SZÉTSZAGGATOTT ORSZÁG – MEGŐRZŐ HAZA - CSENDES LAMENTÁCIÓ A NEMZETI ÖSSZETARTOZÁS NAPJÁRA Blog Nr 2143
Ezen a napon ismét rátekintek történelmi címerünkre. Benne a Tátra, Fátra, Mátra halmaira emlékeztető hármas zöld bércvonulatra. Él bennem a törhetetlen remény. És kimondom, leírom: a szétszaggatott ország minden szögletében érlelődhet a meggyőződés: trianoni ránk diktált országnál sokkal több a sokféleképpen megőrzött HAZA - 15 millió szívben. Ami Szentháromságos Istenünk irgalmából MEGŐRZŐ HAZÁNK lett, s az is marad…
SZÉTSZAGGATOTT ORSZÁG – MEGŐRZŐ HAZA
CSENDES LAMENTÁCIÓ A NEMZETI ÖSSZETARTOZÁS NAPJÁRA
Nézegetem hazám mai címerét. Történelmi elemeket is tartalmaz. Csupa üzenetes
szimbólumot. A Nagy Haza középkorig visszanyúló címer- és hontörténetéből figyelmemet
a három halom, a szent korona, s az apostoli kettős kereszt köti le. Leginkább a
hármas bérc, hármas halom zöld vonulata, a középső kiemelkedő íveléssel. Ma
különös egybeesés tanúi lehetünk. Hiszen Szentháromság vasárnapja van. Az
isteni tökéletesség, a legszentebb misztérium, a legsajátosabb keresztyén hitbölcseleti
absztrakció és Isten valóságának kimeríthetetlen háromságában a felbonthatatlan
létegység. S benne a harmonikusan felosztott sajátos tevékenység (az Atyáé a
teremtés, a Fiúé a megváltás, a Szentléleké a mindent átható és megtartó
szeretet) ünnepnapja. Elmélkedésemben óhatatlanul keresi a hármas szám a
párját, így találtatta meg velem az isteni Szentháromság az ország címer hármas
halmát. Így kap sajátos, mély értelmet mindkettő. Felismerhetjük: az, hogy „annyi
balszerencse közt,/Oly sok viszály után,/Megfogyva bár, de törve nem,/Él nemzet
e hazán” (Vörösmarty Mihály), a Szentháromság Isten megőrző kegyelmének köszönhető.
Minden emberi, uralkodói, hatalmi és nagyhatalmi, jó és rossz, sikeres vagy
sikertelen törekvés, döntés ellenére és közben. Eszembe jut annak a skót reformátornak
a mondata is, aki ellenfeleinek, akik azzal rettentették, hogy egyedül vagy az
igazságoddal, mi vagyunk többségben, így felelt: „Istennel én mindig többségben
vagyok. Soha nem egyedül, hiszen mindenkor velem van az Atya, a Fiú és a Szentlélek”.
Ebben a roppant valóságos, trinitárius erőtérben íratta le velem a Szentlélek:
Trianon nyomán szétszaggatott ország – mégis megőrzött haza, sőt megőrző haza.
