MAGYAR PROTESTÁNS ELEINKNEK SOK A KÖSZÖNNIVALÓNK - HIT ÉS GAZDASÁG INNOVATÍV ÖSSZEKAPCSOLÁSA
MAGYAR PROTESTÁNS ELEINKNEK SOK A KÖSZÖNNIVALÓNK
HIT ÉS GAZDASÁG INNOVATÍV ÖSSZEKAPCSOLÁSA
KÁRPÁT-HAZÁNKBAN
A H-M-P-M-H ALAPÚ PROTESTÁNS CSODAMODELL
Előző cikkünkből (Protestáns eleink világformáló szellemi,
gazdasági, szociális fejlesztő hatásairól) nyilvánvalóvá vált, hogy a
reformáció századát követően az 1800-as évek közepéig töretlen és rohamos
gazdasági fejlődés volt tapasztalható az európai protestáns országokban. Ennek
a fejlődésnek a hátterében a nemzetközi összehasonlító kutatások alapján egyértelműen
a sola
fide, egyedül hit által, Isten kegyelmével és erejével működő
gazdaságszemlélet állt. Ez lelkileg-mentálisan új hozzáállást jelentett
földhöz, tulajdonhoz, pénzhez, munkához. A munkát hétköznapi istentiszteletként
szemlélték (ora et labora – imádkozzál és dolgozzál), a takarékos, puritán,
felhalmozó, „skót” életvitel nemzetközi protestáns sajátosság lett. Emögött az
a gyülekezeti hitéletben és a kátékban, felekezeti hitvallásokban állandó
megerősítést kapó protestáns szemlélet is tengelyélmény volt, hogy egész életünket
hálából Istennek szenteljük, a kálvini és lutheri teológia értelmében minden
hívő ember egyetemes papsága dinamikus, innovatív erőt jelentő újdonságával.
Ezt nevezhetjük wittenbergi-genfi
modellnek, aminek alapképlete: H-M-P-M-H,
azaz hála, munka, pénz, munka, hála. Ez a
protestáns polgárosodás társadalmi alapképlete is lett. Az arisztokrácia
képlete más volt: P-BM-P, tehát a
vagyonos rétegek pénzüket befektették birtokba, iparosításba, kereskedelembe, később
bankokba, s ez termelte az újabb pénz. Másik cikkben majd visszatekintünk a bibliai
gazdasági képletre, ami a protestantizmusra is erősen hatott, onnan ered a
H-M-P-M-H, tehát: hála-munka-pénz-munka-hála modell. Most röviden ezzel a wittenbergi-genfi
modellel annyit jelzünk, hogy a magyar protestáns peregrinus diákok, akik
századokon keresztül az egyre magasabb fejlettségű protestáns országokban
tanultak (Svájc, Hollandia, Németország, Anglia, Skócia, Skandinávia), hazahozták
a H-M-P-M-H gazdaságerkölcsi szemléletet és gyakorlatot, s megpróbálták hazai,
erdélyi viszonyokra átültetni. Óriási hatással volt a magyar stipendista
diákokra ez a virágzó protestáns városokat, országokat felépítő gazdaságszemlélet.
Ennek alábbi, személyes tapasztalatokban, benyomásokban egy életre bennük
maradt modell hazatérésük után akár még a szószéki szolgálatokban,
prédikációkban is meg-megjelent, egyre több gazdag paraszti családot,
polgárokat, mestereket indítva a hála-gazdaság, a puritán, felhalmozó,
takarékos életmódja felé.
A hét, nyugati protestáns területen elterjedt motívumerő, ami
itthon is tovább gyűrűzött erősebb-gyengébb, tudatosabb vagy csak személyes
élménynarratívák formájában, a fenti ábrán felülről lefelé haladva így jelenik
meg: 1. a vallásszabadság (religious
freedom); 2. a nevelés (education); 3. a munkaerkölcs (work ethic); 4. a
vállalkozókészség, vállalkozói kedv ébresztése (entrepreneurship); 5. a
szociális, vagy közösségi etika normarendszere (social ethic); 6. a civil
társadalom területe (civil society); 7. szervezeti változások (institutional
changes). Némi túlzással azt is mondhatjuk, hogy századokon keresztül a protestáns országok gazdaságának központja nem a gyár, a föld, a
hitelintézet, az uzsorás volt, hanem szellemi-lelki központként a templom, a
gyülekezet, az egyház.
