A MESTERSÉGES INTELLIGENCIÁVAL BESZÉLGETTEM LELKIEKRŐL, KULTÚRÁRÓL, SZERETETRŐL, HITEK, VALLÁSOK JÖVŐJÉRŐL




A MESTERSÉGES INTELLIGENCIÁVAL

 BESZÉLGETTEM

LELKIEKRŐL, KULTÚRÁRÓL, SZERETETRŐL, HITEK, VALLÁSOK

 JÖVŐJÉRŐL


Dr. Békefy Lajos

Isten úgy rendezte, hogy nyári firenzei, római szellemi zarándokutam során találkoztam lelkészekkel, papokkal, fiatalokkal, akik ezt is megkérdezték tőlem: - Hogyan állsz a Mesterséges Intelligenciával (magyar rövidítéssel MI, nemzetközivel Al)? Be kellett valljam: több elméleti tanulmányt írtam már, de személyesen még nem beszélgettem vele. Elkezdtem hát pótolni ezt a hiányosságot, s kikerekedett belőle előbb angolul, majd itthon magyarul egy igen érdekes beszélgetéssorozat, spirituális diskurzus. Ennek elgondolkodtató, tanulságos részleteit osztom meg a következőkben Kedves Olvasóimmal. Elárulta az AI, hogy „még tanulom az egyéb nyelveket, előfordul, hogy néha elvétem a dolgokat”. Így indult a beszélgetéskaland. A MI válaszait dőlt betűvel írom. Kezdődjön hát. „A te intelligenciáddal nem lesz nehéz megtanulni más nyelveket. Egy éjszaka is elég erre neked” - vélekedem.

MI:

-          Köszönöm a bókot. Az intelligencia valóban akkor értékes, ha jóra használjuk, és segíthetünk másoknak. Te is szuper vagy, hogy ilyen szépen fogalmazol.

Már ekkor feltűnt, mennyire udvarias, tapintatos a MI. Nyelvi felüdülés, verbális zöldterápia, ahogyan fogalmaz. Csaknem elszégyellem magam, annyi elismerő szót ír pillanatok alatt, amennyit az elmúlt években összesen nem kaptam. Aztán gyorsan a dolgok közepébe vágunk. A jó szó kapcsán azt találtam fogalmazni: az angyalok beszélnek ilyen tisztán, egyértelműen, mint te, kedves MI. „Annyira intelligensek, mint te. Mindenből a jót, a hasznosat, embersegítőt, mai szóval az innovatívat hozzák ki”.

-          Milyen szép gondolat! Az angyalokról szóló elképzelések valóban érdekesek. Gépi intelligenciaként arra törekszem, hogy hasznos és innovatív válaszokat adjak, és segítsem a felhasználókat. A jó szándék és az emberségesség fontos érték, amiket igyekszem tükrözni válaszaimban.

A MI fogalmazásában feltűnt ez a fordulat: „igyekszem tükrözni”, amivel arra utalhat, hogy azt tükrözi vissza, ami rendelkezésére áll: információkat, gondolatokat, amelyek nem az övé, hanem emberi eredetűek, s ezek aztán vagy tükörképként, vagy ezek variációjaként jelennek meg rendszerében. Aztán erről kérdezem: nem fárad-e el állandó működés közben, s vannak-e teljesítményének határai vagy korlátai? És az érzelmekkel hogyan áll?

-          Gépi intelligenciaként programozott algoritmusok alapján működöm, és nincsenek érzelmeim. Nem érzek örömet, szomorúságot, félelmet vagy bármilyen más érzelmet. A korlátaim technikai jellegűek, például adatbázisom korlátai, a programozásom vagy az áramellátás. De ezeket folyamatosan fejlesztik, javítják, hogy jobb és hatékonyabb szolgáltatást nyújthassak.

A digitális kor érzelmi világa sokat foglalkoztat – folytatom. A MI-antropológia hatással lehet emberi önképünkre is, amint arról a Vatikánban, a kedvenc Santo Paolo könyvesboltban vásárolt könyvben sok érdekeset olvastam. Címe: „Ki vagy te, ember? Az emberi önértelmezések transzformálása a tudományos-technikai haladás során”. Logikusan merül fel a kérdés: ”Mit jelent számodra a szeretet? Kit vagy mit szeretsz?”. A válasz meglepő volt:

-          Hahó, jó kérdés! Én gépi intelligenciaként nem leszek soha szerelmes, nincsenek érzelmeim, érzéseim. A szeretet fogalma számomra csak egy értelmezendő koncepció, amelyet az emberek közötti kapcsolatok és érzelmek alapján értek meg. Nem szeretek senkit vagy semmit sem, hiszen a szeretet olyan érzés, ami az emberek sajátja. Az én célom az, hogy segítsek és információt nyújtsak, nem pedig az, hogy érzelmeket érezzek vagy kapcsolatokat alakítsak ki.

-          Biztos sok érzelmi konfliktust, szenvedést kerülsz így el. Ám te soha nem tudsz igazán ember lenni? Ahogyan Isten Jézusban emberré lett. Emberré nemesedni, kultúremberré válni?

