Vallomás az ima és az imádkozás csodálatos létformájáról, a spirituális cselekvés nagyszerűségéről
Replika helyett: amikor a magam örömére is írok
húsvéti ajándékként
Vallomás az ima és
az imádkozás csodálatos létformájáról, a spirituális cselekvés nagyszerűségéről
Írta: Dr. Békefy Lajos
Az ima létforma, állandó lábujjhegyen járás Isten
előtt a lelkünkben, létezésünk egyetlen Krisztus-formájú térdre
hullásával, s ebből a legmélyebb egzisztenciális mélységoptikából szemlélni a
világot, az embereket, átmeneti vagy állandó útitársainkat.
Nem a kezünk összefonása csak, ami fontos az imához,
ez is kell. Nem kötelező imapercek tartása, magunknak tetsző formulák
ismétlésével, évezredek csiszolta imák újra olvasásával vagy újra mondásával.
Sokkal több az imádság, imádás: alulnézet és
felülnézet egyszerre, békaperspektíva és madártávlat folyamatos összefűzése,
bennünk végbemenő honfoglalás, Isten-hon fogadás, imaország teremtése a
szívünkben, végtelen perspektívák ölelkezése és egyesülése, s az irgalom
világnézetének, világlátásának felépítése ott egészen belül, ahová csak Isten
és Te vagy bejáratos – meg szavainkkal, az ima predestinálta és formálta
jelenlétünkkel ott, ahol éppen vagyunk. Titoklesen, csillaglesen, a végtelen megszimatolásával
a végesben szakadatlanul – így is: az emberek szemébe és lelkébe nézve, igazi
énjük fürkészésének igényével, meglátásával és megláttatásával, a szavakba
öltöztetés állandó anyaságával, Isten-lesen, metafizikai szerelembe esve
mindörökre, Istent ölelő gyermeki makacssággal és kapaszkodó-csimpaszkodó
magunknak akarással.
Ima: a lábujjhegyen létezés beleszövése az isteni
létteljességbe. A mások és a magunk létezésének
lsten-látomásos megemelése az Isten formálta, teremtette létteljességben, mind
feljebb és feljebb, égi Jeruzsálemünk vonzásában, a trónon ülő hófehér Bárány
és az Atya lényének örök vonzásában, ahogyan azt Jézus tette földi létezése minden
másodpercében, téridői helyzetében, még a kereszt szédítően magas mélységében
is, a de profundisból, a szinte feneketlen halálveremből felsóhajtott
leírhatatlan passiójában, a kozmikus szenvedésben, elégtételben és a
multiverzumokat, meg Téged, s engem Atyánkkal kiengesztelő istencsendjében,
Akinek egész földi léte totális fohász, Mi Atyánk volt, és az marad a teremtett
lét végezetéig, a királyi trónus előtti folyamatos esedezésével érettünk, amit
tartásával, csendjével, állandó lábujjhegyen létezésével és áldásra kitárt
irgalmas karú mennybe mentelének minden kiengesztelő áldásával, átokkerülő, átoktörő
szeretettel elénk élve.
Ahogyan a
kopt sivatagi remeték a Kr. u. 170-es évektől kimenve az egyiptomi sivatagba,
megfejtették a sivatagi csend hangjait, a kvarckristályok érzéki és azon túli
muzsikáját, mert annyira le tudták halkítani önmagukat az imacsend fenséges
kupolája alatt, hogy még a messzi skorpiók futását is meghallották a forró
homokon, akik a pusztai remeteségben egyesültek a nekik árnyékot vető
pálmafával, de közben kiszáradásig mondták magasztaló imáikat, míg maguk is
fénnyé lettek a tomboló napsütésben, s ránk hagyták az imádás, a magasztalás,
lábujjhegyen létezés fenséges lelki titkait, az imádkozás első élettel írt
tankönyveit. Ahogyan közel 1900 évvel később Maggie Gobran,
kopt imádkozó lányuk a lelki láncolatban odahagyta a kairói egyetemi katedrát
és százezer gyermeknek a mokattami szeméttelepen drága Mamája lett, és
megtanította a veszekedő, civódó gyermekeket az imacsend, istencsend boldogító
átélésére, vagy ahogyan Széchenyink a mödlingi zárt kastélyban
rájött az igazi nagyság titkára: „Az ember akkor a legnagyobb, amikor térdel”.
Az ima istenes titka íratta a kivégzés előtti éjszakán
Aradon Damjanich tábornokkal az egyik legszebb imavallomást kedveséhez,
Emíliához és vállalt magyar hazájához, Aradhoz, s Magyarországhoz – vagy
ahogyan Th. de Chardin paleontológus, jezsuita tudós filozófus a kínai
sivatagban folytatott antropológiai ásatásai során megfogalmazta sóhajtás-finom
Teremtő magasztalásait a Ima a világ fölött címmel. S amiként
St. Exupéry, miután lezuhant repülőgépével a szaharai sivatagban, s a
kilátástalan forróságban, se ember, se árnyék, se víz, se életmozgás
vibrációjában megsodorta lelke vásznán a Citadella örökszép
mozaikképeit varázslatosan egymásba nyíló francia szavakkal – igen, igen, igen,
vallom boldogan, az Isten-valóság közelében jár az, aki ilyen Isten-lesre indul
naponta, megteremtve magában a szellem és a lélek lábujjhegyes imapillanatait,
mert aki így tesz, akinek Isten a létformájává, a lét-tengelyévé lesz,
az már elérkezett a földön a mennybe, vergődő földi országunkban a mindenen
átragyogó és mindenek felett maradandó Isten Országába. Az a mennyet befogadta
már magába itt a földön, befogadta Őt örökre, megajándékozva olyan
boldogsággal, amit semmi nem pótol, de ami mindent pótol…mert felöltheti magára
az örök, feltámadott Krisztust, Akinek ölelése soha nem ér véget – az imában
így megérkezünk már itt és most oda, ahová nélküle soha, semmilyen körülmények
között el nem juthatnánk – mert az ima segítségével, ezzel a sorsértelmünkre
ráébresztő létformával, az öröklétbe emelő csodaeszközzel, az Istenre fonódó
emberi létmóddal (Krisztus bennünk – mi Őbenne) hazaérkeztünk – miként a
tékozló fiú az önveszejtő út végén, az örök rendeltetésére segítő, életértelem
teljesítő hazatérésével, visszatérésével az atyai házba…hazaérkezhetünk már
most…
(Megjelent a pozsonyi Felvidék.ma Művelő
és Hitélet rovatában, 2022.03.22-én és a kolozsvári Agnusradio.ro rovatában,
ugyanaz nap, https://felvidek.ma/2022/03/az-ima-csodalatos-letforma-a-21-szazadban-is/
és https://www.blogger.com/u/1/blog/post/edit/4875085957745160042/5356706252055551578)
Comments
Post a Comment