PROVIANT–KULTÚRA: LELKI ÚTRAVALÓK BÖJTI TARISZNYÁJA - Sült lángos, korsó víz, mennyei Kenyér – ami elég minden megelégelt helyzetben
PROVIANT–KULTÚRA: LELKI ÚTRAVALÓK BÖJTI
TARISZNYÁJA
Sült lángos, korsó víz, mennyei Kenyér – ami elég minden megelégelt
helyzetben
Dr. Békefy Lajos
KÉTFÉLE ELÉG
Lassan böjti időnk felénél járunk. Mi van, mi maradt böjti
tarisznyánkban és a lelkünkben? A böjti időre egyáltalán nem vagy alig figyelő
felkorbácsolt közhangulat közben és ellenére? Az egyházak felé naponta zúduló
cikkek jó részéből kisistergő agresszív és durva szövegek nyomán? Felgyújtott
ország lettünk bozóttüzek és erdőtüzek nélkül is. Hol a lelki-szellemi
tűzoltóság? Ki tud és hogyan ilyen helyzetben böjtöt tartani?
Külsőt még csak-csak, amikor
redukáljuk a fogyasztásunkat. Nagy lehetőség: az egykori illési helyzetet (1Királyok 19) ma mélyebben átgondolva,
feldolgozva, magunkra, helyzetünkre alkalmazva, mire jutunk a próféta beérsebai
és pusztai tapasztalataival? Úgy vélem, sokra. Többre, mint anélkül. A Baál nevű idegen
istenség prófétáinak megölése után Jezábel bosszúja elől menekül Illés. A felzaklatott
próféta rádöbben a pusztában arra, hogy ő sem jobb elődeinél, s feladja küzdelmét.
Keserű önvádban fakad ki: „Elég most már Uram! Vedd el az életemet”
(1Kir 19,4). Aztán lefeküdt a rekettyebokor alá és elaludt. Majd egy angyal érintésére
fölébredt, s mit látott? Fejénél egy forró kövön sült lángos, és mellette egy
korsó víz (1Kir 19,6). Evett, ivott, újra elaludt. Majd az Úr angyala
felkeltette, s ezt mondta: „Egyél, mert
erőd felett való út áll előtted… annak
az ételnek az erejével ment negyven nap és negyven éjjel az Isten hegyéig, a
Hórebig” (1Kir 19,7-8).
És a mi böjti negyven napunk? Hányszor hangzik el lelkünkben vagy
kimondva is: Elég! Sorozatos
adok-kapok helyzetekben, otthon és lépcsőházban, munkahelyen, médiában és
közbeszédben, egyházban és azon kívül? Kinek
ne lennének illési elég-pillanatai? A feladom feladatvesztései? A ránk szakadó
lelkiismereti felismerés gravitációja: nem
vagyok jobb én sem. Lelki útravalóként legyen ott láthatatlan tarisznyánkban,
a lelkünkben az Úr angyalának gondoskodó, tovább segítő, felemelő biztatása: Egyél, mert erőd feletti út áll előtted.
Milyen út? Nem olyan, ami még
beljebb visz a zűrzavarba, a méltatlan szavak és helyzetek ingoványába. Hanem
az az út, amit a lángos és a korsó víz erejével megtehetünk. Se több, se
kevesebb. Se rövidebb, se hosszabb. Nem az a cél, hogy a magunk vagy
csoportunk, pártunk és köreink igazságáig, önérvényesítésünkig eljussunk. Ez
homokra építkezés lenne. A cél
minden pillanatban, minden böjti imában, belső koncentrációban, fül – és lélektisztító
Ige-zuhanyozásban, ez: jussunk el ebben
a böjti időszakban Isten hegyéig, a Hórebig! Miként Illéshez, hozzánk is
szól az Úr Igéje: Gyere ki, és állj a
hegyre az Úr színe elé (1Kir 19,11). Ez a mi böjtünknek is lehet a csúcsélménye: kiállni az Úr színe elé. S ha rászánunk egy hajnali csendhullámot
vagy esti nyugodalomhívogató percet, s valóban odaállunk Isten színe elé, akkor
és csak akkor történik meg az életgazdagító böjti csoda. Mert napjaink
szélviharai, földrengései, háborúi, tűz- és vízkatasztrófái közben megvalósul
az, ami egyedül csak Istennek lehetséges: mindenek után „halk és szelíd hang hallatszott”
(1Kir 19,12). Akkor ott a Hóreb-hegyen Illésnek, ma nekünk itt a
Kárpát-hazában, azoknak, akik úgy emelkednek fölébe a hétköznapok por- homok-
és tűzviharainak, hogy tudatosan és erre szánt napi percekben odaállnak az Úr
színe elé, azok megkapják az új küldetést. Ez Illésnek így szólt: „Menj,
kelj ismét útra a pusztán át Damaszkuszba” (1Kir 19,15). Királlyá kenés
lesz a dolga, a megfelelő emberek kiválasztása Arám és Izrael élére, s
prófétautódja kijelölése. Illés megtapasztalta azt is, hogy az Úr meghagyott
Izraelben is 7000 embert, a maradékot, a tisztákat, a megtisztítottakat, akik
nem hajoltak meg a Baál előtt, idegen befolyás, szellemiség, kultusz, szokások
előtt soha. Ők azok, akik nem csókolták meg az idegen Baált, nem lettek
idegenmajmolókká, idegenrajongókká.
