PÁRIZSBA BESZÖKÖTT AZ ŐSZ ÉS PROTESTÁNSOKAT TALÁLT
PÁRIZSBA BESZÖKÖTT AZ ŐSZ ÉS PROTESTÁNSOKAT
TALÁLT
KÉPEK A FRANCIA
PROTESTANTIZMUS TÖRTÉNETÉBŐL
Dr. Békefy Lajos
Lenyűgöző szellemi-lelki egyidejűségben
Különös szellemi, sőt pneumatikus
egyidejűségben élek itt torinói szobámban. Kitekintve az ablakon, minduntalan
megidéződik bennem Kossuth alakja. Gondolatban átpillantva a piemonti Alpokon, fantáziám
fénysebességgel száguld Párizs felé. A protestáns Párizs felé, mert hogy ilyen
is van. Nem csak lutheránus Wittenberg, református Genf, Heidelberg, Utrecht, Edinburgh,
anglikán London. Utóbbiakról sokszor és sokat hallottunk, sokan jártak is arrafelé,
talán tanultak is valamelyik nagy múltú egyetemen. De arról a francia
protestantizmusról, ami századokon át vívta a legkülönbözőbb módon élet-halál
harcát, de az örökkévaló, legyőzhetetlen Krisztus Király által mégis
minduntalan talpra állt és menetelt tovább, talán kevesebben tudnak. Reformáció
hónapja, október közeledtével ezért emlékezetünk távcsövét franciaföld felé
fordítjuk. S elindulunk oda, ahol másfél századon át nyolc vallásháborút álltak
ki francia hittestvéreink. Legyőzhetetlenül, kiirthatatlanul. Kik jutnak
eszembe ebben a fantasztikus szinkronitásban? Ady: „Párisba tegnap beszökött az Ősz./Szent Mihály útján suhant nesztelen”.
Micsoda különös egybeesés, hogy ezt a cikket a református költőóriás sorai éppen
ma, Mihály napján keretezik. Protestáns világunkban a Losung több, mint 60
nyelven megjelenő bibliaolvasó kalauza szerint ma az Ige: „Az Úr angyala őrt áll az istenfélők mellett, és megmenti őket”
(Zsolt 34,8). Szinte kiszúrják szemünket a napi kis csodák: az Ige, a szellemi,
pneumatikus szinkronitás, Ady, Párizs, francia protestantizmus egyidejű
feltűnése egyetlen gondolatvillanásban. De még nincs vége turini látomásomnak.
Amint Párizs fele fordítom lelki optikámat, nem az Eiffel torony vagy a Notre
Dame, nem a Louvre jelenik meg bennem, hanem Illyés Gyula reformációi hatalmas
verses hódolása. A felidézett múltból pedig a francia protestáns arcélek
rajzolódnak ki. Ahogyan Illyés a súlyos
kérdést felteszi: „De nem volt nagy ár/mégis
a harminc évi döghalál,/d'Aubigné dühe, Coligny halála,/Szent Bertalan
bosszútlan éjszakája…”? Folytatva a költői kérdést: ki tudja ma, főként a „Z”
és alfa generációból, mi vezetett Szent Bertalan bosszútlan éjszakájához, ki
volt d’Aubigné, Coligny? S hogy a hazájukból elüldözött mintegy 350 000 hugenotta
francia protestánsok milyen fontos szerepet játszottak Berlin és Washington,
Genf és Skandinávia szellemi, ipari fellendülésében? Lapozzuk csak fel a párizsi
Protestáns Múzeum weboldalát (https://www.museeprotestant.org/parcours/paris-protestant/).
Francia, angol, német nyelven tárul fel az a világ, ami Isten adta kreatív, szellemes
és hithű gallok által épült fel. Bármennyire
is próbálták kiirtani, vagy mint magos Déva várának leomló falait Kőműves
Kelemen és társai szakadatlan újra építették, hasonló történt francia földön és
a hitbeli, nyelvi identitásukat hazájuktól távol is megőrző hugenottákkal. Újra
építkeztek, mert mindenütt a kősziklára, Krisztusra építették fel önmagukat,
családjaikat, kultúrájukat, hitüket. A
magyar protestantizmus októberi tiszteletadását is kifejezik majd ezek a sorok.
Történelmi tiszteletadásunk során szemeink előtt lebeg a nagyon mély értelmű hugenotta
kereszt rajzolata és üzenete. Erről a wikipédia
így ír: „A hugenotta kereszt (franciául: La
croix hugenote) a protestantizmus református, azon belül is a francia
ágának jelképe. Eredete ismeretlen, a francia protestánsok már 1688 előtt
ismerték. Szimbolikája: 4 háromszög – a négy evangélista; 4x2 kis kör – a nyolc
boldogmondás, illetve a szenvedés könnyei; liliomok (bourbon nemesi címer
virága) – a tizenkét apostol; galamb – a Szentlélek”. Azt is tiszteletadással
idézzük fel, hogy a francia arisztokrácia nagy építészetében, a 16-17.
században gyönyörű kastélyok, tervezett kastélykertek, középületek sokasága
őrzi a hugenotta hívő matematika és arányérzék, szépérzék, esztétikai kultúra
olykor lenyűgöző alkotásait. Ennek a hugenotta építészeti kultúrának lett aztán
máig kimagasló alkotása a new yorki Szabadság szobor, a francia Frédéric Auguste Bartholdi műve.
