REFORMÁCIÓ HÓNAPJA ELÉ: VINCENT VAN GOGH - A FESTŐECSET EVANGÉLISTÁJA, A MEGÉLT IRGALMASSÁG MŰVÉSZE
VINCENT VAN GOGH - A FESTŐECSET EVANGÉLISTÁJA,
A MEGÉLT
IRGALMASSÁG MŰVÉSZE
REFORMÁCIÓ
HÓNAPJÁNAK KÖSZÖNTÉSE
Itt van az ősz, itt van újra. Elmúlásillatú,
még simogató-melengető óráival, az életet lehullás előtt ezer színpompával
ünneplő levél-milliárdjaival. Ünnepes októberünk emberi és istenes, tragikus és
felemelő ünnepeivel: Arad október 6-i gyászos hajnalával, szabadságvágyunkat kivirágoztató
október 23-ával és mindezek koronájaként, a reménytelenségek völgye fölé
időtlenül felmagasodó reformációs fénylobbanásával október 31. Az elmúlt 20
évben mindezeket a nemzeti és egyházi őrtüzeket bejártam ünnepi írások
garmadájával, ahogyan az a kolozsvári blogon visszalapozható
(bekefy.agnusradio.ro). Idei ünnep-szólongatómnak más utat jelölt ki a Lélek,
az emlékeztetés, a nélkülözhetetlen kulcstanulságok Ura. Az ízig-vérig, az
önfeláldozásig református holland zseni ünneplő és revelatív színeivel,
ecsetvonásainak önmagukon messze túlmutató, korszakos képeivel köszöntöm
magyarságunk és protestáns hitünk csúcshónapját. A két református, világszerte
ismert németalföldi festőóriás, a 17. századi Rembrandt (1606-1669) és a 19. századi Vincent van Gogh (1853-1890) közül ez alkalommal a fenséges sárgák,
az aranyló árnyalatok és a vakítóan élő színek zsenijét követjük. A bibliás,
érzékeny lelkű, az irgalmasság és a „szénbányászok
Krisztusaként” ismertté vált rejtélyes művészt, az emberi méltóságot imádságokban
és evangéliummal a legszegényebbeknek is átadó, vásznaival „evangelizáló”
Vincent lesz ünneplésünk háznagya. Csak néhány művét tudjuk megtekinteni
vezetésével reformáció havának ecsettel kiemelt hangsúlyaival. A rövidre
szabott, 17 évnyi alkotó évben létrehozott 850 festmény, 1300 papírrajz közül
egy-kettővel tudunk most foglalkozni, öccséhez, a szeretett Theohoz írt 628
leveléből néhány sort is felvillantunk.
Írj a Dr. Békefy Lajos
A SZENTÍRÁS KULCSFONTOSSÁGA
– A BÁNYÁSZOK KRISZTUSA
A szigorú kálvinista papi családban
napi lelki-szellemi eledele volt a Biblia. Ennek létfontossága nem volt kérdés
számára. Szüleivel azok haláláig minden vitájuk ellenére bensőséges és bizalmas
kapcsolata volt, ahogyan ő nevezte őket: PA-val és MA-val (édesapjával és
édesanyjával). Annak ellenére, hogy ők a művészsorsot társadalmi kudarcként
értelmezték. Talán az volt egyedüli reményük, hogy a Szentírás sorsfordító
üzenetei, melyeket az otthonlét során Vincent holland gyakorlat szerint reggel
és este is a családi Bibliához hajolva fogadott el lelki iránytűként,
személyisége lelki italaként és ételeként, megőrzi majd fiukat a legmélyebb
élethelyzetekben is.
Az a Biblia, amit a
Luther fordítás ösztönzésére hollandul is hamar elkészítettek, beleszövődött a
néplélekbe ugyanúgy, mint nálunk a Károli fordítás. Londonban teológiai tanulmányokba
fogott, akkor írta: „Jó, hogy egy hang
szól hozzánk a Bibliából, megerősítve minket olyan szavakkal, mint „Ne
nyugtalankodjék a szívetek”, „higgyetek Istenben”. A Belgium déli részén,
Hainaut-ban, Mons környékétől a francia határig nyúló Borinage nevű szénbányász
régióba készült elmenni evangélistaként: „Boldog,
aki hisz Istenben, mert végül legyőzi az élet minden nehézségét, bár fájdalommal
és bánattal. Nem lehet jobbat tenni, mint ragaszkodni Isten gondolatához, és
megpróbálni többet megtudni Róla, minden közepette, minden körülmények között,
minden helyen és mindenkor”. Ez a Biblia ereje. A szénbányászok között
töltött három hónap alatt evangélistaként úgy munkálkodott a szegények között,
hogy meglátta: neki és nekik is szükségük az evangéliumra. Egyszerű ruhában, velük
együtt feküdt a földön. Lement a bányába. Velük evett, s olvasta nekik az Élet
beszédét. A bányászevangélista munkálkodását
egyházi elöljárói szakították meg, mert túlzásnak tartották a szolidaritásnak
azt a módját, amit művelt. Ekkor vett nagy fordulatot az élete: elhatározta,
hogy az evangéliumot ettől kezdve ecsettel, művészettel fogja szolgálni és
hirdetni.
