A REFORMÁLÓ ÚR NYITOTT FÜLEKRE TALÁLT EURÓPÁBAN --- A MEGÚJULÁS EMBERI OLDALA: FÜL, SZEM, EGÉSZ VALÓNK ISTENRE FIGYEL
A REFORMÁLÓ ÚR NYITOTT FÜLEKRE
TALÁLT EURÓPÁBAN
A MEGÚJULÁS EMBERI OLDALA: FÜL, SZEM, EGÉSZ VALÓNK ISTENRE FIGYEL
Dr. Békefy Lajos
Keresve sem találni kifejezőbb alkotást, amiben a reformáció
lényege érzékletesebben állhatna előttünk, mint Toni Zenz
rézkompozícióját. Az 1957-ben készült alkotás az esseni Krisztus békessége
templomban látható. Címe: A fülelő.
Három évnyi heidelbergi teológiai tanulmányaim során volt módom személyesen is
megtekinteni ezt az alkotást, amire először 1973-ban bukkantam egy protestáns
elmélkedéskötetben („Ifjúság Istennel”)
wittenbergi ösztöndíjas évem alatt. Azóta is őrizem. Újra, meg újra fellapozom
reformáció hónapjában, mivel nem szeretem, ha egy-egy jelentős ünnepet csak
emléknapján tisztelünk meg figyelmünkkel. Hiszen minden keresztyén, protestáns,
református ünnepünk hátterében, valójában előterében is az élő valóság, a
Szentháromság egy örök Isten valamelyik személye áll.
Mi tehát a reformáció a szobrászat rézalkotásának fémnyelvén (is)?
A
csupa fül létezés, még a kezek tölcsérével is felerősített hallás – felfele. És
a csupa szem létezés, a mindenfajta ellenfényeket, ellenárnyékokat megszűrő kézkagyló
által védett - felfele tekintés. Így tehát a reformáció: egész létünkkel,
földi valónkkal, a hallás-látás, valamint az egész agy, lélek, szív teljes
ráfordulása, ráhangolódása, rálátása, ráérzése, megszívlelése Isten érzékelhető
valóságának.
Továbbá: mi a reformáció lényege, az igei keretezés tartalma,
Kijelentés-lényege?
Az, amit Pál a hit lényegéről valló, leginkább reformációs
levelében, a római gyülekezethez írottban így fogalmazott meg: A hit tehát hallásból van, a hallás pedig
Krisztus beszéde által (Róm 10,17). Az egész Szentíráson végig húzódik Isten
hangja, mindmáig és a történelem végéig. A vox Dei a vox humanaba, Isten szava emberi szóba burkolózva. Mintegy
álruhában, de félreérthetetlenül járva velünk a történelmi utat, az emberiség
Isten-útjait, Európa és a nagyvilág istenes hallás-látás útjait, élménypillanatait.
A reformáció nagy fogalmai: solus Christus/egyedül Krisztus, sola Scriptura/egyedül a Szentírás, sola fide/egyedül hit által, sola gratia/egyedül kegyelemből, soli Deo gloria/egyedül Istené a
dicsőség után, mellé, elé odaírhatjuk: sola
vox Dei – solus auditio. Egyedül Isten
hangja, egyedül hallás által ismerhetjük meg a minden emberi érzéken,
érzékelésen, még a „spirituális materializmuson” is messze túllévő, mégis
ezeken át is önmagát tapasztalati valósággá, érzékelhetővé tevő örök Istent. A
csupafül szoboralak egész létével, lényével, mint egy hatalmas hús-vér-lélek-szellem
radarernyő érzékelni, befogadni akarja Istent, amennyi csak emberi
szenzóriummal, külső-belső érzékelő szerveinkkel Őbelőle befogadható.
Emlékezzünk csak: milyen akusztikai csodává tette magát az Úristen, amikor szellős alkonyatkor
sétált az általa alkotott, gyönyörűséges Kertben, s kiáltott az ember után: „Hol vagy?” (1Móz 3,8-9). A teremtéstörténet első akusztikai hangélménye
Ádámé, Éváé volt, az emberkereső Úristen hangja. A Biblián átszűrődik ez a
halk, szelíd, féltő hang.
Kedves bibliai
jelenetem:
egy este az Úr szólt az ifjú Sámuelhez. Éli segítségével Sámuel idővel felismerte
az Úr hangját, s így felelt: „Szólj Uram, mert hallja a te szolgád” (1Sámuel 3,9). Ez a halláskészség, ez a nyitott fül és szív
minden megújulás, reformáció lényege. Az
egyéné és az egyházé. A népeké és a nemzeteké. Ahol Jézus Krisztus hangja a
századok során nyitott fülekre talált, talál, fog találni, ott történik a reformáció.
