A JULONG-HEGYI BÁRKATEMPLOM ÉPÍTÉSZETI CSODÁJA HIRDETI SZENT NEVED, URAM
A
JULONG-HEGYI BÁRKATEMPLOM ÉPÍTÉSZETI CSODÁJA HIRDETI SZENT NEVED, URAM
FUJIAN TARTOMÁNY KÍNAI PROTESTÁNS
TEMPLOMA A JÖVŐÉRT
Dr. Békefy Lajos
Leesett az állam a templom látványától…
Isten útjai valóban kifürkészhetetlenek – a Jézus-hitnek ezzel
a 2x2=4 alaptételével mások, én is, sokszor szembesültem. De hogy éppen itáliai
engesztelő zarándokutamon jön ez ilyen tömören szembe velem, amit Firenze és
Assisi, meg a középkor és a kora-reneszánsz csodáitól elbűvölten járok, Giotto
egyszerűen hatalmas freskói előtt. Vagy a firenzei Szent Kereszt templom elképesztő
síremlékei során, az elmúlás és a megmaradás titkairól töprengve, Michelangelo,
Leonardo da Vinci, Dante és Petrarca szellemének igézetében, az Uffizi
képzőművészeti világkincseivel betelhetetlen lélekkel, meg Szent Ferenc szeretet-imáitól
éteri magasságokba és őzike-közelségbe pásztorolva. S hogy e kultúrtörténeti
révületet valami még meg is tetézheti, erre végképp nem számítottam. Ismét
megtörtént, amit Isten elrendelt. A sanghai
kínai keresztyén online napilap, a CCD főszerkesztője, Karen Lou testvérem emailje suhant be laptopomra arról, hogy Julong város temploma új buszmegállót kapott. Így az egyre
több turista és Isten-csendre vágyó mintegy 1000 protestáns gyülekezeti tag könnyen
feljuthat a hegyen épített templomhoz (https://www.chinachristiandaily.com/news/church-ministries/2025-07-09/church-in-julong-town-added-as-new-bus-stop-15440).
Mi a különös ebben? Talán
az, hogy éppen a kommunista vezetés alatt álló hatalmas digitális birodalomban valamiféle
egyházpolitikai gesztus lenne ez? S miért? És ezt világgá híresztelni? Amint
közelebbről megnéztem, mi lehet ennek a háttere, leesett az állam és valósággal
megszeppentem: Istent pillantottam meg „munka közben”. Hogyan?
A digitális kor Nóé
bárkája világszenzáció
Hogyan lehet megőrizni a zsidó-keresztyén jelképrendszert a
posztmodern templomépítészetben? Hogyan lehet visszaadni az embereknek az
elveszett paradicsom utáni léthelyzetben, az egyre ridegebbé váló világban a
befogadás, az otthonlét, a biztonság alapvető létérzetét? Mitől lehet remélni,
hogy az öko-katasztrófák, özönvizek, elképesztő sárlavinák, hegyomlások,
erdőtüzek, földrengések, és a világpolitikai krízishelyzetek közben és ellenére
fennmaradjon a teremtett világgal és az emberi jövővel kapcsolatos zöld remény?
Úgy is, ahogyan azt az egyik legnagyobb kínai város, a Fujian Tartomány
Quanzhou városa közelében, a Julong hegyen épült bárkatemplom hat emeletén ez megvalósult.
A befogadás önműködő elektromos bárkakapuján, az alsó, első
szinten indulhat el az imazarándoklat, ahogyan a templomlátogatást ők nevezik. A lenyűgözően kivitelezett templomban egyre
feljebb, a Paradicsomnak elnevezett legfelsőbb istentiszteleti térig lépcsőn,
de liften is fel lehet jutni. A gyülekezeti tagok szemben ülnek a szószékkel,
az úrasztalával, s a teljes épületszélességben üvegfallal láthatóvá tett zöld
hegyoldallal. A hatalmas kereszt puritán, korpusztalan, mindenki keresztje.
Miként Krisztus is mindenkié: Ő a világ Megváltója, a bűnnel megrontott életű,
történelmi vér-, és könnyhordalékkal, özönvízszerű tisztátalanságokkal terhelt
emberiségnek csak Ő, egyedül Ő a befogadója, hajója, túlélést, örök életet biztosító
kormányosa. A svájci protestáns templomépítész mérnök, Dr. Dirk U. Moench és
csapata által megálmodott, s kivitelezett templom 3000 négyzetméteres
alapterületen csodát alkotott. Felfele zarándokolva, a könyváron, az előadó
szinten át az imádság és a közösségi lelki alkalmakat kínáló szinteken, a zenei
próbáknak helyt adó tereken át jut fel a gyülekezeti tag a legfelsőbb szintre.