IMAKAPASZKODÓK
A bányavidék benyomásait sötét színekben festette meg. Közülük is kiemelkedő első nagy képe, a Burgonyaevők című, amelyben a nehéz munka után az egyszerű lakásban népeledelként fogyasztják a jelenet résztvevői a főtt krumplit, teát fogyasztva hozzá. A helyiséget, s a fáradt arcokat egy felfüggesztett lámpa világítja meg, ami az alkotót, a jelenlévőket és a későbbi alkotáselemzőket is a felülről jövő világosságra, Krisztus felfénylő keresztjére emlékezteti. A nehéz sorsot mi segít napról-napra tovább küzdeni, cipelni?
A Biblia,
s mellett a legszemélyesebb szakrális segédeszköz,
az ima. Meg az a tudat, hogy mindenek ellenére Isten velünk van (Róma 8,31kk). Testvérének így ír: „Tetszik, amit
Victor Hugo mondott: a vallások elmúlnak, de Isten megmarad.
És Gavarni is mondott egy szépet: a
lényeg, hogy megragadjuk azt, ami nem múlik el az összes elmúló dolog között.
Ami nem múlik el, az az istenhit, még akkor is, ha minden megváltozik
körülöttünk”. Belga, „sötét” korszakának, az imádságos Istenre támaszkodás
egyik legkifejezőbb alkotása az imádkozó bányász. Gőzölgő leveséért
is hált ad, dísztelen, sivár életének egyetlen dísze sem látszik, mert az belül
van: Isten, akivel még lehet beszélgetni. Közöttük érezte igazán jól magát: „Az egész Biblia egyik gyökere vagy alapvető
igazsága a ’sötétségben derengő világosság’. A sötétségből a Fénybe. Akik sötétben
dolgoznak, a föld szívében, mint például a feketeszénbányák bányászai, azokat
nagyon megindítja az evangélium üzenete, és el is hiszik azt”.
FRANCIA KORSZAKA
SZÍNÁRADATTAL - IRGALOM, SZERETET, A TEREMTÉS – "FELSZÉDÜLÉS" ISTENHEZ
Testvére Theo egy híres
párizsi műkereskedő ház, a Goupil & Cie menedzsere lett, s ettől kezdve
élete végéig, közel 20 éven át anyagilag is támogatta Vincent művészi útját.
1886 augusztusában kezdődik párizsi, majd a dél-francia ragyogó provence-i tájon folytatódik szinte
teljesen más, csupa szín, ragyogás, formagazdagsággal is jellemezhető művészi
kibontakozása. A francia táj csodát művelt vele, ontja a festményeket. Naponta
szinte. És közben Istenre gondol, meg az emberi sors visszásságaira. Nem véletlen,
hogy élete utolsó évében, 37 évesen, francia korszaka egyik csúcsaként, hitvallásként megfesti a „Jó szamaritánus” világhírűvé vált jelenetét.
Kiérlelt, élő színekkel, a felemelő irgalmasság egyetlen igazán értelmes
tettével. Az irgalmasság erkölcsének korok feletti érvényével. A
festőecset evangélistájának ez az egyik legnagyobb képi prédikációja. Az
irgalom evangéliuma, a mindenkor, mindenütt érthető, és minden ellenkező
hazudozás ellenére működő keresztyén, sőt emberi erkölcs maximális minimumaként. A cselekvő
szeretet evangéliuma ez, amiről így ír: „Minden, ami igazán jó és szép, belső erkölcsi, lelki és magasztos
szépség, az Istentől származik. Minden, ami rossz és gonosz az emberek
munkáiban, az nem Istentől van, és Isten sem találja jónak. Isten
megismerésének legjobb módja az, ha nagyon szeretünk. Szeresd azt a barátot,
azt a személyt, azt a dolgot, bármit, ami tetszik, akkor jó úton jársz. Szeress
komoly, bensőséges együttérzéssel, akarattal, intelligenciával. Ez Istenhez
vezet, s a megingathatatlan hithez”.
Boldog volt, amikor festette a francia
tengerparti tájat, a gyönyörűen ringó, aranyló búzamezőket, a tágas kék
égboltozattal. És a virágokat, főleg a napraforgót, fénykövető hatalmas sárga
tányérral. A „hatalmas búzamezők a viharos
égbolt alatt kifejezik a szomorúságot, a rendkívüli magányt. Ezek a vásznak
megmondják azt, amit nem tudok szavakkal elmondani”. Isten tökéletes alkotását
látta egy virágzó mandulafa ágában, s a csillagfényes éjszakában, amikor a
Gondviselés gyengédsége kísérte és óvta útján. Az 1889-ben, halála előtti évben
sok hónapos idegszanatóriumi gyógykezelés közben, után festette talán legtitokzatosabb
vásznát. A Csillagos éjszakát, több
változatban is. A legismertebben már azt látjuk, hogy a földi virágos mezők és
az égi virágzás egybefonódik, mintha azt érzékeltetné: odafönn ugyanaz a szépség,
mint idelenn, csak még szédítőbb, pörgetőbb, lenyűgözőbb. Mint a csillagpörgés maga. Vincent
beleszédült a szépségbe, felszédült Istenhez. Mind feljebb és feljebb.
Reformáció ünnepes havában adjon Isten olyan élő színeket hitünknek, amelyek
mind közelebb vezetnek Őhozzá: olvasott Bibliával, nehézségekkel szembeszálló
imákkal. A szeretet és az irgalom cselekvő erejével.
Comments
Post a Comment