Az a belső nagy erjedés, tisztulás, árformálódás, renováció, innováció újabb
töredék-fogalmakkal, amivel kapcsolatban maga a Főreformátor Jézus, aki annyiszor felujjongott a Szentlélek által, ezt mondta: „Magasztallak, Atyám, menny és föld ura, mert elrejtetted
ezeket a bölcsek és az értelmesek elől, és felfedted
az egyszerű embereknek” (Lukács 10, 21-22). Egyszerűen és lenyűgöző
pontossággal fogalmazza meg Lukács, az orvos-evangélista: reformáció ott van,
még Jézust is ujjongásra, örömre felhangoló eseményként, ahol a Szentháromság
három személyes életvalóságként van jelen, mint itt az Igében, a Hangban. Jézus a jeruzsálemi téridő
koordinátában a Szentlélek által
ujjongó magasztalásra hangolt lélekkel magasztalja a menny és a föld urát, Atyját. Aki ott, ahol így jelen van, egyszerre
absconditus és revelatus Isten. Elrejtő és elrejtőzködő Isten az
okoskodók és a puszta kutatói ridegséggel kiváncsiskodók elől, de magát odaadó,
megismerhetővé tevő, revelatus, közelivé hajoló az
egyszerű embereknek. Akik nem csak a fülükkel keresik, hanem szívük és teljes
valójuk szomjúságával, éhségével, az örök életre forrásozó vízként, az örök életre
tápláló kenyérként vágyódnak Istenre. Az ilyeneknek a külső világ hangjain,
harmóniáin vagy kakofóniáján, hangzavarán túlhalló
fülük van. Az ilyeneknek a láthatókon túllátó
szemük van. Ő mindenki számára hozzáférhető, ha az egyszerűek alázatával, minden
ha, előfeltevés, de nélkül, előítéleteink levetkezésével közeledünk Őhozzá.
Az esseni templom fülelő rézszobra kiábrázolja azt, amit
Mesterünk, az élet és az örök élet ismerője, titkainak birtokosa és megosztója minden idők,
helyek, személyek, korszakok, népek, kontinensek múltbeli, jelenkori és
jövőbeli reformációjából szükségesnek és elégségesnek tartott felfedni, az
igazi boldog emberi állapotról: „Boldog
az a szem, amely látja, amit ti láttok. Mert mondom nektek: sok próféta és
király szerette volna látni azt, amit ti láttok, de nem látták, és hallani azt,
amit ti hallotok, de nem hallották” (Lukács 10,23-24). Ez az egész
érzéki-lelki világunkat átható teljes megújulás, igazi személyes és közösségi
reformáció ott hoz új tavaszt, ahol az Igék nyomán, a csupafül rézfigura néma üzenetét
felfogjuk: A reformáció mindig a szív reformációja, vagy semmit sem fog
megújítani (Hans-Joachim Eckstein német protestáns teológus). Ez a megújítás a
fülön át ér célba. Vagy ahogyan a múlt század holland református Kantja, H.
Dooyeweerd az Igén mint világegyetemet
és emberi sorsokat formáló, fordító, új és tartós irányba reformáló fix
erőforráson tájékozódva ismerte fel a lényegek lényegét. Így: ”Minden
egyházat, mindenféle teológiai irányzatot, mindenfajta keresztyén filozófiát,
legfőképpen a szívünket nyitva kell tartani a Krisztus általi reformálás,
megújítás előtt. Ez megjelenhet úgy, mint rejtőzködő, búvópatak-reformáció,
felszín alatti szellemi-lelki életesemény – ez a reformatio abscondita –
a rejtett, belső reformáció. De megnyilvánulhat jól felismerhető módon, reformatio
manifestaként, mint közösségi erő, ház, haza, egyház, nemzet-, és népemelő
új életminőség”.
A reformáció mai csodáját, történő valóságát,
Szentlélek-eseményét az éli át, aki naponta képes legalább ennyit megtenni a rejtőzködő
és a nyílt megújulásért, mint amit Cseri Kálmán sok évvel ezelőtt hatékony
egyszerűséggel, a Jézusra figyelő ember csupa fül, csupa szív alázatával
megfogalmazott:
Szívem csendben az Úrra figyel, ki segít…
Comments
Post a Comment