KÖSZÖNTÉS: 70 ÉVES A CDU/CSU PROTESTÁNS MUNKAKÖZÖSSÉGE - A protestáns keresztyéndemokrata politikai kultúráért
A protestáns
keresztyéndemokrata politikai kultúráért
KÖSZÖNTÉS: 70 ÉVES A CDU/CSU PROTESTÁNS MUNKAKÖZÖSSÉGE -
EVANGÉLIUMI FELELŐSSÉGGEL HERMANN EHLERS SZELLEMÉBEN
A német CDU/CSU EAK-ját, Protestáns Munkaközösségét, aminek az utóbbi
időkben több százezer tagja és még több szimpatizánsa van, 70 éve Siegenben
alapították 1952. március 14-16-án. Az alapításnál és szellemileg a mai napig
rendkívül mély politikai bölcsességgel működő karizmatikus politikai
személyiség volt Hermann Ehlers, a protestáns politizálás Kantja. Jogászi és
evangélikus teológiai felkészültségével
Adenauer kancellárnak kiválasztott és nem is titkoltan utódjelöltje volt. Földi
élete ugyan 50 évesen véget ért, de sok ezer oldalas életműve, politikai
filozófiája és teológiája mértékadó tanításként velünk él. Ővele és a 70 éve prosperáló
Protestáns Munkaközösség közéleti-politikai szolgálatával foglakozunk az alábbi
írásban.
Írta Dr. Békefy Lajos,
református teológiai
és politikai szemleíró
a KDNP PM évtizedek
óta külügyi koordinátora
Hermann Ehlers az „evangéliumi politikai felelősség” fogalmáról
Az Isten és az emberek előtti
evangéliumi felelősség kezdettől fogva a protestáns keresztyéneket jelentette,
mégpedig a keresztyének megnyerése céljából, hogy tevékenyen kapcsolódjanak be
a politikába, a közéletbe. A közösség iránti személyes elkötelezettséget
jelentette ez Ehlers és az EAK gondolkodásában és cselekvési programjaiban az alapítás
óta. Egyúttal azt is, hogy az evangéliumi hangok és pozíciók
felerősödjenek a CDU felekezetközi szövetségében és a CSU-ban, melyekben a
római katolikus választói többség tömörült. A római katolikusokkal ellentétben a protestánsok e politikai
elkötelezettsége a mindkét C-pártban,
azaz a Christlich(e), keresztyén pártban
– így a főként bajorországi Keresztyén-Szociális CSU-ban, és a
Nyugat-Németországra kiterjedő Keresztyén-Demokrata Unióban - eltérő egyházi és teológiai felfogásuk miatt nem
volt magától értetődő.
Az EAK első országos elnöke,
Hermann Ehlers számára az evangéliumi felelősség nem jelentett üres hitvalló
pátoszt. Az úgynevezett „keresztyén politikáról” szóló jámbor szlogeneket vagy
ironikus felhangokat kerülte. Ehlers azt
akarta – miként a mai EAK –, hogy a polgárokat és különösen a protestánsokat politikai
visszavonultságukból kimozdítsa és ösztönözze őket a politikai felelősség aktív
vállalására. Azt a nézetet képviselte, hogy keresztyénként csak akkor lehetünk
hitelesek a politikában, ha saját lelkiismeretünk meggyőződésével veszünk részt
benne, de saját esendőségünk és tévedhetőségünk tudatában. Főleg az
evangélikus, s a protestáns keresztyén tudja az egyedül a hit általi megigazulás
(sola fide) bizonyosságában, hogy ellene kell állnunk minden igyekezetnek, ami a politikát újra és újra ideológiává
próbálja változtatni. Ehlers és a Kereszténydemokrata Unió a párt nevében szereplő
"C" betűt soha nem teológiailag elvont vagy tartózkodó módon
emlegetik, hanem mindig életközelien, gyakorlatiasan és konkrétan.
