Skip to main content

Variációk Pozsony + Kolozsvár 1.2.: ISTEN NÉLKÜL NINCS MICHELANGELO, SEM SIXTUS-KÁPOLNA - AZ ITÁLIAI MŰVÉSZKIRÁLY LELKISÉGÉRŐL




 „Engedd, hogy érezzem az/örökkévalóság levegőjét,/most, hogy már lejár időm!/Reád bízom, Uram, magamat,/ne engedd, hogy elvesszek/az örökkévalóságban!” (Búcsú az élettől).

Isten nélkül nincs Michelangelo, sem Sixtus-kápolna

Az itáliai művészkirály lelkiségéről

Print Friendly, PDF & Email

Király van e földön bőven,
de csak egy Michelangeloja van a világnak.

Pietro Aretino

A kozmikus freskókupola szédületében

Itt állok, ülök, szédelgek immáron hatodik alkalommal a hatalmas Michelangelo-mű, a sixtusi kápolna freskó-égboltja alatt. Az 540 négyzetméteres monumentális mű magával ragad, magába szippant, és visszaröppent a Biblia több ezer éves, sőt a teremtés pillanatainak évmilliókkal ezelőtti csodáihoz. A teremtés, megváltás, földi vándorlás, végidők isteni-emberi jelenetein át feledhetetlen a lenyűgöző kreatív ősmozzanatig. Amint az Úr kinyújtott kezének mutatóujja a teremtett életbe az isteni ősenergia dinamikáját árasztja bele Ádámba.

Tekintetem újra és újra végig pásztázza a mennyei-földi jeleneteket. Rámeredek, s mozdulatlanul zuhanok bele az oltárképbe, az utolsó ítéletről. Mint valami kozmikus felkiáltójel, szinte kitárul a Sixtus-kápolna vége, s már nem egy zárt tér, hanem a végtelen kozmikus tér történelemzáró végjelenete kezd el mozogni látóteremben, bevonzva parányi létünket a kozmikus létezés csillag-vászonjára vetített végső eseménybe, amikor Isten eljön majd ítélni élőket és holtakat.

Hatszor éltem át ezt a fantasztikus utazást. Az itáliai művészkirály, a robosztus alkatú, mégis leheletfinom képi látásokat átélő, azokat anyagba lehelő firenzei zseni artisztikus alkotó ecsetje, és vésője nyomán. Lenyűgözve csodálom ezt az ősrobbanásszerű kreativitást, a kápolnaégbolt több, mint 300 alakos festészeti unikumával és a Pietá, Mózes, Dávid, s más szobrok érzelemtől, erőtől, elhivatottságtól átszellemült márványfiguráival. Közben keresem azt, aki ilyen mesterművekre tette képessé őt, Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simonit (1475. március 6. – 1564. február 18.), a festő, szobrász, építész, költő, mérnök unikumot, aki e hó 18-án, 460 éve fejezte be földi pályafutását. (Ezzel az írással, a lelki háttér rövid megrajzolásával csatlakozom a Felvidék.ma életrajzi megemlékezéséhez).

Mindez, a sok évmilliónyi eseménysor négy év alatt, 1508-1512 között manifesztálódott rá a falakra, rettentő fizikai igénybevétellel, görnyedés és testi fájdalom, lelki háborgás és zokogó elégedetlenség, összetörtségből kiemelő imasóhajok vulkanikus indulatai, és tükörsimává csendesülő lélekviharai közben és után.

Vajon az 1800-as évek végétől itt zajló pápaválasztó konklávék, a római katolikus világegyház földi sorsát egy-egy időszakban meghatározó döntések, szavazások során a világ minden sarkából ide sereglő bíborosok, érsekek, püspökök mennyire érezhették át ennek a páratlan freskó világmindenségnek az inspirációját, elmélkedésre hívó jeleneteit, végső számadást előrevetítő tetteik súlyát ebben a Michelangelo teremtette, emberfelettien emberi képi világban? Jó lenne a monumentális emberi creatura hatásairól kikutatni a konklávék egyszer volt és mai tagjainál a válaszokat. Most azonban inkább azt próbálom megsejteni, milyen lelkiséggel, miféle mennyei energiákkal alkotott a festészettörténet Bachja, Beethovenje ilyen műveket?

Istenhit nélkül semmi sem megy

Alkotói fantáziája, ihletett ecsetje és vésője, építő-tervező térlátásai, költői alkotásai között keresem a titkok titkát. És mintha rátalálnék. Főként szonettjei tárják fel titkait. Az őstitkot, nem érzelmei viharzásának szélsőségeire keresem a választ. A firenzei Mediciek bőkezűsége által támogatott tökéletes reneszánsz-művész személyiségének hajszálereit. Íme.

