A FOLYAMATOS ISTEN-HÍVÁS ÜNNEPLÉSE MINDEN VASÁRNAPUNK
A FOLYAMATOS ISTEN-HÍVÁS ÜNNEPLÉSE
MINDEN VASÁRNAPUNK
Vasárnap minden
hétköznap, amikor meghalljuk a személyes hívást
Dr. Békefy Lajos
Folyamatos Jézus-pauzában
A mai Úr napja protestáns egyházi
naptárunkban a Szentháromság utáni 2. vasárnap nevet kapta. A Losung bibliaolvasó
kalauz szerint e nap ünnepszentelő Igéje Máté 11,28: „JÖJJETEK ÉNHOZZÁM mindnyájan, akik megfáradtatok és meg vagytok terhelve,
és én megnyugvást adok nektek”. Jézus hívása, meghívása itt a legáltalánosabb
értelemben hangzik el. Nem sajátos szolgálatra, tanítványságra szól ez, hanem –
régi egyházbölcseleti fogalommal az általános kegyelem értelmében – elviselhető
életre, túlélésre, Isten-pauzára. Az
egzisztenciális terhek letételére. A görög szöveg jól érzékelteti az általános hívásnak az értelmét, amit az
anapauó igével fejez ki Máté. Ez a
megnyugvást, az egész heti fáradozás, munka, élethajsza utáni vasárnapi
megnyugvást jelöli. De nem mindegy, hogyan. Vajon a régi, Hofi-féle szoci slágerlogika szerint? „Próbálj meg lazítani, kell
egy kis áramszünet időnként mindenkinek, És aztán megint mehet Minden tovább”? Jézus nem erről szól! Még csak nem is
vasárnaphoz vagy sabbathoz köti a megfáradásból történő kilépés útját-módját.
Hanem a folyamatos, adásszünet nélküli
isteni híváshoz, annak meghallásához, követéséhez. Hogyan fogalmaz? JÖJJETEK
ÉNHOZZÁM! – nem a szent naphoz, nem valamilyen szent helyhez, nem is mondja,
ehhez vagy ahhoz a gyülekezethez, egyházhoz, felekezethez. A vallási, felekezeti konkurenciáról tudni sem akar! Így is
fogalmazhatunk: tartsatok Jézus-pauzát!
Mert pauzára, áramszünetre, adásszünetre – de
nem Isten-szünetre! - mindenkinek szüksége van. Nem tud igazi megnyugvást,
tehertételtől, lélekzsibbadástól, közönytől szabadulást átélni az, aki a
szombatot, vasárnapot a heverészésre, bulira, tombolásra, nagy alvásra, a
mindennapok verklijéből kibódulásra fordítja. A Jézust körülvevők
között, akik nem követői, hanem csak jobbára kiváncsiskodói voltak, akadtak
képzett, tanult zsidók, görögök, rómaiak, katonák, hivatalnokok, vámszedők és
besúgók. Meg egyszerű emberek. Előkelőbbek és „névtelenek”. Vallásilag és
filozófiailag finnyásan kifinomultak, meg fanatizálhatók. Sokfélék, mint a
golgotai út mellett lökdösődő tömeg. Csőcselék és magukat jól eltakaró
értelmiségiek, a világ szemében bölcsek, Isten szemében balgák. Ahogyan a
pünkösdre összesereglettek között is, a nagy római világbirodalom minden
részéből. Másokat és önmagukat fárasztók, egymást, szomszédaikat,
családtagjaikat és a legközvetlenebb jóakaróikat is kiborítók. Miként a
digitális világkorszakban, ma is.
Fogadj el Jézusom! – Krisztus dicsőítéssel
Jézus azért jött a világra, hogy
megkeresse és szívére vegye a megfáradtakat és a megterhelteket. „Nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam,
hanem a bűnösöket a megtérésre” (Luk 5,32). Ami igazán megterhel, az a lassan
vagy gyorsan felhalmozott, feldolgozatlan, elfojtott vétkek, bűnök lelkünkben
lerakódó kövület-rétege. Ami egyre súlyosabb. A jézusi hívás minden pillanatban
és minden helyzetben, minden nyelven és minden néphez szól. Amint Elliott
Sarolta (1789-1871) mély értelmű bűnbánati énekében
megfogalmazta és még ma is énekeljük: „Amint
vagyok, sok bűn alatt,/De hallva hívó hangodat,/Ki értem áldozád magad:/FOGADJ
EL JÉZUSOM!”. Ennyi? Igen, ennyi. Ezen a vasárnapon a feltétel nélküli
elfogadás jézusi világgyógyító, személyes szabadító lehetőségét ünnepeljük.