Pillantás a legrégibb új hídról
Mielőtt Ady Párizs-szerelme
búsongásába belefeledkeznénk („égtek lelkemben kis rőzse-dalok:
Füstösek, furcsák, búsak, bíborak…), s a két, magyar líránkban is megörökített
jeles francia református személyiségre figyelünk, egy kis párizsi hangulatot
csak engedjünk belopakodni fantáziánkba. A
francia szellemi játékosság egyik kőbeörökített tüneménye a Pont des Arts, a
Művészetek hídja, amit új hídnak neveznek, mégis ez Párizs legrégibb hídja.
(Ez a csűrcsavar a dologban). Alapkövét 1578-ban tették le, III. Henrik
uralkodásakor. 1606-ban fejezték be, IV. Henrik országlásakor. S ami
történeteink szempontjából érdekes: tervezése és az első áthidalás megépítése Jacques Androuet du Cerceau hugenotta építészdinasztia második
generációs tagja nevéhez fűződik. Munkásságát őrzi a Fontainebleau-i kastély
reneszánsz szárnya, s más neves kastélyok. Ő volt az első, aki építészettörténetileg
is érdekes könyvvel gazdagította hazáját: „Franciaország kitűnő épületeinek
rajzai” címmel (1560).
Illyés versének két francia hugenottája
Gaspard de Coligny (1519-1572)
katolikus vallásban nevelkedett, 1552-ben II. Henrik kinevezte Franciaország
admirálisává. Châtillon ura volt, amikor fogságában (1557) csatlakozott a
reformáció eszméihez, miután a Saint-Quentin-i csatában veszített. Fivérei
szintén a hugenotta tábor jeles alakjai voltak. François d’Andelot öccse szintén
hadvezér, Odet bátyja pedig bíborosi
rangját feladva lett a reformáció híve.
Catherine de Medicis-vel együtt
előkészítette a poissy-i kollokviumot. A Condé herceg Jarnacban bekövetkezett
halála után a protestánsok vitathatatlan vezetője lett. A Saint-Germain-i béke (1570)
után Coligny-t meghívták az udvarba, ahol a király kegyében részesült. Ő
ösztönzi IX. Károlyt, hogy támogassa a holland lázadókat II. Fülöp spanyol
király ellen, ami a Guise-család vezette Liga felháborodását váltja ki. 1572.
augusztus 22-én Coligny merénylet áldozata lesz, amely mögött Catherine de Medicis
és valószínűleg a Guise-család áll, függetlenül attól, hogy Spanyolország
megbízásából történt-e. Ez a sikertelen merénylet mindkét táborban haragot és
félelmet váltott ki. Az augusztus 23-ról 24-ére virradó éjszakán – Szent Bertalan éjszakája – a királyi
gárda rátört a sebesült admirálisra, és háznépével együtt lemészárolták.
Holttestét az utcára hajították, később megcsonkítva a Szajnába vetették, fejét
bebalzsamozva Rómába küldték.
Agrippa d’Aubigné (1552-1630)
francia protestáns költő, történetíró, katona, meggyőződéses hugenotta. Kálvinista
családban született, Kálvin, Théodore de Bèze és a kálvinizmus tanain
nevelkedett. Tizenhat évesen belépett Condé herceg hadseregébe, majd Henri de
Navarre társa lett, és részt vett a vallásháborúkban. Nem bocsátotta meg IV.
Henriknek, hogy áttért a katolicizmusra, és ellenségesen viszonyult a katolikusok
és protestánsok közeledéséhez. Fő műve a 9000 versszakból álló Les Tragiques ritka erőszakosságokkal ábrázolja
a hitsorsosai által elszenvedett üldözéseket. Ez a verses opus a Bibliából
táplálkozó prófétai látomás, igazi beavatási út, amely a szenvedéseken
keresztül Isten diadalához és dicsőségéhez vezet. Miután a katolikus udvari
párt menedékhelyén, Saint-Jean-d’Angély-ben is üldözőbe vették, d’Aubigné
elhagyta hazáját és Genfbe költözött (1620), ahol megérte (nem első) halálos
ítéletét is, amelyet nem hajtottak végre. Genfben haláláig az irodalomnak élt
és köztiszteletnek örvendett.
Comments
Post a Comment