PROTESTÁNS VONÁSOK SZENT ISTVÁN ARCKÉPÉN
PROTESTÁNS VONÁSOK SZENT ISTVÁN
ARCKÉPÉN
LÉGY EMBER BECSÜLŐ! –
A KIRÁLYTÜKÖR NEMZETFORMÁLÓ EREJE
Dr. Békefy Lajos
Nemzeti és személyes augusztus huszadikáink – királytükör, nemzettükör,
viselkedéstükör
Negyvenhárom évvel ezelőtt,
1982-ben vettem meg a Gondolkodó Magyarok sorozatban a Magvető Kiadónál
megjelent István király Intelmei c.
füzetet. Azóta nekem, a református lelkésznek igazi lelki ünneppé vált
augusztus 20. Nem csak az új kenyér, az alkotmány, majd a keresztyén magyar
államiság megalakulásának ünnepe. Személyes ünneppé lett. Gyülekezetben,
itthon ás külhonban, a hivatalos megemlékezések mellett a személyes elcsendesedés alkalma. És a mérlegkészítésé is. Mert az elmúlt 43
évben, mióta ez a füzet Bibliám és énekeskönyvem mellett mindig is megbújt, és számolatlanul
elolvastam, jegyzetekkel láttam el, eredeti szándékát nekem is kinyilvánította.
Latin címét, Admonitiones (Intelmek) mindig úgy értelmeztem, mint ami nem
csak István fiához, Imre herceghez, hanem minden magyarhoz szól, aki a Kárpátok
ölelte nagy, majd kis hazában akár a legcsekélyebb publikus szolgálatot is
vállalja. Királytükörnek szánta a
királyi akarat, de nyugodtan hozzátehetjük: nemzettükör lett belőle, meg közéleti morális kódex. Nem csak uralkodói erények és tisztességtermő
szabályok gyűjteménye, hanem egyházi és papi, meg bármely közhivatalt vállaló,
betöltő kései utód erkölcsi iránytűje
is. A legtágabb értelemben véve viselkedési
kódex, a szó helyes értelmében keresztyén
tízparancsolat. A „sis honestus” –
légy becsületes szent istváni tanácsot ma talán még ütősebben adja vissza
Jordánszky Elek 1808-as fordítása: légy
ember becsülő. A honfi tisztelet, a magyar magyar általi megbecsülésének digitális
kori regulája, mércéje, iránytűje is lehet az Intelmek. Hiánypótló erkölcsi hungarikum. Ez az, amire ma mindennél nagyon
szükségünk van szóban, írásban, médiában és közbeszédben, politikában és személyes
érintkezéseinkben: légy ember becsülő.
Csábít a gondolat, hogy így fogalmazzak: máig kimerítetlen hatalometikai és politikai
etikai muníció, útravaló, etikai
elemózsia rejlik benne (Admonitiones
latin címét szabadabban így is értelmezhetjük: muníció).
Protestáns vonások a királyi arcképhez
Mondhatja bárki: micsoda zűrzavar
ez a fogalmazás, hiszen valójában csak a koronázási paláston és kódex oldalakon
fürkészhető ki az Ungarorum Rex (a
magyarok királya), a Pannoniorum Rex (a pannóniaiak királya), a Hungariae Rex
(Hungária királya) nagyon sablonos, inkább bizánci arca. Ehhez mi lenne a
protestáns „ecsetvonás”?
Induljunk ki abból, hogy az
Intelmek 1027-es megszületése nem Szent István kézírása, és nem is az ő
szellemi alkotása. Születése mögött viszont bizonyosan királyi és apai szándék,
sugalmazás állhatott. Az Intelmek bevezetése szerint: „Én sem restellem, szerelmetes fiam, hogy neked még életemben
tanulságokat, parancsokat, tanácsokat, javaslatokat adjak, hogy velük mind a magad,
mind alattvalóid életmódját ékesítsed”. Feltehetőleg Asztrik érsek és művelt, írástudó szerzetesei fogalmazták. Sajátos reciprocitással:
amit a király erkölcsi és kormányzási tanulságként élete addigi küzdelmes, harcban,
diplomáciában, a keresztyén hit terjesztésében szerzett, azt érleltette ki és
fogalmaztatta meg tanult papjaival. De ez vissza is hatott rá. Az uralkodói ideákat igyekezett maga is
követni, amint azt fiának, Imre hercegnek meghagyta. 1038. augusztus 15-én
bekövetkezett haláláig 11 éve maradt,
hogy ezeket az erkölcsi regulákat az egyház-, és országépítésben kipróbálja.
