TUSVÁNYOSRÓL FIRENZÉBEN ---- Digitális egyház az élő hitű keresztyénségért
TUSVÁNYOSRÓL FIRENZÉBEN
Digitális egyház az élő
hitű keresztyénségért
Dr. Békefy Lajos
Több éve a digitális keresztyén lelkiségért
Itt, a Firenze közeli zarándok vendégházban,
Fülep Lajos néhai zengővárkonyi református lelkipásztor, a magyar művészetfilozófia
és esztétika világrangos művelője nyomában vállalt egyéni kultúrzarándoklatom
közben, a laptopon itt is működő internetes hozzáférés jóvoltából, figyelemmel
kísértem Orbán Viktor miniszterelnök tusványosi beszédét. A spirituális
újságírásban, média pasztorációban kihegyezett belső hallásomat megragadták azok
a mondatai, amelyekben a hazai keresztyénséget is elemezte. Kendőzetlenül, hozzáértéssel.
A nemzeterősítő, megtartó keresztyénség három fázisát említette: 1. a hitben
élő, hatékony keresztyénséget; 2. a kultúrkeresztyénséget, ami az élő hit
lecsapódásaként még jelen van értékrendünkben, gondolkodási formákban; 3. a zéró
keresztyénséget. Hogy ezt elkerüljük, a mai szülők felelősségére hívta fel a figyelmet.
Az új formátumú Digitális Polgári Körök létrehozásával
a miniszterelnök pártját beléptette a fiatalok körében is honos kommunikációs
szférába. Ezzel kapcsolatban Isten dicsőségére, Soli Deo Gloria lelkülettel
említem meg, hogy több, mint négy évvel ezelőtt több cikkben is foglalkoztam példakövetésre
serkentő céllal az USA élő hitű keresztyén köreiben addigra jócskán elterjedt
reflexiókkal. Kivált a Barna csoport új-protestánsainak kutatásaival, tematikus
könyveivel. Írásaimat akkoriban a pozsonyi Felvidék.ma és nyomában a
kolozsvári
Agnusradio.ro (bekefy.agnusradio.ro) tette közzé, majd néhány hazai
hírportál is. Egyházi köröknek is megküldtem a cikksorozatot. A mostani 34. Bálványosi Nyári Egyetemen a miniszterelnök
balján ülő főtiszteletű Tőkés László püspök úrnak is. Ő akkor
némi viszolygással, tartózkodással, de újdonságra kritikus figyelemmel és
várakozással fogadta lelkesülésemet. Hogy ma, a miniszterelnöki bejelentés után
hogyan vélekedik, még csak meg sem próbálom valószínűsíteni, de talán e cikk
publikálása után kapok tőle pár mondatos visszajelzést.
Digitális ébredés - kibontakozóban a digitális egyház
Figyeljünk oda, korszakváltás az egyházban? - kibontakozóban a
digitális egyház volt a címe 2021. március 6-án közzétett spirituális
írásomnak az USA-ban addigra széles körben elterjedt digitális ébredés elgondolkodtató eredményei kapcsán. Ma már otthon
is mind inkább természetessé válik az egyházak, egyházkerületek, egyházmegyék,
gyülekezetek online jelenléte. Fiatalok posztjaival, kommentjeivel van tele a
digitális tér. Számos gyülekezet van jelen a világhálón istentisztelet közvetítésével.
Demokratizálódott a virtuális világ,
ahol nagyszerű keresztyén kezdeményezések érhetők el bárhol a világon egyetlen
kattintással. Alább továbbgondolásra szeretném megosztani a négy évvel ezelőtti
cikkek legjavát. A következő mondatok megerősíthetik az eddigi digitális honfoglalást (Orbán Viktor),
vagy ösztönözhetik ezeket az egyházakban is.
Online egyházak új modelljei – a keresztyénség innovációjáért
Egyre több szó esik napjainkban a
digitális egyházi stratégiáról, a
digitális imaközösségről, digitális evangelizációs módszerekről. A
digitális szót annak az ipari forradalom utáni, ún. negyedik világkorszaknak,
és kultúrának a jelölésére alkalmazzuk, amiben már benne élünk, s amelyben a
modern informatikai eszközök, számítógépek, a mikrocsipek és technikák
játszanak meghatározó szerepet. Tudásunkat mindinkább digitális mikro-könyvtárakban tároljuk. Pár éve én
is létrehoztam magyar református elektronikus lelkészi magán könyvtáramat. Ott 14
könyvemet lapozhatja az érdeklődő olvasó, le is töltheti ezeket erről a címről:
https://anyflip.com/bookcase/pehbg/.
