MIT CSINÁLNAK MA AZ ŐRÖK A VÁRTÁN? -- MÚLTŐRZÉSRŐL, JÖVŐMENTÉSRŐL AZ ITÁLIAI ATHÉNBAN
MIT CSINÁLNAK MA AZ ŐRÖK A VÁRTÁN?
MÚLTŐRZÉSRŐL, JÖVŐMENTÉSRŐL AZ ITÁLIAI ATHÉNBAN
Dr. Békefy Lajos
Modern kegyesség, s valami még több a szellem tengere partján
Itt Firenze, az itáliai Athén
közelében, szálláshelyem hajnali ötkor megszólaló szelíd harangbongása és
elektromos mécses villanásai közben döbbentem rá ismét, milyen fontos és élményerősítő, ha fiatalkorunkban sok olyan ismeretet,
irodalmi, művészettörténeti, filozófiai, esztétikai információt gyűjtünk be,
aminek következtében egy adott hely valódi élményforrássá lesz életünkben.
Nekem ezen a nyáron Firenze jelenti ezt, templomaival valóságos istenfürdőként,
zseniális szülöttei által valódi gondolat-, és szellemfürdőként, s mindez a
legnagyobb nyilvánosságban. Millió turista számára átélhetően. Az 1950-60-as
években a tudást, a kultúra sokszínűségét vizes városomban, Győrben víztükrök
ellenfényeiben, könyvekből szereztem meg. Sokat jelentettek nekem a
művészettörténeti és filozófiai kötetek, Lyka Károly vagy Kant, Hegel magyarul
elérhető munkái, amiket a Püspökvár kertjének várfokánál habzsoltam magamba. Mindaz,
amit akkor betároltam, most (is) egyszerre hihetetlen erővel jön az emlékezet felszínére,
kivált Fülep Lajos nyomában Toscana gyönyörű, kulturális csodavárosában, a Medici fővárosban és Assisi Szent Ferenc
nevével világhírűvé vált, keresztyén spirituális-kultúrát alkotó
környékén. Firenzének, a virágok
városának nincs tengere, csak Arnó folyója
és számos híd-egyénisége. Mégis olyan szellemtengere
van, amivel a világ más híres városa alig versenyezhet. Az Uffici
képtárban és a históriás kincseket, meg istenélményeket őriző templomaiban
olyan nevek teremtenek szellemóceánt,
szellemtengert, amiben megmártózni újra és újra végére mehetetlen élmény.
Eltöprengek jótékony nyugalommal azon, hogy e Mare dello Spirito, szellem és Lélektenger maga is Isten teremtő
aktivitásának az eredménye, miként a Genezisben (1Móz 1) a vizek, tengerek
létrejötte az Ő legyen! szavára. Az
Élet Könyve ezt így nyugtázza: „És úgy
történt”. Istenünk létbehívó,
létesítő, létben tartó, létfenntartó szellemi ereje itt is érződik, ezeknek a
szellemóriásoknak (Giotto, Dante, Michelangelo, Machiavelli, Assisi Ferenc, Petrarca…)
a páratlan életművén, élő emlékezetükön keresztül. Istenáradások, emanációk és sekinák, örök Lélek-ömlések kreatúrája
ez a gyönyörű város, amit Kr. előtt az 50-es években Florentina néven
alapított Julius Cézár, s olyan nagyherceg família tett világhíressé, mint a
Medici-dinasztia.
Firenzétől Zengővárkonyig
Reformátusként ebben a toscanai
fővárosban nekem is még kékebbé válik a szellemi tengerlátkép. Hisz a legnagyobb
20. századi magyar kálvinista gondolkodó, a zengővárkonyi tudós tiszteletes, Fülep
Lajos éppen ebben a történelem végéig hullámzó kultúratengerben fürdőzgetve,
tért meg élő hitre 1907-1908 napjaiban.
Isten eszközeként egy arisztokrata mecénás hölgy, a 70-es évei fölött járó Madame
Gordigiani, „a legkritikusabb
pillanatban adta a kezembe a Theologia Deutsch-t, Molinost, s ami mindennél
fontosabb: Santa Caterina da Sienat. Ez a
legnagyobb jótétemény az életemben." Intenzíven foglalkoztatta Fülepet a szentek,
és főként Assisi Ferenc életútja: vajon a
huszadik században megvalósítható-e, követhető-e, vissza lehet-e térni az
Evangéliumhoz? Bizonyította, hogy lehet. Bizonyíték az a 20 év, amit Zengővárkony
református parókiáján, népe körében eltöltött. Firenzében kristálytisztán
megvilágosodott előtte: „A keresztyénségnek és kultúrájának kezdetén
— az egyetlen kultúra, mely méltó összehasonlításra a göröggel — a
filozófustól meglehetősen eltérő embertípus áll: a szent. A keresztyénség
elején egy nagy egyéniség és egy nagy tanítás van: Krisztus és az ő evangéliuma.
