SPIRITUÁLIS ÁMULATTAL ISTENÜNK ÉRTÉKALKOTÓ JELENLÉTE ELŐTT
Dr. Békefy Lajos
Hit- és kultúrkincsek
kozmikus áramlásában élünk – felfogjuk egyáltalán?
Bizonyosan mindenki átélte már azt a különös lelki-szellemi állapotot, amikor így szólt magában: tovább már nem megy. Nem tudok többet befogadni a szépségből, a meglepetésekből, az élményekből, a hol fenn, hol lenn helyzetekből. Ilyenkor személyes létezésünk határait tapogatjuk le, mint azok a példázatbeli kisgyermekek, akik megkérdezték: mi a hit? S erre bekötött szemmel odavitte őket hittantanáruk egy elefántszoborhoz. Az egyik szerint a hit olyan, mint egy hatalmas ormány, amivel az igazság vizéből merítünk. A másik szerint: a hit olyan, mint az elefánt oszlopos lába, neki támaszkodhatunk, de ha kell, erős védelmet ad. A harmadik szerint: a hit olyan, mint az agyar, értékes, drága, fantasztikus akkor is, ha megőrölik, vagy ha megfaragják mini szobrokká. A hit fehér arany, ami értéket ad a földi életnek. Mindegyikben van valami az igazságból, de egyik sem az igazság.
Ilyesféle érzések között
járok-kelek manapság az Arno partján. Látom, érzékelem Európa szellemileg dúsgazdag
reneszánszát a fantasztikusan gazdag firenzei templomkincsek között. Dante isteni komédiája, Giotto beszédes
falfestményei, Michelangelo tökéletes Dávid–ábrázolása láttán, vagy az
Uffiziban megcsodált Dürer, Caravaggio, Tiziano, Botticelli, Leonardo da Vinci
és más halhatatlan mester művei között. Befogadhatatlan
a keresztyén kultúra remekmű áradata. Mindehhez még a belső végtelen, a
szeretet-csoda láttatója, a galambok, őzikék, virágzó völgyek és kertek, a
csillagok ihletett fuvolása, himnuszköltője, a teremtésig vissza-egyszerűsödött Szent
Ferenc és Assisi éjjel-nappal sugárzó szentség-közvetítő lelkisége. Az
utóbbi napokban hozzátársult ehhez a messzi, jó 12 ezer kilométerre található,
a dél-kínai tenger partjára lejtő protestáns templomcsoda, a Julong-hegyi
bárkatemplom látványa és üzenet-gazdag jelenléte a kommunista
birodalomban. A jövő hajója, a
megmentés, a minden jelenvaló és eljövendő, vízözönnel szembeszálló isteni irgalom
jeleként, távol-keleti Szent Ferenc hajóként, hirdetve a teremtett világ
Krisztusban megvalósuló túlélés esélyét. De mi végre ez a szellemi-lelki
áldás-, és kincsáradat?
Elég, nincs
tovább!
Mi lesz, ha elhangzik majd a kozmikus megrengető, isteni szó: ELÉG! NINCS TOVÁBB! Felfogjuk, mekkora értékáramlás megajándékozottjai és felelősei vagyunk a teremtésbeli
ősi mandátum értelmében: „Fogta az
Úristen az embert, és elhelyezte az Éden kertjében, hogy művelje és őrizze azt” (1Móz 2,15). A művelés, őrizés helyett
nem inkább a fogyasztás, az Istentől
elbitorolni vélt létbizonytalanság zsákutcájába futottunk bele? A „nektek adok minden maghozó füvet, fát, amelynek
maghozó gyümölcse van… legyen mindez a ti eledeletek”, s minden földi állat
(1Móz 1,29) nem teljes félreértése, hogy szinte mindent csak eledelnek, fogyasztási
cikknek tekintett az emberiség eddigi történelme során. Leginkább ma? A föld művelése, latin
szóval kultúrálása, őrzése értékképzés.
Nem fogyasztó, hanem adó, ajándékozó, továbbadó, megtartó kulturális szintet jelent.
Így élünk vele? Rettenetes öröksége az emberiségnek, az önkiűzetés, az önszáműzés, az önmigrációs sorstalanság terhe az
édenkerti engedetlenség áraként. Pedig lehet fordítani rajta Jézus, a Szabadító kereszttámasztékával. Ehelyett
jövővel, történelmi kataklizmákkal, válság-bukdácsolásokkal fizetünk érte.