Politikai és nemzeti megújulás a keresztyénség „kulturális és erkölcsi
értékeivel”
A német népnek „nulladik”
órájában, a II. Világháború végén, a minden uralmi vágyat, felsőbbrendűségi ideológiát
és illúziót porba döntő végóra után fel kellett tenni önmagának a kérdést: hogyan tovább? Az újraindulásnál sok
millió német számára a keresztyénség jelentette a kapaszkodót. Így a párt
nevében szereplő „C” (=keresztyén) fogalom nem jelszó, hanem életmentő valóság
lett. Ez a kicsinyke betű, s a mögöttes tartalom, az általa táplált remények
hozták össze a legkülönfélébb érdekcsoportokat és áramlatokat a keresztyén felelősség
új felfogása alapján. Mi végső soron az, ami a munkaadókat és a munkavállalókat,
a szakszervezeteket és a gazdasági liberálisokat, a konzervatívokat és a
haladókat egyesíti egy és ugyanabban a pártban? A keresztyén emberkép, illetve a keresztyén hitből származó értékek
tudatosítása és vállalása. Ez minden
egyes ember iránti felelősségben, emberi méltósága tiszteletében és a toleranciában
fejeződött ki. A megbékélés szándékával oly’ sok háborús esztendő után. Vagyis
a liberális, a konzervatív társadalmi és egyéb csoportok nem egyesültek, de
csaknem mindegyikben ott élt a megbékélési szándék. Ezt a CDU berlini alapító felhívása 1945-ben a keresztyénség „kulturális és
erkölcsi értékeként” írta le.
A Biblia a hit könyve és nem politikai tankönyv
Az olyan embereket, mint Hermann
Ehlers, a saját élő hitük és az abból fakadó értékorientációk következetes
vállalása indította a közéleti felelősségvállalás felé. A "C" ennek
része lett. A keresztyén hittartalmak ugyanis nem rövidlátó politikai programok
vagy etikai bizonyosságok alapjai. A
Biblia a hit könyve és nem politikai tankönyv. Ehlers társai olyanok voltak
a Hitvalló Egyház idejéből, mint Martin Niemöller vagy Karl Barth.
Ehlers egyértelműen tudott
válaszolni. A politikai ellenzőkkel szemben a teológia nagy pontossággal bizonyította,
hogy a Rajna mindkét oldalán megáll s
tétel, miszerint keresztyén politika
nem létezhet keresztyén párt nélkül, s fordítva is igaz. Abban a politikai
forgószélben, amit a világháború hagyott maga után, világossá vált: „Az a nép, amelyik egész életében, kulturális
és szociálpolitikájában, gazdaságpolitikájában, bel- és külpolitikájában Isten
elfelejtésére, trónjáról való letaszítására törekszik, meg arra, hogy élő
embert vagy ideológiát ültessen a helyére, elpusztul.” Ezt fogalmazta meg
és sokszor ki is mondta H. Ehlers.
Ehlers időszerűsége
Milyen időszerűek ezek a
gondolatok! Nagy félreértés lenne azt gondolni, hogy a keresztyén hitet közvetlenül
vagy egy az egyben le tudnánk fordítani a politikára, még ha a politikus
keresztyénként igyekszik is cselekedni. Aki erről megfeledkezik, az már a
politikai ideológia és az utópiák vagy az elszigetelődött lobbizás bizonytalan
talajára tévedt. Ezért volt fontos a keresztyéndemokrata
identitástudat megfogalmazása, ami a CDU Németország 2007. évi politikai
nyilatkozata Preambulumában találóan fejeződik ki Ehlers szellemében: „A változó világban a mi feladatunk marad,
hogy az értékeket és a valóságot egynek gondolva, ennek megfelelően
cselekedjünk. Az emberi esendőség belátása megóv minket a politika
ideologizálásának veszélyétől és megmutatja a politika határait.”