MAGYAR PROTESTÁNS GAZDASÁGTÖRTÉNETI, GAZDASÁGSZEMLÉLETI
PÉLDÁK
Szenczi Molnár Albert (1574–1634), Kálvin nagy művének, a Keresztyén vallás
rendszerének (Institutio) első
fordítója a Discursus
de summo bono (Diskurzus a
legfőbb jóról –
1630) teológusa a genfi modellt
hozta haza. Gazdaságetikája: a pénzt munkával kell
keresni. Ennek alapképlete: H-M-P-M-H, azaz nem szabad mások kárára gazdagodni.
Nem a P-M-P az emberséges modell. A gazdagodás ugyanis Isten áldása, hálával
tartozunk érte, de lehetséges megelégedés a kevéssel is. Protestáns erények: erkölcsös
munka + mértékletesség.
Laskai János (1605–?) a holland
modellt hozta haza,
Justus Lipsiusnak a polgári
társaság tudományáról írt
hat könyvét fordította
magyarra Bethlen István
papjaként. Főként adópolitikáról
írt, méltányos és igazságos adórendszerről értekezett. Azt vallotta és tanította, hogy 1) adó kell,
2) de igazodjék a közösség teherbírásához. 3) Fejedelmi ellenőrzés szükséges az
adószedők kegyetlenkedései ellen. 4) A szegényeknek
adó részletfizetést tett lehetővé, 5) és azonos szabályozást sürgetett köznépre
és fejedelemre egyaránt. Ideája a mértékletesség, a takarékosság és a puritán
életforma volt.
Apáczai Csere János (1625–1659) Magyar Encyclopaedia-ja
(1653, Utrecht) holland hatásokat mutat. Adásvételről, bérbeadásról, a munka prioritásáról
a H-M-P-M-H értelmében ír, a közoktatásban a gazdaságosság és a gazdaságtan
bevezetéséről értekezik, „A mü nem-zetünknek nagy
gondviseletlensége miatt”. A magyar közbetegség ellen hadakozik
szóban és írásban:
„nyittatnók már egyszer
fel álmos szemeteket...
ha az irigység meg nem enne
bennünket...”. Paraszti kalendárium kiadását kezdeményezi gyakorlati gazdasági,
mezőgazdasági ismeretekkel. Cserélő igazság, azaz a cserekereskedelem
rendszeréről ír, Kálvin kamatelméletét nem ismeri el, ami a kapitalizmus
működési alapelve (hitelezésnél 5% kamat). De a puritán erkölcsöt szorgalmazta:
a takarékosságot, a hasznosságot, azaz
hasznos dolgokra költést és az adakozást fontosnak tartotta. Az ökonómia
szerinte a házi, egyházi és a polgári társaság gazdálkodás-tudománya.
Martonfalvi Tóth György (1635–1681) szintén a holland hatásokat
terjesztette puritánként, nagyváradi, majd debreceni teológiai doktorként. Szent Historija c. könyvében (1681)
három kamatnemet különböztet meg: 1) a
megszorult embernek kölcsönadott tárgy vagy pénz utáni kamatot. 2)
Kockáztatott pénztőke utáni kamatot. 3) Késedelmi kamatot. Az 1. és 3.
szerinte nagy lopás.
A 20. századi magyar református teológusok, gondolkodók
főként holland, kuyperi hatásra „a
nagytőzsdei szédelgésekről, a pénzemberek üdvtelen spekulációiról” (Bartók
György), továbbá a szociális reformok szükségességéről írnak. Ám szocializmus
nélkül (Szőts Farkas). Már Troeltsch,
Weber nyomán elemzik a protestantizmus hatását a tudás, a szabadság és a
jólét növekedésére (Bernát István, Kovács J. István).