Végigfut rajtam a felismerés: amikor itt a keresztyén civilizáció és kultúra csúcsai között roskadozva járok, s közben látom Isten cselekvését, hogy Őt még ezzel az önrontó tehertétellel sem lehet kiűzni földi teremtett világából és elidegeníteni lelke alkotásától. Micsoda kozmikus hűség ez! Miközben Európa és benne Magyarország is a formálissá lanyhuló keresztyénség jeleit produkálja, aközben Isten viszi tovább megváltó munkáját egyre Keletebbre, Délebbre. Ázsiában, Afrikában és Latin-Amerikában valóságos pünkösdi Lélek-forradalom zajlik, izzó szeretetforrások felfakadásával pogány- és néphitek ezredéves lávaborítóját törve át a kontinensek ébresztésére! Az egykor a választott nép előtt vándorló füst-, és fénylő felhőoszlop nem hamvadott el, csak odább költözött, mivel az nem Izrael tulajdona, hanem az Úré, minden nép alkotójáé. Ma Ázsiában, Afrikában, Latin-Amerikában szállnak fel Őelébe tiszta, megújult életáldozatok jó illattételei megtérő százmilliók szívéből. Előttük, közöttük jár az Úr Igéje, Szentlelke, szeretett Fia fénylő keresztjével, az evangélium fényoszlopával. Hogy felemelje, megnevelje, rászoktassa a népeket a gyümölcsöző, s nem csak gyümölcsfogyasztó, a magvető, s nem a másokat megvető, Isten szerinti termékeny élet-, és értékrendre. Amíg minden földrészen be nem következik, hogy az evangélium szól minden néphez, addig ez hangzik el: ez még nem elég. De mindehhez és a beteljesedéshez „elég néked az én erőm” (2Kor 12,9).
Stádiumok, hitbeli
pí-érték, lélek stadionok…
Az sem véletlen, hogy a keresztyén kultúra legkülönbjei, a
próféták, a Krisztus-követő váteszek, apostolok, látnokok, az ihletett lelkek az emberiség
és a társadalmak életében bizonyos fejlődést
ismertek fel. A fejlődés motorjaként
pedig a hitet, a vele összhangban maradó, egymást közösen termékenyítő gondolkodást jelölve meg. A legősibb
teológiai látások abból indultak ki, hogy a Biblia elején lévő teremtéstörténetből,
majd az elvesztett paradicsom (Milton) felismeréséből, aztán a Nóé bárkájában és
a kereszten, s a feltámadásban megvalósuló világmentés
fázisain át jut el az emberiség a Jelenések könyve mennyei Jeruzsáleméig, a
fantasztikus üvegtengerig, a pi-π érték, a 3,14 istenadta alapmértékéig és
értékéig. Az, hogy közben az ösztönös, fogyasztói létszinttől elemelkedve a tudatosság, a
lelkiismeret, az erkölcs lépcsőfokain át emberiség méretekben és egyénileg is
el lehet jutni kegyelmi túlerővel a földi csúcsig, tehát a vegetatív létstádiumtól a kreatív, alkotó létszinten át az értékképző
stádium ölelésében egészen a vallási, sőt az üdvözítés-értéket jelentő
hitstádiumig. Ez szintén pí-érték. Pisztisz-érték, a hit görög szava értelmében. Kant, Hegel, Kierkegaard, vagy éppen a katolikus P.
Th. de Chardin kozmikus Krisztus-tudat állapota, ez a lelki-szellemi fejlődés az emberiség legnagyobb jövőesélye és
lehetősége. És közben mindenki olyan lélek-, és felekezeti stadionokon
keresztül teheti meg az egyéni és a közösségi innováció zarándokútját, hogy egy-egy
győztes mérkőzés után boldogabban, elégedettebben, gazdagabban és üdvösebb
felebarátisággal, szolidaritással léphet tovább.
Mindenütt
belső fényoszlopok, evangéliumi igazságok vezetnek minket a stádiumok
grádicsain - tovább és felfele. Istennek a tovább, a felfele, a minőségi élet, a Hegyi Beszéd világa
felé terelő Igéje kalauzolásával. Amiként a mai evangélium üzeni: „Világosság
vagytok az Úrban, éljetek úgy, mint a világosság gyermekei. A világosság
gyümölcse ugyanis csupa jóság, igazság, és egyenesség” (Ef 5,8b-9). Mennyi van
meg ezekből a hit-, és üdvértékekből bennünk, hazánkban, a mi magyar
stadionunkban? Lesz-e elég üdvkincsünk, amit majd egyénileg, közösségileg,
nemzetként, népként felmutathatunk az előtt, Aki kimondja majd a végső,
megmásíthatatlan, megfellebbezhetetlen ELÉG szót!? Ma még tehetünk azért, hogy
ne a semmivel érkezzünk meg Isten elé. Ezért szólnak még a vasárnapi harangok –
hétközben is.
Comments
Post a Comment