Az élő hit – és nem a politikai ideológia – hív és küld minket e
világ sokszínű életébe! Minden helyzetre új válaszokat kell találnunk, és így
„lélegzetvételhez” juttatni az embereket. Hitünk elhív minket ebbe a sokszínű
világba, mindennel együtt, hullámvölgyeivel, és magaslataival, ígéreteivel és
szakadékaival, áldásaival és átkaival. A hitünk hív és küld minket, mozgósít
újra és újra annak tudatosítására, hogy ez
a világ nem általunk és nem a mi nyüzsgésünk által, hanem Isten keze és állandó
munkálkodása által áll fenn és működik. Tehát a keresztyén ember nem törekszik a világról való kontemplatív és tétlen
lemondásra, sem a totális világuralomra! Hermann Ehlers ezt nagyon jól
látta, és a Német Szövetségi Köztársaság egész alapító nemzedékével együtt
saját bőrén is fájdalmasan megtapasztalta: az
emberekért a szó teljes értelmében felelősséget vállalni csak az Isten előtti
felelősségvállalás alapján és ennek keretében lehet.
Az ember végtelenül több, mint…
Ehlers azt is tanította, hogy az
ember keresztyén szemlélet szerint végtelenül több, mint összetevőinek puszta
összege, s egy pusztán evilági és csak erre a világra tekintő látásmód messze
nem elegendő ahhoz, hogy egész emberi létében, méltóságában értékelni
tudjuk. Más szóval, az a világ, amely
eltünteti a "mennyet"
szemléletéből, látásmódjából, s ezért már nem nyitott arra, ami végső soron az
ember nagyszerű és átfogó, Istentől teremtett titka, az csak a „pokolba” juthat. Felelősség az emberek előtt és felelősség Isten előtt mindig
összetartozik. Ennek tudatában azonban fontos, hogy a keresztyének magabiztosan
vegyék kezükbe politikai mandátumukat, megbízatásukat. Az akkori
protestantizmus nagy részének politikai absztinenciája – különösen a politikailag
aktív római katolicizmussal összevetve – Ehlers véleménye szerint tarthatatlan.
Ehlers ellene volt az olyan evangéliumi
keresztyénségnek, amelyik teljes kivonulással fenyegetőzött a politika
világából, hogy csak a puszta tiltakozás és tagadás attitűdjét vegye fel. Micsoda
aktualitása van az evangélikus jogász és teológus Ehlers gondolkodásának, ha korunkat
nézzük! Mennyi kiábrándultságot látunk a politikából! Mennyi üres szlogen hallatszik ma
is etikáról, keresztyénségről, és mennyi okoskodás, kioktatás, mennyi olcsó
intés – néha még a templomok szószékeiről is –, de mindegyik a felelősségvállalás
kockázatának vállalása nélkül.
Szeretett evangélikus egyháza
számára reformátori, önkritikus gondolatokat fogalmazott meg a
politikus-teológus: „Az evangéliumi
keresztyénnek meg kell tanulnia, hogy neki nem másutt, hanem a közéletben kell
evangéliuminak lennie. Mindenekelőtt a hamis és helytelen, távolságtartó
tárgyilagosságot kell legyőznie. Tény, hogy csak azok, akik a közfeladatokat
vállalják, s azokért odaadással, szívvel dolgoznak, képesek a szép vagy okos társadalmi
elméleteket élettel megtölteni… Barátaim, amikor azt mondom, hogy az
evangéliumi keresztyénnek keresztyén felelősséget kell vállalnia a közéletben,
akkor ezt senki sem tudja másként megtenni, mint saját döntésével. Nem fogjuk hallani,
de nem is szeretnénk hallani egyetlen protestáns szószékről sem, hogy erre vagy
arra a pártra kell szavazni, mert evangéliumi keresztyén vagy. De szeretnénk
hallani mind több evangélikus szószékről és sok evangélikus, protestáns
lelkésztől, hogy választani menni keresztyén kötelesség.” Ehlers e szavai azt
is nagyon világosan dokumentálják, hogy ő a keresztyéndemokrata politikában
semmiféle keresztyén-politikai kizárólagosságnak vagy monopóliumigénynek nem
adott teret. Sőt! "Az egyháznak soha nem szabad napi politikai programot képviselnie,
hanem Isten minden ember feletti uralmát kell hangsúlyoznia, még a politika
területe felett is”. Gyakran szólt arról, hogy az államok és a népek is alá
vannak vetve Isten uralmának. Ugyanakkor meggyőződéssel vallotta: „Ha valamikor szembe kell néznem majd azzal a
kérdéssel, hogy valamelyik párt vagy Jézus Krisztus, akkor ezt kell mondanom: kedves párt, viszlát! Én Krisztussal
maradok”.