A Faludy György által fordított egyik szonettjében így vall munkássága mennyei meghatározottságáról: „…Lendületem Tőle jön, ki százszor nemesebb/s nagyobb énnálam. Markom a szerszámot csak fogja./Mivel minden az Egytől jön, ki az eget lakja,/az örök mozgató, ki kalapácsot nem másolt,/hanem az ideából faragott kalapácsot,/ki a szépséget adta, s aki mindannyiunk Atyja…én nyomorult is, örökké felnézek,/mivel minden munkámmal meddő, befejezetlen/torzó leszek, s magamnak is semmivé kell lennem,/ha nem kapok az égi műhelyből segítséget”.

Majd vallomásszerű szembesüléssel önmaga végességével, hatalmas tehetsége forrásaként ezt jegyzi le: „minden az Egytől jön, ki az eget lakja”. Földi műhelyének, személyiségének torzóként maradása ellen csak a felfelé nézés segít, hiszen mindenhez az égi műhelyből kap segítséget. Kellett ez a hit, a fölfelé nézésből táplálkozó, hiszen éppen a sixtusi kápolna festőuniverzumának évei alatt „a kizsigerelő nehéz munkában/golyvám támadt…” (Szonett Giovanni da Pistoiához).

Forrásértékűek levelezéséből, jegyzeteiből fennmaradt művészi meghatározásai. Például a művészetről, amiről felismerte, hogy nem földi országhoz, hanem a mennyhez tartozik. Tehát isteni képességek és látások kellenek műveléséhez. „S mivel Isten maga a tökéletesség, azért aki tökéleteset szeretne alkotni, az az isteni felé törekszik”. Irigyeinek, ellenfeleinek gáncsoskodásai láttán fordult nyelve erre a szentenciára: „Minél jobb vagy valamiben, annál többet kell szenvedned” – másoktól és a magad mércéi miatt. Isten nagyságáról: „Még a Nap is csak halvány árnyéka Istennek”. S hogy mi röptetheti az embert a mindennapiság völgyeiből magasabbra? „Isten szeretete, ami olyan szárnyakat ad az embereknek, amelyekkel fel tudunk emelkedni Őhozzá”. Aki pedig Istennek a szeretetével fegyverkezik fel, az képes lesz „legyőzni a haragot, nyomorúságot, a hatalmaskodást és a nehézsorsú helyzetet”.

Hosszú élete vége felé közeledve, képes a személyes létezés és a kimeríthetetlen csodákkal teljes Lét ajándékozójával olyan meghitt közelségbe jutni, ahová csak a Keresztfán, a Szenvedő és harmadnapra győztes Krisztusnál juthat el a hívő ember: „Már nem nyugtat meg véső és ecset;/egyet kívánok: az égi szerelmet,/mely karját tárja felénk a keresztfán” (Búcsú az élettől). Firenze, Róma, Itália bájos vidékeinek ciprusligetei, pineás, pálmás tengerparti vagy kastélyparkjai, de a szabad égbolt és lankás táj istenkézzel, istenecsettel alkotott gyönyörű vidékei mindig is kivonzották őt az alkotóműhely vagy éppen a Sixtus-kápolna félhomályából.

Ma is érvényes öko-vallomásként fogalmazta meg: „Békességet csak az erdőkben találsz”. Annál a nagy Istennél, Aki firenzei teremtményéből festői látásokat, márványból szépséges figurákat kiálmodó, kibontó tehetséget adományozott neki. S aki felismerte, hogy minden képessége, tehetsége, szinte emberfeletti munkabírása, királyokat, pápákat messze túlszárnyaló reneszánsz zsenialitása, minden, de minden – Őtőle van. A hit és a művészet remekműveket inspiráló mennyei Pontifexjétől.

Michelangelo megértette, megélte az Igét: „Minden jó adomány és minden tökéletes ajándék felülről való, és a világosságok Atyjától száll alá, akinél nincs változás, vagy változásnak árnyéka. Az ő akarata szült minket az igazságnak igéje által, hogy az ő teremtményeinek zsengéje legyünk” (Jakab 1,17-18). Szükségszerű és kegyelmes, boldogító végjáték, nem pedig végítélet lett számára az utolsó életszakasz, amikor parányi léte hatalmas alkotásaival háta mögött porszemnyi emberként tartott hazafelé: „Engedd, hogy érezzem az/örökkévalóság levegőjét,/most, hogy már lejár időm!/Reád bízom, Uram, magamat,/ne engedd, hogy elvesszek/az örökkévalóságban!” (Búcsú az élettől).