Ott 1000 személy foglalhat helyet. Julong városrész a modern kínai fejlődés robbanásszerűen
kialakult urbánus kultúráját mutatja, a templomtéri kilátóból rálátás nyílik a toronyházakra,
szubtrópusi növényzettel dúslakodó parkokra. Évekkel ezelőtt a kis protestáns közösség presbiterei úgy döntöttek:
olyan templomot szeretnének építtetni, ahol az ország legkülönbözőbb vidékéről
összeköltözött emberek legyőznék az idegenséget. Emberek között és Isten előtt jó szomszédokká válhatnának. És a turistáknak
is lelki menedékhelyet kínálhatnak.
A bárka-templom megformálásával a befogadás élménye mellé, az új emberiség krisztusi
ígérete mellé a testvéri egység élményesélyét
is megteremtették. Amint Pál tanítja: „Krisztus
Jézusban ti, akik egykor távol voltatok, közel kerültetek Krisztus vére által… ő
testében lebontotta az elválasztó falat” (Ef 2,13-14). Új közösségi, krisztusi
identitás építésére vállalkoztak az alapító protestáns kínai testvérek. A bárka
a sziklák között és fölött mindennél érzékletesebben, láthatóan fejezi ki az
emberi élet buktatói, zátonyveszélyei, kőkemény realitásai között továbbvivő
kegyelem bárkájának élet- és jövő kínálatát. Olyannyira, hogy még a városi önkormányzat
is igyekszik hozzátenni a magáét: külön óránkénti buszjáratokat biztosít a
hegyi bárkatemplomhoz, amit már a modern világ nyolcadik csodájaként is
emlegetnek.
A Julong-hegy tetején evangélium
hirdető gyöngyszem
A várost 2007-ben kezdték el építeni, a hegyi templom pedig
2019-ben fejeződött be. A helyi média így harangozta be: emlékeztet Nóé bárkájára, Isten
mentő, megőrző szeretetére, a teremtett világ egységének megőrzésére. De emlékeztet
Jézus Hegyi Beszédére, a boldogmondások
jövőetikájára. „A Julong-hegy tetején
igazi gyöngyszem ragyog: Isten szeretetének bárkája” – jellemzi a városi sajtó az alsó
szinten gránittal burkolt, felső szintjén üvegszálas beton panelekkel díszített
hatalmas, Istenbe ölelő bárkát,
ami idők és korok tengerein célirányosan szeli a körülmények
hullámveréseit. A templomtér fantasztikus látványával és térhatásával segít
abban is, hogy a jelenlévők az öko-élmény és az igehirdetés szakrális
élményerejében, a Krisztus-központú üzenetek befogadásával átléphessenek a liturgiai
vagy felekezeti határokon az egyetemes Krisztus, Megváltó Urunk főpapi imájának
lelkületéhez. „Hogy mindnyájan egyek
legyenek úgy, ahogyan te, Atyám, énbennem, és én tebenned, hogy ők is bennünk
legyenek, hogy elhiggye a világ, hogy te küldtél el engem” (Ján 17,20).
Aki belép ebbe a hatemeletes, áhítat ébresztő, imára inspiráló szakrális csodatérbe, az valóságos
időutazáson vesz részt. A téridő korlátain átemelő Szentlélek ajándékozta egyetemes
Krisztus-élménybe kerül, az abszolút biztos jövőirányt mutató és iránytartó bibliai
alapvetések, igazságok tiszta szellemi levegőjébe kerül. A Krisztus-jelenlét formálta
testvéri összetartozás személyes sorsfundamentumul szolgáló meleg közösségében
átéli a védelem, átölelés, megtartás alapvető létélményét, és a személyes
sorsot megtisztító, felemelő Isten közelségébe kerül. Íme, a szemünk előtt
növekedő mustármag a Julong-hegyi bárkatemplom látványában és működésében messze
láthatóan kiábrázolódik.
Isten elgondolkodtató
jeladása
A Fujian Tartományban felépült bárkatemplom létrejöttében
ezrek és ezrek imája is célba jutott. Hiszen Kína nagy misszionálása pontosan
ezeken a Tajvannal, Macaoval szembeni tájakon indult meg valamikor.
Felekezetileg is nagyon kevert módon: brit anglikánok, amerikai
presbiteriánusok, holland reformátusok, spanyol, francia, portugál katolikusok
szórták az Ige magvait. Olykor egymás ellenében is.
Isten gyógyító, szelíd humora és nagy, erős, minden viszályt legyőző szeretete a digitális kor kommunista Kínájában valósította meg ezt a templomcsodát. Ez több, mint elgondolkodtató. Keresztyénüldözések sziklái, zátonyai között, császári és népvezéri diktátumok elnyomásában, ha kellett, a földalatti kisközösségekben vitte tovább egyháza, elhívott népe ügyét. Ma és holnap hegyen épített gyöngyszemként hirdeti a bárka templom: Isten soha nem adja fel ember-, és emberiségmentő hűségét…
Comments
Post a Comment