A kultúra fejlődésének egyes fejezeteit hosszú időn át, jóval a kezdetén túl, a
szentek jelzik, minden nagy és mélyreható, s tartós hatású mozgalom tőlük indul
ki. A
keresztyén kultúra kezdetében s fejlődésének legjelentékenyebb részében
vallásos jellegű… A
keresztyénség az európai emberiségnek nemcsak egy új vallást hozott, hanem egy
új kultúrát is. Mi e helyen azokkal
a kultúra energiákkal foglalkozunk, azokkal az átformáló elvekkel és erőkkel,
melyek Krisztussal és az ő evangéliumával válnak öntudatra, lesznek
hatékonyakká az emberiségben — amelyekben az emberiség részben Krisztus
tanításainak, részben életének ismerete és megértése révén jutott”. A Firenzéből
szerkesztett Szellem c. folyóiratban önmaga és a lap programjáról 1911-ben
így írt: „Mi azt keressük, és ahhoz fordulunk, ami az emberek lelkében legjobb és
legmélyebb. Mi az emberi szellem tevékenységének a különböző (vallási,
filozófiai, történelmi…) területei között oly szoros összefüggéseket látunk, amelyek nemcsak megengedik, de helyes megértésükhöz
megkívánják együttes tárgyalásukat. A
vallási tényeket… nem kívülről, közömbösen és leírólag, hanem legintimebb
valójukban, élmény voltukban igyekszünk megragadni… Nekünk az igazság keresése
életkérdés”. Vajon gyermekeink, unkáink fognak-e tudni arról, hogy a kultúrában életkérdésekről van szó?
Jövőről, megmaradásról? A Mesterséges Intelligenciával együtt, mellett is? Hogy a
„létrongálást” (Széki Patka László) elkerülhessük, elkerülhessék?
Múlt-jövő összefüggéseinek újragondolása
A vasárnap délutáni firenzei
kavalkádban vagy elmenekülsz egy kevésbé zsúfolt, turista tolongástól ritkásabb
helyre vagy bemégy egy templomba, s valamelyik oldalhajóban, mellékkápolnában elmerengsz
múlton, jelenen, jövőn. Többször végigpásztáztam a Santa Croce, Szent Kereszt
templom elképesztő síremlékeit. Niccoló Machiavelliét is
(1469-1527). Az ügyvéd, jogász, a politikai filozófia egyik legnagyobb firenzei
gondolkodója A fejedelem (Il principe - 1512) című művében gondolta át az
állam feladatait. A hatalom megszerzésének
teológiátlanított,
célracionalista koncepciójában a hatalom a legfőbb cél. Korának
államszemléleteivel ellenétben ő elválasztja az erkölcsöt a politikától. A
kortárs genfi reformátor, Kálvin János (1509-1564) ezzel
szemben Isten Országának az építését tekintette egyik fő feladatának. Nem a
hatalom megszerzése nézetei szerint a legerősebb motívum az emberi életben, hanem Isten kormányzó
hatalmának az elfogadása. Olyan theokratikus, a bibliai etika által vezérelt
Isten uralta állam, ahol a szellem és a lélek a vezető, az arisztokratáké, köztük
lelkészeké, presbitereké is. Gondolat szökellésemben a legnagyobb
20. századi kultúretikushoz, a protestáns Albert Schweitzerhez futottam, aki
100 éve megírt, Hungáriában máig nem eléggé tudatosított kultúretikájában
figyelmeztetett: a (világ)háború legtöbb
esetben a kultúra térvesztésének a következménye. A megüresedett európai
vagy nemzeti keresztyén kultúra terméke, amelyben nem az erkölcs a kultúraalkotó és fenntartó erő, hanem a materializmus,
az önzés, a már vasárnapinak is alig mondható keresztyénség
befolyásvesztése. „A filozófusok
elfelejtettek filozofálni a kultúráról. Emiatt a kor egyre kulturálatlanabbá
vált” – írta 1923 elején. Durvává, demoralizálttá, őskorrupttá, hipokratává,
képmutatóvá silányult a keresztyén kultúra. Látszatkultúrává. Élvezet-materializmussá.
Schweitzer Európát az afrikai Lambaréné leprásai, Afrika őserdei érintetlen csöndjéből,
az „élni és élni hagyni”, sőt éltetni erkölcsi elvével és
gyakorlatával szemlélte. Többször zárta így előadásait: „A veszély óráiban elaludtak az őrizők a vártán. Így aztán mi sem
foglalkoztunk saját kultúránkkal”.
Machiavelli, Kálvin, Schweitzer és Fülep Lajos, hívő művészfilozófus és
európai kultúr-gondolkodó összehasonlító újra felfedezése közösség-, sőt
nemzedékmegtartó erejű lehet. De mit csinálnak ma az őrök a vártán?!
Comments
Post a Comment