Írja Dr. Békefy Lajos
MAGYARSÁG
KOORDINÁTÁIM ŐRIZTÉK BENNEM A HAZÁT MINDMÁIG
Országot szét lehet darabolni, fáj is bizony a térképre nézni, s látni, hogy a mai Erdély Magyarországnál is nagyobb, s a többi országrészre nézve is belénk jajdul a trianoni politikai térképészet brutalitása. Ezzel együtt, meg a gyermekkoromban otthon hallott, halkan és ritkán mondott Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazában… nemzeti hiszekegy mondatainak könnyes vagy elcsukló hangú idézése, majd motorikus felemlegetése, aztán a „Tria-non, non, non, nem, nem soha!” szójátéknál sokkal több iskolai mondatfoszlányok Magyar Vilmos győri általános iskolai magyartanárom élményóráin megacélozták belső mérlegeléseimet a külső agyonhallgató történelemírás(tudatlanság) szándékossága ellenére. Olyannyira, hogy amikor az emigráció magyarságával 16 éves koromtól ismerkedni kezdtem, előbb svéd, majd kanadai környezetben, már nem csodálkoztam sokak szemléletének egységes summáján: a haza mindig több, mint az ország. Önvigasztalás, túlélési paradigma lett a mindennél világosabb történelmi egyszeregy. Magyar tanárom, a szülői ház délvidéki beszélgetései, az erdélyi szellemi portyák évtizedei nagyon mélyen belém vésték a hazakoordináták vertikálisan és horizontálisan emblematikus neveit és izzó hangulatait. Az így őrzött hazakép valójában sajátos főszerepet kapott magyarságtudatom formálásában. Az országnál egyre többet jelentő haza fogalma mind gazdagabb és differenciáltabb tartalommal töltődött fel. Kolozsvári, váradi, vásárhelyi és szabadkai, meg újvidéki beszélgetések írókkal, művészekkel, népi mesterekkel, tanítókkal és tanárokkal, lelkészekkel az alkotói helytállásról, a hazához hűséges áldozat-, és olykor üldözés vállalásról. Esküvők, keresztelők erős magyarságunk ünnepi örömeiről, az újabb generációkra áténekelt, áttáncolt mély népi hagyományokról, temetések méltóságteljes búcsúztató szokásai az életerő, a tiszteletadás, a minden körülmények közötti-elleni önbecsülés és egymás megbecsülésének feledhetetlen eseményei voltak.
Léleklenyomatok egész archívumát teremtve. Majd jött a szocialista
átprogramozó intézet is, ahol Latinovits Zoltánnal, a színészkirállyal töltöttem
három hónapot. Beszélgetéseink refrénje: A haza nekünk soha nem barna, kék, fekete,
fehér, hanem mindig piros-fehér-zöld. És mindig több, mint az ország.
FELVIDÉKI CSODAHANGOK UGYANERRŐL
A mai kettős ünnep felidézi a
bibliás összefüggéseket is. Például a hármas kötelék példabeszédekbeli képét
(Péld 4,9-12). Ami nem csak az egyéni sorstárstalanság, az egyedüllét
roskasztó biográfiáját idézi fel, de a nemzeti egyedüllét, társtalanság
drámaiságát is. És a maradandó intést: „A hármas fonál, kötelék nem szakad el egyhamar”. Megint a hármas
horgonyzottság. Hazának a Szentháromságban, Szent István országának az oltalmazó
Istenben. A történelem által igazolt, Trianon
előtti és utáni hazaértelmezések éppen erről szólnak: a szellemi-lelki szétszakíthatatlanságról. Meg Duray Miklósnak a Kárpát-haza
eszményi, eszmei értékfogalomként használt szemléletéről. Amint minden Nemzeti Összetartozás Napján felidézésre
méltó 2018-as cikkében írta: „A haza nem szójáték, sem jelszó - Kettévágott
életünkről, szétszabdalt tájainkról, hetedelt hazánkról” címen. Confessió ez a legteljesebb értelemben.
Vallástétel a hazáról, a hazáért.
Ennyit most idézzünk fel: „„Neked két hazát adott végzeted, / Nekünk csak egy –
volt!, az is elveszett!” Sokan sejtjük, hogy a haza többsíkú és többtengelyű
lelki, érzelmi szerkezet, földrajzi, történelmi és társadalmi valóság, szervezésileg
sajátosan működő, szellemileg tudatos, szerves rendszer. Van meghatározható
szerkezete, mégis határtalan. Ezért egyszerre elvont fogalom, lelkiállapot,
szellemi termék és tapintható anyagszerűség. Ha nem így lenne, Magyarország sem lenne, hiszen évszázadokig szinte
nem volt, mégis létezett. Ha nem így lenne, a haza nem lehetne egyszerre a
magasban és a földön, a földtani szerkezetben és a lélekben. Nem vallás, hit,
mégis át van szőve annak valóságerejével”. Trianon csűrcsavaros, már abszurd,
néha tragikomikus tényszerűségéről ezt jegyezte meg: „Aligha találhatunk még egy helyet a világban a mi Kárpát-medencénken
kívül, ahol elmondható lenne egy emberről: hat országban lakott, de sohasem
költözködött”. Majd így folytatta és zárta gondolatmenetét: „A haza nem macskajaj. Nem állapot, nem futó
érzés, de nem is a fasiszták terrorjának nyomása alatt kibontakozó „meggyőződés”.