A magánkönyvtár polcain
ilyen témák is találhatók: onto-doxológia, létmagasztalás szellem hárfával; csodák
e-könyve - nyári lelki olvasmányok; protestáns közösség etika; nyári csendkúra,
imarelax Istennél; pneumatikus "útikönyv" a Lélek szent birodalmába; Erdély
dosszié; szolid temesvári hitvallás; agrárimák. És tiszteletadó kötetek az
etikai világháló, Stückelberger svájci szociáletikus, vagy Ferenc pápa méltatásával.
Ígéretes azt látni, hogy Urunk pneumatikus,
Szentlélek általi világjelenlétével szélesre tárta a világháló digitális terét
népe, egyházai előtt. Isten Szentlelke mára világméretű csoda-szinkronitást
alakított ki.
Az online egyház új modelljeit
próbálgatják világszerte azok az egyházak, gyülekezetek, amelyek
komolyan veszik Jézus missziói parancsát (Máté 28,18-20), a tanítvánnyá tétel
feladatát. A digitális egyházi stratégia
egyre központibb szerepet kap az egyházi szolgálatok eredményessége,
hatékonysága tekintetében. Az egyházlátogatástól kezdve az
evangelizációs stratégiákig, sőt a csoportos ima-összejöveteleken át a
hagyományos egyházi gyakorlatokig sokan újra gondolják a digitális korszak
által hozott új technika lehetőségeit. E folyamatban mindig a jövő egyházáról, a keresztyénség innovációjáról van szó.
És ez magával hozza a formák változása mellett az örök evangéliumi-igei
tartalmak hangsúlyváltásait. Eljutottunk újra az Ige sajátos belső korszakolása
szerinti lelki fázishoz, amikor Jézus példázata a mértékadó: „Senki sem tölt újbort régi tömlőbe, mert
szétrepeszti a bor a tömlőt, és tönkremegy a bor is, a tömlő is; hanem az újbor
új tömlőbe való” (Márk 2,22).
Keresztyén vallásszociológusok az
új jelenséget így jellemzik: „A jövőbeni
egyházi működésmód nem csökken, nem megy össze, nem lesz régi tömlővé, hanem új
tömlőként jelenik meg. A látható látogatottsági számok kényszerű csökkenése nem
negatív folyamat. Az egyházak nem
zsugorodnak, hanem koncentrálódnak arra, ami a lényegük. Áttekinthetőbbé,
tanítványi léptékűvé válnak” (Dave
Adamson ausztrál lelkész, szociológus).
Hogy is állunk? – a lényegről beszélgessünk – pneumatikus digitális
forradalom…
Fontos, hogy a mai, még inkább a holnapi egyházi vezetők és
vezetettek megőrizzék az innovatív gondolkodásmódot, rugalmasságot, az új
tömlők keresését. A digitális stratégiában újabb
lépésekre van szükség, különben belecsúszunk a stagnálás állapotába. Ha a
pneumatikus digitális világkorszak kihívásaira koncentrálunk, akkor a Lélek szabadságában és gondolkodásunk
Lelkének a vezetésével (Efézus 4,23) megtaláljuk a hatékony és
továbbfejleszthető digitális formákat, amelyek a felnövekvő generáció digitális
közbeszédének a szerves részévé teszi az evangéliumot, a bibliai világ-, és
emberszemlélet, az emberértékelő, sőt felrangosító embertás-szemlélet jövőben
sem nélkülözhető alapértékeit. Nemrég Kínában tartottak filozófus
világkongresszust. Az 5000 résztvevő erről cserélt gondolatot: Együtt
gondolkodunk az emberért – tudományok az emberséges jövőért. És erről
éppen Kínában!
Alicia Wyman a digitális
egyházi stratégiákról írt nagyszerű könyvében számos fontos kérdést vet fel. Közülük
a Kárpát-hazában (Duray Miklós) is lenne mit át-, vagy újragondolni. Például:
Milyen digitális stratégiák működnek jól, eredményesen a gyülekezetben, egyházakban? Hogyan sikerült alkalmazni, továbbadni az új online-helyzetben az egyházi hagyományokat és megőrizni a közismert liturgiai formákat, illetve hol és miért kellett ezeken módosítani? Mennyire sikerült ebbe a vegyes egyházi-szolgálati modellbe bevonni a gyülekezeti tagok önkéntes segítségét, pl. alkalmi online imaközösségbe? Hogyan folytathatja a megváltozott viszonyok közben az egyház, a gyülekezet a közösségépítést, a „tanítványtoborzást”, a nemzet-rangosító gondolkodási és beszédformákat?
Van miről beszélnünk, ha a lényegre koncentrálunk!
Kezdjük el vagy még inkább: ne adjuk fel!
Comments
Post a Comment