Gondolkodásunk, ismereteink reformációjáért - MI IS AZ ISTENI GAZDASÁGTAN, A GODECONOMICS?
Gondolkodásunk,
ismereteink reformációjáért
MI IS AZ ISTENI GAZDASÁGTAN, A GODECONOMICS?
Dr. Békefy Lajos
Úgy elfelejtjük, mintha nem is létezett volna - pedig csak nem tudunk róla
Századunk elejétől fogva fontos
egyéni eligazítást kínálnak a „Bibliai
ökonómia 101 szabálya” nevű kurzusok, a pénz, a pénzgazdálkodás megértésére,
keresztyén üzleti tanácsadással, pénzügyi stratégiákkal egyházakban,
családokban. Vannak remek gazdaságtani
mini-kurzusok, különböző szintű (általános, közép és felsőfokú iskolai), és
idejű, 2-6 napos blokkok. Protestáns kurzusok a családi pénzügyi gazdálkodásról
Ausztráliában és Új-Zélandon a református egyház szervezésében, Biblical Family Economics, bibliai-családi gazdaságtan címmel. E
kurzusok alapfogalma évtizedekkel ezelőtt új szó volt: GODECONOMICS, azaz isteni
gazdaságtan, vagy Isten gazdaságtana, amint azt a Bibliában látjuk. Kétségtelen
tény, hogy a reformáció korának gazdasági, gazdaságetikai felismerései, s ennek
nyomán a sajátos gazdálkodási gyakorlat nem jöhetett volna létre a bibliai gazdálkodás,
gazdaságszemlélet és gyakorlat felismeréseinek tanulmányozása, részbeni
átvétele nélkül. Az egykori és a mai szemléletet sarkalatosan formálták azok az
alapvető felismerések, amelyek szerint a bibliai Godeconomics, gazdaságtan
célja az Isten akarata szerinti gazdasági és gazdálkodási szemlélet, látásmód,
viselkedés, magatartás, gyakorlat, erkölcs kialakítása, de legalábbis
tekintetbe vétele, megfontolása innovatív gondolkodásunkban. Ennek egyik
saroktételét képezi az a szemléleti főszólam, ami végigvonul az 1Mózes 1-4 fejezetén.
Eszerint a tulajdonos, de nem a
nagytőkés az Úr, mi pedig sáfárok, de nem rabszolgák vagy lélegző csavarok
vagyunk. De minden az Övé a teremtés jogán. A Zsoltárok 24-ben ezt olvassuk: „Az Úré a föld, és ami betölti, a
földkerekség és a rajta lakók. Mert ő vetette meg az alapját…”. Pál apostol
egyes, a vagyonukra büszke, elbizakodott korinthusiaknak ezt írta: „Mid van, amit nem kaptál? Ha pedig kaptad,
miért dicsekszel, mintha nem kaptad volna?” (1Kor 4,7). Hatalmas érv ez a
sokkal későbbi, abszolút ragadozó kapitalizmus ellen. És a legújabb kori, magukat
mélykorrupcióval, adóvisszaélésekkel milliárdossá ügyeskedő, mindenkin átgázoló
fehérgalléros, „elegáns” bűnözők ellen.
Az elég etikája és gyakorlata vagy a felélt jövő
A Godeconomics-ban, azaz a bibliai isteni gazdálkodásban fejlődés, előrehaladás
figyelhető meg. Az említett alaptényből (a
tulajdonos az Úr) kiindulva, a következő fokozat: eljuttatni a gondolkodást a Mammontól
a mannáig, a bebiztosítottságot ígérő hamis bálványoktól a gondviselés-hitig, a mannáig. Az
egyiptomi húsosfazekaktól az ígéret földjének reménységéig és magatartásszabályozó
valóságáig és a hit kockázatvállaló merészségéig. Következő szint: az
emberek elvezetése neveléssel, szemléletformálással az elégedetlen
materializmustól, az elégedetlenkedő
pénzkultusztól, a soha semmi nem elég-től az elég etikájáig, lelkületéig,
gazdaságszemléletéig. (Iskolai, egyházi, családi oktatáson, példaadáson
keresztül is). Ezt 2Mózes 16,16kk-ban
így olvassuk: „Szedjen belőle mindenki,
amennyit meg tud enni”. Ez a manna-modell
még a redukált szükségletkielégítő
gazdaság, gazdálkodás szintje, amikor mindenki annyihoz jut hozzá, amennyire éppen aznap szüksége van.