(Dr. Békefy Lajos)

 


 

ISTEN NÉLKÜL NINCS MICHELANGELO, SEM SIXTUS-KÁPOLNA

AZ ITÁLIAI MŰVÉSZKIRÁLY LELKISÉGÉRŐL

 

Király van e földön bőven,

de csak egy Michelangeloja van a világnak.

Pietro Aretino

 

Dr. Békefy Lajos

A KOZMIKUS FRESKÓKUPOLA SZÉDÜLETÉBEN

Itt állok, ülök, szédelgek immáron hatodik alakommal a hatalmas Michelangelo-mű, a sixtusi kápolna freskó-égboltja alatt. Az 540 négyzetméteres monumentális mű magával ragad, magába szippant, és visszaröppent a Biblia több ezer éves, sőt a teremtés pillanatainak évmilliókkal ezelőtti csodáihoz. A teremtés, megváltás, földi vándorlás, végidők isteni-emberi jelenetein át feledhetetlen a lenyűgöző kreatív ősmozzanatig. Amint az Úr kinyújtott kezének mutatóujja a teremtett életbe az isteni ősenergia dinamikáját árasztja bele Ádámba. Tekintetem újra és újra végigpásztázza a mennyei-földi jeleneteket. Rámeredek, s mozdulatlanul zuhanok bele az oltárképbe, az utolsó ítéletről. Mint valami kozmikus felkiáltójel, szinte kitárul a Sixtusi kápolna vége, s már nem egy zárt tér, hanem a végtelen kozmikus tér történelemzáró végjelenete kezd el mozogni látóteremben, bevonzva parányi létünket a kozmikus létezés csillagvászonjára vetített végső eseménybe, amikor Isten eljön majd ítélni élőket és holtakat. Hatszor éltem át ezt a fantasztikus utazást. Az itáliai művészkirály, a robosztus alkatú, mégis leheletfinom képi látásokat átélő, azokat anyagba lehelő firenzei zseni artisztikus alkotó ecsetje, és vésője nyomán. Lenyűgözve csodálom ezt az ősrobbanásszerű kreativitást, a kápolnaégbolt több, mint 300 alakos festészeti unikumával és a Pietá, Mózes, Dávid, s más szobrok érzelemtől, erőtől, elhivatottságtól átszellemült márványfiguráival. Közben keresem azt, aki ilyen mesterművekre tette képessé őt, Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simonit (1475. március 6. — 1564. február 18.), a festő, szobrász, építész, költő, mérnök unikumot, aki e hó 18-án, 460 éve fejezte be födi pályafutását. (Ezzel az írással, a lelki háttér rövid megrajzolásával csatlakozom a Felvidék.ma életrajzi megemlékezéséhez).  Mindez, a sok évmilliónyi eseménysor négy év alatt, 1508-1512 között manifesztálódott rá a falakra, rettentő fizikai igénybevétellel, görnyedés és testi fájdalom, lelki háborgás és zokogó elégedetlenség, összetörtségből kiemelő imasóhajok vulkanikus indulatai, és tükörsimává csendesülő lélekvihari közben és után. Vajon az 1800-as évek végétől itt zajló pápaválasztó konklávék, a római katolikus világegyház földi sorsát egy-egy időszakban meghatározó döntések, szavazások során a világ minden sarkából ide sereglő bíborosok, érsekek, püspökök mennyire érezhették át ennek a páratlan freskó világmindenségnek az inspirációját, elmélkedésre hívó jeleneteit, végső számadást előrevetítő tetteik súlyát ebben a Michelangelo teremtette, emberfelettien emberi képi világban? Jó lenne a monumentális emberi creatura hatásairól kikutatni a konklávék egyszer volt és mai tagjainál a válaszokat. Most azonban inkább azt próbálom megsejteni, milyen lelkiséggel, miféle mennyei energiákkal alkotott a festészettörténet Bachja, Beethovenje ilyen műveket?

ISTENHIT NÉLKÜL SEMMI SEM MEGY

Alkotói fantáziája, ihletett ecsetje és vésője, építő-tervező térlátásai, költői alkotásai között keresem a titkok titkát. És mintha rátalálnék. Főként szonettjei tárják fel titkait. Az őstitkot, nem érzelmei viharzásának szélsőségeire keresem a választ. A firenzei Mediciek bőkezűsége által támogatott tökéletes reneszánsz-művész személyiségének hajszálereit. Íme.

A Faludy György által fordított egyik szonettjében így vall munkássága mennyei meghatározottságáról: „…Lendületem Tőle jön, ki százszor nemesebb/s nagyobb énnálam. Markom a szerszámot csak fogja./Mivel minden az Egytől jön, ki az eget lakja,/az örök mozgató, ki kalapácsot nem másolt,/hanem az ideából faragott kalapácsot,/ki a szépséget adta, s aki mindannyiunk Atyja…én nyomorult is, örökké felnézek,/mivel minden munkámmal meddő, befejezetlen/torzó leszek, s magamnak is semmivé kell lennem,/ha nem kapok az égi műhelyből segítséget”.