Jézus doxológiával, magasztalással. A feltétel nélküli kegyelem dicséretével. A szívemet
hozom eléd odaadásával, tisztulásvágyával, a lelki innovációt biztosító anapauzával.
Nem pedig azon hezitálva, hogy ma hányan hájpolják-lájkolják a katolicizmust, vagy
más szabadkeresztyén mozgalmat. Jézushoz sokan nem jutnak el felekezeti
szűkkeblűség miatt! Nekünk a testvéri felekezeti létnek élő kőszikla alapot adó
Krisztushoz kell odaérkeznünk, nem dogmákhoz, és felekezeti tanítások poros
takarója alá bújnunk! Pár példa erre.
Az emberiség legmagasabb IQ-jával Jézushoz
Dél-Koreában a protestantizmus az
1900-as évek elején indult el máig tartó lelki hódító útjára, mert nem
felekezetet, hanem Igét hirdettek a presbiteriánus misszionáriusok. Krisztushoz
hívtak János evangéliuma koreai fordításával, hogy az örömüzenet nélküli lelki
szürkeségből, hol kínai, hol japán leigázástól gyötörten, végre Krisztusban felszabaduljanak.
Pár hete ott a világ legmagasabb intelligenciaszintű fiatalembere, Kim
Young Hoon, 276-os IQ-val (az emberek többsége max. 90-120-assal él,
alkot, boldogul), kijelentette: „Hiszem, hogy Jézus Krisztus Isten, Ő az út,
az igazság és az élet”. A Yonsei
Egyetemen fejezte be keresztyén teológiai tanulmányait. Kitűnő záróvizsgái
után így nyilatkozott: „A teológia a tudományok mezején a legvégső
és legfőbb terület". Miért tudott ilyen módon szólni? Messze meghaladva
a mesterséges intelligencia hitszintjét? Azért, mert meghallotta Jézus személyes
hívó szavát. Hogy vasárnap vagy hétköznap? Hogy templomban vagy előadói teremben?
Könyvtárcsendben vagy tengerparti hajnalragyogásban? Hogy médiában vagy utcai
evangélizáció során? Az eredmény számít. A legmagasabb IQ-jú ember boldog, mert
teljes szívvel és értelemmel tudja vallani: „„Hiszem, hogy Jézus Krisztus
Isten, Ő az út, az igazság és az élet”.
Kínában a 7-9. században Jézus megmozgatta a lelkeket
Az is unikum, amiről Peter
Bamm, a tengerész-orvos és író számol be a Keresztyénség korai helyei című könyvében. A kisázsiai szerzetes, Alopen,
Efézusból Kínába indult 635-ben és szelíd Jézus-bizonyságtételével meghódította
Tai
Tsung császár lelkét. Elrendelte hát birodalmában a keresztyénség
bevezetését, templomok építését. Így jött létre a Kelet Egyháza Kínában. A Xi’an
Stele névre hallgató napnyugati Jézus-követ elérte, hogy a császár úgy adott
rangot a keresztyénségnek, hogy vallási türelmet hirdetett a manicheus, a
zsidó, az iszlám és a keresztyén felekezet között. Előfutára lett az erdélyi Torda
országgyűlése 1568. januárjában kiadott tolerancia rendeletének. A 9.
századig, amikor is a Tai Tsung ház uralma megszűnt, a keresztyénségnek is évszázadokra
búcsút mondtak. A szerzetes Jézus szolgálata ehhez az Igéhez kapcsolódott: Jöjjetek énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok
és meg vagytok terhelve. Az anapauzát, a megnyugvást adó Jézus örömhíre
magyarságunk keresztyén hitre térítése előtt három évszázaddal már meghódította
sok kínai szívét. E vasárnapon is van miért áldani, magasztalni Jézusunk minden
személyválogatást, felekezeti szűkkeblűséget gazdagon felülmúló kegyelmét. Tudva: mindig igazi vasárnap lesz, amikor valaki
meghallja Jézus hívását, és válaszol erre: Jövök Uram, semmit nem hozva,
kegyelmedbe fogódzva…
A jövőkutatás magyar katolikus professzor nagyasszonya komolyan vette
önkéntes imafelhívásunkat két héten át Kapu Tiborékért. Jézus hívó szavára így
válaszolt most kézhez vett emailje szerint: „Csatlakozom a felhívásotokhoz. Kérem
a Jóistent, hogy a sikeres kutatómunkát elvégezve, hozza az űrhajós csapatot
vissza, Isten dicsőségére és hazánk hírnevének fokozására”. Legyen így, ámen.
Comments
Post a Comment