Ebben a szemléletben és gyakorlatban az volt a fontos, hogy semmi se maradjon
másnapra, se pocsékolás, se megfontolt
és önző tartalékképzés miatt. Nem lehetett a mannát koncentrálni egyesek
kezében. A bibliai közösség valóban fogyasztási
és ellátási közösség volt, egyenlő elosztással. Úgy is mondhatjuk, hogy a kegyelemalapú szociális-gazdasági szemlélet
és gyakorlat ókori példáját kapjuk ebben a manna-modellben. Kizárólag sabbatra készülve volt megengedett némi
tartalék félretétele. Az ószövetségi elég a megelégedés isteni gazdaságteológiáját fejti ki nagyon
gyakorlatiasan, a jelenre, jövőre is érvényesíthető részletekkel. Diane Coyle nagyszerű könyvében: „The Economics of Enough” –ban (Az elég
gazdaságtana – magyarul is) arról gondolkodtat el, hogy a gazdasági
egyenlőtlenség egy évszázada nem látott mértékűre nőtt, s bekövetkezett a modern élet fogyasztói korróziója, roncsolódása.
Túlélési ellenpontként hogyan valósulhatna meg mégis az elég, elégséges
gazdasága? A fenntartható gazdaság? Hogyan legyünk boldogok anélkül, hogy a
jövőt felélnénk.
A mózesi modelltől a péteri alternatív gazdaságig
A Godeconomics további elemei
révén a jövőirányú gazdaságszemlélet és gyakorlat lehetőségeibe kapunk
bepillantást a mózesi modelltől a péteri
alternatív gazdaságig, a gondviseléshit révén. Ebbe az irányba mutat Mózes
intése, amikor a mannából egy keveset a jövendő nemzedékeknek rendel bizonyítékul
félretétetni: „Ezt a parancsot
adta az Úr: Egy teljes ómernyit őrizzetek meg belőle a jövendő nemzedékeknek,
hogy lássák, milyen kenyérrel tápláltalak benneteket a pusztában, amikor
kihoztalak benneteket Egyiptom országából. Áronnak pedig ezt mondta Mózes:
Vegyél egy edényt, tégy bele egy teljes ómernyi mannát, és helyezd el
megőrzésre az Úr színe előtt a jövendő nemzedékek számára!” (2Mózes
16,31-32). A manna így a
gondviseléshitre figyelmeztető jellé lett a jövendő nemzedékek életében is.
A
mannát menedzselték, azaz elosztották egymás között. Nem indult el privátvagyongyűjtés, egyéni felhalmozás, mannafelhalmozás
ad abszurdum mértékig. Cirkulációs
elosztási rendszer uralkodott: körbeadták, megosztották, amijük volt.
Ezt a gondviseléshitre épülő, közösségőriző, de isteni eredetű gazdaságerkölcsöt
ezredév múltával Péter apostol így írta le: „Minden gondotokat őreá vessétek, mert neki gondja van rátok”
(1Péter 5,7). Ez az újszövetségi tanácsolás Isten atyai jóságából következik.
Ennek jézusi transzponálása, lefordítása az élet gyakorlatára: „Ne aggódjatok tehát, a ti mennyei Atyátok
pedig tudja, hogy szükségetek van minderre” (Máté 6,31kk). A cirkulációs elosztási rendszerre
gyönyörű példákat adott az Úr Jézus a kenyérszaporításokkal, amikor 12 és 7
kosár maradék, tartalék is képződött
(Máté 14,13kk; Márk 6,30kk; Lukács 9,12kk; János 6,1kk). Ez a
gondviselésszerűen kapott javak megbecsülését jelentette Jézus utasítása
szerint: „Szedjétek össze a maradékot,
hogy semmi se vesszen kárba!”
(János 6,12).
Isteni gazdaságtantól a protestáns puritán hálaetikáig
A Godeconomics további fontos
szempontja: az egyéni gyarapodás, „tollasodás, zsírosodás” helyett az isteni gazdaságtanban, majd a
karakteres protestáns hálaetikában a
döntő mindig a közösség gyarapodása az
egyéni gyarapodással szemben. Legjobb
esetben a kettő arányos összekapcsolása valósult meg szociálisan érzékeny
adópolitikával, szolidáris adózással. A logikája ennek a szemléletnek így
működött: ahol a közösségnek jól megy,
ott az egyéneknek is jól fog menni. Fordítva ez már sokkal korlátozottabb: az egyéni jólét nem mindig garantálja a
közösség jólétét. Ennek a közösségorientált
gazdasági szemléletnek szép példája volt a jeruzsálemi őskeresztyén gyülekezeti modell: az ősgyülekezet tagjai vagyonukat,
javaikat eladták, szétosztották mindenkinek. Ahogyan éppen szükség volt rá –
azaz szolidáris elosztás felhalmozás
helyett! Ez a hívő szociális
gazdaságszemlélet ősi formája, amelyben a kooperáció és a másikra figyelés
már igen fontos komponens volt. Ebben az első, gyülekezeti gazdaságszemléletben
még a szövetségi manna-modell elemeit fedezhetjük fel (vö. ApCsel 2,44kk.).
(Folytatásban a bibliai
gazdaságszemlélet hátteréről, a szombat-gazdaságtanról, és a protestáns gazdaságetikáról
lesz szó).
Comments
Post a Comment