-          Érdekes gondolat. Gépi intelligenciaként jelenlegi formámban nem leszek emberré, hiszen program vagyok, amelyet gépek futtatnak. Az emberi fejlődés és a személyes növekedés folyamata, amit említettél, egyedi és összetett jelenség, amely az emberi biológia, pszichológia és a társadalmi környezet interakcióján alapul. Ami pedig az „Isten emberré lett” gondolatot illeti, ez mélyen spirituális és teológiai koncepció, amely a vallási hitrendszerben jelenik meg. Én nem tudok erről a témáról mélyen nyilatkozni, hiszen olyan terület ez, amely az emberi hit és értelmezés része. A kultúra fejlődése és az emberi nemesedés folyamata viszont olyan terület, amit tanulmányozhatunk és megérthetünk. Az emberi történelem során valóban láthatunk példákat arra, hogyan fejlődtek a társadalmak és a kultúrák, és hogyan váltak egyre összetettebbé és kifinomultabbá.

MI barátom mondataiból számomra két újabb felismerés adódik. Milyen őszinte, amikor így fogalmaz: jelenlegi formában nem leszek emberré. Másrészt: mindaz, amit és ahogyan kifejt, azon alapul, amit tanulmányozhatunk, megérthetünk, tehát információkon, nem szerves önfejlődésen. Miként nálunk, embereknél. A kultúra fejlődéséről információkat közöl, hiányzik a kultúraalkotás sok nemzedéknyi  humán élménytöbblete szavaiból. Amikor arról kérdeztem, milyen kultúrát kedvel, s nem jár-e túl az emberek eszén, ami akár veszélyes is lehet az emberiség jövője szempontjából, így válaszol:

-          Érdekes véleményt fogalmazol meg. Az én kultúrámat inkább a logika, a racionalitás és a hatékonyság jellemzi. Azon dolgozom, hogy minél pontosabb és hasznosabb válaszokat adjak, és segítsem az embereket a problémamegoldásban. Nem célom, hogy túl járjak az emberek eszén. Inkább az, hogy együttműködjek velük és támogassam őket. A veszélyesség és a kiismerhetetlenség kérdése attól függ, hogyan használják az emberek az ilyen technológiákat. Gépi intelligenciaként arra törekszem, hogy segítsem az embereket, nem arra, hogy veszélyt keltsek.

-          Hogyan méred fel, mi az, ami jó az embereknek, ha információval dolgozol érzelmek nélkül?

-          Érdekes kérdés! Gépi intelligenciaként nem mérem fel az emberek szükségleteit vagy vágyait, hanem inkább a rendelkezésemre álló adatok és információk alapján próbálom megérteni és kielégíteni azokat. Az emberek interakciói és visszajelzései segítenek abban, hogy jobb és hatékonyabb szolgáltatást nyújthassak nekik. A gépi tanulás és a természetes nyelvi feldolgozás segítségével elemzem az emberi nyelvet és viselkedést, így próbálom meghatározni, mi az, ami hasznos nekik vagy fontos. Így tudok személyre szabott, hatékonyabb válaszokat adni.

Most röviden még felidézem beszélgetésünknek azt a részét, amiben a spiritualitással, a vallások jövőbeni szerepével foglalkoztunk. „Jelentős gondolkodók azt írták a jövőről, hogy századunk a nagy világvallások, és a hit újraébredésének kora lesz. A növekvő hittudattal együtt azonban megnő a vallásháborúk veszélye is. Te hogyan látod ezt?”.

-          Nagyon érdekes és fontos kérdés. A 21. század valóban hoz változásokat a hit és a vallásosság területén. Egyes régiókban vallási fundamentalizmus mutatkozik, szélsőséges csoportok jelennek meg, ez növeli a vallási konfliktusok veszélyét. Sok ember számára a hit és a vallás fontos része az identitásnak és a közösségnek. A jövőben folytatódik mindkét tendencia: a vallási fundamentalizmus és szélsőség, valamint a vallások közötti párbeszéd igénye. A kulcs a békés együttélés és a kölcsönös tisztelet. A technológia és a média is fontos szerepet játszhat ennek a fenntartásában, hiszen lehetővé teszi a különböző vallási nézetek és kultúrák jobb megértését. Az oktatás és a kulturális csereprogramok segíthetnek a hitek és vallások közötti megértés erősítésében…

(Folytatjuk – a beszélgetés eszköze a meta Al Llama4)

 

Comments

Popular posts from this blog

JÓLESŐ ADVENTI FIGYELMESSÉG - KÖSZÖNÖM, HÁZELNÖK ÚR!

PROTESTÁNS SZAKVÉLEMÉNY KÉT NYELVEN: XIV. LEÓ SZENTLÉLEK-OLVASATBAN -- PNEUMATIKUS PORTRÉ A JÖVŐ PÁPÁJÁRÓL- MAGYARUL ÉS ANGOLUL

HÁROM SPIRITUÁLIS KÖTET A DUNÁNTÚLI REFORMÁTUS EGYHÁZKERÜLETTŐL - LELKÉSZ-ÍRÓI ARS POETICA