Most a visszavetítés és a megjelenítés szellemi mozgástana, szinkronitása
szerint igyekszem az egész későbbi magyar keresztyén államiságra hatást
gyakorló útravalót alapvető protestáns teológiai szempontok alapján röviden
értékelni. Van mit.
Krisztus-központúság, biblikusság, a hit tengelyértéke
A reformáció legfőbb egyetemes
elvei, amelyek mindegyik irányzatban összekötő erővel rendelkeznek, a solusok/solak. Így a solus Christus, egyedül Krisztus, a sola Scriptura, egyedül a Szentírás,
a sola fide, egyedül a hit, a sola gratia, egyedül kegyelem által és a soli Deo
gloria, egyedül Istené a dicsőség. Ezek mintegy áldott csírák vagy előlegek
ott szunnyadtak az Intelmek soraiban, legegyetemesebb
keresztyén értékekként. Az Intelmek első sora: „A mi Urunk Jézus Krisztus nevében”. Mindaz, ami a királytükörben
ezután következik, valójában annak Lelkével, szellemi és erkölcsi tanításával
valósul meg, aki ezt mondta: „Nekem
adatott minden hatalom mennyen és földön” (Máté 28,18). Ez a solus Christus egyik jelentése és jelentősége.
A minden hatalom Jézus Krisztusa az, aki a minden hatalommal soha nem
rendelkező földi királyoknak, fejedelmeknek adja a részhatalmat. Ahol nincs meg
ennek tudata, hite, ott a részhatalom nem alázatos szolgálat, hanem zsarnokoskodás. Krisztus embersegítő teljhatalma
a királyi méltóság mértéke, értéke, rangosítója és határa.
A második, nagyon szembetűnő
sajátossága a latinul írt, de magyarságvédő királytükörnek a
biblikussága, amit protestáns eleink a sola
Scriptura kifejezéssel jelöltek meg. A 10 regula, tíz fejezetben mindig ó-,
és újszövetségi alátámasztást, indoklást lap. Összesen 19 bibliai Ige a
fundamentuma az erényeknek, 9 az Ó-, 10 az Újszövetségből került az Intelmekbe.
A harmadik kulcsfogalom, ami a királyi arckép spirituális vonásai
közé felkerül, a hit szerepe. A sola fide, egyedül hit által elvének
többszázados előfutáraként, ugyan a katolikus hit megőrzéséről van akkor még
szó, de ahol ez a Szentírásra támaszkodik, ott ez a reformáció hitértelmezésével
is rokonítható. A „szent hit” kerül az első helyre a királyi méltóság tartalmi
elmei között. A hitben minden alattvalónak mutasson példát az uralkodó. Hit és
jócselekedetek összefüggenek. A lelki fegyverzetben is fontos a hit pajzsa.
Ebbe a fejezetbe még egy rövid szentháromságos hitvallás is belekerül,
az Atyáról, a Fiúról és a Szentlélekről, akikkel kapcsolatban „kétely hozzád ne
férjen”. A hit fontosságát mutatja, hogy egyetlen rövid fejezetben 10 utalás
van a hitre. Fontos a királyi méltóság megőrzésében az imádság. Ezáltal tisztul meg a bűnöktől még az uralkodó is.
Gyakorlati etikája a királytükörnek az erényekben
mutatkozik meg, melyek a király koronájának igazi ékkövei. Nyolcat sorol fel István fiának, elképesztő
gyengédséggel: „Szerelmes fiam, szívem
édessége, sarjam jövő reménysége, a szeretetre támaszkodva” mindenkihez
legyen irgalmas, türelmes, erős, alázatos, mértékletes, szelíd, becsületes,
szemérmes. Micsoda erénytan! Ezek közül egynek a gyakorlása is hozzásegít a jó
és konstruktív egyéni, és közösségi viszonyokhoz. Tartást és megtartást biztosító erények ezek. Az isteni kegyelem, a sola gratia fontosságára
már a II. regulában figyelmeztet: „az
isteni kegyelem bennünket mérhetetlen irgalmában érdemtelenül elárasztott (reformátori mélység!)”. Ezért ezt nehogy
a tunyaság, restég, hanyagság megrontsa. A keresztyén alázat biztos jele, és a királyi önismeret megnyilvánulása ez a mondat: „Azért is nevezték az első királyokat nagyságosnak, mert az egyházat
nagyobbították”.
Az Isten kifürkészhetetlen akarata volt, hogy az őszülő király
Intelmeinek megvalósulását Imre herceg fiában ennek korai elhalálozása miatt
nem érhette meg. Nemzetünkben, magyarságunkban ezen az ünnepen legyen késői,
élő visszhangja a királytükörnek: Légy ember becsülő a digitális korban is, ó
magyar!
Comments
Post a Comment