A BIBLIA MAGYAR NEMZETI MUNKAPROGRAM IS
Karácsony Sándor (1891-1952) a Bibliát a munka, a hivatás, a
magyar tett, az erkölcs foglalatának tartotta. Egyenesen így
fogalmazott: A BIBLIA MAGYAR NEMZETI
MUNKAPROGRAM IS! („Valahányszor a
magyarság tudakozta, s elfogadta Isten szent akaratát, mindig sikerült, amit
cselekedett...”).
Sebestyén Jenő (1884–1950), a holland eredetű történelmi kálvinizmus, a
kuyperianizmus legkiemelkedőbb hazai képviselője. Református etikájában Isten
dicsőségének szolgálatát tételezi a gazdasági élet területén is. Kálvinizmus és kapitalizmus (1911) c. munkájában
így ír: „Amerre a kálvinizmus elterjedt, ott az erős hitélettel
együtt a gazdaság is fellendült”. Itthon nem volt ilyen erős: „rendre
hiányzik a lelki gazdagság, amely irányítaná az anyagiak használatát”. Az anyagi, gazdasági javak Isten dicsőségére
szolgálnak a felebaráti szeretet szolgálatában. A tőkeképzés célja: újabb munkahelyteremtés + jótékonykodás. Már a
20-as évekre szintézist alkotott Kuyper,
Weber, Troeltsch munkáiból. Főként a spekulatív
tőzsdekapitalizmus ellen volt: „Olyan nyers kapitalista vállalkozói világ
jött létre, mely a pénzszerzést öncélnak tekinti, kíméletlen versenyt folytat a
profitért, öndicsőítésbe fog Isten dicsősége helyett”. Prioritások
nála: 1. az ember, nem a gazdaság az elsődleges – a szombat van az emberért, nem az ember a szombatért. 2. Felelősség
a gazdasági determinizmussal szemben.
3. Az egyháznak a szociális
igazságosság gondolatát kell képviselnie, az emberi személyiséget
korlátozó intézményeket bírálnia kell, számára a közgazdasági gondolkodást nem
csak gazdasági megfontolások és érdekek befolyásolják, hanem szociáletikai,
gaz-daságetikai szempontok (igazságosság, szolidaritás, hit, hála,
felelősség) is. 4. Az egyházban mint közösségben a
szolgálatnak és a
szolidaritásnak kell uralkodnia.
Ravasz László (1882–1975) gazdaságtörténeti elemzéseiben veszélyesnek
tekintette a munka/tőke elkülönítését, mert a pénztőke munkaeszközzé válik, s
megvalósítja a P-M-P-típusú rabló-gazdálkodást.
Az evangéliumi szocializmust
helyezte szembe a bolsevizmussal, a nemzeti szocializmussal és a katolikus
korporativizmussal. Az evangéliumi szocializmusban a tőke Istené, Ő az abszolút tőke, mert
csupa és állandó munkában van. A köznek és az egyénnek a feladata a
sáfárság Isten tőkéjével. Felszabadítás a vagyon és a pénz rabszolgaságából
fontos cél. Csak a puritánság és a sáfárság-attitűd
hozhat jövőt. Ravasz koncepciójában visszatérnek bizonyos elemek a
puritánizmusból, és a kuyperi, poszt-kuyperi gazdaságszemléletből. A kálvinizmus
a fokozott munka és a böjt (puritánság) révén óriási társadalmi
tőkefelhalmozást hozott létre. A
keresztyén szocializmus gondolatában jelenik meg Ravasznál a szociális
piacgazdaság sajátossága. Ezt elnevezi istenes
kapitalizmusnak, azaz a kálvini és az istentelen kapitalizmus közé helyezte
ezt. A szocializmusban nincs igazságos teherviselés, és elosztás, pusztító
fényűzés, könyörtelen verseny, profitéhség jellemzi.
(A folytatásban a bibliai gazdaságszemlélet sajátosságairól lesz szó.)
Dr. Békefy Lajos Ph. D.

Comments
Post a Comment