vagy az én menedékem!

5. Könyörögjünk azokért, akiket otthonaikból elüldöztek vagy a lerombolt otthonból el kellett menekülniük, hogy találjanak átmeneti szállást, ellátást, még ha sátrakban is, és visszatérhessenek majd eredeti hajlékukba.

6. Imádkozzunk az egyházi és a humanitárius segélyszervezetekért, a jószándékú emberekért, az összefogásért minden Istent szerető és jóakaratú ember között.

7. Imádkozzunk a békéért, ami nélkül nincs jövendő, s a konfliktusban eljárók, személyek, kormányok, egyházak, vallások felelős vezetőinek életpártoló, túlélésért dolgozó döntéseiért.

Dr. Békefy Lajos

Comments

Popular posts from this blog

Boldog pillanatok Isten kristálytengelye picinyke fénylő pontjának, Dudarnak református templomában

JÓLESŐ ADVENTI FIGYELMESSÉG - KÖSZÖNÖM, HÁZELNÖK ÚR!

PROTESTÁNS SZAKVÉLEMÉNY KÉT NYELVEN: XIV. LEÓ SZENTLÉLEK-OLVASATBAN -- PNEUMATIKUS PORTRÉ A JÖVŐ PÁPÁJÁRÓL- MAGYARUL ÉS ANGOLUL