Rendkívül sokrétű, csupa
gondviselő figyelem árad Illés pusztai és Hóreb-hegyi történetéből felénk. Nagyon sok
átgondolható, helyzetünkre alkalmazható tanáccsal. Az első kérdés: eljutunk-e
az emberi csalódások, fáradság, életunalom, a semmibevétel vagy éppen az
üldözés forró homokján kimondott elégtől a Hóreb hegyi szelíd és halk hang meghallásáig?
Isten beszéde meghallásáig? Észrevesszük-e, hogy Istennek velünk még van terve,
bármennyire is megelégeltük környezetünket, helyzetünket, önmagunkat, netán talán
még Őt is? A cél: az Ő színe elé állni.
Az ENSZ második főtitkára, a nemes lelkű, hívő protestáns svéd diplomata, Isten
diplomatája, Dag Hammarskjöld írta
lelki naplójába: „Nem elég Isten elé
állni. Ott, coram Deo, az Ő színe előtt meg is kell tudnunk állni”. Solus
Christus, egyedül Krisztusra figyelve, aki Pálnak, aki szintén a végfáradalom
töredelmeiben élte utolsó idejét, ezt mondta: „Elég néked az én kegyelmem, mert
az én erőm erőtlenség által ér célba” (2Kor 12,9). Meghallod-e ezt a bíztatást
ebben a böjti időben?
PROVIANT KULTÚRA
A keresztyén, testvéri útravaló,
a proviant kultúrája, ahogyan ezt Európa más részein nevezik és gyakorolják még
ma is, két részből áll: a mennyei
kenyérből, és a földi útravalóból. Az előbbi maga Jézus, aki így szólt
tanítványaihoz: „Én vagyok az élet kenyere… Én vagyok az az élő kenyér, amely a mennyből
szállt le: ha valaki eszik ebből a kenyérből, élni fog örökké” (János
6,48; 51). Életre szóló és példaadó emlékként őrizem fiatalkorom lelki portyázásait,
amikor először tapasztaltam meg a proviant-kultúra lélekerősítő hatását. Még az
NDK-s időkben, wittenbergi egyetemi ösztöndíjasként a híres Luther-kollégiumban
egyedüli külföldiként éltem két tucatnyi német teológus között, s készültem
hétvégén valamelyik város protestáns templomát meglátogatni. Frau Tannert, volt diakonissza, a szeminárium
Hausmutterje, mindannyiunk lelki anyja lepett meg először a proviant kultúra
útravalójával. Coetus Hungaricusom, évszázadok során a magyar peregrinus diákok
százai által lakott szobám vaskos barna, boltíves ajtaja öregkilincsére hajnalban
kis szütyőt, szőttes tarisznyát akasztott, benne a sötétbarna rozskenyér
szendviccsel, sajtszelettel. És egy zöld almával. Ezt ő mindannyiszor
odatette a kilincsre, amikor csak megtudta, hogy hétvégén lelki túrára indulok.
De ugyanezt tapasztaltam Heidelbergben, illetve ottani három tanulmányi évem
alatt a schriessheimi diakóniai házban, ahol ugyancsak minden elutazásom előtt
kéretlenül is ez a kilincsre akasztott proviant várt felkelés után. Valamennyi
esetben egy-egy Igés bibliajelző lapocska is várta, hogy felfedezzem a
tarisznya alján.
Testi és lelki kultúra böjti egyszerűséggel, protestáns puritánsággal.
Volt-e, van-e, lesz-e valaki ebben a böjtben, akit ilyen, a szeretet
odafigyelésével készített útravalóval, Illés eledelével és Jézusunk mindenre
elégséges kegyelmének a biztatásával indítunk útra vagy segítünk tovább? Ez az
a mennyei többlet, ami a „torkig vagyok vele” megelégelt napi helyzeteknek még a
rossz emlékezetét is segít kitakarítani a lelkünkből. Proviantos, áldott útravalós böjti napokat!
Comments
Post a Comment