Ideológiamentes, ésszerű és tényszerű keresztyén politika – „lefokozott
egyház”?
Ehlers szerint a keresztyének politikai
hozzájárulása ideológiamentes, ésszerű és tényszerű. A hit dolgait és e világ
dolgait meg kell különböztetni egymástól, de ugyanakkor mindig egymásra utaltságukban
is szükséges látni ezeket. Hívő emberként elutasított minden olyan
kísérletet, amely a bibliai hitigazságokat közvetlenül a politikára kívánta átültetni,
de azt is, amikor a hitet és az egyházat politikai célok eszközévé kívánták
lefokozni.
A politikai dominanciát
ideológiailag elfogadó hit tévedéssé és súlyos veszedelemmé válik, éppen úgy,
miként az állam abban az esetben, ha Isten helyébe helyezi magát, és teljesen
elnyom minden alapvető jogot. Legfontosabb a helyes különbségtétel fenntartása.
Hermann Ehlers egész életében hídépítő volt, különösen hídépítő egyház és
politika között. És ez az örökség politikai tekintetben ma a mi közéleti
közkincsünk.
Hermann Ehlers szellemiségében
szeretnénk továbbra is megoldani a fontos problémákat szívvel, lélekkel és értelemmel.
Ő maga a hit és a politika kapcsolatát az evangéliumi felelősségben nagyon
szépen megfogalmazta: „Az a felelősség, amit emberek magukért,
polgártársaikért, közösségeikért vállalnak, nem ér véget a halállal. Ehelyett
azt kell mindig szem előtt tartanunk és ismételten elmondani mindenkinek: az
utolsó ítélet és a végső kegyelem mindenkire vár. Ahol pedig nincs erős és nagy
reménység, ott a politika sem lehet ésszerű.”
Az EAK története Ehlers óta sikertörténet
Jeles képviselői és Ehlers követői, mint
például Roman Herzog, Peter Hintze és
Angela Merkel, de olyan emberek is, mint Kai-Uwe von Hassel, Werner Dollinger, Gerhard Stoltenberg és Richard
von Weizsäcker formálták és bizonyították a protestáns politikai kultúra
minőségi csúcsait. Ők gondoskodtak
arról, hogy az Unió felekezetközi vagy ökumenikus jellege a berlini alapító
felhívás szerint 1945-től a mai napig élő valósággá váljon és az is maradjon. A Szentírás Igéjéhez való kötődésben, a
bűnös kizárólag hit általi megigazulásának ismeretében, és a saját hitben
hozott lelkiismereti döntés jelenti az EAK keresztyén Isten és emberképen álló,
megalapozott értékeinek politikai hatóerejét. Egyben garanciáját, működőképességét a digitális korszakban is.
Abban a világban, amelyet a gyűlölet, a megosztottság és a háború is jellemez,
kulcsfontosságú, hogy nekünk, keresztyéneknek legyen elhivatottságunk a régi-új
politikai felelősség átgondolására és gyakorlására. Ezt tudatosítja a minőségi
politikai kultúráról gondolkodó, azért fáradozó CDU/CSU EAK Protestáns
Munkaközösségének 70 éves története. Isten vezesse őket tovább a megkezdett
hídépítő munkában, s köszönjük a KDNP PM-et is támogató testvéri
szolidaritásukat!
(Forrás: dr. Thomas Rachel képviselő, a német Bundestag tagja, az EAK
szövetségi elnöke, egyház- és valláspolitikai szóvivője a CDU/CSU parlamenti
frakciójában és az EKD Tanácsának tagja cikke alapján: 70 JAHRE EVANGELISCHER
ARBEITSKREIS, in: Evangelische Verantwortung, 3+4/2022, Berlin, 5-8. oldal)
Comments
Post a Comment