Majd vallomásszerű szembesüléssel önmaga végességével, hatalmas tehetsége forrásaként ezt jegyzi le: „minden az Egytől jön, ki az eget lakja”. Földi műhelyének, személyiségének torzóként maradása ellen csak a felfele nézés segít, hiszen mindenhez az égi műhelyből kap segítséget. Kellett ez a hit, a fölfele nézésből táplálkozó, hiszen éppen a sixtusi kápolna festőuniverzumának évei alatt „a kizsigerelő nehéz munkában/golyvám támadt…” (Szonett Giovanni da Pistoiához).

Forrásértékűek levelezéséből, jegyzeteiből fennmaradt művészi meghatározásai. Például a művészetről, amiről felismerte, hogy nem földi országhoz, hanem a mennyhez tartozik. Tehát isteni képességek és látások kellenek műveléséhez. „S mivel Isten maga a tökéletesség, azért aki tökéleteset szeretne alkotni, az az isteni felé törekszik”. Irigyeinek, ellenfeleinek gáncsoskodásai láttán fordult nyelve erre a szentenciára: „Minél jobb vagy valamiben, annál többet kell szenvedned” – másoktól és a magad mércéi miatt. Isten nagyságáról: „Még a Nap is csak halvány árnyéka Istennek”. S hogy mi röptetheti az embert a mindennapiság völgyeiből magasabbra? „Isten szeretete, ami olyan szárnyakat ad az embereknek, amelyekkel fel tudunk emelkedni Őhozzá”. Aki pedig Istennek a szeretetével fegyverkezik fel, az képes lesz „legyőzni a haragot, nyomorúságot, a hatalmaskodást és a nehézsorsú helyzetet”.

Hosszú élete vége felé közeledve, képes a személyes létezés és a kimeríthetetlen csodákkal teljes Lét ajándékozójával olyan meghitt közelségbe jutni, ahová csak a Keresztfán, a Szenvedő és harmadnapra győztes Krisztusnál juthat el a hívő ember: „Már nem nyugtat meg véső és ecset;/egyet kívánok: az égi szerelmet,/mely karját tárja felénk a keresztfán” (Búcsú az élettől). Firenze, Róma, Itália bájos vidékeinek ciprusligetei, pineás, pálmás tengerparti vagy kastélyparkjai, de a szabad égbolt és lankás táj istenkézzel, istenecsettel alkotott gyönyörű vidékei mindig is kivonzották őt az alkotóműhely vagy éppen a Sixtus-kápolna félhomályából. Ma is érvényes öko-vallomásként fogalmazta meg: „Békességet csak az erdőkben találsz”. Annál a nagy Istennél, Aki firenzei teremtményéből festői látásokat, márványból szépséges figurákat kiálmodó, kibontó tehetséget adományozott neki. S aki felismerte, hogy minden képessége, tehetsége, szinte emberfeletti munkabírása, királyokat, pápákat messze túlszárnyaló reneszánsz zsenialitása, minden, de minden - Őtőle van. A hit és a művészet remekműveket inspiráló mennyei Pontifexjétől. Michelangelo megértette, megélte az Igét: „Minden jó adomány és minden tökéletes ajándék felülről való, és a világosságok Atyjától száll alá, akinél nincs változás, vagy változásnak árnyéka. Az ő akarata szült minket az igazságnak igéje által, hogy az ő teremtményeinek zsengéje legyünk” (Jakab 1,17-18). Szükségszerű és kegyelmes, boldogító végjáték, nem pedig végítélet lett számára az utolsó életszakasz, amikor parányi léte hatalmas alkotásaival háta mögött porszemnyi emberként tartott hazafelé:

„Engedd, hogy érezzem az/örökkévalóság levegőjét,/most, hogy már lejár időm!/Reád bízom, Uram, magamat,/ne engedd, hogy elvesszek/az örökkévalóságban!” (Búcsú az élettől).

 

 

 

 

 

 



 

 

  

 

 

 

 

Comments

Popular posts from this blog

Boldog pillanatok Isten kristálytengelye picinyke fénylő pontjának, Dudarnak református templomában

DR. FAZAKAS SÁNDOR MAGYAR REFORMÁTUS TEOLÓGUS BARTH KÁROLY DÍJAT KAPOTT

JÓLESŐ ADVENTI FIGYELMESSÉG - KÖSZÖNÖM, HÁZELNÖK ÚR!