A szűkebb pátria nem haza: szülőföld. Az állam nem haza: szervezési körlet. Az
ország: szerves történelmi egység. Ha nem szerves: tákolmány. A haza mindettől
sokkal több. A haza érzelem, történelmiség, jogegyenlőség, polgári egyenrangúság,
a nemzet sorsával való azonosulás és az emberi lét végéig viselt kötelezettség,
Hazába beleszületni lehet, beköltözni nem. Hazatérni lehet, de hazát választani
nem. Hazaáruló is csak az lehet, akinek van hazája. A haza bennünk épül vagy omlik”.
VÁRADI EMLÉKEIM –
NEMZETI BŰNBÁNATTARTÁS NAPJA
2017. május 20-án a felújított nagyváradi
várban tartott magyar református
egységfesztiválon, melynek mottója és vezérigéje Náhum próféta könyvéből
szólt hozzánk Károli szép fordításában: „Őrizd a várat” (2,1), az a megtisztelő
felkérés ért, hogy szóljak erről: MAGYAR EGYSÉG – SOLUS CHRISTUS-BAN! EGYEDÜL
KRISZTUSBAN - ESÉLYEK, BUKTATÓK, REMÉNYEINK. Akkor is az örök koordinátákban
próbáltam elmondani e kérdésben hömpölygő gondolatáradatomat. Nem volt könnyű
önmagam terelőgátjává lenni. Miként ma, ott és akkor is szentháromságos
dimenzióban tudtam csak elhelyezni a poszt-trianoni traumákat, amelyek a mai
napig különös belső lelki folyamatokat gerjesztenek: legfőképpen a
szülőföldelhagyást a fiatalabb nemzedékekben, mellyel csak a haza, de nem az
ország elhagyhatatlanságát lehet szembehelyezni megtartó erőként. Az
asszimiláció vakvágányával szemben még az anyaországi menedékkeresés is
életmentőbb. Surján László méltató válaszcikkében a Kárpát-hazáért tartandó
nemzeti bűnbánati imanap gondolatára reagált igen erős támogató sorokkal. Miként a vallásszabadság tordai
országgyűlési határozatával megelőzte Erdély az egész akkori világot, ugyanígy
a gyulafehérvári országgyűlés meg azzal, hogy 1619-ben javasolta Bethlen Gábor
fejedelemnek a nemzeti pönitencia, nyilvános bűnbánattartás napját. Tolnai István prédikátor uram gyönyörűen
fogalmazta meg 1620-ban: közbűnbánati nap
azért kell, hogy „mint kellessétek előmozdítsátok szerelmes Hazátokat, édes
Nemzeteteket, Véreteket, a maroknyi Magyarságot, s ebben lévő nyáját a nagy
Pásztornak, a Jézusnak”. Talán nem lenne haszontalan ezen kicsit
eltöprengenünk.
Trianon emléknapján, sok
évtizeddel ezelőtt Karinthy Frigyes a
Kosztolányi Dezső szerkesztette “Vérző
Magyarország – Magyar írók Magyarország területéért” című könyvben
jelentette meg Levél kisfiamnak-Trianon emléknapjára c. írását. A szívszorító
írást ezzel zárta: „Nem mondtam ki azt a
szót soha. És most már nem is tudom kimondani, csak ennyit: valami fáj, ami
nincs. Valamikor hallani fogsz majd az életnek egy fájdalmas csodájáról –
arról, hogy akinek levágták a kezét és a lábát, sokáig érzi még sajogni az
ujjakat, amik nincsenek. Ha ezt hallod majd: Kolozsvár, és ezt: Erdély, és ezt:
Kárpátok – meg fogod tudni, mire gondoltam.”
Ezen a napon ismét rátekintek
történelmi címerünkre. Benne a Tátra, Fátra, Mátra halmaira emlékeztető hármas zöld
bércvonulatra. Él bennem a törhetetlen remény. És kimondom, leírom: a szétszaggatott
ország minden szögletében érlelődhet a meggyőződés: trianoni ránk diktált országnál sokkal több a sokféleképpen megőrzött HAZA - 15 millió szívben. Ami Szentháromságos
Istenünk irgalmából MEGŐRZŐ HAZÁNK lett, s az is marad…
Comments
Post a Comment